Lintu vainoaa

Re: Lintu vainoaa

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.06.2019 19:52

Hyvä, että joutuu tottumaan myös suljettuihin kulkuväyliin.
Voisikohan se tipu olla tämän kesän poikasia? Niillä on taipumus olla yltiöpäisen rohkeita ja uteliaita, ja ne vasta opettelevat sopivaa pikkulinnun käyttäytymistä. Sama juttu suuremmillakin linnuilla: itsenäistyvät poikaset voivat käyttäytyä oudosti, ja ne voivat työntyä toinen toistaan kummallisempiin paikkoihin ihmisten iloksi/riesaksi.
Mirri

ViestiKirjoittaja eea » 27.06.2019 20:27

Luulisin melkein poikaseksi mutta oisko se ehtinyt oppia tuon ikkunasta kulkemisen noin taitavasti? Kun tuli tänne viikko sitten niin osasi jo. Meinaan kyllä saada sydänkohtauksen sen kanssa kun ohitan ikkunan muistamatta asiaa niin säikyttää meidät kummatkin. Tuskinpa mitenkään vanha tai sairas. Koko päivän ollut villinä. Uros se kuitenkin on kun on osin musta.
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea

ViestiKirjoittaja eea » 28.06.2019 19:35

Tänään Tupu lähti mukaan ihme tempaukseen. Aivan odottamatta lensi eteiseen ja ryhtyi nokkimaan pahvilaatikkoa! Menin eteiseen ja yritin olla intimidoimatta sitä liikaa vaikka näytti niin pieneltä ja aralta. Sammutin valot eteisestä ja lensikin sitten heti ulos. Nyt suljin ikkunat huomisiltapäiväksi eikä mitään auringonkukan siemeniä tuollaisen jälkeen. Nyt saa vähän rauhoittua!
eea

ViestiKirjoittaja Hilppa » 28.06.2019 21:03

Ihan lajityypillistä käytöstä. Linnut nokkivat mitä nyt milloinkin. On kesyyntynyt ja siksi rohkeasti uskaltautuu sisätiloihin. Ilmeisesti joku muukin on ruokkinut sitä. Luonnon lintu ei tarvitse ihmisen ruokintaa kesällä eikä kesyttäminen ole suotavaa. Toisaalta kesäkahviloissa on tuiki tavallinen näky kesyyntynyt varpunen syömässä muruja.

Meillä varpunen pesii parvekkeeni yläpuoleisessa rännikourussa, mikä on jokavuotinen tapahtuma. Ihme, että pesä ei kastu sateella ja huuhtoudu veden mukana pois. Nyt on jo tämänkesäinen poikue lentänyt pesästään. Sirkutus kuuluu pihapuissa ja pensaissa. En ruoki niitä kesällä, mutta silti yksi varpunen (jonkun naapurin kesyttämä) tuli viime kesänä kerjäämään avoimesta keittiön ikkunasta. Annoinhan minä sille muutaman pähkinän ikkunalaudalle. Tosin ikkunan pidin sitten kiinni, ettei lintu päässyt sisään. Saattoi olla käynyt vierailulla keittiössäni poissaollessani, kun oli helteen vuoksi pidettävä ikkunaa auki. Lattialle oli jäänyt ilmeinen jälki.
Hilppa

ViestiKirjoittaja eea » 28.06.2019 21:48

Ymmärrän ettei lintu tarvitse minun ruokintaani mutta mitä minun pitäisi tehdä kun tuntuu että tarvisin kotieläintä? Enkä luultavasti pystyisi aina ulkoiluttamaan koiraa tai hoitaa kissaa. Pelkään että hommaan jonkun eläimen johon kehitän allergian. Tää on ollut kivaa.
eea

ViestiKirjoittaja Palle » 28.06.2019 22:29

Voisit alkaa harrastaa vaikka lintujen bongausta. On mukavaa tarkkailla niitä aidossa ympäristössä.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Palle

ViestiKirjoittaja eea » 28.06.2019 22:40

Ei oo. Enkä bongaa lintua joka ei ole niin kesy että käytännössä törmäsi minuun. Biologia oli tosi tylsä aihe - pidän ainoastaan yksilöllisyydestä ja sen näkee pelkästään läheltä.
eea

ViestiKirjoittaja Noolan » 28.06.2019 22:57

Hanki kani tai marsu?

Tiaisen kohdalla tekisit oikeasti karhunpalveluksen.
What's coming will come and we'll just have to meet it when it does.
-J. K. Rowling
Noolan

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 28.06.2019 23:59

Hanki pari naarashiirtä. Hiiret on touhukkaita ja hyvin kesyyntyviä eläimiä, joiden puuhia on hauska seurata. Oppivat vipeltämään kädellä ja hakemaan herkkuja hihasta ja taskusta yms. Hiirille voi myös rakennella kaikenlaista, esim. vessapaperihylsyistä. Hiiriin ei tarvitse sitoutua vuosikausiksi. Ne elävät vain vuoden tai pari. Ja häkin/terraarion sekä tarvikkeita saa halvalla ja jopa ilmaiseksi netistä.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja eea » 29.06.2019 00:23

Ehkä. Pitää miettiä. Ehkä marsu noista eniten mutta kani tai hiirikin mahdollisesti.
eea

ViestiKirjoittaja Palle » 30.06.2019 22:55

Hanki pari-kolme naarashiirtä ja yksi uros. Voit siinä suorittaa feministisen kokeen, että mitä tapahtuu, kun on naisenemmistö.
Palle

ViestiKirjoittaja eea » 02.07.2019 20:38

En osaa päättää onko tuo lintu enemmän rasittava vai söpö. Tänään on kyllä käynyt enemmän hermoon. Tuli todistettua ettei se tosiaankaan tuu ruuan takia tänne. Olin jättänyt auringonkukansiemeniä ikkunankarmille ja siitä huolimatta se jätti ne siemenet syömättä ja tuli tänne asuntoon hyppimään. Sitten jos katson telkkaa niin se on ulkona ikkunankarmilla (ihan nojatuolin vieressä) sen näköisenä että "Ai sä katsot televisiota? Varmaan kivaa mutta oletko ajatellut että siirtyisit sieltä pois pikapuoliin kun katsos mun pitäisi päästä asuntoon hyppimään?" Nyt kun kirjoitin tätä niin se näköjään sillä välillä taas hyppäsi ikkunasta sisälle ja on kai keittiössä. No, enpähän jätä ruokaa pöydälle. Tosiaan aamulla se tulee tänne n. 7.30. Katsastaa keittiön ja sen jälkeen menee koriin istuskelemaan ja sitä nokkimaan. Yleensä viime päivinä olen häätänyt sen ja laittanut ikkunan kiinni aamuksi kun nukun huonommin tuon varpusen kanssa varsinkin kun se nokkii aina tuota koria ja siitä tulee ääntä. Mitäköhän jos mä pyydystäisin sen ja laittaisin johonkin koriin tai kissankantokoppaan ja hyppäisin Onnibusiin ja päästäisin sen vapaaksi toisella paikkakunnalla niin löytäisikö se tiensä takaisin tänne?
eea

ViestiKirjoittaja Palle » 02.07.2019 21:39

Lintu istuu ikkunalaudalla, kun pääset kotiin.
Palle

ViestiKirjoittaja eea » 02.07.2019 21:47

Joo, niin taitais käydä! :D

Voi itku tuon linnun kanssa kun mä en tajua mitä mun pitäis tehdä. Nyt se esim. lensi sisälle ja meni sängyn alle piiloon. Kuvaa että sillä on hirveä hinku päästä tänne eikä tää oo ruokakysymys. Mä taas aloin miettiä onko sen siivet jotenkin vahingoittuneet koska se aina pomppii ikkunasta tänne. Lentää kun lähtee pois mutta jotenkin vaikeesti. Pitäiskö mun viedä se eläinlääkärille vai tappaa vai ottaa lemmikiksi? Onko mitään ilmaisia luontoeläinten eläinlääkäreitä jotka vois katsoa sen läpi että onko kunnossa? Mä en kyllä tiedä saisinko sen edes kiinni ilman verenvuodatusta jossa se vähintään loukkaa siipensä kun se on aika näppärä.
eea

ViestiKirjoittaja eea » 02.07.2019 22:12

Soitan siitä huomenna. Löysin pari numeroa.
eea

ViestiKirjoittaja Katla » 02.07.2019 23:03

siis se on vain iloinen kun on löytänyt ihan oman luolan, jossa on mukavaa. Ei se ymmärrä että se on ihmisen tekemä, sen mielestä mukava luolakolo, jossa on viihtyisää, eikä muut ole sitä löytäneet :)

Kävi lukemassa tästä linkistä ja se onkin uhanalainen, en ole tiennytkään sitä. ( onkohan oikee tieto?) http://www.luontoportti.com/suomi/fi/linnut/varpunen
Katla

ViestiKirjoittaja Palle » 03.07.2019 09:39

Varpunen saattaa katsella valmiiksi itselleen talviasuntoa. Senkin takia on hyvä panna hyttysverkko tms. esteeksi, ettei se pääse sisään ja etsii toisen talvehtimispaikan. Lintu jää vaille suojaa, jos ikkuna pamautetaan kylmien ilmojen tultua kiinni eikä ole vaihtoehtoista paikkaa katsottuna.
Palle

ViestiKirjoittaja eea » 03.07.2019 12:36

Vai sellaisia sitä katsellaan neuvottelematta asiasta ensin mun kanssani? :( En osaa laittaa hyttysverkko mutta nyt tää hostelli on kiinni neljä päivää kun olen Jyväskylässä. Valitan... Onneksi tänne ei tullut mitään muuttohaukkaa kun varpusenkin kanssa on näin vaikeaa. :roll:
eea

ViestiKirjoittaja Palle » 03.07.2019 16:53

Esimerkiksi tuollainen ja kiinnitys Ötökkä-tarralla.

https://www.hongkong.fi/fi/piha-ja-puut ... /p/748681/
Palle

ViestiKirjoittaja eea » 03.07.2019 20:15

Ikkunaa ei saa avattua ihan auki ja tuollaisen verkon kiinnitys varmaan vaatisi sen.
eea

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet