Halla-aholle tuomio

Re: Norjalaisilta ystäviltämme 1, 2

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.06.2012 17:55

Psykopatologia kirjoitti:Finsk blogger dømt for blasfemi og oppildning til hat mot etnisk gruppe
CHRISTIAN SKAUG 09.06.2012 kl. 08.59

Kuva

Er det greit å skrive at det å drepe mennesker i fylla er et nasjonalt, kanskje også genetisk trekk ved finlendere,
men ikke at det å rane forbipasserende og snylte på skattebetalerne er et tilsvarende trekk hos somaliere?
(- -)

Finland og ytringsfriheten
SOEREN KERN 13.06.2012 kl. 00.35 http://www.document.no/2012/06/finland- ... sfriheten/

Finland’s Supreme Court has found a prominent politician guilty of defaming Islam for “Islamophobic” comments he made on his personal blog.

The ruling represents a major setback for free speech in a Europe that is becoming increasingly stifled by politically correct restrictions on free speech, particularly on issues related to Islam and Muslim immigration.

The Helsinki-based Supreme Court ruled on June 8 that Finns Party MP Jussi Kristian Halla-aho was guilty of “inciting hatred against an ethnic group” for blog posts he made in 2008 which compared Islam to paedophilia, and for sarcastic comments which insinuated that immigrants from Somalia are predisposed to stealing and living off welfare.
(- -)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Halla-aholle tuomio

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 13.06.2012 19:18

Kuva
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Repee » 13.06.2012 20:15

"Hyvinvointi"valtio, missä jostain lauseesta istuu enemmän kuin lapsien raiskaamisesta. Rasismi ei siltikään ole minun juttuni.
Repee

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 13.06.2012 22:31

Minun mielestäni kaikki lähtee keriytymään hänen asemastaan kansanedustajana. Kun ei ole olemassa mitään laillisia perusteita kyseenalaistaa hänen asemaansa kansanedustajana, on tietenkin epäluontevaa kyseenalaistaa tehtäviä, joita hänellä on eduskunnassa.

- Jan Vapaavuori (kok) Ilkka Kanervan tuomiosta Helsingin Sanomissa

http://cms.hommaforum.org/
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 14.06.2012 02:01

NRA: Tuomitun oikeuksista ja muiden suhteesta niihin
(- -) http://www.nra.fi/arkisto/120612-kansan ... apaus.html
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 14.06.2012 20:01

Blogisfääri käy ihan villinä. Pelkkä sana "Halla-aho" saa kommenttiryöpyn aikaan vähän siellä sun täällä :shock:
Ei noita enää jaksa edes enää lukea, eri foorumeillakin sanan säilää väännetään sen verran tiukkaan tahtiin, että hitaammat ja tyhmimmät putoavat armotta kärryiltä - kuten minä.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 14.06.2012 22:44

Hallis on ainakin onnistunut tuulettamaan meikäläistä yhden totuuden ilmapiiriä. Sosiaalinen media on mahdollistanut muunlaistenkin näkemysten kuin virallisen totuuden esille tulemisen.

Eräät tahot pillastuivat, kun KKO:n kaikkitietävyys asetettiin kyseenalaiseksi. Kun asiaa alkaa tarkemmin tutkia tulee väistämättä johtopäätökseen, että oikeusjärjestelmämme on läpimätä ja vaatisi surkeasti täysremontin.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 18.06.2012 11:34

Blogistaniasssa joku osaa näemmä lähestyä asiaa peräti harvinaisella tavalla - eli aikuismaisesti:

Virpi Kauko kirjoitti:Halla-ahon kirjoitukset on helppo kuitata epämiellyttäviksi, ärsyttäviksi ja loukkaaviksi. Mutta epämiellyttävätkin mielipiteet kuuluvat sananvapauteen. Eiväthän kaikkia miellyttävät, ketään loukkaamattomat ja yhdentekevät näkemykset mitään suojelua edes tarvitse. Jos "vihapuheen kaltaisena" voidaan määrätä poistettavaksi mitä tahansa valtavirrasta tai yleisesti hyväksytystä poikkeavia kirjoituksia, ollaan vaarallisen lähellä yhden totuuden totalitaarista yhteiskuntaa, jossa vallanpitäjien arvostelu ja toisinajattelu ylipäänsä on rikos.

http://vik.puheenvuoro.uusisuomi.fi/109 ... ananvapaus

Huomioitavaa on, että kirjoittaja kuuluu Vihreisiin, jotka aika yleisesti ovat lähtökohtaisesti ja fundamentalistisesti kaikkea Persuilua vastaan. Tämä kirjoittaja sen sijaan näkee tässä asiassa muutakin kuin pelkkää mustaa tai valkoista.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Gyver » 18.06.2012 13:15

On se kummallista, kuinka näinkin yksinkertaisessa ja itsestäänselvässä asiassa pitää mennä korkeimpaan oikeuteen asti jotta saadaan aikaiseksi oikeansuuntainen tuomio.
Gyver

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 18.06.2012 13:26

"Vihapuheella" on helppo perustella minkä tahansa mielipiteen sensurointia. Sitä, kun ei ole määritelty.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 18.06.2012 15:49

Riidankylväjä kirjoitti:"Vihapuheella" on helppo perustella minkä tahansa mielipiteen sensurointia. Sitä, kun ei ole määritelty.

Vähän samaa mieltä minäkin olen. On ainakin perin outoa, että KKO perusteluissaan viittaa näinkin epämääräiseen termiin.

Sinänsä itse tuomio on varmaan oikein - siis lainmukainen. Toki lienee niinkin, että toisenlaiseenkin lainmukaiseen päätökseen olisivat voineet tulla. Sananvapauden rajoittaminen kun on kieltämättä tarpeen jopa meillä täällä länsimaissa, mutta veteenhän siinä usein joutuu viivaa piirtämään.

Jos Halla-aho olisi muotoillut nuo kohua aiheuttaneet kohdat hieman lievemmin keinoin, niin tuomiota tuskin olisi tullut. Vaikka käyttämällä muotoiluja "minun mielestäni ehkä voitaisiin siis sanoa, että..." jne. Muotoilun lievempi provokatiivisuus olisi vienyt syytteiltä pohjan, kas kun meillä on myös perustuslain turvaama mielipiteen vapaus.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 18.06.2012 20:19

Kerro pari luonne-analyysiä. Pakahdun uteliaisuudesta.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 18.06.2012 20:21

Kahvi kirjoitti:
Riidankylväjä kirjoitti:"Vihapuheella" on helppo perustella minkä tahansa mielipiteen sensurointia. Sitä, kun ei ole määritelty.

Vähän samaa mieltä minäkin olen. On ainakin perin outoa, että KKO perusteluissaan viittaa näinkin epämääräiseen termiin.

Sinänsä itse tuomio on varmaan oikein - siis lainmukainen. Toki lienee niinkin, että toisenlaiseenkin lainmukaiseen päätökseen olisivat voineet tulla. Sananvapauden rajoittaminen kun on kieltämättä tarpeen jopa meillä täällä länsimaissa, mutta veteenhän siinä usein joutuu viivaa piirtämään.

Jos Halla-aho olisi muotoillut nuo kohua aiheuttaneet kohdat hieman lievemmin keinoin, niin tuomiota tuskin olisi tullut. Vaikka käyttämällä muotoiluja "minun mielestäni ehkä voitaisiin siis sanoa, että..." jne. Muotoilun lievempi provokatiivisuus olisi vienyt syytteiltä pohjan, kas kun meillä on myös perustuslain turvaama mielipiteen vapaus.

Minä en pidä tuomiota lainmukaisena, koska Halla.Aho pystyi perustelemaan väitteensä todeksi. Mitäs loukkaavaa totuuden kertomisessa on?

Kyseessä oli ns. poliittinen näytösluonteinen oikeudenkäynti. Voidaan verrata esim sotasyyllisyysoikeudenkäyntiin, jossa oikeuslaitoksn ulkopuolelta saneltiin tuomiot ja oikeuslaitos toteutti. Tosin siinä eduskunta sääti taannehtivan lain, että löydettiin sopivat pykälät.
Viimeksi muokannut Riidankylväjä päivämäärä 18.06.2012 20:24, muokattu yhteensä 1 kerran
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 18.06.2012 20:28

Halla-Ahon tuomio muistuttaa Kultsin Tukareilla saamaa kohtelua. Asiat ovat sinänsä oikein, mutta tyyli, jolla asiat esitetään koetaan loukkaavana.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 18.06.2012 20:32

Riidankylväjä kirjoitti:Minä en pidä tuomiota lainmukaisena, koska Halla.Aho pystyi perustelemaan väitteensä todeksi. Mitäs loukkaavaa totuuden kertomisessa on?

Oikeusjampat on olleet pitkään sitä mieltä, että varasta ei saa kutsua varkaaksi loukkaamistarkoituksessa. Tästä voi löytyä joku ennakkotapauskin tms. Totuus on siis siinä mielessä toisarvoista pääpainon ollessa siinä, että oliko tarkoitus loukata, solvata tms.

Poliittisen oikeudenkäynnin makuvivahde kieltämättä on maistettavissa. Varsinkin kun muistetaan, että hieman lievemmin sanankääntein ("minun mielestäni voidaan ehkä ajatella..") mitään rikosoikeudellista prosessia tuskin olisi syntynyt. Sentäs vielä on kuitenkin olemassa oikeus olla vapaasti typerää/viisasta mieltä.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 18.06.2012 20:33

Riidankylväjä kirjoitti:Kerro pari luonne-analyysiä. Pakahdun uteliaisuudesta.

Kuin myös!
Kahvi

ViestiKirjoittaja Gyver » 18.06.2012 20:39

Riidankylväjä kirjoitti:Halla-Ahon tuomio muistuttaa Kultsin Tukareilla saamaa kohtelua. Asiat ovat sinänsä oikein, mutta tyyli, jolla asiat esitetään koetaan loukkaavana.

Minäkin olin huomaavinani Halla-aholla Kyllästyneen kaltaista asioiden esittämistyyliä.

Ja asiat eivät välttämättä ole läheskään aina oikein, ne eivät selviä, jos toinen osapuoli loukkaantuu ja hyppii seinille eikä kerro itse asiasta mitään.
Viimeksi muokannut Gyver päivämäärä 18.06.2012 21:32, muokattu yhteensä 1 kerran
Gyver

ViestiKirjoittaja Gyver » 18.06.2012 20:41

Sointu kirjoitti:Hän on paljon fiksumpi kuin tämän foorumin viisastelijat ja pystyy esittämään teistä jokaisesta herkullisia luonneanalyysejä.

Rouva on hyvä vaan.
Gyver

ViestiKirjoittaja Kahvi » 18.06.2012 20:47

Kahvi kirjoitti:Oikeusjampat on olleet pitkään sitä mieltä, että varasta ei saa kutsua varkaaksi loukkaamistarkoituksessa. Tästä voi löytyä joku ennakkotapauskin tms. Totuus on siis siinä mielessä toisarvoista pääpainon ollessa siinä, että oliko tarkoitus loukata, solvata tms.

Löysin hieman onnahtavan viitteen tähän:
Jukka Kemppinen kirjoitti:Vanhojen rikosoikeuden oppikirjojen selvitykset kunniasta suojelun kohteena ja rikosten tekomuodoista olivat vaikeatajuisia, koska ne olivat valheellisia. Jokaisen opiskelevan juristin oli kuitenkin painettava mieleensä, että vahingoittamistarkoituksessa esitetty tosi tieto saattoi olla solvaus eli "varasta ei saa sanoa varkaaksi" - loukkaustarkoituksessa.

http://kemppinen.blogspot.fi/2006/02/ka ... unnia.html
Ao. blogisti on siis eremitus-tason lakisetä, toiminut hovioikeuden tuomarina ja esittelijänä KKO:ssa. Tietää näemmä aika yleisesti nämä lakikiermurat ja osaa vielä selittää ne kansantajuisesti.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.06.2012 21:29

Kahvi kirjoitti:--

Tuosta voidaan ihmetellä, miksi hän muotoili, kuten muotoili. Tietoisesti vai vahingossa? Tohtoriksi väitelleeltä ei ehkä odottaisi, että vahingossa tai tietämättään olisi väärin muotoillut omalla nimellään julkaisemaansa tekstiä.
Hilppa

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista