Mirri kirjoitti:Psykopatologia kirjoitti:Mirri:
(- -)
Psykiatristen sairauksien kohdalla hoitotahon tarjoama lääkinnällinen kuntoutus kai on usein psykoterapiaa, mutta voihan se silloinkin olla jotakin muuta. Tai vaikka useamman terapiamuodon yhdistelmä.
Mitä silloin jäisi lääkinnällisen kuntoutuksen ulkopuolelle?
Käsittääkseni ainakin akuuteimman vaiheen hoito ei ole lääkinnällistä kuntoutusta. Esimerkiksi leikkaus ei ole lääkinnällistä kuntoutusta, eikä murtuman kipsaaminen. Myöskään akuutin psykoosin tai akuutin vaikean masennuksen hoito ei välttämättä ole lääkinnällistä kuntoutusta. Käsittääkseni akuuteimman ja kriittisimmän vaiheen pitäisi olla voiton puolella sairaudessa kuin sairaudessa ennen kuin voidaan aloittaa lääkinnälliseksi kuntoutukseksi nimetty asia.
Mutta kun minä olen maallikko näissä asioissa, niin otan taas avukseni tämän Kuntoutusportin linkin, joka mielestäni aika hyvin selittää mistä on kyse, ja myös sen, että (akuutti) sairaanhoito sekä lääkinnällinen kuntoutus ovat aika vaikeasti rajattavissa toisistaan eroon:
http://www.kuntoutusportti.fi/portal/fi ... kuntoutus/
Trisse kirjoitti:Psykopatologia kirjoitti:Jos maksaa itse, tavoitteena voi olla esimerkiksi 'pystyä nauttiman itämaisista madoista'.
Eikö sama päde siihen jos saa Valtava-tuen terapiaansa? (Työkykyä ylläpitävä Kelan kuntoutusterapia on toki toinen juttu)
Trisse kirjoitti:Alistetaanko potilasta siinäkin määrin ettei hän saa itse määrätä tavoitteitaan vaan yhteiskunta ja terapeutti tekee se puolestaan? ...
Trisse kirjoitti:... Voi olla niinkin monen kohdalla että vaikka omana päätavoitteena ei olisi töihin meno niin onnistunut terapia aikaansaa sen että vointi paranee siinämäärin että jopa päätyy terapian jälkeen menemään töihin/opiskelemaan vaikkei tämä alkuperäinen tavoite ollutkaan...
Trisse kirjoitti:... On monta syytä jotka tekevät sen ettei se ole alkuperäinen tavoite...
Trisse kirjoitti:... Potilas voi uskoa ettei hänen vointinsa koskaan parane niin hyväksi, hän voi olla kiinnostumaton mm. persoonallisuushäiriön vuoksi, eristynyt, katkera huonojen työkokemusten vuoksi...
Trisse kirjoitti:... Terapia voi auttaa kaikkiin noihin - parantaa oireita jotka työelämässä olemisen on tehnyt mahdottomaksi, parantaa persoonallisuushäiriön, saada uskomaan itseensä ja muiden hyväntahtoisuuteen, vapauttaa alkuperäiseen sairauteen sidottua energiaa, jopa helpottaa mahdollisia työelämään haitanneita kognitiivisia oireita jne.
Trisse kirjoitti:Psykopatologia kirjoitti:Trisse kirjoitti:Psykopatologia kirjoitti:Jos maksaa itse, tavoitteena voi olla esimerkiksi 'pystyä nauttiman itämaisista madoista'.
Eikö sama päde siihen jos saa Valtava-tuen terapiaansa? (Työkykyä ylläpitävä Kelan kuntoutusterapia on toki toinen juttu)
Ei minusta, sillä eihän sh-piiri maksa terapiaa, jos potilas ilmoittaa motiivikseen "pystyä nauttimaan madoista" tms.
No potilas tietenkin kirjoittaa sh-piirille mitä piiri haluaa kuulla ja ottaa terapiasta sitten irti sen mitä itse haluaa siitä saada.
Trisse kirjoitti:Terapia voi auttaa kaikkiin noihin - parantaa oireita jotka työelämässä olemisen on tehnyt mahdottomaksi, parantaa persoonallisuushäiriön, saada uskomaan itseensä ja muiden hyväntahtoisuuteen, vapauttaa alkuperäiseen sairauteen sidottua energiaa, jopa helpottaa mahdollisia työelämään haitanneita kognitiivisia oireita jne.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa