Kyllästynyt kirjoitti:Olen myös kuullut neuvon, ettei harhoihin pidä mennä mukaan ja usko/uskonto on harhaa ja itsepetosta.

Kyllästynyt kirjoitti:Sehän siinä onkin kummallista, ettei niitä ole harhoiksi luokiteltu.
Usko/uskonto lienee ainoa sosiaalisesti hyväksytty harhaisuuden muoto.
Kyllästynyt kirjoitti:Mirri kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:Olen myös kuullut neuvon, ettei harhoihin pidä mennä mukaan ja usko/uskonto on harhaa ja itsepetosta.
Uskontoja ei ole määritelty harhoiksi, vaikka ilmeisesti jotkut sellaisen määritelmän niille haluaisivatkin, koska pitävät uskonnollisuutta harhaisuutena. Ainakaan Suomessa ei ole määritelty; mahtaako jossakin muualla saada uskonnollisen elämänkatsomuksen vuoksi itselleen harhaisuuteen liittyvän diagnoosin, sitä en tiedä.
Sehän siinä onkin kummallista, ettei niitä ole harhoiksi luokiteltu.

Kyllästynyt kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Onko puilujokkiin uskominen harhaista?
Illusia kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:
Se on jopa niin hyväksytty, että jos kerrot avoimesti ettet todellakaan usko Jumalaan, niin osa ihmisistä alkaa halveksia sinua. On vaan sitten pakko olla uskovinaan.

Illusia kirjoitti:Ei kai ole ole enää rikollista jumalanpilkkaa, jos sanoo vaikka uskovaisellekin, ettei Jumalaa ole?
Illusia kirjoitti:Minä luin kirjan Nykymaailman uskonnot - alkuperä - historia - usko ja maailmankuva (Franjo Terhart, Janina Schulze). Sen jälkeen tajusin, että ihmiset ovat keksineet omat uskontonsa. Ihan hullu maailma.
Illusia kirjoitti:Ihmiset ovat uskontojen takana. Eivät jumalat.
Illusia kirjoitti:Gyver, lue ensin tuo mainitsemani kirja ja hanki parempaa tietoa. Tule sitten keskustelemaan lisää aiheesta.
Kyllästynyt kirjoitti:Mirri kirjoitti:Aina on ihmisiä, jotka tuntevat tarvetta halveksia omastaan poikkeavan vakaumuksen/elämänkatsomuksen omaavia, ja jotka myös ovat valmiita tekemään lujasti töitä (lue: manipuloimaan) saadakseen toisen ihmisen vakaumuksen muuttumaan oman tahtonsa mukaiseksi...
Ottaen huomioon sen, että olet itse ev.lut. kirkon palkollinen ja saat elantosi siitä, että levität uskoa/uskontoa tai ainakin olet tukemassa sen levittämistä, toteamuksesi siitä että jotkut ovat valmiita tekemään lujasti töitä (lue: manipuloimaan) saadakseen joidenkin vakaumuksen muuttumaan mieleisekseen on äärimmäisen kaksinaamainen ja tekopyhä.

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa