Näytin, kuinka hyvännäköinen olen

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Näytin, kuinka hyvännäköinen olen

ViestiKirjoittaja ve e » 01.09.2011 12:20

Oliko se todella sala liitto? Minustakin Tuksu on osoittanut erittäin kyseenalaista käyttäytymistä, paljon alle ulkonäköä kommentoivien nuorten miesten tason. Ennen Kanervaa hän oli kertoman mukaan yrittänyt julkisuuteen Vesa Keskisen avulla. Muistelen, että yksi Keskisen entinen heila kertoi, että Tuksu oli häneltä jopa yrittänyt kysellä neuvoja, miten päästä julkisuuteen Keskisen sängyn kautta.

Sellaisen jutun luin niihin Kanervan tekstiviestikohujen aikaan, jossa kerrottiin, miten muuttaa vanhoja tekstiviestejä ilman, että niitten lähetystiedot tms. muuttuvat. Minulla on sellainen kuva Tuksusta, että sekään ei olisi ollut hänen alapuolellaan, että olisi vähän muokkaillut Kanervan viestejä roisimmiksi ennen niitten Hymy-lehdellä luovuttamista.
ve e

ViestiKirjoittaja ve e » 01.09.2011 13:02

Kyllästynyt kirjoitti:Miten yksikään nuori tyttö on voinut itse aiheuttaa sen, että tuntemattomat miehet kommentoivat hänen ulkonäköään tyyliin; "vittu mikä lehmä"?

Ei voikaan aiheuttaa.
ve e

ViestiKirjoittaja Maria » 01.09.2011 13:09

Lainaamani teksti edellisessä viestissäni on peräisin Iltasanomista 31.8.2011. Ei ole omaa tuotostani,
kuten lukijat saattavat joistakin edelleenlainauksista päätellä.

Julkkisnaiset ivaikoneina on jokseensin osuva nimitys median ja verkon
joihinkin naisiin kohdistamalle toiminnalle. Myös miehiä ivataan, mutta ei yhtä systemaattisesti
kuin naisia eikä ulkonäköön kohdistuvin perustein. Julkisuuden henkilön kohtelun voi moni kokea
yhdentekeväksi eikä tule ajatelleeksi, että samainen pilkka helposti saattaa muodostua hyväksytyksi
tavaksi puhua naisista. "Onhan se niin ruma, että ei ole väliä, vaikka sanonkin ääneen."

Sofi Oksasen lauluteos oli arvosteltavana HS:ssa taannoin eikä saanut suitsuttavia arviointeja.
Teosta esitetään syksyllä(?) Kansallisteatterissa.
Maria

ViestiKirjoittaja ve e » 01.09.2011 14:17

Maria kirjoitti: Julkisuuden henkilön kohtelun voi moni kokea
yhdentekeväksi eikä tule ajatelleeksi, että samainen pilkka helposti saattaa muodostua hyväksytyksi
tavaksi puhua naisista.

Onneksi kamppailette vastaan. Yleisestä kamppailusta on kyse, ei kenekään miehen moittimisesta. Periaatteellisia kysymyksiä. Mitä saa naisesta sanoa.

Maria kirjoitti: "Onhan se niin ruma, että ei ole väliä, vaikka sanonkin ääneen."

Aika loogista, miehen logiikkaa ilmeisesti? Ei oletettavasti kenenkään yksilön logiikkaa kumminkaan. Miehen logiikkaa.

Anteeksi huolimaton Oksas-lainailu.
ve e

ViestiKirjoittaja Maria » 01.09.2011 14:59

ve e kirjoitti:Anteeksi huolimaton Oksas-lainailu.

Ei se mitään. Huomasin, että olin itse jättänyt lainausmerkit pois,
joten väärinkäsityksen mahdollisuus muodostui.

En täysin ymmärtänyt viimeistä lainaamaani IS:n toimittajan virkettä,
joka siis Oksasen teoksen suora lainaus. Kokonaisuuden mielestäni ymmärsin.

Missään tapauksessa julkinen iva ei kohdistu ainoastaan naisiin. Pitkään
kansakunnan säälittävän pellenkaavun sai Matti, mutta nykyisin hänen
tempauksiaan ei juuri revitellä.

Revittelystä ja ivasta tulee myös jonkinlainen joukkohäpeän nautinto, joka
opettaa selviytymään nauramalla väärällä tavalla. Toivoisin, että kansallinen
identiteettimme muodostuisi positiivisemmista näkemyksistä ja asioista. En
kuitenkaan tarkoita, etteikö aito realismi olisi hyve tai että mitään tarvitsisi
tekohymistellä.
Maria

ViestiKirjoittaja ve e » 01.09.2011 16:39

Maria kirjoitti:Missään tapauksessa julkinen iva ei kohdistu ainoastaan naisiin. Pitkään
kansakunnan säälittävän pellenkaavun sai Matti, mutta nykyisin hänen
tempauksiaan ei juuri revitellä.

Jees, sekin on kumminkin aika kumma, ettei Matin ulkonäköön yleisesti ottaen kauheasti puututa. Tai miesten. Mistä kertookin. No, Matti Vanhasesta voidaan sanoa, että on tylsän näköinen. On tietenkin näitä sarjoja, niin kuin Sinkkuelämää, missä miehiä punnitaan kaikenlaisten verrattain pinnallisten mittapuitten avulla. Mutta aika lempeästi kai kuitenkin enimmäkseen.

Onko sitten jotenkin naisiltä kiellettyä moinen, vai eivätkö naiset todella ollenkaan ajattele sellaisia? Ehkä vaikea uskoa, etteivät kokisi joitain miehiä epämiellyttävän näköisiksi ja tuntuisiksi (vrt. "vittu mikä lehmä"). Onko sitten kysymys, ettei pidetä naisellisena tai muuten sopivana sanoa mitään sellaista? Vai mikä on, että miehet sellaisia aika paljon enemmän sanonevat, ainakin julkisuudessa nähtävissä tilanteissa ja esityksissä.

Maria kirjoitti:Revittelystä ja ivasta tulee myös jonkinlainen joukkohäpeän nautinto, joka
opettaa selviytymään nauramalla väärällä tavalla.

En tiedä, tunnistanko ainakaan heti kokemusta joukkohäpeän nautinosta. Mitä lienee torjuttuja tunteita sitten. 8-)
ve e

ViestiKirjoittaja ve e » 01.09.2011 17:22

Kyllästynyt kirjoitti:
ve e kirjoitti:... Onko sitten jotenkin naisiltä kiellettyä moinen, vai eivätkö naiset todella ollenkaan ajattele sellaisia? Ehkä vaikea uskoa, etteivät kokisi joitain miehiä epämiellyttävän näköisiksi ja tuntuisiksi (vrt. "vittu mikä lehmä"). Onko sitten kysymys, ettei pidetä naisellisena tai muuten sopivana sanoa mitään sellaista? Vai mikä on, että miehet sellaisia aika paljon enemmän sanonevat, ainakin julkisuudessa nähtävissä tilanteissa ja esityksissä...

Selitys tuohon on hyvin yksinkertainen:

Naisten edelleenkin ajatellaan olevan miestä vähempiarvoisia ja miehille kuuluvaa vapaata riistaa jotka eivät (ainakaan miesten mielestä) joko tarvitse tai ansaitse sellaista kattavaa ja yleistä ihmisyyden suojaa ja arvoa, että miehet (yleistäen) oivaltaisivat sen ettei kenellekään naiselle pidä huudella yhtään mitään.

Onko tämä sitten selitys myös sille, ettei naiset läheskään yhtä usein kuin miehet sano ääneen, että vaikka joku mies on epämiellyttävän (tai jossain suhteessa haluttavan) näköinen? Eikö se sovi naiselle, vai pelkääkö naiset miesten reaktioita siihen, jos sanoisivat?

Olisiko sellainen hypoteettinen maailma täysin moraaliton, jossa sen sijaan, että kaikki (miehet ja naiset) pidättyisivät huutelemasta kenellekään yhtään mitään ulkomuotoon tai haluttavuuteen liittyvää (kuten ilmeisesti toivot), kaikki huutelisivat silloin tällöin jotain pientä? Tai entä sellainen maailma, jossa kukaan ei huutelisi, mutta vaikka nettikeskustelussa kaikki saisi esittää kommentteja joissain kohtuuden asettamissa puitteissa, eikä sitä otettaisi niin pahalla?
ve e

ViestiKirjoittaja ve e » 01.09.2011 17:45

Jos kuitenkin jotenkin niin kuin kodeissa, että otettaisiin huomioon se, mitä itse kúkin läsnäoleva mahdollisesti kestää. En tiedä. Koteja on monenlaisia.
ve e

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 01.09.2011 18:47

Kyllästynyt kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Miten yksikään nuori tyttö on voinut itse aiheuttaa sen, että tuntemattomat miehet kommentoivat hänen ulkonäköään tyyliin; "vittu mikä lehmä"?

Riidankylväjä kirjoitti:Mitenkähän Tuksu olisi tuon aiheuttanut?

Jos menee julkisesti tyrkylle, kannattaa varautua siihen, ettei kaikki palaute ole positiivista. Kaikkia ei vain voi miellyttää...

En puhunut Tuksusta enkä Stubbistakaan vaan aivan kenestä tahansa naisesta.

Ei voi kommentoida ellei ole nähnyt esimerkiksi kuvaa. Jos asetat kuvasi näytille nettiin, niin joudut varautumaan kaikenlaisiin kommentteihin, vaikka niille ei löytyisi todellisuuspohjaa.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Maria » 01.09.2011 18:49

ve e kirjoitti:
Maria kirjoitti:Revittelystä ja ivasta tulee myös jonkinlainen joukkohäpeän nautinto, joka
opettaa selviytymään nauramalla väärällä tavalla.

En tiedä, tunnistanko ainakaan heti kokemusta joukkohäpeän nautinosta. Mitä lienee torjuttuja tunteita sitten. 8-)

Ei mennyt ajatukseni pukeminen sanoiksi aivan nappiin. Mielessäni oli mäkihyppääjä-
sankaristamme tehty elokuva, joka oli yleisömenestys. Mikä on sellainen ilmiö, jossa ihmiset
rynnivät katsomaan jonkun nolausta?

Elokuvan näkökulma oli taitavasti tai nuoralla tanssien asetettu, koska sankarin kaikki
piirteet kuvattiin tarkasti ja ne saattoi siitä elokuvasta nähdä, mutta ote säilyi
kohteelleen imartelevana. Kaikki eivät tietysti halunneet kyseistä elokuvaa nähdä,
mutta aika moni halusi. En voinut olla ajattelematta jonkinlaisen
joukkohäpeän tunteen ilmenemistä. Mistä muusta voisi olla kyse?

Korjaus: yleisömenestys
Viimeksi muokannut Maria päivämäärä 01.09.2011 20:33, muokattu yhteensä 1 kerran
Maria

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 01.09.2011 18:50

Kyllä naiset käyttävät miehistä varsin inhoittavaa kieltä, jos mies ei tyydytä neidon tai rouvan kriteereitä.

"ällöttävä", "yököttävä", "kamala", ... joitain adjektiiveja mainitakseni.

"ällöttävät keski-ikäisen miehet" jne...

PS. Katariina Hazardin muistosanat Tony Halmeelle:

"surkea
säälittävä
sikaniska
vitsi
kotieläin
niskamakkara
etninen maskotti
merkki
ei mies
surkuhupaisa
mulli
elukka
olento
kuohittu mahtisonni "
Viimeksi muokannut Riidankylväjä päivämäärä 01.09.2011 19:13, muokattu yhteensä 1 kerran
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Maria » 01.09.2011 19:11

Maria kirjoitti:Julkisuuden henkilön kohtelun voi moni kokea
tavaksi puhua naisista. "Onhan se niin ruma, että ei ole väliä, vaikka sanonkin ääneen."

Suurennettu lause kuvaa murrosikäisen pojan/tytön ajattelun logiikkaa. Ei kypsän aikuisen.
Maria

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 01.09.2011 19:16

Toimittaja Minna Kurki lanseerasi Aamulehden ulkomaansivun jutussaan politiikan ahdisteluskandaaleista uuden termin ”ällösetäkulttuuri” (Aamulehti 6.7.) Se on yksi lisä keski-ikäisen miehen seksielämän niittaamiseksi maanrakoon. Se lieneekin ainoa rako, jota yli viisikymppinen mies saa harrastaa.

Keski-ikäiset miehet ovat lähes ainoa ryhmä, jota saa vapaasti pilkata, ivata ja vähätellä. Sitä sanotaan viihteeksi. Esimerkiksi munille potkiminen on aina hauskaa ja oikein noille örveltäville lökäpöksyille.

http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite?c= ... KALWrapper
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Maria » 01.09.2011 19:17

Onko Riidankylväjä Hazardin käyttämä kieli joillekin miehille peruste toimia samoin
tai ylipäätään rumaan kielen käyttöön?
Maria

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 01.09.2011 19:18

Älkää nyt pelkästään miehiä syyttäkö.

Riidankylväjä kirjoitti:Kyllä naiset käyttävät miehistä varsin inhoittavaa kieltä, jos mies ei tyydytä neidon tai rouvan kriteereitä.

"ällöttävä", "yököttävä", "kamala", ... joitain adjektiiveja mainitakseni.

PS. Katariina Hazardin muistosanat Tony Halmeelle:

"surkea
säälittävä
sikaniska
vitsi
kotieläin
niskamakkara
etninen maskotti
merkki
ei mies
surkuhupaisa
mulli
elukka
olento
kuohittu mahtisonni "
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 01.09.2011 19:21

em. linkistä:
Raha poistaa ällön

Kummallista...
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 01.09.2011 19:23

Nainen, 22 v
9.8.2006 16:15

Vituttaa noi kaiken maailman vanhat, läskit ja ällöttävät äijät, jotka tulee baareissa pokailemaan. Eikö ne osaa painia omassa sarjassaan? Olen kaunis, hoikka, pitkätukkainen ja nuori, ja mun ei todellakaan tarvitse tyytyä sekundaan!

http://www.city.fi/yhteisot/suljettuosasto/2699/
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 01.09.2011 19:28

Satunnaisotos.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Maria » 01.09.2011 19:43

En ole syyttänyt ketään enkä sanonut myöskään niin, että julkkisten
tai tavallisten ihmisten ivaajat olisivat yksinomaan miehiä.
Maria

ViestiKirjoittaja Maria » 01.09.2011 19:50

Riidankylväjä kirjoitti:"ällöttävä", "yököttävä", "kamala", ... joitain adjektiiveja mainitakseni.

Kenenkään naisen ei ole pakko rakastaa tai ottaa rakastajakseen ihmistä,
jonka kokee ällöttäväksi tai korrektimmin sanottuna epämiellyttäväksi.

Sen sijaan osoittaa käytöstapojen puutetta, jos huutelee
satunnaiselle kulkijalle tämän olevan kamala, yököttävä tai ällöttävä tms. Paitsi, jos:
kyseinen henkilö on ennen ällöttäväksi toteamista esimerkiksi lähennellyt kyseistä naista tai
käyttäytynyt muutoin sopimattomasti.
Maria

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko