Törkeä keräys [keskeytetty]

Re: Törkeä keräys [keskeytetty]

ViestiKirjoittaja maanvaiva » 04.05.2011 20:44

Jos sun Kyllästynyt pitää ruveta huutamaan kesken keskustelun, niin voisit kai omia sanojasi käyttää etkä toisten.
maanvaiva

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.05.2011 20:48

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Niin... Nimenomaan minun järkeni (ei tunnepuoleni) väittää, että juuri pankkien pitää huolehtia siitä, että niiden asiakkaita informoidaan käteisautomaattien sulkemisista, sun muista käteisautomaattien sijainneissa tapahtuvista muutoksista. Joko pankit hoitavat ilmoittamisen itse, tai sitten vahtivat, että Automatia ilmoittaa - minulle ihan sama...

Mitenkähän tuollainen ilmoittaminen käytännössä hoidettaisiin ja tehtäisiin?
Automatia ei voi ilmoittaa sinulle mitään koska heillä ei ole sinun asiakastietojasi, Automatiahan vain ylläpitää rahaa jakavia automaatteja.
Pankin tietojärjestelmää taas ei ole luotu niin, että se hälyttäisi silloin kun asiakas Mirrin kotinurkilla tai työpaikan lähistöllä sijaitseva käteisautomaatti on Automatian päätöksellä siirtymässä tai poistumassa ja lähettäisi Mirrille kirjeen tai peräti kyselisi Mirriltä lupaa milloin automaatin voi siirtää ja minne.

Vaikka netin välityksellä. Voitaisiin laittaa tiedote pankin sivustolle, ja voitaisiin jakaa tiedote asiakkaillekin verkkopankin kautta. Eikä ollenkaan tarvitsisi huomioida asiakas Mirriä mitenkään erikseen; minulle riittäisi oikein hyvin se, että löytäisin kaikille tarkoitettua yhteistä tietoa pankin sivustolta. Minulle tosin olisi tässä tapauksessa riittänyt myös tiedotuslappu siinä pois vietyjen automaattien kohdalla, tai vaikka lähikaupan ilmoitustaululla/ovessa/seinässä...

Entäpä tekstarilla, tai sähköpostitse; kyllähän pankit kai nykyisin lähettelevät asiakkailleen tekstareitakin ja sähköpostia? Ainakin pankit kysyvät asiakkailtaan niin kännykkänumeroa kuin sähköpostiosoitettakin, joten mikseivät pankit voisi käyttää niitä tietoja asiakkaille tärkeän, kuten käteisautomaatteja koskevan, informaation välittämiseen.
Mirri

ViestiKirjoittaja maanvaiva » 04.05.2011 20:52

Meillä kun siirrettiin se yksi ainoa automaatti seuraavaan kylään, niin automaatin viereen tuli kuukausi ennen ilmoitus, että tämä automaatti loppuu 31.5 ja lähin automaatti löytyy sieltä toisesta kylästä.

ps päivämäärä muutettu ettette tunnista.
maanvaiva

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.05.2011 20:58

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Sinä Mirri et kuitenkaan halua tunnustaa tosiasioita vaan kiukuttelet minulle siitä, ettei pankkisi kysynyt sinulta lupaa - tai edes varoittanut - käteisautomaatin siirtämisestä tai poistamisesta.

Nyt kirjoitat pötyä. Tai sitten olet käsittänyt täysin päin mäntyä.

Huokaus...
Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Ajatella!
Mokomat kehtasivat poistaa käteisautomaatin kysymättä sinulta lupaa!
Olisi pitänyt kysyä lupa ties miten monilta ihmisiltä minun lisäkseni; sen verran keskeisellä ja väkirikkaalla paikalla asun.

Kyllästynyt, en ymmärrä mikä tarve sinut panee puolustamaan niin pankkeja kuin Automatiaakin - ja selittelemään niiden touhuja parhain päin. Mutta tuskin minun tarvitseekaan ymmärtää.

Lihavointi ja suurennus minun.

Kuten olen jo tehnyt selväksi: en minä todellakaan ole kaipaillut mitään luvan pyytämisiä, vaan informaatiota.

Kyllästynyt, sinä olet saanut päähäsi, että Mirriltä muka pitäisi kysyä lupa... Minä sitten kerroin, että jos pitäisi kysyä lupa, niin pitäisi kysyä aikamoiselta väkimäärältä - muutamalta tuhannelta ihmiseltä, ei ollenkaan pelkästään minulta.
Mutta siis: informoida pankkien asiakkaita olisi pitänyt - silti, vaikka automaattien poistaminen olikin vain tilapäinen juttu. Ainakin niiden ihmisten olisi pitänyt saada tietoa, jotka ovat niiden parin käteisautomaatin varassa - heitä on paljon, vaikka asutaankin kaupungissa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.05.2011 21:11

maanvaiva kirjoitti:Meillä kun siirrettiin se yksi ainoa automaatti seuraavaan kylään, niin automaatin viereen tuli kuukausi ennen ilmoitus, että tämä automaatti loppuu 31.5 ja lähin automaatti löytyy sieltä toisesta kylästä.

Tuo kuulostaa hyvältä. Tässä tapauksessa olisi riittänyt jokin pieni etukäteisvaroitus; tai vaikka vain lappu meille tyrmistyneille, jotka osuimme ihmettelemään automaattien tilalla olevia laudoituksia... Sen verran lyhyeksi jäi aika, jolloin ihmeteltiin laudoitettua seinää.

Toki etukäteisvaroitus olisi ollut paras, koska muut automaatit ovat kilometrien päässä; lautoihin laitettu lappu olisi ollut riittämätön tiedotus, mutta parempi kuin ei mitään. Kyllähän minäkin olisin voinut olla juuri se ihminen, joka on ajatellut, että poikkeanpa bussipysäkille mennessäni nostamassa automaatilta käteistä, että on sitten bussiraha... Eräätkin kerrat olen tehnyt juuri noin. Tässä tapauksessa jollekin on ihan oikeasti voinut käydä niin; ei olekaan ollut bussirahaa, koska käteisautomaatit katosivat yllättäen ja ilman ennakkovaroituksia. Sellaisessa tilanteessa on laiha lohtu, että katoaminen olikin tilapäinen ja lyhytaikainen...
Mirri

ViestiKirjoittaja Gyver » 04.05.2011 21:17

.
Viimeksi muokannut Gyver päivämäärä 11.05.2011 14:54, muokattu yhteensä 1 kerran
Gyver

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.05.2011 21:22

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Vaikka netin välityksellä. Voitaisiin laittaa tiedote pankin sivustolle, ja voitaisiin jakaa tiedote asiakkaillekin verkkopankin kautta. Eikä ollenkaan tarvitsisi huomioida asiakas Mirriä mitenkään erikseen; minulle riittäisi oikein hyvin se, että löytäisin kaikille tarkoitettua yhteistä tietoa pankin sivustolta...
... Entäpä tekstarilla, tai sähköpostitse; kyllähän pankit kai nykyisin lähettelevät asiakkailleen tekstareitakin ja sähköpostia? Ainakin pankit kysyvät asiakkailtaan niin kännykkänumeroa kuin sähköpostiosoitettakin, joten mikseivät pankit voisi käyttää niitä tietoja asiakkaille tärkeän, kuten käteisautomaatteja koskevan, informaation välittämiseen.

Eli pitäisikö Mirri sinun mielestäsi pankin ilmoittaa jokaisen käteisautomaatin siirrosta ilmoittaa asiakkailleen?
Tarkoitan sitä, että jos vaikkapa Äkäslompolon automaatti lakkautetaan tai siirretään, pitäisikö sinulle varmuuden vuoksi lähettää tekstari asiasta?
Suomessa on käteisautomaatteja kuulemma noin pari tuhatta. Kyllä siinä olisi pankin työntekijöillä hommaa piisaisi jos jokaiselle pankin asiakkaalle pitäisi ilmoittaa minkä tahansa pankkiautomaatin poistumisesta tai siirtymisestä toiseen paikkaan.

Minulle riittäisi kyllä se, että äkäslompololaiset saisivat tietää automaattinsa 'liikkeistä' ja 'kohtalosta' - jottei heidän kohdalleen tulisi inhottavia yllätyksiä heidän automaattinsa kadottua ilman ennakkovaroituksia. Heillä kun taitaa olla aikamoinen välimatka seuraavalle käteisautomaatille...

Juu, tosiaan siitä seinästä on voinut lappu kadota ilkivallan seurauksena - mistäpä minä tiedän, vaikka niin olisi käynyt. Mutta eihän tuo ole mikään selitys eikä puolustus sen enempää pankeille kuin Automatiallekaan. Niiden pitää huolehtia tiedottamisesta niin, että tiedotus tavoittaa kohteensa. Kyllä kai nykypäivänä sekä pankeilla että Automatialla olisi keinoja tiedottaa niin, että tiedotukset tavoittavat pankkien asiakkaat - käteisautomaattien käyttäjät. Vai eikö ihan oikeasti ole keinoja tiedottamiseen?
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.05.2011 21:48

Gyver kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Vaikka netin välityksellä. Voitaisiin laittaa tiedote pankin sivustolle, ja voitaisiin jakaa tiedote asiakkaillekin verkkopankin kautta. Eikä ollenkaan tarvitsisi huomioida asiakas Mirriä mitenkään erikseen; minulle riittäisi oikein hyvin se, että löytäisin kaikille tarkoitettua yhteistä tietoa pankin sivustolta. Minulle tosin olisi tässä tapauksessa riittänyt myös tiedotuslappu siinä pois vietyjen automaattien kohdalla, tai vaikka lähikaupan ilmoitustaululla/ovessa/seinässä...

Minua ei kyllä kiinnosta pätkääkään tietää että Mirrin käyttämä automaatti (jota itse en todennäköisesti käytä) on kateissa.

Juu, ei minuakaan kiinnosta tietää sinun käyttämäsi käteisautomaatin kohtalosta yhtään mitään - aivan sama onko se käyttökunnossa vai eikö ole. Mutta toivon kuitenkin sinun saavan tavalla tai toisella tietoa sen automaatin 'liikkeistä'; sitä enemmän mitä enemmän olet juuri sen automaatin varassa.

Käteisautomaatti voi pankkipalveluna olla verrattavissa ainokaiseen lähikauppaan, -apteekkiin, tai -postiin. Esimerkiksi. Ei todellakaan ole mukavaa huomata moisten palveluiden yllättäen kadonneen tilanteessa, jossa muita vastaavia ei ole mailla halmeilla... Kauppaketjut kertovat omilla sivustoillaan, että se ja tämä lähikauppa lakkautetaan/avataan/suljetaan remontin ajaksi... Mikä pankkeja estää tekemästä samoin käteisautomaattien kohdalla? Tuskin siitä kenellekään mitään vahinkoa olisi, jos sivustoilla kerrottaisiinkin käteisautomaattien kohtaloista - kerrottaisiin vaikka pelkästään niistä yksittäisistä automaateista, joiden varassa on paljon ihmisiä.

Jos kadun toiselta puolelta tai seuraavasta korttelista löytyy ties miten monta Ottoa, voitaisiin hyvin jättää kertomatta jonkin yksittäisen Oton 'elämänvaiheista'... Tuskin ketään kiinnostaa yhden Oton elämä/kuolema/hoitoon joutuminen, jos ympärillä on Ottoja ties miten paljon. Mutta me, jotka elämme yhden (tai kahden vierekkäisen) Oton varassa, olemme hirmuisen kiinnostuneita sen olemassaolosta ja hyvinvoinnista. Kyllä olisi ihan hyvä etukäteen tietää läheisen Oton olevan sellaisessa kunnossa, ettei siitä ole rahan antajaksi. Ja että tarvittaisiin käteistä ainakin bussirahan verran seuraavan Oton luokse pääsemiseksi...
Tuskinpa kovin moni asiakas niitä sieltä etukäteen kävisi päivittäin katselemassa; joskopa oma automaattini on tallella...
Voi olla, että hakeutuisi katselemaan huomattuaan tärkeän automaattinsa kadonneen. Ja olisi ilahtunut löydettyään tietoa edes siinä vaiheessa.
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 04.05.2011 21:58, muokattu yhteensä 1 kerran
Mirri

ViestiKirjoittaja Gyver » 04.05.2011 22:05

.
Viimeksi muokannut Gyver päivämäärä 11.05.2011 14:55, muokattu yhteensä 1 kerran
Gyver

ViestiKirjoittaja Crocodile Gena » 04.05.2011 22:09

Entäpä, kun minun kotipankkini (joka vieläpä on ns. itsenäinen) on satojen kilometrien päässä. Tulisiko pankin seurata automaattien kehityslinjoja nykyisen kotipaikkani osalta myös?
Crocodile Gena

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.05.2011 22:10

Kyllästynyt kirjoitti:Käteisautomaattien sulkemisesta/siirtämisestä kertominen jokaisen pankin verkkosivuilla ei varmaankaan tekisi vahinkoa, mutta käytännössä nuo Automatian päätökset eivät kantaudu (ainakaan ajoissa) jokaisen pankin verkkosivujen ylläpitäjien tietoon.

Pitäisi sitten pankkien asiakkaiden ponnekkaammin vaatia pankeilta parempaa palvelua, kuten tehokasta ja riittävää tiedottamista. Ei pankkiasiakkaiden eteen saisi tulla sellaisia tilanteita, että käteisautomaatille mennessään yllättäen ja ilman ennakkovaroituksia joutuvatkin tuijottamaan automaatin paikalla olevaa laudoitusta.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.05.2011 22:13

Crocodile Gena kirjoitti:Entäpä, kun minun kotipankkini (joka vieläpä on ns. itsenäinen) on satojen kilometrien päässä. Tulisiko pankin seurata automaattien kehityslinjoja nykyisen kotipaikkani osalta myös?

Sinä pankkisi asiakkaana varmaan osaat vastata tuohon kysymykseen. Pitäisikö sinun pankkisi pystyä seuraamaan kotipaikkasi käteisautomaattien kehityslinjoja, vai eikö pitäisi?
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 04.05.2011 22:16

Pankkien pitäisi ottaa köyhät etupotilaikseen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Crocodile Gena » 04.05.2011 22:24

Mirri kirjoitti:
Crocodile Gena kirjoitti:Entäpä, kun minun kotipankkini (joka vieläpä on ns. itsenäinen) on satojen kilometrien päässä. Tulisiko pankin seurata automaattien kehityslinjoja nykyisen kotipaikkani osalta myös?

Sinä pankkisi asiakkaana varmaan osaat vastata tuohon kysymykseen. Pitäisikö sinun pankkisi pystyä seuraamaan kotipaikkasi käteisautomaattien kehityslinjoja, vai eikö pitäisi?

No, jos sinun ehdottamasi mukaan mentäisiin, niin tottakai, tasapuolisuuden nimissä pitäisi. Lisäksi heidän tulisi pitää vahtia lakkautettun automaatin luona siltä varalta, että en ole saanut tiedotusta.

Minusta aikuinen ihminen kyllä löytää joko pankin- tai ottoautomaatin aivan omatoimisesti ja holhoamatta. Pankkiasioitakin voi hoitaa ennakoivasti ja käteistä nostaa reserviin (itse maksan vain kortilla).
Crocodile Gena

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.05.2011 22:27

Psykopatologia kirjoitti:Pankkien pitäisi ottaa köyhät etupotilaikseen.

Auttaisiko köyhien ottaminen etupotilaiksi (mitä mahtaakaan tarkoittaa...) jotenkin tässä ongelmassa; ainokainen käteisautomaatti on kadonnut nenän edestä ilman mitään varoituksia ja muuta informaatiota?

Kyllähän sen ainoan käteisautomaatin tarvitsijat voivat olla rikkaita siinä kuin köyhiäkin; niinpä en käsitä asiayhteyttä. En ymmärrä mitä tekemistä käteisautomaatin katoamisen synnyttämillä reaktioilla voisi olla köyhyyden kanssa. Mutta ehkä viestisi tarkoituksena onkin siirtää keskustelu johonkin toiseen aiheeseen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.05.2011 22:36

Crocodile Gena kirjoitti:Minusta aikuinen ihminen kyllä löytää joko pankin- tai ottoautomaatin aivan omatoimisesti ja holhoamatta. Pankkiasioitakin voi hoitaa ennakoivasti ja käteistä nostaa reserviin (itse maksan vain kortilla).

Käteisautomaattien varassa ovat muutkin kuin aikuiset ihmiset. Siinä onkin yksi tärkeä syy, jonka vuoksi ei kertakaikkiaan yhdenkään käteisautomaatin käyttäjän (lapsi, aikuinen, tms...) eteen saisi tulla tilannetta, jossa 'tuttu ja turvallinen' automaatti onkin kadonnut seinästä yllättäen ilman ennakkovaroituksia ja etukäteen tiedottamista. Kyllähän se voi olla kasvuikäinenkin, joka menee nostamaan käteisautomaatilta rahaa päästäkseen bussilla kotiin...
Mirri

ViestiKirjoittaja Crocodile Gena » 04.05.2011 22:44

Mirri kirjoitti:
Crocodile Gena kirjoitti:Minusta aikuinen ihminen kyllä löytää joko pankin- tai ottoautomaatin aivan omatoimisesti ja holhoamatta. Pankkiasioitakin voi hoitaa ennakoivasti ja käteistä nostaa reserviin (itse maksan vain kortilla).

Käteisautomaattien varassa ovat muutkin kuin aikuiset ihmiset. Siinä onkin yksi tärkeä syy, jonka vuoksi ei kertakaikkiaan yhdenkään käteisautomaatin käyttäjän (lapsi, aikuinen, tms...) eteen saisi tulla tilannetta, jossa 'tuttu ja turvallinen' automaatti onkin kadonnut seinästä yllättäen ilman ennakkovaroituksia ja etukäteen tiedottamista. Kyllähän se voi olla kasvuikäinenkin, joka menee nostamaan käteisautomaatilta rahaa päästäkseen bussilla kotiin...

Alle 18-vuotiaan raha-asioista kai aikuinen vastaa? Ajoissa nostetaan rahaa lippua varten tai mennään pankkiin nostamaan. Ei se sen kummempaa ole. Automaateissahan voi olla muutakin ongelmaa käsittääkseni (setelit loppuneet, joku muu "häiriö") eli jos haluaa täysin varmanpäälle ottaa, niin menee konttoriin.

Jos ei rahaa jostain syystä automaatista saa ja kotiin on matka, niin alaikäinen voi aina soittaa apua vaikkapa poliisilta.

Ei tätä maailmaa paljon tätä varmemmaksi voi selittää.

Onneksi kuolemme lopulta kaikki ja säästymme tältä epävarmuustekijältä, jota elämäksikin kutsutaan.
Crocodile Gena

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.05.2011 23:01

Crocodile Gena kirjoitti:Alle 18-vuotiaan raha-asioista kai aikuinen vastaa? Ajoissa nostetaan rahaa lippua varten tai mennään pankkiin nostamaan. Ei se sen kummempaa ole. Automaateissahan voi olla muutakin ongelmaa käsittääkseni (setelit loppuneet, joku muu "häiriö") eli jos haluaa täysin varmanpäälle ottaa, niin menee konttoriin.

Jaa, sinä ajattelet asian noin... Nykyisessä pankkimaailmassa kuitenkin on vakaana tarkoituksena, ettei alaikäistenkään tarvitsisi käydä kalliisti pankeissa nostamassa käteistä, vaan että hekin kortteineen voisivat luottaa paikallisten käteisautomaattien toimintaan. Tosiaan käteisen nostaminen pankin tiskiltä taitaa nykyisin maksaa maltaita...

Kyllä ihan oikeasti pankkien asiakkaiden (kuten alaikäisten vanhempineen) pitäisi voida luottaa siihen, että käteisautomaatit palveluksineen ovat toiminnassa. Ei kertakaikkiaan saisi osua yhdenkään asiakkaan kohdalle sellaista, että lähitienoon ainokainen pankkiautomaatti onkin yllättäen kadonnut. Ei nykyisin, jolloin (pankkien tahdosta!) käteistä ei juurikaan ole saatavissa muualta kuin käteisautomaateista.

Ja vielä... Pankit markkinoivat kortteja myös alaikäisille. Juuri niitä kortteja, joilla alaikäisetkin pääsevät nostamaan käteistä käteisautomaateilta aina käteisen tarpeen yllättäessä. Vaikkapa bussilippuun. Totta kai pankkien pitää turvata se, että niiden markkinointilupaukset pitävät ja toteutuvat. On aivan kohtuutonta väittää ja vaatia, että vanhempien pitäisikin ymmärtää varautua siihen, että käteisautomaatti onkin yllättäen poistettu seinästä juuri, kun alaikäisen pitäisi päästä (pankin lupausten mukaisesti) nostamaan kortillaan käteistä...
Mirri

ViestiKirjoittaja Gyver » 04.05.2011 23:27

.
Viimeksi muokannut Gyver päivämäärä 11.05.2011 14:55, muokattu yhteensä 1 kerran
Gyver

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.05.2011 23:28

Kilpailuvirasto on tehnyt aiheesta tarkkaa selvitystyötä. Mielestäni linkki on tutustumisen arvoinen asiasta kiinnostuneille:
http://www.kilpailuvirasto.fi/cgi-bin/s ... 07-61-0964
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista