Kirjoittaja Mirri » 22.06.2017 22:17
Tulee mieleeni taannoinen kyselysi sillivoileivästä, jonka piti olla oikeaoppinen kelvatakseen sinulle.
Olen vastikään hoksannut vähemmän oikeaoppisen munavoin reseptin, joten kerron sen tässä siltä varalta, että kelpaisi.
Munavoihini tarvitaan neljä kananmunaa, mikroaaltouuni, sekä margariinin jämät rasioineen. Suolaa maun mukaan. Sopiva astia kananmunien kypsennykseen mikrouunissa on myös tarpeen; minä käytän muovilautasta. Yhtä hyvin ja ehkä paremminkin kävisi esimerkiksi pieni lasikulho tai -vuoka.
Rikon munat astiaan, sekoitan kunnolla ja kypsennän niitä mikrossa niin, että munamassasta tulee suurinpiirtein kiinteää. Kypsennyksen aikana tarvitaan sekoittelua tiuhaan tahtiin, ja aikaa minun mikrollani kuluu jokunen minuutti. Neljä tai viisi, noin suurinpiirtein.
Oivariini on hyvä margariini munavoihin, ja tyhjennän Oivariini-rasian lopun munamassan sekaan. Tämä on tärkeä kohta, koska tyhjästä margariinirasiasta saan kätevän pakkauksen munavoilleni. Olen tehnyt munavoita perinteisestä Oivariinista ja myös oliiviöljyllä höystetystä versiosta. Molemmista tulee oikein hyvää, vaikkei olekaan oikeaoppista. Saman reseptin mukaan hyödyntäisin minkä tahansa levitteeksi tarkoitetun margariinin jämät, jotka eivät enää houkuttele leivän päälle levitettyinä.
Oikeaoppisen munavoin tekemisessä munankeitin on mielestäni kätevä apuri, koska munat pitää keittää koviksi ja keittämisen jälkeen kuoria sekä silputa. Mutta mahtaako keittimen käyttö olla oikeaoppista, jos halutaan alkuperäistä munavoita? Munavoi on paljon mikrouunia ja munankeitintä vanhempi 'keksintö'.