Kyllästynyt kirjoitti:takaovi kirjoitti:Vastakysymys. Miksi sinä kirjoittelet täällä Tristanista vaikka hän ei pääse vastaamaan?
EIköhän ole jo käynyt selväksi, mikä sinä olet miehiäsi.
Kerropa tädille, mikä sinun mielesi on niin pahoittanut, että sinun pitää täällä kiukutella?

Kyllästynyt kirjoitti:Mirri,
Miksi minun pitäisi olla kirjoittamatta Tristanista, eihän hänkään ole ollut kirjoittamatta minusta?

Kyllästynyt kirjoitti:Kyllä, mutta kaikkien pitäisi pelata samoilla säännöillä, eikä niin että minä en saisi tehdä sitä mitä muut tekevät koko ajan.
Kyllästynyt kirjoitti:Puhutaan vaikka siitä, miksi Mirri säännönmukaisesti kieltäytyy vastaamasta, vaihtaa puheenaihetta, luikertelee, väistelee ja vääristelee - ja vetoaa siihen, ettei hänen ole pakko vastata jos hän ei halua?
Onko tuollainen hyvää keskustelua vai keskustelun sabotointia?
Kahvi kirjoitti:Toivoisin, että keskusteluun aktiivisesti osallistuvat vastaisivat heille esitettyihin suoriin kysymyksiin. Koen myös hyvien tapojen mukaiseksi sen, että vastaus olisi vastaus nimenomaan esitettyyn kysymykseen, eikä sitä välttävä. Itse asiaa sivuattomat, välttelevät tai peräti vääristelevät vastaukset tahtovat minusta helposti viedä keskustelun pois aidasta sen seipäisiin.
Minusta tulisi pyrkiä hyviin tapoihin keskusteluissa.

Psykopatologia kirjoitti:Kai kyselyoikeus (ainakin) on.

Kyllästynyt kirjoitti:Voi jumalauta sentään!
Milloin minä olen kieltäytynyt vastaamasta, vaihtanut puheenaihetta, luikerrellut, väistellut tai vääristellyt - tai vedonnut siihen, ettei minun ole pakko vastata jos en halua?
Milloin?
Kyllästynyt kirjoitti:
Jos tarkoituksesi olisi ollut näyttää pelkkä esimerkki, mikset olisi käyttänyt omaa nimimerkkiäsi?
Kyllästynyt kirjoitti:Jos keskusteluun ei sisäänrakennettuna kuuluisi kyselyoikeutta tai vastaamisvelvoitetta, se ei ole keskustelua lainkaan vaan pelkkää yksinpuhelua tai sanelemista. Keskustelu on aina vastavuoroista, eikä vastavuoroisuutta voi syntyä ilman kyselyoikeutta ja vastaamisvelvoitetta.

Kyllästynyt kirjoitti:Mirri kirjoitti:'Suorat' kysymykset voivat olla kieroja kuin korkkiruuvi. 'Suorat' kysymykset voivat myös olla kuulusteluluonteisia; 'keskustelun' nimissä tentataan keskustelukumppania. Niinpä on ihan järkevää olla tarkkana vastaamisten kanssa....
Mitä kieroa on kysymyksessä:
Miten, missä ja milloin minä olen jotakuta kiusannut?Mirri kirjoitti:... Keskusteleminen ei sisällä minkäänlaista kyselyoikeutta eikä vastaamisvelvollisuutta...
Kyllä sisältää.
Jos keskusteluun ei sisäänrakennettuna kuuluisi kyselyoikeutta tai vastaamisvelvoitetta, se ei ole keskustelua lainkaan vaan pelkkää yksinpuhelua tai sanelemista. Keskustelu on aina vastavuoroista, eikä vastavuoroisuutta voi syntyä ilman kyselyoikeutta ja vastaamisvelvoitetta.Mirri kirjoitti:... Päinvastoin keskustelutaidossa on jotakin vialla, jos keskustelu alkaa muistuttaa kysymys/vastaus-leikkiä...
Kysymyksistä kieltäytyvän keskustelutaidot ovat pahasti puutteelliset.Mirri kirjoitti:... Haastattelut, tentit, kuulustelut, ovat asia erikseen; ne eivät ole keskusteluja...
No onko keskustelua sitten se, että sinä levität perätöntä viittausta/vihjailua ja suoranaista vittuilua jonka sisältö on se, että minä mahdollisesti olisin muka kiusannut jotakuta, mutta et suostu toistuvista pyynnöistä huolimatta kertomaan, missä tuollaista olisi tapahtunut ja millä tavalla?Mirri kirjoitti:... Ns. minä-viestintä on keskustelussa avainsana; 'suorat' kysymykset ja vastausten tahtominen eivät kuulu minä-viestintään, jossa keskustelijat antavat itsestään - eivät vaadi toisilta. Ja keskustelukumppanien velvoittaminen vastaamisiin ei ainakaan ole hyvien tapojen mukaista, kuten ei tietysti kysymyksillä pommittamisetkaan. Jos joku välttämättä haluaa 'keskustella' kysymyksiä esittämällä, joutuu tyytymään siihen, etteivät toiset välttämättä suostu heille osoitettuun vastaajan rooliin.
Hyvään keskustelukulttuuriin kuuluu se, ettei levitetä perättömiä vihjauksia tai viitteitä. Eikä siihen kuulu sekään, että kategorisesti kieltäydytään perustelemasta niitä vihjauksia, viittauksia tai suoranaisia vittuiluja joita on itse ollut levittämässä.
Koska sinä Mirri olet esittänyt minuun liittyvän perättömän ja minua syyllistävän viittauksen/vihjauksen/suoranaisen vittuilun, kaiken kohtuullisuuden nimissä minulla on todellakin oikeus sinulta vastausta pyytää ja sellainen myös saada.
Hilppa kirjoitti:Olen mielestäni vastaavanlaisia tilanteita kokenut kuten Kyllästynytkin Mirrin kanssa. Sen vuoksi en aina jaksa keskustella palstalla, koska vastavuoroinen keskustelu Mirrin kanssa on mahdotonta. Silloin asiat joten kuten sujuvat, kun on Mirrin kanssa samaa mieltä jostakin, mutta jos on erimielinen, vasta-argumentointi hänen kanssaan on mahdotonta. Päättyy ainoastaan umpikujaan ja tietenkin siten, että hänen näkemyksensä on aina väenvängällä se oikea näkemys. Sellaisesta jää mielipahaa kirjoittajakumppanille.

Kyllästynyt kirjoitti:Mirri kirjoitti:En.
Vaan kenestä tai mistä tilanteesta?

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa