Kyllästynyt kirjoitti:Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, se olet sinä, joka aiheutat keskusteluun ongelmia ymmärtämättömyydelläsi. Ymmärtämättömyydestäsi kertoo ainakin se, että sinulle ihmisten omista kokemuksista kertominen on yhtä kuin antoisan elämän hehkuttaminen - ymmärtämättömyydessäsi kuvittelet heidän hehkuttavan, ja jättävän kielteiset kokemuksensa kertomatta...
Kyllästynyt:Mirri,
Vaikka sinä itse kertoisitkin objektiivisesti ja non-direktiivisesti siitä minkälaista elämä kehitysvammaisen lapsen kanssa on, sinä et voi taata, et edes edellyttää, että kaikki muutkin kehitysvammaisen lapsen vanhemmat osaisivat ja pystyisivät samaan.
Koska olen nähnyt, että jotkut kehitysvammaisen lapsen vanhemmat todellakin hehkuttavat sitä, kuinka heidän elämänsä on muuttunut niiin paljon antoisammaksi ja arvokkaammaksi kehitysvammaisen lapsen myötä, minä tiedän että hehkuttajiakin on olemassa - pilvin pimein. Joillakin kehitysvammaisen lapsen vanhemmilla myös näyttää olevan (tiedostamaton?) tavoite saada mahdollisimman moni vanhempi valitsemaan raskaudenkeskeytyksen sijasta raskauden jatkamisen, ja etsimättä tulee heidän kohdallaan mieleen se, että he haluavat tuollaista sen takia, että he silloin kokisivat itsensä vähemmän poikkeavaksi.
Ne vammaista odottavat vanhemmat eivät kuitenkaan myöskään ole mitään holhottavia, eikä tarvitse olla suurikaan Sherlock käsittääkseen, että tietysti vammaisten vanhempien näkökulmat ovat subjektiivisia. Uskon toisten vanhempien sen käsittävän.
Sitäpaitsi, jos jotkut vammaisten vanhemmista hehkuttavat valintaansa ja suosittelevat tuota ratkaisua toisillekin, niin onko se silloin ollut huono valinta?
Heidänhän pitäisi kärsiä surkutellen elämäänsä, tai olla huoliensa taakkaan murtuneita niiden mukaan, joiden mielestä vammaiset pitäisi abortoida, koska elämä vamman ja vammaisen kanssa olisi muka vain kurjuutta.