Hellyttävää vai kuvottavaa?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Hellyttävää vai kuvottavaa?

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 01.01.2013 16:39

Kyllästynyt kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:Jonkinlaisia "sirkuksen vetonaulojahan" sellaiset ihmisetkin ovat (muuten heitä olisi kovin harva nähnyt). Jos ihminen saisi itse valita, valitsisiko hän elämän ilman jalkoja?
Mikä saa sellaisen ihmisen kuitenkin tuntemaan elämänhalua ja kykenemään elämään mahdollisesti ns. täyttä elämää?

Mikä on riittävän "täyttä elämää"?

Vammaisen kissan elämä ei varmasti voi olla tavallisen kissan elämää, mutta ei se silti välttämättä kärsi sen enempää kuin muutkaan sisäkissat.
Jalattomalla kissalla ei liene ymmärrystä jalattomuudestaan vaan se elää ja toimii rajoitustensa puitteissa ja jos sillä eläinlääkärin mukaan ei ole kipuja (ei eläinkään pysty kokonaan kipuaan peittämään) ja on tyytyväinen omaan elämäänsä, millä perusteella se pitäisi lopettaa? Senkö takia, että ihmiset eivät kestä katsella takajalattoman kissan elämää ja liikkumista?

Julmaa tai ei, ihmisille näyttää usein tulevan yllätyksenä se, että vammaisuus tai sairaus ei määritä ihmistä kokonaan ja jos kissan takia jollekin valkenee se, että jalattomanakin voi elää; mitä pahaa tai väärää siinä sitten on?

Koska päädyit lainaamaan minun tekstiäni, laitan tähän joitakin mietteitäni aiheesta.

Minä en tiedä, mikä on riittävän täyttä elämää. Kysymykseni koskikin nimenomaan elämänhalua, joka on minulle mysteeri. Ilmaisua 'täyttä elämää' käytin siksi, että minusta vaikuttaa siltä, että jotkut pahasti vammautuneet (esimerkiksi raajansa menettäneet) ihmiset onnistuvat nauttimaan elämästä. Haluaisin tietää, mistä elämänhalua saa!

Minun teki pahaa katsoa tuon kissan liikkumista. Toisaalta olen kaupunkilainen ja olen (niin kuin minun kokemukseni mukaan monet kaupunkilaiset) hentomielinen enkä kykenisi tekemään päätöstä tuollaisenkaan kissan lopettamisesta. En ole hentomielisyydestäni ylpeä, mutta en myöskään koe, että minulla olisi oikeutta päättää jonkin elävän olennon oikeudesta jatkaa elämäänsä.(Luonnonvalinta on antanut sen jäädä henkiin ja pysyä hengissä siihen asti, että ihminen on korjannut sen hoiviinsa.) Silti en tuomitsisi ja olisin todennäköisesti helpottunut, jos joku kykenisi sellaisen päätöksen tekemään.

Kaikkein pahimpana pidän kissan esittelemistä kummajaisena. Jos joku sitä rakastaa, haluaa siitä huolehtia ja ottaa vastuun siitä sen luonnollisen elämän ajaksi, siinä ei ole mielestäni mitään pahaa. Kuten sanottu, kun kissa ei paremmasta tiedä, se on sopeutunut elämäänsä tuollaisena.

Minulle tulee samankaltainen paha olo "hauskimmista kotivideoista", joissa nauretaan tilanteille, joissa kohteet oikeasti satuttavat itsensä. Ja usein kohteet ovat vielä lapsia tai kotieläimiä. (Ja ennen kuin joku ihmettelee, miksi sellaisia videoita sitten pitää katsella, voin todeta, etten koskaan itse valitse kyseisiä ohjelmia, mutta joskus olen osunut paikalle, kun joku muu on niitä katsellut.)
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.01.2013 17:21

Kyllästynyt kirjoitti:Vammaisen kissan elämä ei varmasti voi olla tavallisen kissan elämää, mutta ei se silti välttämättä kärsi sen enempää kuin muutkaan sisäkissat.

Jo pelkästään hiekkalaatikolla käyminen ja omasta puhtaudesta huolehtiminen on kissalle konstikasta ilman takakäpäliä. Asioita, jotka ovat sisäkissan psyykkisen hyvinvoinnin kannalta elinehtoja. Sen lisäksi, että voidakseen psyykkisesti hyvin sisäkissankin pitää päästä hyppimään, kiipeilemään ja käyttämään etutassujensa kynsiä; se tarvitsee kiipeilypaikkoja (mitä korkeammalla sitä parempia) ja raapimispintoja. Sisäkissana oleminen ei ole kissan psyykkisen tasapainon kannalta välttämättä ongelma, takatassujen puuttuminen on - aivan varmasti.

Ennemmin tai myöhemmin takatassuja vailla oleva kissa ahdistuu, masentuu, ja alkaa voida huonosti - se on kuin vankilaan suljettu ja aivan eri tavoin kuin sisäkissa. Mutta milläpä kissan psyykkistä huonovointisuutta tai mielen sairastumista kukaan pystyy huomaamaan - saati, että sitä pystyttäisiin hoitamaan, kun perusedellytykset psyykkisesti terveeseen kissan elämään puuttuvat jalattomuuden vuoksi.
Ihmiset pettävät itseään kuvitellessaan kissan voivan psyykkisesti hyvin, kun se ei tiedä elämästä takatassujen kanssa. Vietit ovat voimakkaat, ja kissa tarvitsee takakäpälät vahvojen viettiensä mukaiseen elämään.

Kyllähän sisäkissojenkin omistajat joutuvat ihan erikseen miettimään ja paneutumaan siihen, ettei kissa 'tule hulluksi' suljettuna neljän seinän sisälle siinä kun ulkona liikkuvan kissan henkinen hyvinvointi hoituu päästämällä sen ovesta ulos omille reissuilleen. Takatassuitta syntyneen kissan mielenterveyden pelastamiseksi tuskin on tehtävissä yhtään mitään. 'Söpöltä ja liikuttavalta' näyttävä pikkupennun leikittäminen ei tyydytä kissan psyykkisiä tarpeita alkua pitemmälle...
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.01.2013 17:37

16:36
Pitäisikö puolikkaalle kissalle suoda ihmioikeudet maailmassa,
jossa puolelle ihmisiä ei suoda edes kissanoikeuksia?

Ko. omistaja tuskin huolehtii kissassa muutamaa kuukautta
kauempaa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.01.2013 17:39

16:40
On olemassa keskitysleirejä, joissa tapetaan kymmeniä
tuhansia eläimiä kesken niiden suloista kasvukautta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Obelixille 6 h asetuksista

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.01.2013 18:09

-
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.01.2013 18:31

Psykopatologia kirjoitti:Ko. omistaja tuskin huolehtii kissassa muutamaa kuukautta
kauempaa.

Noin minäkin uskon; vaikeasti vammaisen kissan kasvamisen myötä huolehtiminen käy liian vaativaksi ja työlääksi. Silloin urakasta on suloisuus ja hauskuus kaukana. Pettävät hermot niin kissalta kuin omistajaltakin.

Kissa psyko analyytikko Mirri, kai sulla on oikea koulutus ja Valviran hyväksyntä?

Obelix, olen kouluttautunut itsekseni; aloittanut jo hyvin varhain. Valvira viis veisaa kissapsykologiasta harrastajineen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.01.2013 18:40

Tarkoitukseni ei ole esittää itsevarmaa - en vain osannut kirjoittaa oikein.

Pidän esittämääni todennäköisenä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja lappalainen » 01.01.2013 18:40

Näyttää tuon kissan omistajalla olevan muitakin terveitä kissoja. Ne hieman vilahtavat esiin joissakin videioissa, ns sivuroolissa kun omistaja haluaa esitellä vain kummajaistaan. Tietää ettei ihan tavallinen kissa, ihan tavallisessa kotielämässä ole niin söpö, että sen liikkumista katseltaisiin ja painettaisiin söpö-nappia.

Ps, mie en syö tehokasvatettuja eläimiä.
lappalainen

ViestiKirjoittaja lappalainen » 01.01.2013 19:06

MInä surutta lopetan kaikki luonnossa tapaamani vammaiset eläimet.
Lähes joka viikko joudun jonkun lopettamaan. Monesti kyllä soitan ensin eläinlääkärille ja kuvailen vammat ja sitten teen lopetuspäätöksen.
Jos löytäisin jalattoman kissanpennun, en hetkeäkään miettisi, vaan lopettaisin sen.
lappalainen

ViestiKirjoittaja lappalainen » 01.01.2013 19:19

Ei niin olekaan luonnossa mutta se on otettu rääkättäväksi ja videokuvattavaksi luonnosta.
Sen emä jätti sen luontoon kuolemaan.
lappalainen

ViestiKirjoittaja Jail » 01.01.2013 19:25

Minäkin syön kourallisen lääkkeitä päivässä.
Saan yhteiskunnan avustusta.

Jos ei olisi näin olisinko kuollut? Mutta mitä tämä nyt tähän kuuluu.
:)

Kuka tietää, että kisu välillä nauttii elämästään, vaikka ei ole normaali.
Jail

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.01.2013 19:29

Kyllästynyt kirjoitti:Mirri sekä Psykopatologia esiintyvät hyvin tietävinä ja itsevarmoina. Minä en ole ollenkaan noin vakuuttunut, että kissan omistaja kyllästyy huolehtimaan kissasta.

Mielestäni tunnen kissoja sen verran hyvin, että uskallan olettaa niin käyvän. Kissa, jolla on psyykkisesti paha olla, pystyy tekemään omistajansa sekopäiseksi. Vaikka kyseisellä kissalla ei takapää pelaa normaalisti, sen toinen pää on varmaan yhtä terävä ja kekseliäs kuin kissoilla yleensä.

Ja koska taloudessa ilmeisesti on useampi kissa, vammaisen kissan kasvamisen myötä omistajalla voi olla kova homma huolehtia myös vammaisen kissan turvallisuudesta. Omistaja joutuu ehkä valitsemaan kissojensa välillä... On suuri vaara, että muut kissat alkavat rääkätä vammaista sen kasvaessa. Ne eivät ehkä tee niin 'heltyessään' pennun edessä, mutta aikuinen kissa ilman takatassuja on toinen juttu niiden näkövinkkelistä katsottuna. Luulen... Siinähän sitten omistaja vahtii vammaistaan herkeämättä kuin silmäteräänsä, ettei se joudu toisten kissojen pöllyteltäväksi.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.01.2013 19:38

Toisaalta jotkut hörhöt hoitavat luonnoneläimiä kuntoon vapaaksi päästettäksi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.01.2013 20:32

Kyllästynyt, en väitä olevani oikeassa enkä väärässä. Enkä ole sanonut tietäväni miten vaikeasti vammaisesta kissasta huolehtiva ihminen lopulta pärjää niin sen kuin muiden kissojensa kanssa. Turhaan hyökkäät.
Mirri

ViestiKirjoittaja vladimir1 » 01.01.2013 20:55

Hirveä haloo yhdestä puolikkaasta katista.
vladimir1

ViestiKirjoittaja lappalainen » 01.01.2013 21:11

Minä kirjoittelen ketjussa vammaisena ja vammaisen näkökulmasta.
Miksi minua ahdistaisi jonkun epätäydellisyys, kun en itsekään ole täydellinen.
Viimeksi muokannut lappalainen päivämäärä 01.01.2013 21:16, muokattu yhteensä 3 kertaa
lappalainen

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.01.2013 21:13

20:14
Noin varmaan on. Olisithan heti(kin) voinut esittää
ko. eläinanalyyttisen interpretaation!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja lappalainen » 01.01.2013 21:15

Psykopatologia kirjoitti:20:14
Noin varmaan on. Olisithan heti(kin) voinut esittää
ko. eläinanalyyttisen interpretaation!

täh ei viestiä 20,14 ollut vielä kirjoitettu.
lappalainen

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.01.2013 21:36

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, en väitä olevani oikeassa enkä väärässä. Enkä ole sanonut tietäväni miten vaikeasti vammaisesta kissasta huolehtiva ihminen lopulta pärjää niin sen kuin muiden kissojensa kanssa. Turhaan hyökkäät.

Kyllähän sinä aivan selkeästi ilmoitat omasta mielestäsi "tuntevasi kissoja sen verran hyvin, että uskallan olettaa niin käyvän. Kissa, jolla on psyykkisesti paha olla, pystyy tekemään omistajansa sekopäiseksi..." sekä kerrot olevasi Psykopatologian kanssa samaa mieltä siitä, ettei kissan omistaja jaksa huolehtia kissastaan paria kuukautta kauemmin.

Aivan selkeästi kerroin olettamukseni ja mielipiteeni. Turhaan hyökkäät.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.01.2013 21:37

20:38
Tuuve,
kirjoittamani oli responssi Kyllästyneen kirjoitukseen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko