Pitääkö tämä paikkaansa?

Pitääkö tämä paikkaansa?

ViestiKirjoittaja Syrjäytetty » 12.11.2014 00:07

kellastunut10.12.2010 10:08+1 SULJE
Väärää tietoa "cryztal82"
1. Lain mukaan asuinkunta on velvollinen järjestämään jokaiselle hoidon tarpeessa olevalle hoitoa - eikä psykoterapia ole mikään poikkeus!
Edes kunnan raha- tai resurssipula ei ole pätevä syy jättää potilaan tarvitsema hoito järjestemättä. Tuo tarkoittaa siis sitä, että jos kunnalla/sairaanhoitopiiirillä ei ole tarjota psykoterapiaa -> sen pitää se vaikkapa ostopalvelusopimuksella (potilaalle maksuttomasti) yksityissektorilta hankkia.

2. VALTAVA-rahaa ei ole ollut olemassa vuosikausiin.

3. VALTAVA-rahoitus koski koko maata, eikä suinkaan vain pääkaupunkiseutua.

Julkisen sektorin työntekijät usein tarkoituksella ja harkiten kusettavat potilaita luulemaan, että ainoa keino psykoterapian saamiseksi on hakea KELA:n harkinnanvaraista psykoterapiatukea.
Tuo on täysin väärin, koska KELA ei edes järjestä hoitoa vaan KUNTOUTUSTA - mutta tuota asiaahan ei psykoterapiaa tarvitsevalle potilaalle "muisteta" kertoa.

Jos siis haluaa hoidokseen psykoterapiaa, sitä pitää vaatia sieltä jonka järjestettäväksi se lain mukaan kuuluu eli asuinkunnalle (käytännössä sairaanhoitopiirille).

Jos joku haluaa lisäohjeita psykoterapian hakemiseen, minut (Kyllästynyt) löytää täältä:
index.php

On täällä http://keskustelu.suomi24.fi/node/1721135

Minulla on nimittäin todella pahoja ongelmia aiheesen liittyen:

Lääkärissä käynti
Menin lääkäriin koska kuntotustukeni on loppumassa. Vantaan Läntinen Mieliala poliklinikan Lääkäri oli taas uusi nuori lääkäri jolla oli uudet mielipiteet.

Käytännön viesti oli se että tämä masennus on minun vikani en ole saanut hoitoa tai apua aikaisemmista hoidoista koska en yritä tarpeeksi. Tämä on masentuneen kyllä kiva kuulla että oma vika.

Hän ei myöskään allekirjoittanut mitään papereita eli tukeni tulee katkeamaan Joulukuun lopussa.

Lääkäri oli myös vihainen kun olen lopettanut lääkkeet jotka eivät auttaneet muuten kuin turruttamalla ja lihottamalla niin että minulla on jo esidiabetes. Minun olisi pitänyt keskustella lääkärin kanssa vaikka näen hänet kuka sattuu olemaankin vain kerran vuodessa eikä soittopyyntöihin vastata. Hoitajalle olin ilmoittanut useasti.

Lääkärin käynnillä oli muutenkin hyvin painostava tilanne 3 yhtä vastaa Lääkäri, sossu ja hoitaja kaikki painostivat urakalla masentunutta ahdistunutta ihmistä jonka omainen sai vielä juuri aivohalvauksen.

Kotimatkalla mietin miten voisin tappaa itseni.

Hän antoi kaksi vaihtoehtoa:

1. Hän kirjoittaa eläkepaperit joiden läpimenemistä epäili ja kaikki hoidot lopetetaan ja minulla ei ole enää hoitopaikkaan mitään asiaa tuli eläke tai ei.

2. Hommaan jostain terapeutin joulukuun puoleenväliin mennessä ja rahat palkkioihin.niin hän kirjoittaa paperin mutta tuet katkeaa joka tapauksessa koska kelan päätös voi kestää 3-4kk. Hän yritti myös voimakkaasti painostaa Sähköhoitoon ja lääkkeisiin vaikka aikasemmin minulla on sanottu olevan lääkeresistenssi eikä niistä ole apua mutta niitä pitäisi silti syödä.

Sanoin lääkärille että "lopetetaan koko paska sitten voin tappaa itseni" hän ei kommentoinut hän ei muutenkaan vaikuttanut lääkäriltä joka piittaisi potilaista pätkääkään. Tärkeämpää on että ne ketkä on mahdollista kuntouttaa työkykyisiksi kuntoutetaan ja loputa tajuaa tappaa itsensä pois kuluttamasta yhteiskunnan varoja.

Heillä nimittain on tarjolla myös ilmaista 6kk terapiaa mutta koska hän ei usko että se riittää saamaan minut työkuntoon en saa sitä ollenkaan. Sillä terveydellänihän ei ole mitään väliä jos en töihin pysty kuolkoon pois.

Hirveä ahdistus päällä tilanteen takia ja mistään ei saa apua: http://syrjaytetty.blogspot.fi/
Syrjäytetty

Re: Ptääkö tämä paikkaansa?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.11.2014 00:10

Tervetuloa, Syrjäytetty!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Pitääkö tämä paikkaansa?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.11.2014 13:08

(- -)
Heillä nimittain on tarjolla myös ilmaista 6kk terapiaa mutta koska hän ei
usko että se riittää saamaan minut työkuntoon en saa sitä ollenkaan. Sillä
terveydellänihän ei ole mitään väliä jos en töihin pysty kuolkoon pois.

(- -)

Juuri tuo on ilmeisesti em. kunnallista ostopalvelu- ym. psykoterapiaa,
joka on (osin) korvannut aiemman VALTAVA-systeemin.

Kelan päätös kuntoutuspsykoterapiasta voi tulla (runsaassa) kuukaudessa
siitä, kun hakemus on 3 kk seurannan ("karenssin") jälkeen on tehty.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Syrjäytetty » 12.11.2014 19:13

Laskin että kelan tuilla terapia tulee maksamaan minulle 14 000 - 20 000€ 3v aikana mikä on suurin osa tuista. Käteen jäisi asumistilanteen takia vain 350€/kk vaikka hakisi sossun tukia. En psyty kuntotumaan noilla tuloilla.
Syrjäytetty

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.11.2014 21:17

350 € / kk on kyllä liian vähän; tuplalla kenties jo pärjäisi.
Onko asumistuki messissä?

Kela-terapioissa olennainen kustannuserä on omavastuu-osa,
joka nykyään voisi olla kolmestakympistä ylöspäin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Syrjäytetty » 13.11.2014 00:07

En saa asumistukea kun asun isän talo alakerrassa.
Syrjäytetty

ViestiKirjoittaja Noolan » 14.11.2014 09:20

Asumisesi on siis ilmaista? Etkö olisi siinä tapauksessa valmis panostamaan omaan hoitoosi ja elämään muutoin pienemmillä tuloilla, jos se olisikin lopulta sen arvoista? Voisithan saada psykoterapian rinnalle polin kautta myös muuta kuntoutumista tukevaa, esim. ryhmämuotoista toimintaa.
Noolan

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 14.11.2014 11:04

Syrjäytetty kirjoitti:En saa asumistukea kun asun isän talo alakerrassa.

Tällaisissa tapauksissa toimitaan usein näin:

Isä vuokraa asunnon pojalleen, joka saa sitten Kelalta vuokratukea vuokran maksuun,
josta vuokratuen osuus voi mennä suoraan isän tilille. Näin "yhteiseen" huusholliin
jää enemmän rahaa, josta osaa isä voi käyttää pojan hyödyksi.

10:46
Voi kuitenkin olla niin, että tällaisessa tapauksessa asumistukea ei heltiäisi
varsinkin kun isä ja poika asuvat samassa talo(ude)ssa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Syrjäytetty » 14.11.2014 18:24

Noolan kirjoitti:Asumisesi on siis ilmaista? Etkö olisi siinä tapauksessa valmis panostamaan omaan hoitoosi ja elämään muutoin pienemmillä tuloilla, jos se olisikin lopulta sen arvoista? Voisithan saada psykoterapian rinnalle polin kautta myös muuta kuntoutumista tukevaa, esim. ryhmämuotoista toimintaa.

Niin no ruoka tietysti maksaa ja minulla on vanha halpa auto joka on minulla välttämätön liikkumiseen mutta jos sossusta jotain haluaa pitää luultavasti myydä sanoivat. Eikä tuolla kustanneta edes ruokia ja autoa.

Tottakai jos sen tietäisi että siitä on jotain hyötyä mutta olen tehnyt tämän jo kerran ja maksanut tästä jo kerran isot rahat ja huonosti kävi ja tämän epäonnistumisen takia en ole saanut viimeiseen 5v hoitoa sanoi lääkäri koska on kulemma minun vika.

Niin ja tuolla osastolla ei ole minkään näköistä kuntouttavaa toimintaa niin ainakin minulle sanottiin kun sitä pyysin.

Alla tarina miten viime terapia meni:

Kokemuksia Terapiasta
Syy miksi minun on vaikeaa panostaa suuria summia lainarahaa terapiaan on minun aikaisemmissa terapia kokemuksissa.

2005 - 2010 kävin terapiassa ja käytin siihen tuhansia euroja eli yli vuoden tulot omaa rahaa.

Terapeutti oli Helsingissä keskustassa mikonkadulla psykiatrinen palvelukeskus Kelan hyväksymä ja monien suosittelema terapeutti.
Hänen taksansa oli kohtuullinen n.56€/45min käyn 2krt. viikossa.
Ensimmäiset 1-2v meni kohtuullisesti ja oloni koheni kun pääsin käsittelemään ongelmiani.
Mutta tämän jälkeen terapia alkoi junnata paikallaan jauhettiin samoja asioita ja olin aika vasynyt koska olin samaan aikaan raskaassa ammatillisessa kuntoutuksessa.
Ammatillisen kuntoutuksen jälkeen en jaksanut mennä kouluun (hain kyllä mutta suosittuihin kouluhin johon en edes päässyt)
Kostona lääkäri katkaisi kuntoutustuet vaikka menin toiselle ammatillisen kuntoutuksen kurssille ja jatkoin terapiaa.
Loppuvuosi 2007 Äitini melanooma uusiutuu ja on levinnyt joka puolelle.
Lääkärini kuulee tämän muuttaa mielipiteen ja jatkaa kuntoutustukeani.

2008 terpeutin taksa on noussut 65€/45min ja kela korvaa enää osan toisesta viikon tunnista.
Yritän kysyä terapeutilta eikö 1 tunti viikossa riitä koska suurin osa rahoistani menee tähän mutta hänen mielestään 1 tunti viikossa ei ole terapiaa ollenkaan 3 olisi parempi.
Terapiassa puhutaan pää-asiassa ätini sairaudesta mutta hän on alkanut peruutella tunteja usein ja välillä hän ei edes peruuta vaan huomaan 1h matkan jälkeen vastaanoton oven olevan lukossa ja matkat veivät minulta 2h aikaa 10€ ilman kunnon selitystä.
Selityksiä oli koira kuoli ja lukuisat flunssat.
Kerran hän soitti ja kuulosti kuin hän olisi humalassa puhe sammalsi kun hän perui ajan.

2009 suurin osa tunneista peruttiin tai jätettiin pitämättä perumatta.
Silloin kun tunteja oli hän nukahti monesti ja minun piti herätellä häntä monta kertaa saman tunnin aikana ja maksaa hänelle 65€/45min nukkumisesta
Terapeutti ei ollut saanut kaupungin tukia vielä joten hän pyysi minun maksamaan ne n.860€ hänelle. Maksoin ja hän sai kaupungilta omansa mutta ei palauttanut rahojani.
Lopulta terapeutti tajusi jäädä lomalle mutta loma kulutti kaupungin myöntämiä terapia tunteja vaikka en niitä saanutkaan.
Äitini on saattohoidossa.

Terapeutti palaa mutta ei edelleenkään maksa velkojaan valittelee rahapulaa jota minun on vaikea uskoa koska tiedän taksan ja näen pöydällä uuden Mersun avaimet.
2010 Terapeutti antaa minulle 275€ laskun käteen ihmettelen asiaa koska kaupunki maksaa tunnit suoraan terapeutille kokonaan ja terapeutti on minulle velkaa n.860€ ennestään.
Terapeutti ilmoittaa että hän nosti taksaa 80€/45min 6kk sitten.
Häh ihmettelen että mitä et minulle sitten kertonut? Aluksi hän väittää että kertoi mutta lopulta myöntää unohtaneensa mainita.
Soitan kaupungille ja kysyn voinko vaihtaa terapeuttia kun nykyinen yrittää huijata raha-asioissa en saa vaihtaa, kaskevät selvittää asiat terapeutin kanssa. Sanovat kuitenkin että omavastuu osuutta ei ole ja terapeutti ei saa toimia noin.
Seuraavalla tunnillä saan väitellä terapeutin kanssa mutta lopulta hän myöntää että on väärässä ja suostuu maksamaan rahat jotka hän oli minulle lähes vuoden velkaa n.860€ ja mitätöi keksimänsä laskun.

2010 kevät Terapia tuet loppuu.
Äitini on edelleen saattohoidossa ja kuolee syksyllä.
Terapeutti suostuu pitämään muutaman tunnin alennetulla hinnalla saadakseen minut unohtamaan aikaisemmat sotkunsa ja kertoo myös miehensä kuolemasta.

Terapeutti kuulee että sain pienen perinnön Äidiltä ja sanoo että seuraava tunti on sitten 80€ tunti jos haluat käydä. En mene enää terapeutille.

Niin ja lääkkeet ovat vieneet terveyden esidiapetes ja silmät ovat huonossa kunnossa ei kestä kuin 4-5h kattomista päivässä olin hääveissa päästä silmäleikkaukseen joka on kallis mutta nyt kaikki rahat menisi sitten terapeutille ja on vaikea kuntoutua jos ei voi liikkua eikä käyttää kunnolla silmiä.

JA minulla on ollut naisystävä sen verran kun siihen nyt pystyy panostaa mutta kaukana ulkomailla ja jos ei 5 vuoteen tapaa niin se on sitten siinä sekin ja sen terapia aiheuttaa että ei voi matkustaa eikä siihen varaa olisikaan enää edes joka toinen vuosi.

Suuri ongelma on myös aika kun alle kuukausi aikaa löytää terapeutti tai lääkäri kirjaa ulos.
Syrjäytetty

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.11.2014 02:59

Ikäviä terapia-kokemuksia sinulla.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 19.11.2014 06:35

Terapeutteja on moneen lähtöön.
Pinja

Paluu Terapiaa