Terveellinen ruoka ja muu paska

Terveellinen ruoka ja muu paska

ViestiKirjoittaja trisse » 12.12.2018 20:43

Kylläpä vituttaa. Oon ollut koko syksyn flunssassa ja voimaton. Pyysin päästä verikokeeseen ja että myös ferritiini (varastorauta) mitataan. Tulos oli että sokeri ja kilppari on normaalin rajoissa mutta kärsin anemiasta (hemoglobini 116) ja varastorauta ferritiini on hälyyttävät 4. Tässä esim. joku moikuu ihan kauheasti kun sen ferritiini on "vain" 11,3 eli noin kolme kertaa enemmän kuin mulla https://lahiomutsi.fi/2018/10/01/alhain ... n-jalkeen/

Mua vituttaa ihan kauheasti se että tälläisiä vastoinkäymisiä kasautuu aina mulle ja vaikka tämä ei ole mikään krooninen kuolemaan johtava sairaus niin tätä saattaa olla ihan tajuttoman vaikea korjata. Ostin tuollaista rautaa jossa on maksimi 714% päivän raudantarpeesta mutta vaikka ottaisin (kuten otankin) yhden tabletin päivässä niin on hädintuskin todennäköistä että puolessa vuodessa saan ferritiinin nousemaan edes tuohon 11,3:n! Menetän joka kuukausi runsaiden kuukautisten takia mielettömän määrän rautaa enkä tiedä millä ihmeen konstilla sen estäisin. Raskaaksi en aio hankkiutua eikä kai minun ikäiselleni ylipainoiselle naiselle suositella ehkäisypillereitä. Ehkäisykapselikaan ei varmuudella kuukautisia poista ja kierukan asentaminen on kai tosi kivuliasta. Äidiltä poltettiin kohdun limakalvo kun se oli 47 ja hemoglobini laski 70:n mutta se johtaa aikaisiin vaihdevuosiin ja ennenaikaiseen vanhenemiseen.

Tarvisin rautainfuusion että saisin raudat kohdalleen mutta pelkään että julkisella ei sitä myönnetä. Husissakin ferritiinin alaraja on 10 mutta noissa terveysaseman älyttömissä ohjeissa se on 5. Soitin sinne enkä saanut koko aikaa kun kaikki ajat kaikille lääkäreille ovat täynnä. Neuvoi soittamaan loppuviikosta. En varmaan saa mitään rautainfuusiota sieltä eikä mulla ole varaa maksaa sellaisesta yksityisesti.

Mua vituttaa nyt ihan hirveästi se että olen syönyt just niin kuin aina ihmisiä neuvotaan syömään. Rakastan kasviksia ja syön niitä päivittäin vähintään sen 500 grammaa niin kuin neuvotaan. Just niin olen aina syönyt eikä kukaan ole puhunut mitään siitä että kasvikunnan tuotteista rauta imeytyy huonommin kuin lihasta. Aina vaan jankataan siitä 500 grammasta kasviksia ja että kasviksia pitää ottaa aterialla puoli lautasellista. Kukaan ei varoita että naiset ei saa niistä riittävästi rautaa! Seuraavan kerran kun joku sanoo jotain kasvisten syömisestä niin käyn kurkkuun kiinni! Niin ja koska mulla on vähät punasolut pulleita hailakan sijasta niin varsin todennäköisesti mulla on myös b12 vitamiinin puute taikka imeytymishäiriö - tai jos bingossa oikein onnistaa niin sekä puute että imeytymishäiriö! b12 vitamiinia kun ei saa kasviksista.

Olen tiennyt sen mutta olen ajatellut olevani sekasyöjä miettimättä että oikeastaan viisi meetwurstiviipaletta viikossa ei tee ihmisestä sekasyöjää siinä mielessä että siitä saisi ne edut. Syön kyllä tosin hampurilaisiakin melkein viikottain joten eipä tunnu oikeudenmukaiselta tämä taaskaan. Ja linssejä. Mutta mun terveydelle on selkeästi parempi se että söisin lihaa enemmän ja aion nyt tehdä liharuokaa ainakin kaksi kertaa viikossa. Miksei tälläisestä varoteta naisia? Liharuoka voi lisätä vatsasyövän riskiä mutta mielummin mä sitten kuolen siihen 64-vuotiaana kun elän 20 vuotta niin että olen ihan voimaton ja energiaton ja koko ajan flunssassa.
trisse

Re: Terveellinen ruoka ja muu paska

ViestiKirjoittaja trisse » 12.12.2018 20:51

Tänään myös pakolaiset on alkaneet ensimmäisen kerran rankasti vituttaa. Olin sossussa tulostamassa ferritiinijuttuja kun taakseni tuli joku lähi-itäläinen mies ja sanoi pokkana "minun täytyy päästä se tietokone" "niin vittu minunkin!" sanoin ja jatkoin tulostuksiani ja tämä kusipää jää selän taakse tuijottamaan. Tietokoneita on neljä ja olin ainoa nainen joka sellaista käytti. Yhdellä koneella oli ulkomaalainen joka molotti arabiaa jonkun kaverinsa kanssa. "Mene tolle tietokoneelle kun sillä ei oo selvästikään mitään tärkeää kesken" mutta eipä mennyt siltä kysymään. OIs pitänyt vielä piruuttaan käydä kaikki roskapostit läpi pitämättä mitään kiirettä.
trisse

ViestiKirjoittaja Psywo » 13.12.2018 00:41

Runsaisiin kuukautisiin oletko kokeillut Buranaa (ei ole *ittuilua, voi oikeasti vähentää vuodon määrää) tai ihan niihin tarkoitettua Caprilonia?
Psywo

ViestiKirjoittaja Palle » 13.12.2018 00:59

Minullakin on tänä syksynä ollut flunssa kaksi kertaa, vaikka en sitä kovin usein sairasta, siis toinen on parhaillaan menossa.

Massutin sinkkiasetaattia heti alkuun. Ei se flunssaa lopettanut, mutta olisiko pikkuisen lieventänyt kurkkukipua, tai sitten kuvittelen.

On minulla tosin muutakin lääkitystä, nenähuuhtelua ja Avita+ tippoja + omia erityisiä nuhalääkkeitä.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Palle

ViestiKirjoittaja Palle » 13.12.2018 01:01

trisse kirjoitti:Tänään myös pakolaiset on alkaneet ensimmäisen kerran rankasti vituttaa. Olin sossussa tulostamassa ferritiinijuttuja kun taakseni tuli joku lähi-itäläinen mies ja sanoi pokkana "minun täytyy päästä se tietokone" "niin vittu minunkin!" sanoin ja jatkoin tulostuksiani ja tämä kusipää jää selän taakse tuijottamaan. Tietokoneita on neljä ja olin ainoa nainen joka sellaista käytti. Yhdellä koneella oli ulkomaalainen joka molotti arabiaa jonkun kaverinsa kanssa. "Mene tolle tietokoneelle kun sillä ei oo selvästikään mitään tärkeää kesken" mutta eipä mennyt siltä kysymään. OIs pitänyt vielä piruuttaan käydä kaikki roskapostit läpi pitämättä mitään kiirettä.

Ei sentään tehnyt temppuja siinä odotellessa?
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Palle

ViestiKirjoittaja trisse » 13.12.2018 01:03

Psywo: Joo luin että voi vähentää 20%. Kai sitä vois kokeilla. Ja jostain reseptilääkkeestä luin - oisko ollut just toi mitä ajattelin mm. pyytää lääkäriltä jos joskus sinne vielä pääsen. Toisaalta oon vähän ihmeissäni siitäkin että miten toi arvo voi olla noin huono ja kuitenkin mulla on iho ja hiukset ihan hyvässä kunnossa.
trisse

ViestiKirjoittaja Psywo » 14.12.2018 00:07

Joo kannattaa kokeilla. On kyllä totta, että tuosta raudasta puhutaan jotenkin tosi vähän. Olen kuullut, että esim. Ruotsissa siitä puhutaan enemmän ja lapsillekin suositellaan annettavan mm. maksapasteijaa. Finelin sivut on hyvät, jos haluaa lukea mistä saa eniten rautaa, jos vaikkapa välttelee lihaa.
Psywo

ViestiKirjoittaja eea » 12.02.2019 21:32

Nyt olen syönyt rautaa reilut 2 kk. Olossa jotain muutoksia. Lihakset on timmimmät. Eli jos jännitän vaikka käsiäni niin tunnen hauikset. En ennen tuntenut. Kuntoilun lisääntymisestä toi ei johdu.

Mutta mun kohdalla labrat ei ole ihan selvät. Olen aneminen ja ferritiinin puutteessa mutta punasolut on isoja (tämän voi selittää alkon käyttökin) mutta ferritonireseptori on ok. Sen pitäis olla matala tässä tilassa mutta se oli ihan normaali. Odotan kontrolliin mutta ilmeisesti nää labrat saattais kertoa jostain sekundäärianemiasta. Varmaan pakko lähteä yksityiselle.
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea

ViestiKirjoittaja eea » 03.03.2019 21:40

Huomenna selviää onko 2 kk 20 päivän rautatankkauksella ollut mitään vaikutuksia hemoglobiniin (116) tai ferritiiniin (5).
eea

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 04.03.2019 15:20

Mieluummin muodossa "tiistaina".
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja eea » 04.03.2019 21:38

Joutuuhan se lukija saman duunin eteen kuin "huomenna" sanasta eli selvittämään mielessään että mistä elämämme lukuisista tiistai-päivistä mahtaa ollakaan kyse...
eea

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 04.03.2019 23:51

Chatti on erikseen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja eea » 06.03.2019 16:46

Ei jumalauta mulla menee hermot just nyt! Kolme helvetin kuukautta oon rautaa paivittain niellyt ja juonut eri muodoissa. Tulos on ferritiini 12 ja hemoglobini 122. Ferritiini ei vielakaan ole edes viitearvoissa! :|
eea

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.03.2019 23:00

Potilaan Lääkärilehti 28.2.2019:
Raudanpuute ilman anemiaa – miten ferritiiniarvoa tulkitaan?

Terveen henkilön varastorautavajaus korjataan yleensä suun kautta otettavilla valmisteilla.

Kenelle suonensisäiset rautainfuusiot?
Suoneen annettavan raudan lisähyödystä verrattuna korvaushoitoon suun kautta on näyttöä sydämen vajaatoimintapotilailla ja tulehduksellisissa suolistosairauksissa (11,12). Myös dialyysipotilaiden EPO-hoidon yhteydessä on tapana antaa rautahoito suonensisäisesti (13). Sitä harkitaan myös potilaille, joiden raudanpuute on vaikea (ja joilla on yleensä myös anemiaa) tai sen korjaustarve on kiireellinen, kuten ennen suuria leikkauksia.
Terveiden henkilöiden raudanpuutteen korjaamiseen ei muuten yleensä tule käyttää suonensisäistä rautahoitoa, vaan puute hoidetaan suun kautta otettavilla valmisteilla.

Suun kautta otettavien rautavalmisteiden kerta-annoksia voidaan tuoreiden tutkimusten mukaan pienentää ja annosteluväliä harventaa vain joka toinen päivä otettavaksi. Tällöin haittavaikutukset suolistossa vähenevät ja imeytyminenkin parantuu (14,15). Suun kautta rautaa on syytä käyttää pitkään, jopa 6–12 kk. Jos potilas ei voimakkaiden haittavaikutusten vuoksi siedä mitään rautavalmisteita suun kautta, voidaan harkita suonensisäistä hoitoa.

Suonensisäisen rautahoidon haitat
Tavallisimpia haittavaikutuksia ovat pahoinvointi, makuhäiriö, verenpaineen muutokset sekä allergiset ja infuusiokohdan reaktiot. Myös hypofosfatemiaa (veren fosfaatin niukkuutta) on raportoitu. Infektioiden yhteydessä on yleensä vältetty suonensisäisen raudan käyttöä, koska vapaa rauta lisää monen patogeenisen mikrobin kasvua. Infektioriskin lisääntymistä havaittiin laajassa meta-analyysissa, mutta tutkimusten taso vaihteli ja yhteys jäi epävarmaksi (16).

Rautainfuusioihin liittyneitä haittatapahtumia on kolmen viime vuoden aikana raportoitu Fimealle 62, ja niistä 34 oli luokiteltu vakaviksi. Vakavista haittatapahtumista 22 oli vakavia yliherkkyysreaktioita. Tämän takia rautahoito on toteutettava elvytysvalmiudessa, kuten kaikki muutkin suoneen annettavat lääkehoidot. Kevyin indikaatioin annettavat toistetut suonensisäiset rautahoidot voivat johtaa raudan liialliseen kertymään.

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/arti ... tulkitaan/
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.03.2019 23:18

Oliko sinulla eea muuten ne kalium -arvot joskus pielessä? Harrastatko salmiakin syöntiä?
Hilppa

ViestiKirjoittaja eea » 09.03.2019 23:54

Joo, jos otan verikokeen ohjeen kirjaimellisesti että vettäkään ei saa 12h ajan juoda kuin juuri sen verran että saa lääkkeet nieltyä niin silloin kalium jää aina alle viitearvojen. Olen tulkinnut tuon niin että mun pitää juoda aika paljon päivässä eikä kannata rajoitella.

Syönkin niin terveellisesti mutta nyt sain jonkun vitun ferritiinivajauksen että mun olisikin pakko syödä just lihaa vaikka yleensä ihmisiä varotetaan lihansyönnistä. Mutta mä olen poikkeus. Erityisesti vihaan sieniä eli seuraavaksi saan varmaan jonkun sairauden tai puutteen jossa on pakko mussuttaa jotain herkkusieniä aamusta iltaan. :roll:

Tajuan että tää on lapsellista mutta vituttaa kun vituttaa. Voxra masennuslääkkeenä ei sovi mulle kun mua alkaa vaan vituttaa aina enemmän mutta en vaan voinut jatkaa Cymbaltaa painon takia! Ekalla jaksolla paino nousi 14 kg. Sitten olin Cymbaltaa ilman ja laihduin tyyliin ihan itsekseen 22 kg. Ajattelin jo onko mulla joku loinen kun mä vaan laihdun syön mitä vaan. Otin Cymbaltan uudestaan käyttöön ja lihottuani 15 kg kyllästyin. Mä ihan oikeasti painaisin pian 100 kg jos olisin jatkanut.

Mutta tuon Voxran kanssa mua näemmä vituttaa vaikka vain 150 mg:lläkin.
eea

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.03.2019 00:00

Nuo laihduttamiset ja rajut painonvaihtelut saattavat osaltaan selittää hemoglobiinin laskua.
Hilppa

ViestiKirjoittaja eea » 10.03.2019 01:26

Kuitenkin ne on tapahtuneet aika hitaassa tahdissa. Esim. se 22 kg lähti ehkä 2,5 vuodessa. En muista tarkkaan aikoja alitti tarpeen laihtua maksimissaan 0,5 kg/viikko.
eea

ViestiKirjoittaja logia » 20.03.2019 10:32

Minullekin lääkäri suositteli "lihaa ja foolihappoa".
logia

ViestiKirjoittaja eea » 21.03.2019 00:21

Auttaako se foolihappo raudan imeytymistä?
eea

Seuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet