Hajustettuja vai hajustamattomia tuotteita?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Hajustettuja vai hajusteettomia tuotteita?

Hajustettuja
3
33%
Hajustamattomia
6
67%
EVVK
0
Ei ääniä

Ääniä yhteensä : 9

Re: Hajustettuja vai hajustamattomia tuotteita?

ViestiKirjoittaja Maaria » 10.01.2015 11:32

Minä. Kirjoitinhan että käytän nimenomaan hajustettuja. Miedosti. Pidän tuoksuista. Luetko Hilppa ollenkaan viestejäni.
Maaria

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.01.2015 12:10

Olen päättänyt olla lukematta kaikkia ketjua moneen kertaan. Puhuin viestissäni ensimmäisen lukukerran tuomasta intuitiostani. Onko se jollain tavalla syntiä tai väärin, että ei opettele ketjuja ulkoa ja kertoo syntyneestä mielikuvastaan?

Kyllä jotkut ovat maininneet tuoksumieltymyksistään, mutta enemmän on painottunut tuoksuttomuus. Tosiasiassa kuitenkin aina on jonkun verran tuoksuja, jos ei muuta, niin ihmisen omat ominaistuoksut/hajut. Ja nekin voivat olla häiritsevän voimakkaat. Tosin hajuvesi ei tuolloin auta, vaan hammasharja, hammastikut/langat, vesi + saippua, deodorantti tai joskus jopa syöminen/veden juominen auttavat.
Hilppa

ViestiKirjoittaja tuuve m » 10.01.2015 12:49

Eihän se syntiä ole mutta epäkohteliasta on tehdä yhteenveto ketjun sisällöstä jos ei huomioi kaikkia vastauksia.
tuuve m

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.01.2015 13:02

"Hajustettuja, mutta mietoja tuoksuja, voimakkaihin tukehtuu."

Tästäkin Jillin viestistä sain käsityksen, että tuoksuttomuuden puolelle kallistuu, etenkin, jos tuoksu on voimakas. Ei välity niinkään se, että henkilö pitäisi ainakaan kaikista tuoksuista. Varsinaiseksi tuoksufaniksi ei ole uskaltautunut kukaan. Käsitän tuoksufanin sellaisena henkilönä, joka ei olisi moksiskaan hajuista ja pitäisi voimakkaistakin tuoksuista.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 10.01.2015 14:05

Hilppa, eihän tässä kysytäkään, pitääkö ihminen tuoksuista vai ei, vaan lähinnä kai kysytään valitseeko kahdesta muuten samanlaisesta tuotteesta (tällaisia vaihtoehtoja on esimerkiksi apteekkituotteissa tai pesu- ja huuhteluaineissa, myös terveyssiteissä nykyään) mieluummin tai peräti ehdottomasti hajustetun vai hajustamattoman.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.01.2015 14:10

Olen käsittänyt väärin keskustelun yleisen polveilevuuden vuoksi.

Lisäys: ehkä olisi pitänyt jättää vastaamatta, koska tuotteesta riippuen valitsen joko ehdottomasti hajusteettomia tai sitten miedosti hajustettuja tuotteita. Vastasin siis hajusteettomia, koska enimmäkseen suosin niitä. Mutta ovatko nekään täysin hajusteettomia? Luultavasti eivät.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.01.2015 14:18

Mietin, että kykeneekö hajusteallergikko haistamaan käyttämäni miedosti hajustetut tai hajustamattomat tuotteet, jos niitä sattuu olemaan vaatteissani tai ihollani? Häiritseekö hajusteallergikkoa hien haju? Itselleni tulee päänsärky kyseisestä hajusta, mikäli johtuu todennäköisesti suihkussa käyneestä mutta vahvasti kainalohielle haisevasta henkilöstä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 10.01.2015 14:38

Kyllä minun käsittääkseni tuotteiden, joiden ilmoitetaan olevan hajusteettomia, täytyy myös olla täysin hajusteettomia. Hajuttomia ne eivät kuitenkaan tietenkään ole, sillä kyllähän ne aktiiviset aineksetkin joltakin haisevat tai tuoksuvat. Hajusteita tuotteisiin kuitenkin käsittääkseni lisätään yksinomaan niiden antaman tuoksun vuoksi, ei mistään muusta syystä. Tuskin hajustamattomissa tuotteissa saa olla hajusteita, sillä jotkut ihmiset ovat allergisia nimenomaan hajusteille ja täytyyhän heidänkin voida luottavaisin mielin joitakin tuotteita ostaa.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Maaria » 10.01.2015 18:14

Ymmärrän kyllä, jos kirjoituksestani saa sellaisen käsityksen. Ei ollut tarkoitus olla epäkohtelias,(mutta olin sittenkin).
Niin tarkoitus minulla oli se, että valitsen aina tuoksuvan, mutta olen tarkka, ettei tuote oli liian voimakas.

Käsitän hajustetulla, myös miedosti tuoksuvat ja hajustamattomilla täysin tuoksuttomat.
Maaria

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 10.01.2015 19:07

Jill, ei täysin tuoksumattomia tuotteita olekaan, jonkinlainen ominaishaju on ainakin joissakin ainesosissa.
Esimerkiksi apteekissa myytävät perusvoiteet ovat valtaosin hajusteettomia, mutta kyllä niistä silti hajuaistimuksen saa.
Hajustetut voivat olla miedosti tai voimakkaasti (tai siltä väliltä) hajustettuja.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Maaria » 10.01.2015 19:20

Ok. Minun nenäni ei edes haista ihan lievimmin hajustettuja tuotteita ja siksi "koen"joidenkin olevan minulle täysin hajustamattomia. Tottakai kaikella varmaan ominaistuoksunsa on.

Hilppa tuossa ihmetteli, että kuka on uskaltanut äänestää hajustettuja
Tunnustan ja ilmiannoin itseni. Mutta kuka on tämä toinen? Herää epäilys, että joukossamme on toinenkin hajusteita ylenmäärin itseensä imevä yksilö. Tulkoon hän esiin.

Kun eka sana oli, että käytän hajustettuja, niinluulin kai että se on aika selvä. Mutta yritän olla selkeämpi.
Maaria

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 10.01.2015 19:44

Ihan selvästi sinä, Jill, jo alunperin ilmaisit.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.01.2015 20:27

Ei ollut tarkoitus Jill millään tavalla loukata sinua.

Minua kiinnostaa hajusteen ja hajun välinen ero. Ja onko sitä eroa? Milloin hajuste muuttuu hajuksi ja vastenmieliseksi. Heillä, jotka ovat allergisia, hajuste on vain oireita aiheuttava vastenmielinen kemiallinen yhdiste. Tuoksuoireettomalla ihmisellä ehkä enemmän niin, että omista hajuistaan (ja hajusteistaan) kukin pitää, mutta naapurin ja kanssaihmisen hajusteet ja hajut ovat toisinaan tai yleensä vastenmielisiä.

Jotkut tuoksuaineet ovat lähes kaikkia ihmisiä jossain vaiheessa herkistäviä (eli yliherkkyysoireita aiheuttavia). Sellaisia ovat kieloissa, pihasyreeneissä ja hyasintissa esiintyvät tuoksuaineet.
Hilppa

ViestiKirjoittaja tuuve m » 10.01.2015 20:55

Minusta hajuste on keinotekoinen mutta haju on luonnollinen.
tuuve m

ViestiKirjoittaja Maaria » 10.01.2015 21:02

Hilppa, et sinä loukannut minua. Minulla on oudon ärhäkkä olo. Minusta olisi kiva väitellä, mutta en ole hyvä siinä. Siis ihan kaikkien kanssa ja ihan kaikesta olisi kiva riidellä. Mutta yleensä, kun tulee riita,
alan voida huonosti ja lopulta itken.

Mitä ovat parhaimmat tuoksut, ovatko ne luonnollisia vai tuotettuja. Minä pidän koivun tuoksusta.
Maaria

ViestiKirjoittaja tuuve m » 10.01.2015 21:05

Vissiin tarttuvaa laatua tuo ärhäkkä olo.

Olen koivulle allerginen mutta en sen tuoksulle.
tuuve m

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.01.2015 21:15

Siitepöly on eri asia kuin terpeenit, joista koivun (lehtien ja puuaineen) tuoksu suurimmaksi osaksi muodostuu.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 10.01.2015 21:18

Ensimmäistä kertaa elämässäni törmäsin hajusteyliherkkään ihmiseen joskus 90-luvulla käydessäni kiinalaista lääketiedettä harjoittavan Elina Hytösen luona akupunktiohoidossa. Hän edellytti, etteivät hänen hoidokkinsa käyttäneet hajustettuja tuotteita. Kerran menin paikalle niin, etten ollut pessyt hiuksistani niihin edellisenä päivänä suihkauttamaani lakkaa, ja sain tiukan ukaasin olla toimimatta niin toiste.

Tässä Hytösen kirjoitus hajusteista:
http://www.elinahytonen.fi/2012/05/haju ... la-ystava/
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.01.2015 21:40

Siinä oli lainauksia myös Astma- ja allergialiitolta. Osin tuttua asiaa. Kiitos oheisesta, Helmenkalastaja.

Ymmärsin, että tuon mukaan hajusteen määritelmä olisi synteettinen tuoksuaine. Joitakin luonnon yhdisteitä pystytään kuitenkin myös valmistamaan synteettisesti ja nykyisin yhä useampia ellei peräti lähes kaikkia, mutta joidenkin luonnonaineiden valmistaminen synteettisesti on erittäin kallista ja työlästä.

Lähes hajusteettomassa kodissa lapsuuteni eläneenä olen tottunut hajusteettoman tai miedosti hajustetun pyykinpesuaineen käyttöön. Olen käytänössä saanut kokea tämän ilmiön:

¤ Hajustetun pyykin voit joutua pesemään 4-6 kertaa hajusteettomalla, tehokkaalla pyykinpesuaineella (useat hajusteettomat eivät tehoa ollenkaan hajusteisiin), ennen kuin hajuste antaa periksi. Pesukoneesi on ehkä saanut hajustetartunnan, ja se vuorostaan hajustaa pyykkisi. Kuivausrumpu samoin. Talon yhteisiä pesukoneita hajusteyliherkkä ei yleensä voi käyttää ollenkaan.

En ole koskaan elänyt taloudessa, jossa pyykki pestäisiin esimerkiksi jollain Arielin tai Coralin tai Bio Luvilin kaltaisella voimakkaasti hajustetulla tuotteella. Ja siksi on ollut vastenmielinen elämys huomata omien lakanoidensa tuoksuvan voimakkaasti pesuaineelle. Ikään kuin niitä ei olisi pesty lainkaan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.01.2015 23:02

Hilppa kirjoitti:"Hajustettuja, mutta mietoja tuoksuja, voimakkaihin tukehtuu."

Tästäkin Jillin viestistä sain käsityksen, että tuoksuttomuuden puolelle kallistuu, etenkin, jos tuoksu on voimakas. Ei välity niinkään se, että henkilö pitäisi ainakaan kaikista tuoksuista. Varsinaiseksi tuoksufaniksi ei ole uskaltautunut kukaan. Käsitän tuoksufanin sellaisena henkilönä, joka ei olisi moksiskaan hajuista ja pitäisi voimakkaistakin tuoksuista.

Minä olen ennen ollut melkoinen tuoksufani. Tosin vahvoista tuoksuista en ennenkään varsinaisesti pitänyt, mutta siedin ne oikein hyvin.
Nykyisin on toisin; niin hajuvedet, pesuaineet kuin hyasintti, posliinikukka, sun muut tuoksuvat kasvit ovat kauhistus. Ja yliherkkyys tosiaan ulottuu niin kemianteollisuuden tuotoksiin kuin tuoksuviin kasveihin; kielokin on nykyisin lempikukkani vain luonnossa ihasteltuna.

Tuoksuyliherkkyys on aivan eri asia kuin tuoksuista pitäminen; edelleen pidän tuoksuista, joista ennenkin olen pitänyt. Nykyisin vain joudun karttamaan niitä. Hyasintti ihanana joulukukkana on menneen talven lumia... Uskon myös, että esim. jatkuva ja voimakas hien haju saattaisi aiheuttaa yliherkkyysreaktion sellaiseen taipuvaiselle ihmiselle siinä kuin muutkin tuoksut/hajut. Ja ihan riippumatta siitä tuntuuko haju/tuoksu häiritsevältä vai eikö tunnu.
Ehkä asia on kaikkein vaikein hyväksyä rakastamiensa kukkien kohdalla; ihanalta tuoksuva kukka häädetään parvekkeelle viimeistään illalla hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa - yhtään ei auta, että se haisee hyvältä, on nätti, ja paleltuukin raukka aamuun mennessä.
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko