minätäällä kirjoitti:VET-tason psykoterapeutti ja psykiatri, lääketieteen tohtori sanoi minulle, että potilaan subjektiutta, siis itsemääräämis- ja ihmisoikeuksia kenties ainakin, on aina edistettävä ja kunnioitettava mahdollisuuksien mukaan. Minusta kouluttamaton terapeutti ja hoitaja ei kykene näin tiedon ja valtuuksien puuttumisen takia tekemään, ja seurauksena ovat potilaalle kenties tarpeettomat traumaattiset ja itsetuntoa edelleen heikentävät tapahtumat ja kokemukset.
En usko, että itsetuntemusta ei voisi lisätä ja oireiden taustoja ei voisi asiantuntevasti selittää psykoottisellekin ja uskon, niinkuin tuolla kuuloharhaketjussa kirjoitinkin, että jos selittää potilaalle kuuloharhat liian ankaran yliminän ilmauksena, lapsen ymmärryksellä syntyneenä käsityksenä vanhempien vaatimuksiata ja toiveista jne, en usko tuosta olevan ainakaan haittaa kuuloharhoista kärsivälle. Eipä tarvitsisi enää selittää ääniä aivan itse keksityillä selityksillä.
korjaussarja kirjoitti:Nyt kyllä olen ihan eri linjoilla kuin Mirri. En ole koskaan kokenut jonkun ystävällisyyttä jakaa omaa tietoaan tiedon prassaamisella, vaan minua on asia aina kiehtonut. Oikein imen kaikkea informaatiota innostuen kovastikin sitä kautta etenemään asiassa. Ja jos tulkitaan, on ne hyvä tuoda esiin, koska tulkinta on voinut mennä ihan pieleen.
Minusta psykoterapeutti luulee itsestään liikoja, jos kuvittelee potilaan tarvitsevan psykoterapiassaan psykoterapeutin asiantuntevia selityksiä itsetuntonsa lisäämiseksi ja oireidensa taustoittamiseksi. Psykoterapiassa potilaan on kyettävä työskentelemään itsensä kanssa; psykoterapeutti menee metsään, jos yrittää selittää potilaalleen asioita tai yrittää lisätä tämän itsetuntemusta.
Eikä ammattilaisen tarvitse olla koulutukseltaan psykoterapeutti kyetäkseen selittämään potilaalle monenlaisia tämän sairauteen ja oireiluun liittyviä asioita.
Noin ajatellen on ehkä parempikin, ettei psykoterapeutti ole kovin pätevä esim. lääketieteessä; ettei hänelle tule houkutusta loistaa psykoterapiassa potilaansa edessä.
Mirri kirjoitti:minätäällä kirjoitti:VET-tason psykoterapeutti ja psykiatri, lääketieteen tohtori sanoi minulle, että potilaan subjektiutta, siis itsemääräämis- ja ihmisoikeuksia kenties ainakin, on aina edistettävä ja kunnioitettava mahdollisuuksien mukaan. Minusta kouluttamaton terapeutti ja hoitaja ei kykene näin tiedon ja valtuuksien puuttumisen takia tekemään, ja seurauksena ovat potilaalle kenties tarpeettomat traumaattiset ja itsetuntoa edelleen heikentävät tapahtumat ja kokemukset.
Korkeasti koulutettu psykoterapeuttiko uskoo, että hän terapeuttina lisää psykoterapiassa potilaansa itsetuntemusta, ja lisäksi vielä selittää potilaalleen tämän oireiden taustoja asiantuntevasti?En usko, että itsetuntemusta ei voisi lisätä ja oireiden taustoja ei voisi asiantuntevasti selittää psykoottisellekin ja uskon, niinkuin tuolla kuuloharhaketjussa kirjoitinkin, että jos selittää potilaalle kuuloharhat liian ankaran yliminän ilmauksena, lapsen ymmärryksellä syntyneenä käsityksenä vanhempien vaatimuksiata ja toiveista jne, en usko tuosta olevan ainakaan haittaa kuuloharhoista kärsivälle. Eipä tarvitsisi enää selittää ääniä aivan itse keksityillä selityksillä.
Minusta psykoterapeutti luulee itsestään liikoja, jos kuvittelee potilaan tarvitsevan psykoterapiassaan psykoterapeutin asiantuntevia selityksiä itsetuntonsa lisäämiseksi ja oireidensa taustoittamiseksi. Psykoterapiassa potilaan on kyettävä työskentelemään itsensä kanssa; psykoterapeutti menee metsään, jos yrittää selittää potilaalleen asioita tai yrittää lisätä tämän itsetuntemusta.
Noin ajatellen on ehkä parempikin, ettei psykoterapeutti ole kovin pätevä esim. lääketieteessä; ettei hänelle tule houkutusta loistaa psykoterapiassa potilaansa edessä. Vaikkapa puhumalla ja selittämällä potilaan asioita, tai yrittämällä lisätä potilaansa itsetuntemusta tämän puolesta... Psykoterapeutti, joka selittää potilaalleen tämän asioita ja muuten työskentelee psykoterapiaprosessissa aktiivisesti tämän hyväksi vaikkapa yrittämällä lisätä potilaansa itsetuntemusta, on vaarassa unohtaa potilaansa subjektiuden.
Kirjoituksistasi tuli mieleeni, että tuollainen vaarahan on juurikin korkeasti koulutetuilla ja paljon (esim. lääketieteestä tai psykologiasta) tietävillä psykoterapeuteilla - heillä on vaarana innostua psykoterapiassa selittämään ja työskentelemään potilaansa puolesta.
Ehkä vaatimattomammalla pohjakoulutuksella varustettu psykoterapeutti jättää herkemmin selittämisyritykset sikseen, eikä edes kuvittele pystyvänsä lisäämään potilaansa itsetuntemusta, vaan hän antaa potilaan tehdä itse työn psykoterapiaprosessissa. Siinä sitten tullaankin siihen, että potilas voi olla liian sairas kyetäkseen työskentelemään aktiivisesti psykoterapiassa itsensä hyväksi. Ja kuitenkin esim. pitkän analyyttisen psykoterapian tarkoitus on nimenomaan se, että potilas itse työskentelee aktiivisesti.
Ja vielä... Esim. lääketieteen tohtoriudella ei tehdä psykoterapiaprosessissa yhtään mitään, koska psykoterapiassa potilas on aktiivinen työskentelijä, ei ollenkaan psykoterapeutti. Niinpä psykoterapeutti voi oikein hyvin olla pohjakoulutuksen suhteen vaatimattomamminkin varusteltu ja silti psykoterapeuttina oikein pätevä ja taitava. Sitä paitsi tärkeimpänä työvälineenäkin psykoterapeutilla on oma persoonallisuus, ei pohjakoulutus.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa