Miksi samaa aina kiusataan?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Miksi samaa aina kiusataan?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.10.2012 14:19

Kahvi kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Pitäisikö tällaisella palstalla kaunaiselle ja loukkaantuneisuuksiaan hautovalle yrittää tarjota
parantavia tunnekokemuksia, vai pitäisikö hänen yrittää hankkia niitä itse? Eli miten parantavien
tunnekokemusten saaminen tällaisella foorumilla käytännössä järjestyy; valjastamalla palstan
käyttäjät loukkaantuneen hoitamiseen, vai miten?

Olisin minäkin kiinnostunut kuulemaan näkemyksiä tähän asiaan. Ihan jo sen takia, että jatkossa
osaisin itse toimia paremmin.

Auttamisasia voi vammaiselle olla yllättävän vaikea, koska hänellä on usein oma lehmä ojassa,
mikä häiritsee näkemyksiä. Periaatteessa auttamisasia netissä on kai samantyyppinen kuin
muussakin elämässä. Helpompi on sanoa, miten ei pitäisi tehdä, mikä käytännössä on soveltavin
osin suunnilleen sama kuin "säännöt", joita on oikein listattukin ja mitkä keskittyvät kiusaamiseen
ja muihin huonoihin tapoihin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.10.2012 14:25

Psykopatologia kirjoitti:Auttamisasia voi vammaiselle olla yllättävän vaikea, koska hänellä on usein oma lehmä ojassa,
mikä häiritsee näkemyksiä.

Oletan tämän foorumin olevan nimenomaan vammaisfoorumin; meitä on täällä paljon, jotka olemme tunnevammaisia kuka milläkin tavoin. Ja tietysti kaikki tarvitsemme ja haemme täältä itsellemme hoitoa ja myönteisiä tunnekokemuksia... Luulen, että niin tekevät nekin, jotka kuvittelevat olevansa täällä hoitamassa ja toisia varten.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.10.2012 14:41

Tukeva psykoterapia on vaikeaa siksi, että siinä(kin) pitäisi
tuntea toinen, jotta tietäisi, mitä tehdä.

Ei riitä, että "olet hyvä ja kiva - ja vieläpä kaunis,
eikä mahasi yhtään pullota" yms.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.10.2012 14:55

Ei taida psyykkisesti vammaisten nettifoorumi soveltua paikaksi, jossa porukalla yritettäisiin 'hoitaa' kroonisesta loukkaantuneisuudesta kärsivää ihmistä ja saada hänen hankalahoitoisia haavojaan paranemaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Jail » 25.10.2012 15:11

"Ei riitä, että "olet hyvä ja kiva - ja vieläpä kaunis,
eikä mahasi yhtään pullota" yms."

Kellä pullottaa kellä ei.

"Oletan tämän foorumin olevan nimenomaan vammaisfoorumin;"

Kyllä.
Jail

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.10.2012 15:17

...on särkynyt sieluni kannel...

A. Aimo: Arpiset haavat (1934)
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/b ... edia=17994 (2:48)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.10.2012 15:26

Mitä jos porukalla lauletaankin näin:

Annan arpisten haavojen olla, niitä auki en repiä saa.
Annan muistojen katkerain kuolla, koitan kaikki pois hiljalleen unhottaa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Lette » 25.10.2012 18:48

Psykopatologia kirjoitti:Tukeva psykoterapia on vaikeaa siksi, että siinä(kin) pitäisi
tuntea toinen, jotta tietäisi, mitä tehdä.

Ei riitä, että "olet hyvä ja kiva - ja vieläpä kaunis,
eikä mahasi yhtään pullota" yms.

Olen ymmärtänyt terapian yhtenä päämääränä olevan, että ihminen
oppisi itse auttamaan itseään. Siksi hänen olisi hyvä havaita sisäistä
rikkautta, joka jokaisella ihmisellä on sisimmässään. Näin olen itse
kokenut.
Ihmiset yleensä vastaavat hyvään hyvällä. Joskus tapahtuu toisin,
mutta sitä ei kannata mielessänsä surra. Tällä henkilöllä on omat
murheensa.
Lette

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.10.2012 22:26

Mirri kirjoitti:Mitä jos porukalla lauletaankin näin:

Tuo ei ainakaan ole tämän foorumin motto.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.10.2012 22:49

Obelix kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Obelix kirjoitti:Uhri voisi lyödä kiusaajaa nyrkillä tai potkaista jalko väliin, mutta ei. Hän antaa kiusata itseään.

Vaikeaa ja jopa mahdotonta, on potkia tai lyödä sellaista ääliötä joka netissä julistaa uhrinsa olevan alkoholin vuoksi potkut saanut ylipainoinen entinen sairaala-apulainen joka asuu Korsossa ja jakaa persettään ilmaiseksi tai jopa maksaa miehille.

Ja kirsikkana kiusaamisen päälle jakaa vielä uhrinsa (onneksi anonyymiä) sähköpostiosoitetta.

Sivuhuomautuksensa vielä, että tuo kyseinen kusipää kertoo olevansa (erikois)psykologi ja psykoterapeutti.

Tuollaisessa kiusaamis tapauksessa olisi tervettä poistua netistä. Mutta masokisti haluaa itseään ruoskittavan eikä tee niin.

Obelix siis esittää, että kiusatun tulisi väistyä!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.10.2012 22:52

Kahvi kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Voimme myös vaatia Obelixilta julkista anteeksipyyntöä, jos niin halutaan.

Vaatimisen sijasta ehdotan, että odotamme herrasmiehen heräämistä hänessä.

Herrasmieshän ei herännyt vapaaehtoisesti.

Tuolla Kahvi asettuu kiusaajan puolelle ottamatta huomioon sitä kärsimystä,
mitä kiusaaja on toiminnallaan saanut aikaan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.10.2012 23:08

Kahvi kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:En ole Kahvia kiusannut, ikinä.

Olet kiusannut, käytännössä koko sen ajan kun olen tällä palstalla ollut. Ja kiusasit muuten myös minua(kin) jo Tukiasemalla - muistanet varmaan ne lukuisat kerrat, kun tulit häiriköimään silloiseen päiväkirjaani - ja kerta toisensa jälkeen Ylläpito joutui siivoamaan asiattomat viestisi pois päiväkirjastani! Tuota samaa reikäpäisyyttä harrastit myös mm Mirrin päiväkirjaan. Nämä tapaukset muistan kyllä paremmin kuin hyvin!

Kyllästynyt kirjoitti:Ja rääkkäämisestä syyttäminen on aika paksua Kahvilta joka on minua usein muistanut solvauksillaan ja jopa uhkaillut minua.

Mitä hittoa minun käytökseni liittyy sinun käytökseesi. Vaikka olisin ollut kuinka törkeä tahansa, niin se ei siltikään anna lupaa, oikeutta tai velvollisuutta kiusata minua!

Kyllästynyt kirjoitti:Kuten jo sanoin, minä lähden.

Minulle riitti.

Näin sitä siis seisotaan omien sanojensa ja tekojensa takana. Niistä vastuuseen laittaminen aiheuttaa pakoreaktion. Aikuinen ihminen muka - pah!

Kyllästynyt kirjoitti:Kirjoittaja joka jatkuvasti solvaa minua on jopa uhkaillut minua, ei saa syytettä kiusaamisesta, mutta minä saan koska en hyväksy tapaa käyttää omista mielipiteistä tai kokemuksista sanoja "selvä fakta".

Edelleen: miten minun käytökseni ja sinun käytöksesi liittyvät toisiinsa?

Ehkä olet unohtanut, että sinäkään et määrittele suomen kieltä - ja vielä vähemmän mitä mitäkin sana tarkoittaa. Enkä usko myöskään, että "fakta"-case liittyy siihen, että olet kiusaaja - itseasiassa tuo on aika tökerö olkinukke.

Käytöksesi on jo pitkään ollut minua kohtaan törkeätä, asiatonta ja muutenkin kiusaamisen tunnusmerkistön täyttävää. Se on valitettavaa, että et itse näe käytöksessäsi mitään vikaa (vaan keskityt muiden syyttelemiseen = kiusaamiseen), mutta minkäs kukin omalle itselleen voi - peiliin on omankin kokemukseni mukaan niin hiton vaikea katsoa.

Olet kiusannut, käytännössä koko sen ajan kun olen tällä palstalla ollut. Ja kiusasit muuten myös minua(kin) jo Tukiasemalla - muistanet varmaan ne lukuisat kerrat, kun tulit häiriköimään silloiseen päiväkirjaani - ja kerta toisensa jälkeen Ylläpito joutui siivoamaan asiattomat viestisi pois päiväkirjastani! Tuota samaa reikäpäisyyttä harrastit myös mm Mirrin päiväkirjaan. Nämä tapaukset muistan kyllä paremmin kuin hyvin!

Haluan tuohon selvitystä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 25.10.2012 23:31

Mirri kirjoitti:
Riidankylväjä kirjoitti:Tuo kertoo myös miten syvältä joku asia saattaa toista kouraista.

Noinkohan pitkävihaisuus, kaunaisuus ja katkeruus ovat selitettävissä; asiat kouraisevat niin syvältä, ettei niistä pääse yli eikä ympäri - ei, vaikka mitä tekisi ja miten yrittäisi. Edes aika ei paranna haavoja eikä lievitä kirvelyä.

Jos asia ei ole merkityksellinen, se unohtuu varsin nopeasti ja päinvastoin.

Luulisin, että esimerkiksi masentuneet kokevat jopa pienet tahattomatkin pahat sanat voimakkaammin kuin muut.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.10.2012 23:44

Psykopatologia kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Mitä jos porukalla lauletaankin näin:

Tuo ei ainakaan ole tämän foorumin motto.

Niin olen ymmärtänyt.
Silti mielestäni olisi viisasta olla repimättä rupiaan auki uudelleen ja uudelleen. Haavat alkavat vuotaa kerta toisensa jälkeen ja paraneminen hidastuu. Lisäksi rupien repiminen tekee kipeää.

Ei netissä pystytä auttamaan, jos ihmisellä on taipumus repiä haavansa auki toistuvasti ja vuodesta toiseen. Jotenkin kai pitäisi opastaa omatoimiseen haavahoitoon - tai edes siihen, että haavoittunut ymmärtäisi olla repimättä ruvella olevia haavojaan paikassa, jossa niitä ei kyetä hoitamaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.10.2012 23:45

Kahvi kirjoitti:Kiusaaminen on aina väärin, mutta kyllä sitä ihminen voi hyvinkin paljon vaikuttaa siihen, että joutuuko kiusatuksi vai eikö joudu.

Ainakin minä olen voinut vaikuttaa. Olen siis entinen kiusattu ja nykyinen ei-kiusattu.

21.10.2012 18:42 PP
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.10.2012 23:45

Kahvi kirjoitti:Kiusaaminen on aina väärin, mutta kyllä sitä ihminen voi hyvinkin paljon vaikuttaa siihen, että joutuuko kiusatuksi vai eikö joudu.

Ainakin minä olen voinut vaikuttaa. Olen siis entinen kiusattu ja nykyinen ei-kiusattu.

21.10.2012 18:42 PP
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.10.2012 23:47

Riidankylväjä kirjoitti:Luulisin, että esimerkiksi masentuneet kokevat jopa pienet tahattomatkin pahat sanat voimakkaammin kuin muut.

Sille asialle toiset ihmiset eivät mahda mitään, eivätkä he ole vastuussa masentuneen voimakkaista kokemuksista ja ylireagoinneista. Saati, että olisivat syyllisiä siihen, että masentuneesta tuntuu pahalta ja hän reagoi voimakkaasti.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.10.2012 23:51

Kahvi kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Koska se on tekopyhää roskaa jossa asetetaan kiusaamisen uhri vastuuseen kiusaamisesta.

Kiusaamiseen syyllinen on tietty aina kiusaaja, mutta miksi ei ihminen ole vastuussa omasta kohtalostaan - siis noin ylipäätänkin? Jos on olemassa keinoja ja kikkoja, menetelmiä ja tapoja, joilla pääsee pois kiusatun osasta, niin miksi niitä ei käyttäisi?

Kyllä omalta osaltani voin sanoa entisenä koulukiusattuna, että oma osuuteni uhriasemaan joutumiseen oli merkittävä. Miksi tämmöistä selvää faktaa ei saisi sanoa ääneen?

23.10.2012 13:04 PP
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.10.2012 23:55

Kyllästynyt kirjoitti:
Lette kirjoitti:... Uhria tulisi auttaa näkemään sitä, että hän ottaa huomaamattaan vastaan kiusaamisen.
Näin ei tarvitse olla. Uhri voi muuttaa asennettaan itseensä, jolloin kiusaaminen lakaa.
Tämä ei ole suinkaan helppoa.

Pahimman luokan roskaa!

Miksi kiusaamisen kohteen pitäisi muuttaa asennettaan tai itseään vaikka kiusaaminen on aina väärin?
Takuuvarmaa on sekin, että jos väitetään että kiusatun pitäisi muuttaa asennettaan tai itseään -> kiusaaminen jatkuu hamaan maailman tappiin.

21.10.2012 17:50 PP
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.10.2012 23:56

Kyllästynyt kirjoitti:
Lette kirjoitti:... Uhria tulisi auttaa näkemään sitä, että hän ottaa huomaamattaan vastaan kiusaamisen.
Näin ei tarvitse olla. Uhri voi muuttaa asennettaan itseensä, jolloin kiusaaminen lakaa.
Tämä ei ole suinkaan helppoa.

Pahimman luokan roskaa!

Miksi kiusaamisen kohteen pitäisi muuttaa asennettaan tai itseään vaikka kiusaaminen on aina väärin?
Takuuvarmaa on sekin, että jos väitetään että kiusatun pitäisi muuttaa asennettaan tai itseään -> kiusaaminen jatkuu hamaan maailman tappiin.

21.10.2012 17:50 PP
Psykopatologia
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko