Potilaan sekä terapeutin etu

Potilaan sekä terapeutin etu

ViestiKirjoittaja untuva » 19.01.2013 01:23

Oletko joutunut Pertti Luukkonen itse hakemaan tiedot Kelasta Kelan korvaamista terapiaetuuksista: eläkettä saavan hoitotuesta (eläkeläiselle ja kuntoustustukilaiselle), 16 vuotta täyttäneen vammaistuesta (työssäkäyvälle, työttömälle ja opiskelijalle) ja lääkinnällinen kuntoutus vaikeavammaiselle? Vai oletko saanut kuulla asiakkailta vai onko Kela tiedottanut sinua? Ihmettelen vaan, kun itse käyn psykoterapeutilla joka on jo kuudenkymmenen ja sanoo ettei hän ole tiennyt noista kahdesta ensin mainitsemastani ja hän sanoo ettei Kela ainakaan hänelle ole ilmoittanut asiasta. Miksi Kela salailee, eikö se ole väärin terapeuttejakin kohtaan, kun esim. monella opiskelijalla ei ole varaa maksaa omasta pussista omaa käyntiään ja terapeutti menettää asiakkaan? Ihmettelen miksei terapeutit yleensä myös itse ota näistä asioista selvää, koska se on myös heidän etunsa? Jos tiedät tuosta 16 vuotta täyttäneen vammaistuesta niin osaatko sanoa kuinka vaikea se on saada psykoterapiaa korvaamaan?
Viimeksi muokannut untuva päivämäärä 19.01.2013 01:28, muokattu yhteensä 2 kertaa
untuva

Re: potilaan sekä terapeutin etu

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.01.2013 01:25

Tervetuloa, untuva!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja untuva » 19.01.2013 01:27

Kiitos!
untuva

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.01.2013 01:32

En ole hakenut yms. eikä Kela ole tiedottanut.

Sosiaalitoimen kenttä on laaja, mutkikas ja vaihtuva.
Olen luottanut siihen, että lähettävälla taholla on
ko. tiedot. Mutta toisaalta on näyttänyt siltä, että
välttämättä sossukaan ei ole tiennyt olennaista.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja untuva » 19.01.2013 01:45

Mun psykiatri ei ainakaan tiennyt asiaa. Jos ei hänkään tiennyt niin tuskin moni muukaan heistä. Ja sitten kun esim. tuo vammaistuki on tuolla vammais nimellä niin moni ei arvaa, että se koskee mielenterveysongelmaisiakin. Saako kysyä henkilökohtaisesti tätä, että mistä itse olet saanut selville nämä etuudet?
16 vuotta täyttäneen vammaistuessa ja eläkettä saavan hoitotuessa on vielä semmoinen juttu, että jos on edellytykset lähtökohtaisesti siihen perustukeen (perus-, korotettu- ja ylintuki), mutta jos erityiskustannukset (=psykoterapia) kuitenkin ylittävät perustuki määrän niin Kelasta sanottiin, että sitten Kela korvaa kustannuksien mukaan eli voi saada jopa ylimmän vammaistuen joka on n. 417 euroa kuukaudessa (2013 vuonna), jos vaan kustannukset riittävät. Kerrotaanko tätä missään?
untuva

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.01.2013 02:01

Valitettavasti en tiedä ko. etuuksista.

Käytännössä hoitotyö ja siihen liittyvät sosiaaliedut ja avustukset
ovat etäällä toisistaan. Silloin ja kun ne tulevat esiin tietyn hoidettavan
potilaan kohdalla, niihin ehkä tulee perehdyttyä tarkemmin.

Psykoterapeuteille usein korvaukset ja tiedot Kelan kuntoutus-
psykoterapioista "riittävät", sorry.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja untuva » 19.01.2013 02:10

Potilaan kannalta se Kelan 3-vuotianen kuntoutuspsykoterapia on useinmiten liian lyhyt, vaikka terapeutin kannalta asialla ei välttämättä ole väliä, jos hän saa heti tilalle aina uuden kuntoutuspsykoterapia kävijän. Jopa voi olla terapeutille edullisempaa ottaa vain kuntoutuspsykoterapia kävijöitä, jos sillä vammais/hoitotuella saa kuukaudessa vähemmän kertoja. Toisaalta olen pettynyt itseeni, jos minusta ei ollut mitään hyötyä terapeutilleni, kun haluan että hän hyötyy ja kiittää siitä minua, että kerroin tästä 16 vuotta täyttäneen vammaistuesta/eläkkeen saajan hoitotuesta. Haluan terapeuttini saavan hoitaa potilaansa loppuun saakka, eikä hoidon katkeamiseen saisi olla syynä potilaan huono taloudellinen tilanne. Ei se varmaan terapeutillekaan ole kiva, kun potilaat koko ajan vaihtuvat.
untuva

ViestiKirjoittaja untuva » 19.01.2013 13:29

.viesti poitettu.
Viimeksi muokannut untuva päivämäärä 25.01.2013 14:08, muokattu yhteensä 1 kerran
untuva

ViestiKirjoittaja untuva » 19.01.2013 16:29

Obelix nyt en oikein ymmärtänyt mitä tarkoitit. Minä taas olen saanut semmoisen tiedon näistä vammaistuista, että kun on kuukauden tai kaksi ensin itse maksanut terapiaa, niin sen jälkeen Kela maksaa potilaalle takaisin tämän kuukauden ja siitä eteenpäin. Joskus Kela vaatii kuitit antamaltaan vuodelta. Tämä on ainakin tämän vuoden tieto. Muistaakseni joskus se oli kyllä niin että piti puolen vuoden ajalta olla ensin itse maksettu.
Viimeksi muokannut untuva päivämäärä 25.01.2013 14:09, muokattu yhteensä 2 kertaa
untuva

ViestiKirjoittaja untuva » 19.01.2013 16:37

Siinä tapauksessa sen saa kesätauon ajalta, jos tuen vuosimäärä täyttyy. Ekan vuoden tekivät niin että eivät kyselleet tauosta mitään, mutta tokana vuotena kysyivät.
untuva

Paluu Terapiaa