Hilppa kirjoitti:"Hajustettuja, mutta mietoja tuoksuja, voimakkaihin tukehtuu."
Tästäkin Jillin viestistä sain käsityksen, että tuoksuttomuuden puolelle kallistuu, etenkin, jos tuoksu on voimakas. Ei välity niinkään se, että henkilö pitäisi ainakaan kaikista tuoksuista. Varsinaiseksi tuoksufaniksi ei ole uskaltautunut kukaan. Käsitän tuoksufanin sellaisena henkilönä, joka ei olisi moksiskaan hajuista ja pitäisi voimakkaistakin tuoksuista.
Minä olen ennen ollut melkoinen tuoksufani. Tosin vahvoista tuoksuista en ennenkään varsinaisesti pitänyt, mutta siedin ne oikein hyvin.
Nykyisin on toisin; niin hajuvedet, pesuaineet kuin hyasintti, posliinikukka, sun muut tuoksuvat kasvit ovat kauhistus. Ja yliherkkyys tosiaan ulottuu niin kemianteollisuuden tuotoksiin kuin tuoksuviin kasveihin; kielokin on nykyisin lempikukkani vain luonnossa ihasteltuna.
Tuoksuyliherkkyys on aivan eri asia kuin tuoksuista pitäminen; edelleen pidän tuoksuista, joista ennenkin olen pitänyt. Nykyisin vain joudun karttamaan niitä. Hyasintti ihanana joulukukkana on menneen talven lumia... Uskon myös, että esim. jatkuva ja voimakas hien haju saattaisi aiheuttaa yliherkkyysreaktion sellaiseen taipuvaiselle ihmiselle siinä kuin muutkin tuoksut/hajut. Ja ihan riippumatta siitä tuntuuko haju/tuoksu häiritsevältä vai eikö tunnu.
Ehkä asia on kaikkein vaikein hyväksyä rakastamiensa kukkien kohdalla; ihanalta tuoksuva kukka häädetään parvekkeelle viimeistään illalla hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa - yhtään ei auta, että se haisee hyvältä, on nätti, ja paleltuukin raukka aamuun mennessä.