Tukiasema.org: moderoinnista ym.

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Tukiasema.org: moderoinnista ym.

ViestiKirjoittaja Kuutar » 23.05.2012 15:32

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, se olet sinä, joka aiheutat keskusteluun ongelmia ymmärtämättömyydelläsi. Ymmärtämättömyydestäsi kertoo ainakin se, että sinulle ihmisten omista kokemuksista kertominen on yhtä kuin antoisan elämän hehkuttaminen - ymmärtämättömyydessäsi kuvittelet heidän hehkuttavan, ja jättävän kielteiset kokemuksensa kertomatta...

Kyllästynyt:
Mirri,
Vaikka sinä itse kertoisitkin objektiivisesti ja non-direktiivisesti siitä minkälaista elämä kehitysvammaisen lapsen kanssa on, sinä et voi taata, et edes edellyttää, että kaikki muutkin kehitysvammaisen lapsen vanhemmat osaisivat ja pystyisivät samaan.
Koska olen nähnyt, että jotkut kehitysvammaisen lapsen vanhemmat todellakin hehkuttavat sitä, kuinka heidän elämänsä on muuttunut niiin paljon antoisammaksi ja arvokkaammaksi kehitysvammaisen lapsen myötä, minä tiedän että hehkuttajiakin on olemassa - pilvin pimein. Joillakin kehitysvammaisen lapsen vanhemmilla myös näyttää olevan (tiedostamaton?) tavoite saada mahdollisimman moni vanhempi valitsemaan raskaudenkeskeytyksen sijasta raskauden jatkamisen, ja etsimättä tulee heidän kohdallaan mieleen se, että he haluavat tuollaista sen takia, että he silloin kokisivat itsensä vähemmän poikkeavaksi.

Ne vammaista odottavat vanhemmat eivät kuitenkaan myöskään ole mitään holhottavia, eikä tarvitse olla suurikaan Sherlock käsittääkseen, että tietysti vammaisten vanhempien näkökulmat ovat subjektiivisia. Uskon toisten vanhempien sen käsittävän.

Sitäpaitsi, jos jotkut vammaisten vanhemmista hehkuttavat valintaansa ja suosittelevat tuota ratkaisua toisillekin, niin onko se silloin ollut huono valinta?
Heidänhän pitäisi kärsiä surkutellen elämäänsä, tai olla huoliensa taakkaan murtuneita niiden mukaan, joiden mielestä vammaiset pitäisi abortoida, koska elämä vamman ja vammaisen kanssa olisi muka vain kurjuutta.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Kuutar » 23.05.2012 15:38

Kyllästynyt:
Sikiötutkimusten tulosten saamisen jälkeen jää vanhemmille harkinta-aikaa hyvin vähän ja usein on niin, ettei tiedossa olevat faktatkaan riitä siihen, että pystyttäisiin varmana asiana kertomaan minkälainen ja minkä asteinen sikiön sairaus tai vamma on. Kun vielä on niin, että yleensä aina on kyse toivotusta ja hartaasti odotetusta lapsesta, päätöksen tekeminen on hyvin vaikea ja raskas prosessi, oli päätös sitten mikä tahansa.
Vaikeaan ja raskaaseen tilanteeseen ei kertakaikkiaan sovi minkäänlainen ohjailu - jota esimerkiksi kehitysvammaisten lasten vanhempien (tukitoimintaan koulutettujenkin) jakama tieto/tuki suurella todennäköisyydellä sisältäisi.

Jos sikiötutkimukset ovat noin epävarmoja, se herättää kysymyksen, pitäisikö tuollaista tietoa lainkaan tarjota, ennen kuin tiede on kehittynyt niin, että tietojen luotettavuus voidaan taata. Voiko esimerkiksi käydä niin, että vammaiseksi todettu sikiö onkin terve syntyessään?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.05.2012 16:00

Kyllästynyt kirjoitti:Vaikeaan ja raskaaseen tilanteeseen ei kertakaikkiaan sovi minkäänlainen ohjailu - jota esimerkiksi kehitysvammaisten lasten vanhempien (tukitoimintaan koulutettujenkin) jakama tieto/tuki suurella todennäköisyydellä sisältäisi.

Jos vanhemmat itse haluavat kehitysvammaisen lapsen vanhemmilta saatavaa kokemusperäisiä neuvoja ja tukea, he voivat sitä itse alan liitoista kysyä ja saada.

Onneksi nykyisin on netti, joten välttämättä ei tarvitse jäädä äitiyspoliklinikoiden ja -neuvoloiden antaman tiedon varaan. Ongelma on siinä, että niillä tahoilla voidaan ohjailla jättämällä kertomatta tiedon ja tuen lähteistä - kuten alan liitoista. Moniko tietää ja osaa kriisitilanteessa hakea niitä esille, jos äitiyspolilla 'unohdetaan' mainita niistä mahdollisuuksista? Nykykäytännöistä en tiedä; kerrotaanko äitiyshuollon asiakkaille tahoista, joilla on kehitysvamma-alan erityistietämystä, -tuntemusta, ja -osaamista.

Tässä hyvä esimerkki netin tarjoamista mahdollisuuksista raskaana olijoiden tueksi; kehitysvamma-alan neuvontapalvelu Verneri:
http://verneri.net/yleis/tietoa-odottajille.html
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.05.2012 23:30

Odota vain, en sano, että 'rauhassa'... Siitä asiasta kirjoitan jos ja kun tunnen tarvetta - omien tarpeideni mukaan, en sinun. Aloitan sitten ihan oman ketjun aihetta varten, koska silloin vuosia sitten pohdittu pankkimaailmaan ja maksuvälineisiin liittyvä asia on edelleenkin ajankohtainen ja mielestäni pohtimisen arvoinen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.05.2012 23:46

Voidaanko Mirrin "lupaus"-viesti nostaa esiin?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.05.2012 00:03

Näin minäkin muistelin, että hän lupasi.

Eihän tuommoisen kirjoittajan kanssa voi mitään keskustella.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.05.2012 00:54

Psykopatologia kirjoitti:Näin minäkin muistelin, että hän lupasi.

Eihän tuommoisen kirjoittajan kanssa voi mitään keskustella.

Missä kohdassa esittämääni kysymystä lupaus sijaitsee, ja mitä näkemänne lupaus sisältää?

Tässä kysymys vielä uudelleen:
Oletko sitten tyytyväinen, jos kerron miten se vuosien takainen korttiepisodi muistini mukaan meni, ja mistä siinä minun näkövinkkelistäni katsottuna oli kysymys?
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.05.2012 06:36

Ymmärrän; kantasi on jo ehtinyt muuttua.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.05.2012 07:01

Psykopatologia kirjoitti:Ymmärrän; kantasi on jo ehtinyt muuttua.

Mikä ihmeen kanta on jo ehtinyt muuttua? Nyt en tajua höläsenpöläystä sinun ajatuksen kulustasi. En tosin tiedä tarvitseeko tajutakaan.

Kyllästyneelle esittämäni kysymys kai kertoo minun pohtineen, että kirjoitanko siitä vuosien takaisesta asiasta jotakin vai enkö kirjoita. Asian miettiminen ei minun ymmärrykseni mukaan ole mikään kanta mihinkään.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.05.2012 09:24

Kuten Kyllästyneen kiusaaamisessakin.

Kyllä mielipiteen vaihtuminen on aivan sallittua.
Tai sitten kirjoitat merkillisesti.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 24.05.2012 10:58

Mirri kirjoitti:Tässä kysymys vielä uudelleen:
Oletko sitten tyytyväinen, jos kerron miten se vuosien takainen korttiepisodi muistini mukaan meni, ja mistä siinä minun näkövinkkelistäni katsottuna oli kysymys?

Heh, itsekin luin tuon ensin kysymysmuotoon puetuksi lupaukseksi. Vaikka selkeä kysymyshän tuo taitaa olla. Pitäis vissiin meikäläisen enemmän lukea ja ajatella yhtäaikaa :D
Kahvi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.05.2012 11:15

Kyllähän tällaisia "ansoja" on helppo rakennella ja johtaa muita harhaan.

Haluaisin kyllä nyt pil, pil, pil ......
.
.
.
.
'.
kullisen paidan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.05.2012 15:57

Kyllähän tällaisia "ansoja" on helppo rakennella ja johtaa muita harhaan.

Psykopatologia, halusin tietää asian, jota suoraan kysyin - siksi kysyin. Ei sellaista kysymistä ole tapana sanoa 'ansan rakentamiseksi' tai harhaan johtamiseksi.

Saamallani vastauksella tietysti oli merkitystä miettiessäni kirjoitanko siitä vanhasta asiasta vai enkö kirjoita:
Ainakin se olisi hyvin mielenkiintoista ja voisi tuoda vastauksen moneen avoimeksi jääneeseen kysymykseen.

Tyytyväisyystakuuta en voi antaa.

Vastauksen perusteella aloin ajatella, että tuskin minun kannattaa uskoa piirileikin ja/tai kysymys-vastaus-leikin loppumiseen - pahimmillaan huomaan joutuvani altavastaajaksi ja peräti kuulusteltavaksi. Joten kirjoitan siitä muutama vuosi sitten ihmettelemästäni maksukorttiasiasta vain, jos ihan itse haluan ja tunnen tarvetta - en ruvetakseni vastaajaksi missään asiassa.

Ikävää, että suorat kysymykset tulkitaan 'ansojen rakenteluksi' ja 'harhaanjohtamiseksi'; vähän kuin lasten kanssa - pitää miettiä tarkkaan mitä sanoo, etteivät lapset tulkitse sanoja lupaukseksi jostakin.
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 24.05.2012 16:09, muokattu yhteensä 1 kerran
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.05.2012 16:03

Et myöskään vastannut havaintooni kantasi muuttumisesta Kyllästyneen kiusaamiskysymyksestä.
Jatkokysymyksiin vastasit mm, ettet ryhdy jossittelemaan, missä (vastauksessa) ei tuntunut
olevan mitään järkeä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Gyver » 24.05.2012 16:03

Psykopatologia kirjoitti:Kyllähän tällaisia "ansoja" on helppo rakennella ja johtaa muita harhaan.

Haluaisin kyllä nyt pil, pil, pil ......
.
.
.
.
'.
kullisen paidan.

Minulla on kyllä paita, mutta pil, pil, pil-
kut puuttuvat.
Gyver

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.05.2012 16:16

Psykopatologia kirjoitti:Et myöskään vastannut havaintooni kantasi muuttumisesta Kyllästyneen kiusaamiskysymyksestä.
Jatkokysymyksiin vastasit mm, ettet ryhdy jossittelemaan, missä (vastauksessa) ei tuntunut
olevan mitään järkeä.

Kyllästynyt on kirjoitellut netissä ainakin vuodesta 2003, joten ei minulla ole aavistustakaan hänen kiusaamisestaan. Se, etten ole nähnyt enkä huomannut, on toinen juttu. En tiedä millä tavoin kantani on muuttunut, joten mitä voisin sanoa havaintoosi?
Kerro sinä (jos haluat) millä tavoin olet havainnut kantani muuttuneen - ei kai minun siihen asiaan tarvitse mitään sanoa tai 'vastata'. Etenkään kun en ilmeisesti osaa antaa järkeviä ja tyydyttäviä vastauksia, jotka olisivat kysyjien mielestä niin tyhjentäviä, etteivät tuntisi tarvetta 'kuulustella' lisää.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.05.2012 16:34

Klo 16.35
Toit esiin, että Kyllästynyttä on ehkä kiusattu, vaikka saatoit olla eri mieltä ainakin mummo-kontekstissä.

Kyllästyneet vastaukseen - aiemmin tässä ketjussa - et kuitenkaan tapasi mukaa vastannut "ok" tms,
kuten sinulla on tapana, etkä myöskään selostanut asiaa kuten nyt olet selittänyt.

Vastauksesi minulle - "?????" - osoitti, että et edes tiennyt viittasin, vaikka asiasta oli
pari sivua aiemmin ollut keskustelua.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.05.2012 16:44

Ei tässä siis mitään suurta moitetta ole tms.

Mutta Mirri on vastannunut sivun referaatilla ja vastauksena
ollut sitten ollut vain jep (eli kuittaus).

Sitten taas kun "pitäisi" vastata on tullut vain hijaisuutta.

16:50
Myöskään tarpeen tunteminen perusteluna ei kestä kriittistä
tarkastelua.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.05.2012 17:22

Psykopatologia kirjoitti:Ei tässä siis mitään suurta moitetta ole tms.

Mutta Mirri on vastannunut sivun referaatilla ja vastauksena
ollut sitten ollut vain jep (eli kuittaus).

Sitten taas kun "pitäisi" vastata on tullut vain hijaisuutta.

16:50
Myöskään tarpeen tunteminen perusteluna ei kestä kriittistä
tarkastelua.

Jep.

Kirjoitan minua askarruttavista ja puhuttavista asioista - siis oman tarpeeni mukaan. Kesti omien tarpeidensa mukaisesti kirjoittaminen kriittistä tarkastelua tai ei. Mt-foorumilla kirjoittamalla hoidan itseäni, en toisia. Kuten jossakin sanoin; olen hyvin 'raadollinen' (minun käsitykseni mukaan 'raadollinen' on lähinnä itsekeskeinen) kirjoittaja. Käytän mt-foorumilla kirjoittelua omiin tarpeisiini, oman mieleni hoitamiseen.

Jos ylläpitäjänä olet sitä mieltä, ettei foorumisi sovellu tällaiseen käyttöön ja kirjoittamistarpeeseen, poistun kyllä - kunhan ilmaiset asian sillä tavoin suorasukaisesti, että ymmärrän oikein.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.05.2012 22:20

Kuvaamasi "itsekeskeisyys" sopii paremmin päiväkirjoihin kuin keskustelupuolelle,
jossa toimit siis psykopaattisesti.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko