Verenpaineen mittaamisesta.

Re: Verenpaineen mittaamisesta.

ViestiKirjoittaja eea » 04.08.2019 21:45

Ihan tavallisissa aamu/iltapäiväolosuhteissa äitini mittarilla. Lääkärin mittaamana on korkeampi kun on ollut liikkeessä ja ehkä jännittynyt.
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.08.2019 22:49

Jos arvelet alhaisen verenpaineen aiheuttavan väsymystä ja vetämättömyyttä, toivottavasti olet kertonut asiasta lääkäreille. Tärkeä tieto heidän yrittäessään selvittää, johtuvatko oireesi raudanpuutteesta vai jostakin muusta.
Mirri

ViestiKirjoittaja eea » 05.08.2019 00:27

Olen minä kertonut sitä sun tätä muttei ketään tunnu asia hirveästi kiinnostavan. Eihän ketään kiinnosta sekään etten raudoissa pääse lähellekään tavoitearvoja vaikka olen vetänyt niitä ihan hulluna 8kk!

Julkisessa terveydenhuollossa ei olla kovin kiinnostuneita hoitamaan oireita jotka eivät todennäköisesti ole vaarallisia. Katsovat että elämäntasoa nostavat jutut pitää järkätä yksityiseltä ja he hoitavat vaan vakavat jutut.
eea

ViestiKirjoittaja Hilppa » 05.08.2019 09:45

No lääketiede ja lääkärit ovat aika hampaattomia hoitamaan asioita, jotka ovat yhteydessä elintapoihin. Sitten kun on kyse aidosti vakavista jutuista (syöpä, pitkälle edennyt sydän- ja verisuonisairaus, jne), niille voidaan tehdä erilaisia toimenpiteitä, jotka eivät kuitenkaan paranna/poista itse sairautta vaan lievittävät oireita. Monesti tehdään myös turhia leikkauksia esim. nivelen kuluman vuoksi, kun potilas niin haluaa ja kokee kipua ja on neuvoton ja jaksamaton kuntouttamaan muilla keinoin tai ei kuluttavan työnsä vuoksi jaksa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 05.08.2019 09:57

eea kirjoitti:Mulla on kotioloissa jostain 65/100. Pärjään sen kanssa mutta olen aika vetämätön ja helposti väsyvä. Olisi parempi jos olisi korkeampi.

Tuosta sanottaisiin ehkä, että sinulla on nuoren tytön verenpaine. Itsellänikin oli nuo kutakuinkin samat lukemat 5-10 vuotta sitten ja voin loistavasti. Nopeat ylösnousuliikkeet ja pään pitäminen alaspäin tuottivat jonkin verran huimausta. Ja minulla oli erinomainen kunto. Kuntoilua en ole lopettanut, joskin joutunut jonkin verran vähentämään ja keventämään. Nyt verenpaineeni on korkeampi johtuen slääkityksestä ja iästä ja voin paljon huonommin, Olen kestoväsynyt.

Liian alhainen verenpaine voi viitata sydämen vajaatoimintaan ja sellainen pitäisi kai poissulkea tutkimuksin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja eea » 05.08.2019 18:28

Tuo Doxal on varmaan pääsyy. Se on verenpainetta laskeva lääke ja otan sitä iltaisin maksimiannoksen.
eea

ViestiKirjoittaja vibeke » 06.08.2019 17:22

Hilppa kirjoitti:No lääketiede ja lääkärit ovat aika hampaattomia hoitamaan asioita, jotka ovat yhteydessä elintapoihin.
Mihin vitun elintapoihin? Raudanpuute ei johdu elintavoista. Matala verenpaine ja ortostaattinen huimaus ei johdu elintavoista.
vibeke

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.08.2019 21:35

vibeke kirjoitti:... Raudanpuute ei johdu elintavoista...

Ruokavalio on hyvin oleellinen vaikuttaja ihmisen raudansaannissa. Ja se mitä kukin kitusiinsa tunkee, on mitä suurimmassa määrin elintapa.
vibeke kirjoitti:... Matala verenpaine ja ortostaattinen huimaus ei johdu elintavoista.

Saattaa elintavoilla olla vaikutusta niihinkin. Jos nukkuu huonosti ja syö liian vähän, verenpaine pysyy alhaisena ja päässä huippaa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 06.08.2019 23:39

vibeke kirjoitti:Raudanpuute ei johdu elintavoista. Matala verenpaine ja ortostaattinen huimaus ei johdu elintavoista.

Rauta on kivennäisaine, jonka ihminen saa ravinnostaan. Ravintotottumukset kuuluvat elintapoihin.
Minulla oli matala verenpaine (diastolinen 58-60) ja se johtui aerobisen liikunnan suuresta määrästä. Leposykkeeni oli 45. Kympin juoksulenkit useita kertoja viikossa ja kolmesti viikossa suoritettu aerobictunti laskivat lepotilan verenpainetta tuntuvasti. Kärsin jonkin verran myös ortostaattisesta huimauksesta, mutta siihen auttoi rauhallinen ylösnousu vuoteesta aamulla. Myöhemmin aloitin joogaharrastuksen, ja ortostaattinen huimausoire jäi pois.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.11.2019 22:11

Mihin aikaan syöt verenpainelääkkeesi? Väärä ajoitus voi jopa tuplata kuolemanriskin
sunnuntai 17.11.2019 klo 19 https://www.iltalehti.fi/sydan/a/b29619 ... ba30631c72
(- -)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Edellinen

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet