Kosmetiikkatuotteet

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Kosmetiikkatuotteet

ViestiKirjoittaja Lauri » 01.11.2015 12:39

Ei tuo tarkoita sitä, vaan itse tuotteessa on muovisia ns. mikrorakeita, jotka on äärimmäisen vaikeita poistaa jäteveden puhdistamoissa ja jotka siten kulkeutuvat vesistöihin, sieltä luonnon eläimiin esim kaloihin ja sitä kautta takaisin meidän ruokalautasillemme.
Kosmetiikan raaka-aineina voidaan käyttää monenlaisia muoveja. Kuorintavoiteiden lisäksi muovia käytetään niin kynsilakoissa, ripsiväreissä, luomiväreissä kuin hiusgeeleissäkin.

Sanaa muovi ei kosmetiikkapurkista kuitenkaan yleensä löydy. Käytetyn muoviraaka-aineen olomuotoa tai partikkelikokoa valmistajan ei myöskään tarvitse ilmoittaa.

Kosmetiikkatuotteissa muoviin viittaavia termejä ovat esimerkiksi mikrokuulat, mikrorakeet tai erilaiset kristallit.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/09/18 ... virakeilla
Lauri

ViestiKirjoittaja Lauri » 01.11.2015 13:34

Älpuhelimeen ladattavalla CosmEthics sovelluksella voit valita eettistä kosmetiikkaa.

http://www.cosmethics.com/
Lauri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.11.2015 20:40

Lauri kirjoitti:Ei tuo tarkoita sitä, vaan itse tuotteessa on muovisia ns. mikrorakeita, jotka on äärimmäisen vaikeita poistaa jäteveden puhdistamoissa ja jotka siten kulkeutuvat vesistöihin, sieltä luonnon eläimiin esim kaloihin ja sitä kautta takaisin meidän ruokalautasillemme.
Kosmetiikan raaka-aineina voidaan käyttää monenlaisia muoveja. Kuorintavoiteiden lisäksi muovia käytetään niin kynsilakoissa, ripsiväreissä, luomiväreissä kuin hiusgeeleissäkin.

Sanaa muovi ei kosmetiikkapurkista kuitenkaan yleensä löydy. Käytetyn muoviraaka-aineen olomuotoa tai partikkelikokoa valmistajan ei myöskään tarvitse ilmoittaa.

Kosmetiikkatuotteissa muoviin viittaavia termejä ovat esimerkiksi mikrokuulat, mikrorakeet tai erilaiset kristallit.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/09/18 ... virakeilla

Tarkistin, eikä kuorintatuotteissani (Osmian kuorintasuola) ei sisällä mikromuoveja. Eivät muutkaan kuorintatuotteet, joita olen käyttänyt. Sen sijaan fleece-materiaalista valmistetuista ulkoiluvarusteista mikromuovia irtoaa massoittain vaatteiden pesuveteen, joista ne päätyvät hulevesiin puhdistuslaitoksille ja lopulta mereen. Maalit ja muut mikrokuitutuotteet myös sisältävät haitallisia mikromuoveja. Niiden riskit ovat paljon suuremmat kuinsatunnaisen voidetuubin, jota käytän melko harvoin. En ole mikään aktiivinen (=neuroottinen) kuorija. Ja sitä paitsi pyyhin kasvojen kuorintatuotteet aina kuorinnan jälkeen kasvopyyhkeeseen, jonka heitän poltettavien energiajätteiden keräykseen, ennen huuhtelua vedellä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.11.2015 20:59

Gabriel kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Tarkistin googlettamalla ja olihan tuo alunadödö ilmeisesti juuri se kristallidödö, joka minulla kerran oli. Enkä sellaista enää toista kertaa ryhdy kokeilemaan. Kastellaan ennen käyttöä. Lopulta sen pinnassa alkoi kasvaa ihon oma floora (haiseva), vaikka huuhdoin tuon dödön aina käytön jälkeen. Eikä tosiaan ole hyödykästä hiestää dödöstä iholle samaa mikrobikasvustoa kuin siinä jo asuu, ja vielä haisevana.

Mitenhän sinä sitä olet oikein käyttänyt?
Ei ainkaan mun kimpaleissa mitään kasva eivätkä myöskään haise. Eikä haise kainalotkaan.
Tota käytetään myös haavojen desinfioimiseen esim. Intiassa. Itsekkin olen käyttänyt ja kirvelee hieman.
(Alunassa ei kasva mikään orgaaninen.)

Oma kimpalle on kulhossa siinä lavuaarin vieressä ja koko ajan ilman kanssa kosketuksissa. Ei siis missään suljetussa tuubissa.
Tietty sitä huuhdellaan ennen ja jälkeen käyttöä. Aluanaa voi käyttää myös veden desinfioimiseen.
Ennenvahaan sitä käytettiin myös leivonnassa.

Ei sitä tuubissa tietääkseni edes myydä. Vähintään kymmenen vuotta sitten käyttämän kristallidödö oli pakattu muoviseen stikkinä käytettävään pakkaukseen. Ohjeen mukaisesti käytin sitä deodoranttina, kuten yleensäkin deostikkejä, paitsi että tätä tuotetta piti kastella ennen ja jälkeen jokaisen käytön.

Alunaa olen käyttänyt lankojen värjäämiseen sienillä ja jäkälillä, siis värin puretukseen. Siinä toimii.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Lauri » 01.11.2015 21:16

Minä en suostu pussaamaan Hilppaa ennen kuin olen tarkistanut, ettei hämen huulipunassaan ole mikrorakeita.
Lauri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.11.2015 21:56

En käytä normaalisti huulipunaa ja ripsivärilläkin harvoin ehdin ehostamaan. Luomiväriä, joka oli pannassa myös, käytän vain harvoin ja silloinkin kosmetologi yleensä laittaa sen. Joten voit olla huoleti.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Ryysy » 01.11.2015 22:24

Kasvoihin piirtely on hauskaa ajanvietettä. Olisi ihana olla maskeeraaja.

Ja se deodorantti - mistä niitä saa ostettua ja paljonko maksaa? En usko, että toimii tähän lääkehikeen. En usko myöskään, että toimii kuukautishikeen. Tai krapulahikeen. Eikä näiden kolmen yhdistelmään varsinkaan. Silti, olisi kiva testata.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.11.2015 16:59

Gabriel kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Tarkistin googlettamalla ja olihan tuo alunadödö ilmeisesti juuri se kristallidödö, joka minulla kerran oli. Enkä sellaista enää toista kertaa ryhdy kokeilemaan. Kastellaan ennen käyttöä. Lopulta sen pinnassa alkoi kasvaa ihon oma floora (haiseva), vaikka huuhdoin tuon dödön aina käytön jälkeen. Eikä tosiaan ole hyödykästä hiestää dödöstä iholle samaa mikrobikasvustoa kuin siinä jo asuu, ja vielä haisevana.

Mitenhän sinä sitä olet oikein käyttänyt?
Ei ainkaan mun kimpaleissa mitään kasva eivätkä myöskään haise. Eikä haise kainalotkaan.
Tota käytetään myös haavojen desinfioimiseen esim. Intiassa. Itsekkin olen käyttänyt ja kirvelee hieman.
(Alunassa ei kasva mikään orgaaninen.)

Oma kimpalle on kulhossa siinä lavuaarin vieressä ja koko ajan ilman kanssa kosketuksissa. Ei siis missään suljetussa tuubissa.
Tietty sitä huuhdellaan ennen ja jälkeen käyttöä. Aluanaa voi käyttää myös veden desinfioimiseen.
Ennenvahaan sitä käytettiin myös leivonnassa.

Tuossa lihavoimassani kysymyksessäsi osoitat jonkinasteista väheksyntää kokemustani kohtaan. Eli et ollut perehtynyt siihen, missä tuotemuodossa alunaa tarjoillaan antiperspirantiksi. Stikki on kätevä dödön pakkausmuoto, koska monet eivät käytä dödöään ainoastaan kotonaan (käsienpesualtaan viereisestä kupista) vaan myös matkapakkauksestaan tai sopivasta mukana kulkevasta meikkipussistaan esimerkiksi treenien jälkeisen suihkun ja saunan jälkeen. Aluna ei ole mikään täysin aseptinen valmiste, joten sen pinnalla voi hyvin viihtyä mikrobisto, joka riehaantuu juuri sopivissa kosteissa oloissa, kun stikin kansi ruuvataan kiinni. Ja kiinnihän se on laitettava, jos mielii meikkipussissaan kuljettaa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Ryysy » 02.11.2015 21:57

Ompa Trisse luottavainen. Olin ihan varma, että sieltä tulisi postissa pommi. Eli ei tosiaan tarvitse lähettää, Kaapo. Siksi kyselinkin, jos niitä saisi jostain itse ostettua. Tällaista pientä tervettä paranoijaa ; )
Ryysy

Edellinen

Paluu Romulaatikko