Kirjoittaja Valkosiipi » 26.02.2018 17:07
Valkosiipi kirjoitti:
Kerro sitten miten halpiskoneellasi ompelu sujuu... Minullakin oli vuosia sitten yksi halpiskone, joka teki käsittämättömän epätasaista ompelujälkeä ja lanka oli koko ajan sotkussa. Meni hermot. Heitin lopulta koneeni roskiin kun se ei kelvannut edes vaihdossa kalliiseen merkkikoneeseen jonka ostin murheenkryynini tilalle. Kunnon koneella ompeleminen oli mukava harrastus. Myin kalliin koneeni kun tuli kiireitä enkä ehtinyt enää ompelemaan.
Nyt tarvitsisin uuden koneen, jolla saa ommeltua lähinnä suoraa saumaa, vetoketjuja, yms. En ole uskaltanut ostaa toista halpaa konetta, kallista ei minun käytölläni kannata ostaa. Jos sinun koneesi tekee kunnollista jälkeä eikä lanka mene sotkuun, ehkä minäkin uskaltaudun ostamaan satasen tai parin koneen. Toinen vaihtoehto on ostaa ompelukonekaupasta vaihdossa tullut käytetty ja huollettu kone.
Hilppa kirjoitti:
Jos haluat ommella vain suoraa saumaa, osta polkukone. Jos tarvitset siksak-tikkiä esim. huolitteluihin, tarvitset toisenlaisen koneen. Minulla on kolme ompelukonetta: Bernina ja saumuri kahdeksankymmentäluvulta ja Singer poljettava, jota käytän harvemmin. Se lienee viime vuosisadan alusta. Se poljettava on kätevä erilaisten paksujen kankaiden, kuten moninkertaisten farkkukankaiden ja huonekalukankaiden ompelussa. Se on vahva. Eikä maksanut paljon, sadalla markalla ostin kirpparilta joskus 90-luvulla. Lähinnä siksi sorruin ostamaan, kun kaikki alkuperäisosat olivat siinä tallella, ohjekirjakin. Kansi oli vähän nuhjuuntunut, mutta hioin ja lakkasin.
Kopioin, Hilppa, viestimme tänne...
Polkukonetta en ole tullut ajatelleeksikaan. :) Minulla on mummoni vanha Singer kyllä olemassa, mutta tyttö teki koneen pöytätasosta itselleen ruokapöydän. Ompelukone on paikallaan käännettynä. Vieläköhän koneen saisi toimimaan... Takaisin sen saan kyllä, jos haluan, koska kone on vain lainassa. Periaatteessa ompelen vain suoraa saumaa, joten tuokin kone riittäisi, jos se vaan toimii.