Hellyttävää vai kuvottavaa?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Hellyttävää vai kuvottavaa?

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.01.2013 10:09

Hilppa kirjoitti:Lappalainen on ketjun luontosuhteellaan ja oikeudentunnollaan rehvastellakseen tämän ketjun aloittanut.

Ohoh, kylläpä meillä on jyrkkiä näkemyseroja...
Minä taas olen koko ajan ollut sitä mieltä, että tämä ketjun aloittajan tunnereaktiot kohtaamansa asian edessä ovat olleet tämän ketjun aloittamisen motiivina; mielestäni jo pelkästään otsikko kertoo sen asian. Aloitusviestistäkään en löydä rehvastelua, vaan nähdyn videon synnyttämää tunnekuohua; juuri otsikko mielestäni kertoo aloitusviestin voimakkaiden ja 'tuomitsevien' sanojen olevan vahvojen tunteiden synnyttämiä.

Mutta sinä näetkin saman asian rehvasteluna; ilmankos tässä ollaan sukset ristissä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.01.2013 10:40

Motivaatio (tai konaatio) jonkin asian suhteen - kuten myös tunteet
(kuten on nähty) - on aina "monikollinen": jotkut teemat - kuten myös
unissa - ovat syvemmällä ja voivat olla salattuja.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 03.01.2013 10:49

lappalainen kirjoitti:Hohhoijaa. Ihmiset ja eläimet ovat eri asia.

Näinpä. Ihmisillä on ihmisarvo, elukoilla ei ole.
Kahvi

ViestiKirjoittaja lappalainen » 03.01.2013 13:52

Niin, eläimillä on eläinarvo mikä voi kyllä monesti olla suurempi kuin ihmisarvo?

Minä kyllä keskustelen kissasta muuallakin, sen verran se järkyttää.
Jos haluaisin rehvastella luonnolla, laittaisin tänne linkkejä koiristani, kissoista, poroista ja tunturimaisemista.

Mikä suhde teillä on tässä ketjussa, jos minulla on luontosuhde?
Osa ainakin kirjoittaa kaupungilaisena mutta kai heilläkin voi olla luontosuhde?
Harmi, jos joillakin puuttuu luontosuhde mutta silti omistaa vaelluskengät.
lappalainen

ViestiKirjoittaja lappalainen » 03.01.2013 14:06

tarpeeton
Viimeksi muokannut lappalainen päivämäärä 03.01.2013 15:19, muokattu yhteensä 1 kerran
lappalainen

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 03.01.2013 14:44

Kyllä minullakin, kaupunkilaisena, on luontosuhde, suhde luontoon. En ole mitenkään aktiivinen luonnonsuojelija tms., mutta vanhempani ovat välittäneet minulle arvostuksen kaikkea elävää kohtaan.

Olen miettinyt aika paljon tuota pikkuista kissaa. Kävin tänään katsomassa muutaman muunkin videon siitä, ja teki oikeasti pahaa katsoa, kun se leikkiessään omistajansa kanssa sellaisella "onkilelulla" mätkähti aina hypyn jälkeen hännäntyvelleen. Ei voi olla kivutonta se :(.

Omat ajatukseni ovat selkeytyneet näiden muutaman päivän kuluessa. Olen sitä mieltä, että olisi ollut armollista lopettaa kissa heti, kun se oli löydetty. Sellaisen päätöksen olisin itsekin kyennyt tekemään. (Omistaja kertoi pelastaneensa (!) sen 8-viikkoisena...) Nyt kun sen kanssa on eletty jo pitemmän aikaa, siihen lienee kiintynyt (onhan se suloinen ja reipas kissa) ja päätöksen tekeminen on vaikeampaa. "Jos ei silloin, miksi nyt?" "Jos se olisi syytä lopettaa, milloin se pitäisi tehdä?" Nämä ovat vaikeita kysymyksiä, mutta lähtökohtana pitäisi aina olla kissan paras!

Huomasin myös, että youtubessa tarjottiin mahdollisuutta tilata jokaviikkoinen (!) video Anakinista... :roll: Hävettää omistajan puolesta.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 03.01.2013 14:49

Ette taida saada Obelixia kuriin tälläkään palstalla. Ikävämpi ajatus olisi, että hänen annetaan tahallaan kiusata milloin ketäkin naispuolista kirjoittajaa.
Ehkä ylläpito salaa jopa nauttii hänen piruilustaan.
Helmenkalastaja

Obelixille "1 päivä" linnaa asetuksista

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.01.2013 15:01

Tietysti nautin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Jail » 03.01.2013 17:59

Pääosin kuvottavaa.

(tämä ketju)
Jail

ViestiKirjoittaja Hilppa » 03.01.2013 19:27

Helmenkalastaja kirjoitti:Ette taida saada Obelixia kuriin tälläkään palstalla. Ikävämpi ajatus olisi, että hänen annetaan tahallaan kiusata milloin ketäkin naispuolista kirjoittajaa.
Ehkä ylläpito salaa jopa nauttii hänen piruilustaan.

On koettu. On painettu huutomerkkiä.

En usko, että kiusaamisen näkemisestä kukaan nauttii. Sen sijaan ahdistava ja jähmettävä vaikutus sillä on kanssakirjoittajiin ja ainakin yleiseen ilmapiiriin palstalla.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.01.2013 20:31

Helmenkalastaja kirjoitti:Olen miettinyt aika paljon tuota pikkuista kissaa. Kävin tänään katsomassa muutaman muunkin videon siitä, ja teki oikeasti pahaa katsoa, kun se leikkiessään omistajansa kanssa sellaisella "onkilelulla" mätkähti aina hypyn jälkeen hännäntyvelleen. Ei voi olla kivutonta se :(.

Minulla sama juttu; tämä asia on askarruttanut paljon, vienyt mielenrauhan.

Ja sama video teki pahaa; kahden kissan omistajana en pystyisi 'leikittämään' takajalatonta kissaa niin kuin siinä videossa nähtiin. Anakinin omistaja haluaa kissansa näyttävän (ihmisille) mihin se pystyy vaikeasta vammaisuudestaan huolimatta. Ja pystyyhän vaistojensa varassa elävä pentukissa vaikka mihin; kuten 'saalistamaan' jalattomana hyppimällä suoraan ylöspäin ja tömähtämällä kerta toisensa jälkeen hännäntyvelleen. Omistajan pitäisi käsittää miltä sellainen tuntuu ja että kissan peräpää ärtyy varmasti, kun ei ole takatassuja ottamassa toistuvia tömähdyksiä vastaan. Sitä paitsi peräpää luultavasti kipeytyy kissaparalla myös siitä, että se kerta toisensa jälkeen ponnistaa hyppyyn kehonsa väärillä osilla...

Hämmästystä herättävä vammainen 'sirkuskissa' keskelle sivistynyttä nykyaikaa, sitä kai Anakinista halutaan. Inhottava juttu. Kuvottava, kuten lappalainen otsikossa osuvasti ilmaisi. Jos tuollaista tapahtuisi Suomessa, voisi tehdä eläinsuojeluilmoituksen - asia mitä todennäköisimmin olisi eläinsuojelurikos.
Tämä onkin asia, jota ei tässä ketjussa vielä olla mietitty; täyttäisikö Anakinin tapaus eläinsuojelurikoksen tunnusmerkit. Uskon, että Suomen lakien mukaan täyttäisi. Ainakin sen nähdyn hyppyyttämisvideon perusteella. Eläinlääkärillä, joka puolustelisi nähtyä videota, olisi aikamoinen perusteleminen...
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.01.2013 23:31

Hilppa kirjoitti:
lappalainen kirjoitti:Hohhoijaa. Ihmiset ja eläimet ovat eri asia.

Millä tavalla eri asia?

Ainakin kotieläimet ovat ihmisten kaltaisia. Johan tätä todistaa sekin,
että kotieläimiä tuomittiin jopa kuolemaan hirttämällä keskiaikaisilla
käräjillä: Mm. hirtettiin emakko, joka oli puolustanut poikasiaan
teurastukselta mutta joka aiheutti samalla sikalan omistajan pojan
kuoleman. Eivät auttaneet puolustusasianajan vetoomukset jalosta
motiivista yms. Ja isänikin sanoi, että "ahmat ovat pirullisia eläimiä".
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja lappalainen » 04.01.2013 06:09

On sitä tietenkin ihmisiä jotka ovat sikoja ja ihmisiä jotka ovat kännikaloja ja onhan poliisikoirakin.

Minä en usko, että Suomesta löytysi eläinlääkäriä joka sanoisi puolikkaasta kissan ruumiista, että tuo on terve kissa, ota se vaan lemmikiksi ja tee siitä nettiin sirkustaidetta.
Tuon kissan ruumiin omistaja on sairas itsekäs pervo mutta todellakin haluaisin tavata sen lääkärin joka sanoi, että kissa on terve.

Eläinsuojelulaki sanoo jotain ettei eläimelle saa aiheuttaa tarpeetonta tuskaa. Tuo hyppely ja sen kuvaaminen aiheuttaa tuskaa aivan taatusti. Kun tuo kissa ei ole vielä kovin vanha ja se on kahdesti leikattu, ei se ole vielä voinut ehtiä kunnolla toipua niistä leikkauksistakaan eikä varmasti ole siinä kunnossa, että sen pitäisi joka viikko jaksaa tehdä uusi video itsestään. Siis ajatelkaa nyt vähän, sehän on kuin joku orjatyöläinen.
lappalainen

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 04.01.2013 11:50

Kuva
Känni kaloja
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 04.01.2013 14:00

Noita Lappalaisen pohtimia asioita olen miettinyt itsekin. Erityisesti sitä, miten on löytynyt eläinlääkäri leikkaamaan kissa
ja julistamaan se terveeksi... Ehkä kiristämällä? Tyyliin: jos et leikkaa, vien toiselle eläinlääkäri; kissasta ei kuitenkaan luovu.

Joko ajattelematonta tai julmaa on omistajan menettely.
Luultavasti kääntyy julman puolelle, sillä jos hän itse ei ole ymmärtänyt, mitä kissa joutuu kestämään,
onhan se hänelle sanottu tai vähintäänkin kirjoitettu kommentteina videoihin!
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Tris » 04.01.2013 15:25

Selkäranka saattaa kyllä kuormittua kun takajalat ei ota vastaan painoa.
Tris

ViestiKirjoittaja Illusia » 04.01.2013 15:39

En ole halunnut katsoa kissavideota. Surullista, että kisu on raajarikko. Ehkä sen elämästä voisi tehdä vähän helpompaa ja estää sitä tekemästä kipuja aiheuttavia liikkeitä. Sitten, kun kissan elämä käy selvästi vaikeammaksi, niin ehkä sen voisi viedä eläinlääkärin luo piikille. Sitä ennen kissan pitäisi antaa nauttia elämästään niillä tavoilla, mitä on olemassa; ruokaa, lämmintä, silittelyjä ym. Eihän monien yksinäisten leikattujen kerrostalokissojen elämä ole kovin kummoista.
Illusia

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.01.2013 15:53

Helmenkalastaja kirjoitti:Noita Lappalaisen pohtimia asioita olen miettinyt itsekin. Erityisesti sitä, miten on löytynyt eläinlääkäri leikkaamaan kissa
ja julistamaan se terveeksi... Ehkä kiristämällä? Tyyliin: jos et leikkaa, vien toiselle eläinlääkäri; kissasta ei kuitenkaan luovu.

Rahakin on voinut vaikuttaa; tuollaisen kissan leikkauksista eläinlääkäri perii hyvän maksun. Suomessa jos eläinlääkäri toimisi vastaavasti, hän syyllistyisi eläinsuojelurikokseen. Niinpä Suomesta tosiaan tuskin löytyy eläinlääkäriä, joka olisi ryhtynyt pitelemään kissaa elossa.

Eettiset kysymykset ovat toinen asia; eläinlääkärit ovat sitoutuneet pohtimaan niitäkin. Jos Suomessa eläinlääkärin eettinen harkintakyky sattuisi pettämään ja raha - tai vaikka eläinlääketieteellisesti haasteellinen ja harvinainen tapaus - houkuttelisi, eläinsuojelulaki kuitenkin asettaisi rajat hänen toiminnalleen.

Kuten lappalainen sanoi; olisi kiva tavata eläinlääkäri, jonka mielestä kissa on terve ja kuulla miten hän perustelee näkemyksensä. Mahtaako kissan pariin kertaan leikannut eläinlääkäri tietää, että kissaa hyppyytetään ja samalla altistetaan uusille peräpään leikkauksille - miettiikö hän, että lisää rahaa luvassa...
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 04.01.2013 15:58

Mutta nythän ambivalenssi näyttää kirvonneen
-> kissa on heti tapettava.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 04.01.2013 16:05

Ehkä täällä muilla ei niin ambivalenssia ole ollutkaan kuin minulla. Teoriassa se on minulla kirvonnut.
Olen sitä mieltä, että eläin kärsii eikä niin saisi olla. Silti ymmärrän omistajan vaikeuden tehdä ratkaiseva päätös
(jota tämä tosin ei kenties edes mieti!); eläimeen kiintyy. Jos ei päätöstä ole tehty heti, mikä on oikea hetki?
Minä vastaisin: heti, kun tiedostaa kissan kärsivän. Tällä hetkellä omistaja ilmeisesti kieltäytyy tiedostamasta sitä.
Helmenkalastaja

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko