Anna Eriksson kyseenalaistaa nykyisen terapiakulttuurin

Re: Anna Eriksson kyseenalaistaa nykyisen terapiakulttuurin

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 05.07.2011 10:03

Olen yrittänyt antaa terapiaa viruksen vaivaamalle tietokoneelleni, mutta yhtä tuskaa tuntuu olevan.

Lieneekö ihmisen terapointi yhtä hankalaa? Tämäkin vastustaa kaikkia korjausyrityksiä.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 05.07.2011 19:52

Vähän sama ongelma kuin ihmisillä. Terapian arvo on suurempi kuin tietokoneen. Tosin paljon arvokasta tietoa tuhoutuu, jos en saa sitä kuntoon.

Älkää tehkö niinkuin minä teen, vaan ottakaa varmuuskopiot tärkeistä tiedoista.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Kermakarkki » 09.07.2011 15:21

Niinpä. Aika usein terapiat vaan jatkuu ja jatkuu, ja valmista ei tule ollenkaan. Jos itse joutuu maksamaan, niin tuleehan se kalliiksi. Ei minulla ainakaan rahat riittäisi.
Kermakarkki

ViestiKirjoittaja minätäällä » 09.07.2011 17:54

Eipä noista ongelmista, huolista ja kriiseistäkään ole tullut loppua, joten ihan mielelläni olen maksanut sen omavastuuosan terapiasta, mikä eläkeläisen hoitotuen jälkeen on vielä itselle jäänyt. Sukulaisille ei traumaattisen pakkohoitokokemuksen jälkeen ole tehnyt mieli puhua mt-jutuista mitään, etteivät enää dementikkoina puuttuisi hoitooni ja terapiaani, kun ymmärtävät noista asioista vielä vähemmän kuin itse ymmärrän. Siksikin terapeutti on arvokas.
minätäällä

ViestiKirjoittaja Kermakarkki » 09.07.2011 18:49

Eipä kaikilla ole valinnanvaraa. Olisi hyvä, jos voisi suhtautua silloin asioihin kuten Anna, ja luottaa enemmän itseensä.
Kermakarkki

ViestiKirjoittaja minätäällä » 09.07.2011 19:11

Minusta se itseluottamuskin vahvistuu terapian myötä.
minätäällä

ViestiKirjoittaja Kermakarkki » 09.07.2011 19:20

Itseluottamus voi kasvaa myös siitä, kun ja jos huomaa pärjäävänsä itse ilman terapiaakin.
Kermakarkki

ViestiKirjoittaja minätäällä » 09.07.2011 22:22

Varmasti. Eläkeläisen hoitotukikustannukset vain taidetaan korvata kelata lähes täysin. Muutama poliklinikkakäyntimaksu jää omalle kontolle, ja hammaslääkäri.
minätäällä

ViestiKirjoittaja Crocodile Gena » 10.07.2011 20:22

Suurin osa íhmisistä tulee toimeen ilman terapiaa, "luottaa itseensä". Mutta millä hinnalla? Traumatisoitunut ihminen saattaa siirtää traumansa eteenpäin, seuraavalle sukupolvelle. Insestin uhriksi joutuneesta saattaa tulla itsestään pedofiili jne.

Oma äitini vastustaa terapiassa käyntiäni, koska " on itse tullut aina toimeen ilman terapeutteja ja masentumatta". Tosiasiassa hän on hyvin kapeutunut ihminen, joka ei pysty esimerkiksi ollenkaan puhumaan tunneasioiasta ja on empatiakyvyltään hyvin vajavainen.
Crocodile Gena

ViestiKirjoittaja Kermakarkki » 10.07.2011 20:58

Ei kai traumatisoituneen tai pedofiilin psykoterapiaa kannatakaan kyseenalaistaa, ja siitä tässä ei ollutkaan kyse. Terapia ei ole kuitenkaan mikään itsetarkoitus. Jos se jotakuta auttaa, niin hyvä, mutta jos ei, niin eihän silloin kannata terapiassa olla. Eihän se hoito ilmaistakaan ole, vaikka siitä ei itse joutuisi maksamaan. Jos ihminen tulee toimeen itsensä ja ympäristönsä kanssa ilman terapiaa, niin se on hieno asia. Siihen kai terapialla pyritäänkin. Minusta on ihan lohdullista ajatella, että ihminen voi pärjätä elämässään ilman terapiaakin.
Kermakarkki

ViestiKirjoittaja Crocodile Gena » 11.07.2011 18:51

Kermakarkki kirjoitti:Ei kai traumatisoituneen tai pedofiilin psykoterapiaa kannatakaan kyseenalaistaa, ja siitä tässä ei ollutkaan kyse. Terapia ei ole kuitenkaan mikään itsetarkoitus. Jos se jotakuta auttaa, niin hyvä, mutta jos ei, niin eihän silloin kannata terapiassa olla. Eihän se hoito ilmaistakaan ole, vaikka siitä ei itse joutuisi maksamaan. Jos ihminen tulee toimeen itsensä ja ympäristönsä kanssa ilman terapiaa, niin se on hieno asia. Siihen kai terapialla pyritäänkin. Minusta on ihan lohdullista ajatella, että ihminen voi pärjätä elämässään ilman terapiaakin.

Tarkoitin (pedofilia tietenkin ääriesimerkkinä), että ihminen voi omasta mielestään tulla hyvinkin toimeen ilman terapiaa, mutta tietämättään aiheuttaa kanssaihmisille suurtakin kärsimystä. Kyllähän vaikka narsistinen ihminen tulee näennäisesti hyvin toimeen itsensä- ja ympäristön kanssa, mutta on silti traumatisoitunut.

En osaa jotenkin ajatella, että on hienoa, jos tulee toimeen ilman terapiaa. Ts. on hienoa, jos ei todella tarvitse terapiaa, eikä ole kysymys vastustuksesta,josta aikasemmin tässä ketjussa oli puhetta.
Crocodile Gena

Edellinen

Paluu Terapiaa