"Muutkin jännittävät"

Re: "Muutkin jännittävät"

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.12.2012 01:00

Psykopatologia kirjoitti:Mirri puhui alun perin, että hänellä ei ole ko. elatusvelvollisuutta mutta
myöhemmin, että hän ei koe itsellään olevan elatusvelvollisuutta.

Nyt väännät viestini vinksalleen.

En ole yhtään sen elatusvelvollisempi kuin muutkaan aikuiset ihmiset, eikä pääni todellakaan tarvitse kestää muita aikuisia suuremman elatusvelvollisuuden vuoksi - ei minulla ole mitään sellaista velvoitetta. Tris on minua kohtaan elatusvelvollinen siinä kuin minä häntä kohtaan - kukin tulojensa mukaan.

En tiedä miksi Kyllästynyt kuvittelee olevansa enemmän elatusvelvollinen ja miksi hän luulee, että hänen pitää kestää enemmän pystyäkseen elättämään toisia. Ei yhteiskunta vaadi häneltä enempää kuin muiltakaan, ja hänellä on samat yhteiskunnan suomat oikeudet kuin Trisillä ja minulla. Että jos pää ei kestä, niin sitten sairauslomalle, kuntoutustuelle ja lopulta eläkkeelle, jos ei pään kestokyky ole palautunut riittävään työkuntoon. Noin se menee...
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.12.2012 01:09

Hilppa kirjoitti:Tarkoitukseni ei ollut esittää ylimielistä, miltä tuo "Toki voit ajatella..." saattaa kuulostaa. Vaan että kenties ajattelen eri tavoi vertaistuesta ketjussa esiteltyyn tilanteeseen nähden.

Luulen, että Tris on oikeasti työkyvytön aivan riippumatta meidän käsityksistämme ja vertaistuestamme. Ja aivan riippumatta siitä millaisia tilanteita hän esittelee netissä. Niin Kela kuin hoitava psykiatrikin ovat oikeassa, me erilaisine viisasteluinemme väärässä, joten en ymmärrä miksi mielenterveysaiheisella vertaistukifoorumilla yritetään potkia työkykyisyyttä mt-ongelmaiseen ihmiseen, joka on diagnosoitu ja todettu työkyvyttömäksi.

Minulla on ollut niin paljon työkyvyttömyyttä ja sairauslomia psyykkisistä syistä (kun ei pää ole kestänyt), että pidän aivan järkyttävänä tällaista muka vertaistuellista kajoamista ventovieraan ihmisen hoitotahon ja Kelan päätöksiin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.12.2012 01:15

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:muiden pään on vain kestettävä kun on sinutkin elätettävä.

Ei minulla ainakaan ole elatusvelvollisuutta suhteessa Trisiin,
eikä pääni tarvitse kestää. Ehkä sinun tilanteesi on toinen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.12.2012 01:22

0:26
Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Tarkoitukseni ei ollut esittää ylimielistä, miltä tuo "Toki voit ajatella..." saattaa kuulostaa.
Vaan että kenties ajattelen eri tavoi vertaistuesta ketjussa esiteltyyn tilanteeseen nähden.

Luulen, että Tris on oikeasti työkyvytön aivan riippumatta meidän käsityksistämme ja vertaistuestamme.
Ja aivan riippumatta siitä millaisia tilanteita hän esittelee netissä. Niin Kela kuin hoitava psykiatrikin ovat
oikeassa, me erilaisine viisasteluinemme väärässä, joten en ymmärrä miksi mielenterveysaiheisella
vertaistukifoorumilla yritetään potkia työkykyisyyttä mt-ongelmaiseen ihmiseen, joka on diagnosoitu ja
todettu työkyvyttömäksi.

Minulla on ollut niin paljon työkyvyttömyyttä ja sairauslomia psyykkisistä syistä (kun ei pää ole kestänyt),
että pidän aivan järkyttävänä tällaista muka vertaistuellista kajoamista ventovieraan ihmisen hoitotahon
ja Kelan päätöksiin.

Luutavasti olet aivan oikeassa. Ei Trisin täällä työhön potkimisesta ole hyötyä ainakaan hänelle.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.12.2012 01:24

Kelan päätäkset ja /perustelut voivat kyllä olla epätarkkoja ja vääriäkin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.12.2012 01:30

Miten joku potkitaan töihin?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.12.2012 02:00

Kyllästynyt kirjoitti:Velvollinen tai ei, asia on kuitenkin niin, ettei Tristan elätä ketään vaan Tristania on muiden elätettävä.

Elätettävä minustakin tulee, jos ja kun menetän työkykyni. Eikä työkykyni palaisi vaikka sinä miten sinnikkäästi potkisit töihin. Päinvastoin voisin tulla entistä työkyvyttömämmäksi potkimisesi seurauksena.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.12.2012 02:17

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Velvollinen tai ei, asia on kuitenkin niin, ettei Tristan elätä ketään vaan Tristania on muiden elätettävä.

Elätettävä minustakin tulee, jos ja kun menetän työkykyni. Eikä työkykyni palaisi vaikka sinä miten sinnikkäästi potkisit töihin. Päinvastoin voisin tulla entistä työkyvyttömämmäksi potkimisesi seurauksena.

Niin tulee, mutta kysymys on nyt siitä, että pelkkä "työnteko on tylsää" -asenne ei ole työkyvyttömyyttä vaan työhaluttomuutta.

Voi hyvin olla, että minäkin ilmestyn tänne sairauslomalaisena kertomaan miten työnteko on epämiellyttävää ja tylsää; yhtään ei huvittanut lähteä töihin ja inhotti pelkkä ajatuskin työhön joutumisesta - minkäs minä sille mahdoin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.12.2012 02:28

Tris kirjoittaa niin, että muut helposti ärsyyntyvät.

Työkyvyn ja -haluttomuuden erottaminen toisistaan on vaikeaa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.12.2012 02:52

Psykopatologia kirjoitti:Tris kirjoittaa niin, että muut helposti ärsyyntyvät.

Kyllä. Mutta provosoiva nettikirjoittelu ei tarkoita, että mielenterveysongelmainen henkilö olisi työkykyinen. Täysin työkyvytön ihminen voi oikein hyvin nettikirjoittelunsa perusteella vaikuttaa erinomaisen työkykyiseltä; eivät näppikseltä nettiin päästellyt sanat kerro ihmisen työkykyisyydestä yhtään mitään. Mielenterveysongelmaisten kohdalla voi olla niinkin, etteivät he edes osaa itse kuvata työkyvyttömyyttään; luulevat itsekin olevansa laiskoja lintsareita ja kykenevänsä töihin, kunhan vain ottaisivat itseään niskasta kiinni. Se tietysti näkyy kirjoittelussa, työkyvytön ihminen näyttää lintsarilta, kun ei osaa edes kertoa tai perustella miksei työ 'maistu'; tuo vain julki sen, ettei huvita, ei...
Sitä paitsi mt-syistä aiheutuva työkyvyttömyys herkästi tuntuu itsestäkin huvittamattomuudelta ja laiskuudelta. Kun ei kertakaikkiaan saamattomuudessaan onnistu nousemaan päiväksi pystyasentoon, saati raahautumaan ovesta ulos tehdäkseen töitä...

Muut tietysti elävässä elämässä näkevät ja tunnistavat työkyvyttömyyden - mutta eihän se netissä näy.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.12.2012 03:00

Kun olet jo kaksi kertaa (eri asioissa) tässä ketjussa esittänyt,
että vääristelen sanomisiasi yms, niin oletko ko. yhteydessä
tarkistanut aiemmin kirjoittamaasi?

On helppo myöhemmin selittää, että tarkoittikin sitä ja sitä
(siis muuta).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Tris » 19.12.2012 08:51

Hilppa kirjoitti:Niin keskittymis-, kiinnostumis-, suunnistus- ynä muut ongelmat voivat johtua lääkkeiden (väärin)käytöstä, mikä voi olla myös syy asiantuntijoiden haluttomuuteen tehdä entistä laajempia testejä. Kaikki ongelmasi, joista olet kertonut ja joihin haet ratkaisua, palaavat samaan pisteeseen eli lääkeriippuvuuteen.

Kyllä mulla on ollut samat eksymisongelmat jne. hahmotusvaikeudet ihan lapsesta asti. Keskittymis-kiinnostumattomuus ongelmia en koe omaavani. Eihän mulla tarvi olla päässä vikaa jos ei huvita tallennella jotain älyttömyyksiä vaan sen sijaan luen esim. hyvää kirjaa.

Eksymisellä en puhunut metsästä vaan ihan Helsinginkadusta. Mä en tajua kun siinä on kolme katua että mitkä niistä on Hesareita ja mikä Hämeentie. Selvänä olen yleensä liikenteessä. Kieltämättä voi olla joku asenneongelma mukana että olen päättänyt että suuntavaistoni on huono ja vitutus-paniikki on aina niin suuri ettei tallenna asiaa loogisesti mieleen vastaisen varalle. Nolottaa ja vituttaa aina kysellä vaan tiellä ja kuulla "Ootko sä uusi täällä?" ja sanoa että "En kun asunut 17 vuotta". Kotikaupungissani (ennen lääkeongelmaa) ongelma oli paljon pahempi kun siellä ei ole/ollut näin hyvää julkista liikennettä.
Tris

ViestiKirjoittaja Tris » 19.12.2012 09:02

Mirri kirjoitti:Kenellä on oikeus myöntää se kolmen päivän sairausloma työntekijän ollessa vuokrafirmasta, sitä en tiedä. Niinkin voi olla, että jokin sairauslomatodistus vaaditaan heti ensimmäisestä sairauspäivästä alkaen.

Eilakaislalla pitää mennä lääkäriin aina. Mutta sain sairauslomaa ma-pe. Mun olisi pitänyt varmaan mennä Sonerassa selittämään tilanne parannuttuani mutta en jotenkin tajunnut... luulin että asia on tiedossa kun joku sanoi "Me ihmeteltiin mikä siellä moikuu ja sitten tajuttiin että se oli sun puhelin" ja miksi mä olisin pyytänyt Eilakaislasta soittamaan jos mulla itselläni olisi ollut puhelin. Mulla on tuollaistakin usein etten tajua miten pitää menetellä vaan jätän jonkun strategisen sosiaalisen asian tekemättä ja vasta myöhemmin ymmärrän - kantapään kautta - miten olisi pitänyt tehdä. Nyt mua on potkittu jo niin paljon että olen katkeroitunut ja ajattelin surffailla netissä ja lukea hyvää kirjallisuutta loppuikäni.
Tris

ViestiKirjoittaja Tris » 19.12.2012 09:05

Psykopatologia kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:muiden pään on vain kestettävä kun on sinutkin elätettävä.

Ei minulla ainakaan ole elatusvelvollisuutta suhteessa Trisiin,
eikä pääni tarvitse kestää. Ehkä sinun tilanteesi on toinen.

Onhan sinulla osaltasi "elätysvelvollisuus" kuten minullakin.

Toisaalta Tris ilmoitti, että hän elättää itse itsensä.

20% verotuskin on...
Tris

ViestiKirjoittaja Tris » 19.12.2012 09:10

Työstä tuli mieleen... kun olin 1998 psykodynaamisessa terapiassa 20 kertaa niin terapeutilleni jouduin taas perustelemaan miksi olin hakenut niin huonoa työtä kuin kaupan kassalle menoa. Se aina vaan toisteli "Sä olet niin älykäs" ja "Sä olet noin älykäs ja... menet kauppaan töihin?!" Jouduin sille selittämään että ei se ole niin helppoa saada opiskelijana jotain hienoa työtä. Olisi mielummin neuvonut että mistä sitten parempaa työtä haen mutta hän oli päättänyt että huono itsetunto on mun perusongelmani eikä osannut muuta kuin kehua älykkyyttäni. Voihan olla että olen unohtanut jotain terapiasta kun en muista terapeutin nimeäkään. Oli 60+ nainen ja piti vastaanottoa Pasilassa siellä jossain missä on yleisradio.
Viimeksi muokannut Tris päivämäärä 21.12.2012 10:51, muokattu yhteensä 1 kerran
Tris

ViestiKirjoittaja Tris » 19.12.2012 09:15

Psykopatologia kirjoitti:Tris kirjoittaa niin, että muut helposti ärsyyntyvät..

Ettehän te muutoin suostuisi puhumaan minusta :?

Psykopatologia kirjoitti:
Työkyvyn ja -haluttomuuden erottaminen toisistaan on vaikeaa.

Joo, itsellekin.
Tris

ViestiKirjoittaja Tris » 19.12.2012 09:26

Miksi täällä siirrellään näitä säikeitä edes-takas eri osioissa? Onko tämä joku tarkkaavaisuus-älykkyystesti lukijoille?
Tris

ViestiKirjoittaja Tris » 19.12.2012 10:40

Mun oli tarkoitus siivota tunti ennen uloslähtöä mutta jaksoin vaan 38 minuuttia. Miten kummassa mä jaksaisin töissä kahdeksan tuntia tehdä jotain tylsää kun en kotona edes tuntia?! Mä olen kyllä aina jaksanut lukea että monet työkyvyttömät eivät jaksa lukea. Mutta kai se on persoonasta kiinni... monet heistä lukukyvyttömistä pystyy taas siivoamaan ja pitävät kotonaan jopa pakkomielteisen siistiä.
Tris

ViestiKirjoittaja Hilppa » 19.12.2012 11:32

Tris kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Ketjussa esitelty tilanne on sikäli erilainen, että kirjoittajalla on jo laajasti akateemisia opintoja, joskaan ei valmista tutkintoa, ja kierre on alkanut huomattavasti myöhemmin. Jos menestynyt ihminen antaa signaalin, että mikään ei suju, paitsi lekotettelu ja mukavat harrasteet, mikä on sellaisen ihmisen tilanne, joka ei peruskoulun jälkeen ole saanut tai hakenut mitään koulutus- tai työpaikkaa? Ja heitä on paljon, joten elätettäviä tulevaisuudessa riittänee.

Mutta joku päivä nuo kouluttamattomat saattavat olla kiitollisia että saavat jonkun huonommankin työn. Minä en osaa ottaa ihan hirveän huonoa. Ja niissä paremmissa töissä mitkä ovat kiinnostavia ei pääse palkalliseksi työntekijäksi vaan työelämävalmennuksessa kyllä pitäisivät vaikka puoli vuotta.

Samat edellytykset ja säännöt on muillakin. Ns. hyviin töihin yleensä pitää olla jokin loppututkinto. Siltikin hyvän paikan saaminen voi olla vaikeata ja kovan yrittämisen tulos, jonka voi nykyisessä taloustilanteessa myös helposti menettää. Kilpailu on kova erityisesti ylityöllistetyillä akateemisilla aloilla.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 19.12.2012 11:47

Psykopatologia kirjoitti::26
Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Tarkoitukseni ei ollut esittää ylimielistä, miltä tuo "Toki voit ajatella..." saattaa kuulostaa.
Vaan että kenties ajattelen eri tavoi vertaistuesta ketjussa esiteltyyn tilanteeseen nähden.

Luulen, että Tris on oikeasti työkyvytön aivan riippumatta meidän käsityksistämme ja vertaistuestamme.
Ja aivan riippumatta siitä millaisia tilanteita hän esittelee netissä. Niin Kela kuin hoitava psykiatrikin ovat
oikeassa, me erilaisine viisasteluinemme väärässä, joten en ymmärrä miksi mielenterveysaiheisella
vertaistukifoorumilla yritetään potkia työkykyisyyttä mt-ongelmaiseen ihmiseen, joka on diagnosoitu ja
todettu työkyvyttömäksi.

Minulla on ollut niin paljon työkyvyttömyyttä ja sairauslomia psyykkisistä syistä (kun ei pää ole kestänyt),
että pidän aivan järkyttävänä tällaista muka vertaistuellista kajoamista ventovieraan ihmisen hoitotahon
ja Kelan päätöksiin.

Luutavasti olet aivan oikeassa. Ei Trisin täällä työhön potkimisesta ole hyötyä ainakaan hänelle.

Tarkoitin, että olen eri mieltä kuin Mirri, mutta omaa mieltä.

En kannata työhön potkimista, koska ihmisen itse pitää nähdä oman ratkaisunsa seuraukset. Harvoin toisten valmiiksi antama ratkaisu tuottaa tulosta. En myöskään hyväksy "hällä väliä tyyliä", olalle taputtelua, kehumista ja hiljaista hyväksyntää. Eli valitus siitä, että työ on niin yksinkertaista, rasittavaa ja sopimatonta jonkun älykkäälle sielulle ei saa sympatioitani puolelleen.
Hilppa

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet