Nollatoleranssi seksuaalisille ehdotuksille

Re: Nollatoleranssi seksuaalisille ehdotuksille

ViestiKirjoittaja Kahvi » 18.05.2012 10:00

Psykopatologia kirjoitti:Ja eikö teon pitäisi olla tahallinen?

Pitäisi minustakin olla tahallinen. Ainakin niin, että jos kohteena oleva on selvästi ilmaissut pitävänsä tekoa loukkaavana/vastenmielisenä/tms, niin jatkettuna teko on selvästi tahallinen - eli tuomittava.

Tämä pohdinta siis niitä rajatapauksia ajatellen. Päivänselvissä tapauksissa tämmöistä ei tietenkään tarvitse pohtia: naisten rintoihin kiinni käyminen -siis kähmiminen- on nyt ihan selvästi jo häirintää ja siten tuomittavaa jo lähtökohtaisesti. Sama tietty koskee esim miesten haarovälin kourimista.

Jos halutaan nollatoleranssia, niin sitten pitäisi pystyä määrittelemään myös rajatapaukset. Onko miehen katseen hetkellinen kohdistuminen naisen avonaiseen kaula-aukkoon häirintää? Onko eteläeuroopan tyylin mukaiset "poskipusut" tervehdyksenä häirintää?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.05.2012 10:24

Obelix kirjoitti:Naisen ei on usein miten kyllä.

Just joo ja savolaisen (miehen/naisen) puhuessa vastuu on kuulijoilla?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.05.2012 10:32

Riidankylväjä kirjoitti:Kun nuo tuodaan jollain tekosyyllä kiinni nenään, ettei siitä pääse pakenemaan.

Täällä itse sorrut juuri siihen, mistä syytät naisia, eli paukautat kuvia päin pläsiä. Erotuksena on vain se, että jos jollakin naisella on rinnat ja hän sinun kanssasi samassa tilassa on, hän ei voi jättää rintojaan muualle (mutta sinä voit jättää kuvat heittämättä palstalle). Sinäkö et haluaisi olla lainkaan naisten kanssa tekemisissä työelämässä?

Sinäkö tyrkkäsit nenäsi kiinni tv-ruutuun vai mitä tarkoitat tanssituomarin rintakuvan tuomisella ketjuun?

Veistintäsi ei aivan "avaudu" tälläkään kertaa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 18.05.2012 10:37

Kahvi kirjoitti: Päivänselvissä tapauksissa tämmöistä ei tietenkään tarvitse pohtia: naisten rintoihin kiinni käyminen -siis kähmiminen- on nyt ihan selvästi jo häirintää ja siten tuomittavaa jo lähtökohtaisesti.

Miten kuuluu siirtää tahattomasti nenään kiinni työnnetyt tissit sivuun ettei syyllistyisi kähmintään tai seksuaaliseen häirintään?
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.05.2012 10:50

Riidankylväjä kirjoitti:
Kahvi kirjoitti: Päivänselvissä tapauksissa tämmöistä ei tietenkään tarvitse pohtia: naisten rintoihin kiinni käyminen -siis kähmiminen- on nyt ihan selvästi jo häirintää ja siten tuomittavaa jo lähtökohtaisesti.

Miten kuuluu siirtää tahattomasti nenään kiinni työnnetyt tissit sivuun ettei syyllistyisi kähmintään tai seksuaaliseen häirintään?

Tuossa väitteessäsi on yksi epäjohdonmukaisuus/epäselvyys.

Mitätarkoitat tahattomalla nenään kiinni työntämisellä? Tarkoitatko fyysistä lähelle tulemista?

Kirjaimellisesti nenään kiinni työntyminen ei voi olla tahatonta.

Mitä sinä Riidankylväjä tarkoitat noilla viesteilläsi? Ei ole vieläkään "avautunut" minulle.
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 18.05.2012 10:52, muokattu yhteensä 1 kerran
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.05.2012 10:51

Riidankylväjä kirjoitti:

Ei tietysti mitenkään. Täytyy ottaa sanallinen viestintä avuksi ja luottaa siihen, että tisseillä on puhetta ymmärtävä omistaja; tuskin ne itsekseen tunkeilevat...
Naisille tämä on tuttu juttu; joutuvat mitä oudommissa tilanteissa miettimään miten saada liian lähelle työntyvä mies siirtymään kauemmaksi. Käsiä käytetään vasta, jos sanallinen viesti ei syystä tai toisesta mene perille.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.05.2012 11:02

Mirri kirjoitti:--
Naisille tämä on tuttu juttu; joutuvat mitä oudommissa tilanteissa miettimään miten saada liian lähelle työntyvä mies siirtymään kauemmaksi.
--

Ei ole minulle kovin tuttu juttu. Olen miesvaltaisella alalla eikä yleensä kukaan suomalainen ole tullut halailemaan tai poskisuudelmia antamaan. Ainoastaan eräs henkilö vuosia sitten, mutta halailukulttuuri kuihtui pois, koska useampi koki sen vaivaannuttavana. Sen sijaan eteläeurooppalaiset ovat joskus suu mutrussa ojentuneet tervehtiessä poskisuudelmia antamaan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 18.05.2012 11:07

Olen havainnut, että naisilla on ennemminkin sellainen ongelma, että he pyrkivät koristautumaan seksuaalisesti puoleensä vetäviksi, mutta heistä kiinnostuvatkin ihan eri miehet kuin oli ajateltu. Miten olla samanaikaisesti puoleensa vetävä ja toisaalta luotaan työntävä.

Sehän suututtaa...
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 18.05.2012 11:08

Obelix kirjoitti:Entä jos nainen kieltäytyy ja sanoo, "Ime noita tisuja!" Näin minulle on käynyt. Hrrr...

Joo. Kylmät väreet menevät pitkin selkä piitä.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 18.05.2012 11:13

Psykopatologia kirjoitti:Eduskunnasta oli iso seksihäirintäjuttu muutamia vuosia sitten
Hesarin sunnuntasivuilla. (Etsin.) - JSN antoi tuomionkin.

Tarkoittanet sitä "kalapuikkoviiksi" -episodia?

Siitähän taisi jäädä elämään se juttu, että kalapuikkoviiksimiehet tarkoittavat lihaa syöviä, keski-ikäisiä heteromiehiä. Jotka lienevät jotain pohjasakkaa joidenkin mielestä - "ällöjä setämiehiä".

Mistä tuli se mieleen, että onko sekin seksuaalista häirintää, jos mollaa toisen olevan täysin seksuaalisesti kiinnostamaton?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 18.05.2012 11:14

Kuva
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.05.2012 11:18

Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:--
Naisille tämä on tuttu juttu; joutuvat mitä oudommissa tilanteissa miettimään miten saada liian lähelle työntyvä mies siirtymään kauemmaksi.
--

Ei ole minulle kovin tuttu juttu. Olen miesvaltaisella alalla eikä yleensä kukaan suomalainen ole tullut halailemaan tai poskisuudelmia antamaan.

Ok. Tarkoitin, että elämässä yleensä ja kasvuvuosista alkaen.
Mutta eivät varmaan kaikki naiset tosiaan ole joutuneet seksuaalisen häirinnän kohteiksi missään, eivätkä minkään ikäisinä - hyvä niin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kahvi » 18.05.2012 11:21

Hilppa kirjoitti:Ei ole minulle kovin tuttu juttu. Olen miesvaltaisella alalla eikä yleensä kukaan suomalainen ole tullut halailemaan tai poskisuudelmia antamaan. Ainoastaan eräs henkilö vuosia sitten, mutta halailukulttuuri kuihtui pois, koska useampi koki sen vaivaannuttavana. Sen sijaan eteläeurooppalaiset ovat joskus suu mutrussa ojentuneet tervehtiessä poskisuudelmia antamaan.

Itsekkin olen huomannut, että aika usein pätee sääntö "kuormasta ei syödä" ja miespuoliset ovat työpaikoillaan hyvinkin pidättyväisiä naiskolleegoitaan kohtaan. Joillain toisilla työpaikoilla voi tietty olla toisenlainen kulttuuri.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 18.05.2012 11:30

Kyllästynyt kirjoitti:Ja vielä useammin tuollaista huomiota ei parhaalla tahdollakaan pysty tekemään.

Miksi ei pysty tekemään?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 18.05.2012 11:36

Hilppa kirjoitti:Ei ole minulle kovin tuttu juttu. Olen miesvaltaisella alalla eikä yleensä kukaan suomalainen ole tullut halailemaan tai poskisuudelmia antamaan.

Miesvaltaisella alalla on helppo olla, mutta mies naisvaltaisella alalla on aika järkyttävää.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 18.05.2012 11:38

Kyllästynyt kirjoitti:No ihan vain sen takia, että suurin piirtein jok'ikinen lafkan miespuolinen työntekijä on rinnoissa kiinni - tai ainakin jutut ovat täynnä ehdotteluja.

Taidat olla poikkeuksellisen hemaiseva?
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 18.05.2012 12:07

Kyllästynyt kirjoitti:No ihan vain sen takia, että suurin piirtein jok'ikinen lafkan miespuolinen työntekijä on rinnoissa kiinni - tai ainakin jutut ovat täynnä ehdotteluja.

Onpa ikävä työpaikka sinulla :cry:

Itse en kyllä ole huomannut niillä työpaikoilla, joissa olen ollut itse töissä, mitään tuon sorttista käytöstä. Mutta tosiaan -ja ikävä kyllä- työpaikkakulttuureita on monensorttisia.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 18.05.2012 12:11

Itse olen kyllä sitä mieltä, että minkään sortin seksuaalisviritteinen puuha ei ole oikein suotavaa työpaikoilla. Selkeästä häirinnästä puhumattakaan - ehdottomasti tuomittavaa. Tämä siis pätee osallisten sukupuolista riippumatta.

Ketjun aihe on tuo nollatoleranssi, mikä minusta tuo sen asian pohdittavaksi, että mikä on seksuaalista häirintää. Emme pysty toteuttamaan nollatoleranssia, jos emme pysty tarkkaan määrittelemään itse termiä.

Jos pelkkä kokijan oma subjektiivinen näkemys olisi riittävä peruste, niin ollaan aika lähellä mielivaltaa. Ilkeitä haluavalle ihmiselle semmoinen voi olla liian houkutteleva "lyömäase".
Kahvi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.05.2012 12:57

Kahvi kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Ei ole minulle kovin tuttu juttu. Olen miesvaltaisella alalla eikä yleensä kukaan suomalainen ole tullut halailemaan tai poskisuudelmia antamaan. Ainoastaan eräs henkilö vuosia sitten, mutta halailukulttuuri kuihtui pois, koska useampi koki sen vaivaannuttavana. Sen sijaan eteläeurooppalaiset ovat joskus suu mutrussa ojentuneet tervehtiessä poskisuudelmia antamaan.

Itsekkin olen huomannut, että aika usein pätee sääntö "kuormasta ei syödä" ja miespuoliset ovat työpaikoillaan hyvinkin pidättyväisiä naiskolleegoitaan kohtaan. Joillain toisilla työpaikoilla voi tietty olla toisenlainen kulttuuri.

Tuo nyt oli ajatus höpsöimmästä päästä. Siis että naiset olisivat seksuaalisesti tarjokkaina omassa työssään? Tuo "kuormasta ei syödä" oli eräs hölmöimmistä ilmaisuista ja työpaikkoihin sopimattomimmista ilmaisuista. Työ on työn tekemistä varten niin naisille kuin miehille, ei mikään ensisijainen parinetsintäpaikka.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.05.2012 13:02

Riidankylväjä kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Ei ole minulle kovin tuttu juttu. Olen miesvaltaisella alalla eikä yleensä kukaan suomalainen ole tullut halailemaan tai poskisuudelmia antamaan.

Miesvaltaisella alalla on helppo olla, mutta mies naisvaltaisella alalla on aika järkyttävää.

Helppoa ei ole mikään, kun on erilainen joukossa. Ongelmat ovat erilaiset. Seksuaalisesti minua ei ole tultu lähentelemään työssäni, mutta työpaikkakiusaamista on aika ajoin esiintynyt. Sen lisäksi vihjailuja kiintiöpakolaisuudestani ja että olisin tullut valituksi ainoastaan naiseuteni enkä taitojeni ja osaamiseni vuoksi.

Seksuaalista lähentelyä ja törkeää käytöstä miehiltä naistyöntekijää kohtaan olen sen sijaan valitettavasti saanut nähdä siviilielämässäni. On todella ahdistavaa joutua näkemään humalaisen häirikköasiakkaan naistarjoilijaa (ja muita asiakkaita) kohtaan harjoittamaa törkeää käytöstä.
Hilppa

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa