Cd-levyt

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Cd-levyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 22.02.2014 23:06

Hermes kirjoitti:Tämän ketjun viesteille, sekä "ylläpitäien" asiantuntemukselle nauravat hevosetkin. Mielestäni juuri termi "cd-levy" on tällä hetkellä jopa parempi erilaisilla foorumeille, sosiaalisessa mediassa, jne, kuin joku termi "CD-levy". "CD-levy" kuulostaa tavallaan aika vammaiselta ja antaa sellaisen vaikutelman, että ei ole ihan "kartalla".

Oikeakielisyys on siis muotiseikka, joka paljastaa, kuinka trendikäs kielenkäyttäjä alati vaihtuvien sääntöjen viidakossa osaa olla "in" eikä missään tapauksessa "niin eilistä".
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 22.02.2014 23:10

Mikä on muuten CD-levy?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hermes » 22.02.2014 23:11

Hilppa kirjoitti:
Hermes kirjoitti:Tämän ketjun viesteille, sekä "ylläpitäien" asiantuntemukselle nauravat hevosetkin. Mielestäni juuri termi "cd-levy" on tällä hetkellä jopa parempi erilaisilla foorumeille, sosiaalisessa mediassa, jne, kuin joku termi "CD-levy". "CD-levy" kuulostaa tavallaan aika vammaiselta ja antaa sellaisen vaikutelman, että ei ole ihan "kartalla".

Oikeakielisyys on siis muotiseikka, joka paljastaa, kuinka trendikäs kielenkäyttäjä alati vaihtuvien sääntöjen viidakossa osaa olla "in" eikä missään tapauksessa "niin eilistä".

Ehkä jotain tuollaista.
Hermes

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.02.2014 23:34

Hilppa kirjoitti:Oikeakielisyys on siis muotiseikka, joka paljastaa, kuinka trendikäs kielenkäyttäjä alati vaihtuvien sääntöjen viidakossa osaa olla "in" eikä missään tapauksessa "niin eilistä".

Minusta tuo määritelmä sopii parhaiten vieraskielisten sanojen viljelyyn tavallisen suomeksi puhutun arkikielen joukossa. Se vasta järkyttävää trendikkyyden ('in') korostamista on, että puhuja/kirjoittaja valitsee mieluummin vieraskielisen sanan, kun voisi aivan hyvin ilmaista itseään selvällä suomella.

Cd-levyille ei ole hyvää suomenkielistä vastinetta, joten pitää tyytyä sanaan, joka on olemassa. On kuitenkin valtaisa määrä sanoja, jotka voitaisiin korvata suomen kielellä - jos vain kirjoittaja/puhuja viitsisi vaivautua, eikä tuntisi niin suurta tarvetta korostaa omaa trendikkyyttään. On pirullista joutua lukijana/kuulijana kysymään vähän väliä, että mitä tämä tai tuo vieraskielinen sana tarkoittaa, kun ei itsensä ilmaisija ole viitsinyt eikä välittänyt vaivautua lisäämään suomen kielen sanavarastoaan niin, että kykenisi ilmaisemaan itseään suomeksi. Tai ehkä ei ole edes yrittänyt, koska on trendikkäämpää olla 'in' vieraskielisine sanoineen kuin 'out'/'niin eilistä' sanoessaan asiansa suomeksi.
On järkyttävällä tavalla trenditöntä/muoditonta ('out'/'niin eilistä') käyttää ilmaisussaan mahdollisimman paljon suomenkielisiä sanoja.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 23.02.2014 00:06

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Oikeakielisyys on siis muotiseikka, joka paljastaa, kuinka trendikäs kielenkäyttäjä alati vaihtuvien sääntöjen viidakossa osaa olla "in" eikä missään tapauksessa "niin eilistä".

Minusta tuo määritelmä sopii parhaiten vieraskielisten sanojen viljelyyn tavallisen suomeksi puhutun arkikielen joukossa. Se vasta järkyttävää trendikkyyden ('in') korostamista on, että puhuja/kirjoittaja valitsee mieluummin vieraskielisen sanan, kun voisi aivan hyvin ilmaista itseään selvällä suomella.

Cd-levyille ei ole hyvää suomenkielistä vastinetta, joten pitää tyytyä sanaan, joka on olemassa. On kuitenkin valtaisa määrä sanoja, jotka voitaisiin korvata suomen kielellä - jos vain kirjoittaja/puhuja viitsisi vaivautua, eikä tuntisi niin suurta tarvetta korostaa omaa trendikkyyttään...

Olen täysin päinvastaista mieltä kanssasi. Ikävää, jos koet noin. Minä koen sinun syytöksesi piikkinä minua kohtaan, koska olen viljellyt noita vierasperäisiäkin sanoja. Ja tulen vastedeskin niin tekemään. Minusta toisten kielenhuoltoon puuttuminen kuin myös kielenhuoltoasioiden harrastaminen palstalla on besserwisseyssävytteistä toimintaa sekä trenditietoisuuden osoittamista kieliasioissa.

Valitettavasti nykyisin joudutaan käyttämään vierasperäisiä sanoja ja niitä ilmestyy kieleemme koko ajan lisää. Joudun työssäni käyttämään päivittäin itselleni vierasta kieltä ja ihmisten kanssa, jotka eivät myöskään puhu sitä äidinkielenään. Se on raskasta, koska oma taito ei kehity, vaan huononee koko ajan. Lisäksi joudun silloin tällöin käyttämään työssäni myös toista kotimaista, missä taidossa en vuosien saatossa ole suinkaan kehittynyt, vaan mennyt alaspäin. Lisäksi yksi läheisistäni ei puhu lainkaan suomea. Kaikki tuo stressaa itseäni tavattomasti. Vääjäämättä ajatukset vapaa-aikana myös helposti kääntyvät englannin sanoihin, enkä esimerkiksi osaa kirjoittaa enää kirjakielestä kaunista suomea, vaikka aikoinaan siitä taidosta laudaturin sainkin. En myöskään halua sparrata itseäni enkä halua, että kukaan mukaan alkaa sparrata minua kirjoitustaitoasiassa vapaa-aikanani.
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 23.02.2014 00:08, muokattu yhteensä 1 kerran
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.02.2014 00:08

Oletko syvästikin järkyttynyt?

0:32 Siis Mirri.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 23.02.2014 00:17

Psykopatologia kirjoitti:Oletko syvästikin järkyttynyt?

Kaikki ne seikat, jotka mainitsin, ahdistavat minua. On rasittavaa puhua vierasta kieltä jatkuvasti ja varsinkin sellaisissa tilanteissa, joissa on pakko tulla ymmärretyksi täsmällisesti oikein. Jos vastapuoli ei osaa kovin hyvin, ja hänen puhumisitsetuntonsa on eri kulttuurista tulevana erilainen, hän ei välttämättä panosta lainkaan selkeään ilmaisuun, vaan pyrkii matkimaan mahdollisimman intensiivistä ja nopeaa alkuperäiskielisten puhetyyliä, jonne virheet saa hukutettua helposti, mutta ymmärrettävyys kärsii.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.02.2014 00:18

Hilppa kirjoitti:Olen täysin päinvastaista mieltä kanssasi. Ikävää, jos koet noin.
...

Ok. Noin koen kuin kerroin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.02.2014 00:31

Aika järkyttynyt olen siitä, että suomenkielisellä ja arkipäiväisellä nettifoorumilla käytetään vieraskielisiä sanoja mielin määrin, turhaan ja tarpeettomasti, vähät välittäen ymmärtävätkö lukijat vai eivätkö ymmärrä, mutta samalla viisastellaan cd-levyjen 'oikeaoppisesta' kirjoitusasusta.
Mielestäni ensin pitäisi paneutua vieraskielisten sanojen karsimiseen ja huolehtimiseen siitä, että foorumin kirjoitukset ovat mahdollisimman monien lukijoiden ymmärrettävissä selväksi suomeksi, sitten vasta miettiä miten suomenkielinen cd-levy kirjoitetaan oikein.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.02.2014 01:34

Hilppa kirjoitti:

Kaikki ne seikat, jotka mainitsin, ahdistavat minua. On rasittavaa puhua vierasta kieltä jatkuvasti ja varsinkin sellaisissa tilanteissa, joissa on pakko tulla ymmärretyksi täsmällisesti oikein. Jos vastapuoli ei osaa kovin hyvin, ja hänen puhumisitsetuntonsa on eri kulttuurista tulevana erilainen, hän ei välttämättä panosta lainkaan selkeään ilmaisuun, vaan pyrkii matkimaan mahdollisimman intensiivistä ja nopeaa alkuperäiskielisten puhetyyliä, jonne virheet saa hukutettua helposti, mutta ymmärrettävyys kärsii.

Tarkoitin Mirrin hirmuista järkytystä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hermes » 23.02.2014 01:59

Itse tosiaan käytin opiskeluaikoina suhteellisesti todella ison osan opiskelurahoistani artistien cd-levyihin, varmasti paljon enemmän kuin kuin nuoret kuluttivat rahaa levyihin siihen aikaan. En ole kuitenkaan enää moneen vuoteen ostanut cd-levyjä, ne ovat niin "out". Esimerkiksi Spotify on ollut vuosikausia "in". Olen kyllä miettinyt, että mitä tehdä tuolla cd-levyjen kokoelmalla, jota en koskaan käytä. Pitäisikö se käydä läpi ja "ripata" kokonaan digitaaliseksi?
Hermes

ViestiKirjoittaja Hilppa » 23.02.2014 11:33

Hermes kirjoitti:Itse tosiaan käytin opiskeluaikoina suhteellisesti todella ison osan opiskelurahoistani artistien cd-levyihin, varmasti paljon enemmän kuin kuin nuoret kuluttivat rahaa levyihin siihen aikaan. En ole kuitenkaan enää moneen vuoteen ostanut cd-levyjä, ne ovat niin "out". Esimerkiksi Spotify on ollut vuosikausia "in". Olen kyllä miettinyt, että mitä tehdä tuolla cd-levyjen kokoelmalla, jota en koskaan käytä. Pitäisikö se käydä läpi ja "ripata" kokonaan digitaaliseksi?

Moni tuttuni on digitoinut CD-kokoelmansa. Työlästähän se on, mutta tuolloin voi helposti etsiä kokoelmasta hakusanojen perusteella haluamansa. Kerran soitin muutamaa levyäni viallisessa soittimessa, joten muutamaan levyyni tuli naarmu. Kun en ollut kopioinut niitä kovalevylle ajoissa, niitä en voi enää soittaa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 23.02.2014 12:02

Hilppa kirjoitti:

Ja ne mainitsemani stressaavat seikat aiheuttavat sen, että toisinaan äidinkielellä viestiessäni vieraskielinen sana tulee mieleeni helpommin ja äidinkielinen sana on epätoivoisesti kateissa. Jonkinlainen dementian alkuoire kenties. Jos joku syvästi järkyttyy dementiani alkuoireiden ilmestymisestä palstalle, sen ei pitäisi olla ainakaan kukaan sivullinen. Kirjoitusvirheestä, jollaisena vieraskielisten sanojen käyttö voidaan nähdä, ei mielestäni voi olla syvän järkytyksen aihe. Sanat loppuvat helposti kesken kuvatessa aitoa syvää järkytystä, jollainen esimerkiksi läheisen kuolema tai muu vastaava surullinen kokemus voi olla.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Joiku » 23.02.2014 12:30

Sun kirj.virheet pitäsi siis hyväksyä, kun olet alkava höperö. Samaan aikaan jaksat nipottaa muiden virheistä.
Joiku

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.02.2014 12:36

Joiku kirjoitti:Sun kirj.virheet pitäsi siis hyväksyä, kun olet alkava höperö. Samaan aikaan jaksat nipottaa muiden virheistä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 23.02.2014 12:41

Joiku kirjoitti:Sun kirj.virheet pitäsi siis hyväksyä, kun olet alkava höperö. Samaan aikaan jaksat nipottaa muiden virheistä.

Nipottamisväitteessäsi olet pahasti väärässä. Koskaan en ole huomauttanut sinulle yhdestäkään kirjoitusvirheestäsi, ja olen varsin hyvin selviynyt vaikealukuisista kirjoitusvirhetäyteisistä teksteistäsi ja ymmärtänyt niitä, mistä joutaisit olla minulle kiitollinen. Yhden ainoan kerran olen sanonut lauseen, jossa olen kertonut palstan (menneestä?) kirjoitusvirhepolitiikasta, mistä olet syvästi ja ilmeisesti ikuisesti katkeroitunut minulle. Lause ei tuolloin ollut mitenkään suunnattu sinuun.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Joiku » 23.02.2014 12:45

En ole sulle mitenkään suuttunut, en osaa vaan keskustella kanssasi mistään asiasta.
Joiku

ViestiKirjoittaja Hilppa » 23.02.2014 12:50

Joiku kirjoitti:En ole sulle mitenkään suuttunut, en osaa vaan keskustella kanssasi mistään asiasta.

Älä sitten myöskään analysoi minua ja ilkeästi hauku lähes joka käänteessä esiintuloani tällä palstalla.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.02.2014 14:21

Hilppa kirjoitti:Ja ne mainitsemani stressaavat seikat aiheuttavat sen, että toisinaan äidinkielellä viestiessäni vieraskielinen sana tulee mieleeni helpommin ja äidinkielinen sana on epätoivoisesti kateissa. Jonkinlainen dementian alkuoire kenties.
...

Tuskin on dementian alkuoire, koska muistisairauksien kohdalla käy toisinpäin: äidinkieli säilyy, myöhemmin opitut kielet katoavat. Vastikään uutisissa kerrottiin Ruotsissa asuvien suomalaisvanhusten vakavasta ongelmasta; Ruotsissa elettyjen vuosikymmenten aikana opittu ruotsi katoaa muistista, eikä ole tarjolla palveluja suomeksi. Kieli voi kadota niin pahasti, ettei vanhus kykene enää kommunikoimaan pelkästään ruotsia puhuvien läheistensä kanssa; tarvittaisiin suomea puhuvia tulkkeja.

Ennemminkin kuvaamasi ilmiö kertoisi siitä, ettei alunalkaen ole opeteltu sanoja äidinkielellä, tai edes itselle selvitetty mitä mikin vierasperäinen 'sivistyssana' tarkoittaa suomeksi sanottuna; siksi suomenkielisiä vastineita ei 'dementian alkuoireissa' - tai stressaavien asioiden keskellä - ole löydettävissä. Sellainen kuulostaa surulliselta, koska ennemmin tai myöhemmin ihmisillä yleensä tulee elämässään eteen aika, jolloin äidinkielen merkitys korostuu; muistitoimintojen heiketessä äidinkielestä tulee tärkein kielellinen ilmaisuväline. Kuten nykyisin tiedetään monille liki koko aikuisikänsä Ruotsissa asuneille ikäihmisille käyneen.
Mirri

ViestiKirjoittaja trisse (uusi) » 23.02.2014 14:49

Hilppa kirjoitti:

Nipottamisväitteessäsi olet pahasti väärässä. Koskaan en ole huomauttanut sinulle yhdestäkään kirjoitusvirheestäsi, ja olen varsin hyvin selviynyt vaikealukuisista kirjoitusvirhetäyteisistä teksteistäsi ja ymmärtänyt niitä, mistä joutaisit olla minulle kiitollinen.

Miksi ymmärtämisestä "joutaisi" olla kiitollinen? Kuluivatko pienet harmaat solut?
trisse (uusi)

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko