Nostalgiaa: Kuka muistaa?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 14.06.2018 17:17

ip-banni kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
ip-banni kirjoitti:Niin. Kokoonnutaan kaikki kello 18 itkemään tähän nostalgia-ketjuun lapsuuttamamme...

Juuri tuo oli se mitä minä en olisi halunnut tämän ketjun aiheuttavan, mutta koska Palle päätti ruveta vittuilemaan palvelijoista ja suklaan syöttämisestä "rikkaiden kakaroille", tähän tämä nyt meni.

Siltähän tämä nyt näyttää, että perheesi oli ainut jolla oli varaa noin hienoon suklaaseen.

Venäjällä sanotaan (tai ainakin olen kuullut näin väitettävän), että "kaalissa kansamme voima".
Suomessa se on kateus.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Palle » 14.06.2018 18:04

Mirri kirjoitti:
Palle kirjoitti:Juu, naiset tappelee ja taas kaikki on Pallen syytä.

Palle, tämä Kyllästyneeseen kohdistamasi heitto on provosoiva ja ilkeä, ja ihan sinun syytäsi:
"Niin, ettei ollut varaa kuin kahteen hovimestariin ja palvelusväkikin oli supistettu alle parinkymmenen?"

Tarkoitus oli vain kertoa, että köyhyys on suhteellista. Kyllästynyt on hieno kaupunkilaisfröökynä ja minä köyhä maalaispoika.

Ei meillä olisi tullut kuuloonkaan, että kakaroille olisi syötetty jotain kallista vitamiinisuklaata. Kalanmaksaöljyynkään ei ollu varaa. Kesät juostiin ulkona alastomina. Siitä piti ottaa vuoden vitamiinit.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6627
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.06.2018 18:42

Palle, väitätkö, etteivät kaupunkilaiset ole kokeneet köyhyyttä?

Todellisuudessa kaupunkilaisköyhyys on voinut olla maalaisköyhyyttä vaikeampaa, koska ruokaa on saatu vain ostamalla kaupasta, ja asunnoista on ollut huutava pula. Vaatetta on tarvittu kaupungeissa kesälläkin, koska alastomana ei ole ollut asiaa kaduille - tai ruokakauppaan.
Asuntopulan vuoksi ihmiset asuivat kuka missäkin; alivuokralaisina, sukulaisten nurkissa, ja yömajoissa. Perheet hajallaan, ja lapset saatettiin sijoittaa maaseudulle terveellisen maalaisruuan ääreen 'kasvateiksi'.

On aikamoista 'tyhmyyttä' kuvitella, että kaupungit suojaisivat ihmisiä köyhyydeltä ja että 'oikeaa' köyhyyttä on koettu vain maaseudulla. Asia on pikemminkin päinvastoin: jos jossakin köyhyys kärjistyy, niin juuri kaupungeissa.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja ip-banni » 14.06.2018 18:53

D-vitamiinilisät taisivat kuitenkin olla enempi kaupunkilaisten asia.
Kyllä minäkin muistan kuinka piti alasti olla ulkona kaikki kesät ja ottaa siitä talven d-vitamiinit.
ip-banni
 

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 14.06.2018 19:21

ip-banni kirjoitti:D-vitamiinilisät taisivat kuitenkin olla enempi kaupunkilaisten asia.

Minä asuin syrjäisessä maalaiskylässä ja kyllä meidän kylän kakaroille syötettiin joka mökissä kalanmaksaöljyä. Muistan kun porukalla mietittiin mitä keksisimme ettei tuota kuvotusta tarvitsisi ottaa.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja trisse » 14.06.2018 19:25

Mä pyysin sitä lisää ja aikuiset nauroivat.
trisse
 

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Fanni » 14.06.2018 20:38

Oli pakko syödä kalanmaksaöljyä lapsena, se oli hirveää ja tämmöinen minusta tuli.
Fanni
 

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Palle » 14.06.2018 20:44

Mirri kirjoitti:On aikamoista 'tyhmyyttä' kuvitella, että kaupungit suojaisivat ihmisiä köyhyydeltä ja että 'oikeaa' köyhyyttä on koettu vain maaseudulla. Asia on pikemminkin päinvastoin: jos jossakin köyhyys kärjistyy, niin juuri kaupungeissa.

Kysäiseppä pormestari Jan Vapaavuorelta miten tuon asian kanssa on.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6627
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 14.06.2018 21:15

Jos tietää, kuinka asia Vapaavuoren mielestä on, se tulisi itse kertoa.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Palle » 14.06.2018 21:29

Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6627
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.06.2018 23:18

Asunnottomuus on yksi vakava ongelma kaupunkilaisköyhyyden kierteessä. Suurin osa Suomen kodittomista ihmisistä elää isoissa kaupungeissa. Asunnottomuus ylläpitää ja pahentaa köyhyyttä, koska yömajoista ja sukulaisten nurkista on vaikea käydä työssä tai opiskella. Osoitteettomuus taas saa aikaan sen, ettei heru asumistukia tai muita asumiskulujen korvauksia - kun ei ole asuntoa, jonka kuluja yhteiskunta maksaisi.
Aikamoinen köyhyyden syöksykierre, ja se osuu useimmiten kaupunkilaisiin.

Köyhyys on varmaankin muuttanut vuosikymmenten varrella muotoaan, vähentynytkin, mutta kaupunkilainen asunnottomuus köyhyyden aiheuttajana tai ylläpitäjänä ei ole kadonnut mihinkään.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 14.06.2018 23:30

Palle kirjoitti:Tarkoitus oli vain kertoa, että köyhyys on suhteellista. Kyllästynyt on hieno kaupunkilaisfröökynä ja minä köyhä maalaispoika...

29 neliön mökkiin piti vesi kantaa sisään ja ulos. Puilla lämmitettiin, ulkohuussi oli, muttei saunaa.
Pihalla oli vanha kanala jota käytettiin puuvajana, mutta mitään muuta siellä ei voinut säilyttää, koska se oli romahtamisvaarassa. Ja niinpä se eräänä kevättalven aamuna sitten romahtikin. Onneksi kukaan ei jäänyt alle.
Piha rajoittui kartanon viljapeltoon, josta minulla on varhaisilta lapsuusvuosilta hämärä muistikuva, että puimakonetta veti hevonen. Myöhemmin kartanokin siirtyi trakotorikantaan, mutta viljapelto oli ja pysyi paikoillaan niin kauan kuin siinä asuimme.

Kotini oli entinen kartanon muonamiehen asumus, leipävartaiden kannattimetkin vielä katossa. Mökki oli alunperin ollut pärekattoinen, ja vasta vuosikymmeniä myöhemmin katto oli saanut tiilikatteen.

Niin että mistä helvetistä sinä Palle olet saanut päähäsi minun olevan jonkun kaupunkilaisfröökynän.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Rakkaussoturi » 14.06.2018 23:31

Kyllä minäkin sain tiukkoina aikoina tätini tai isoisäni toisen vaimon tyttären vanhoja vaatteita. Sukat äiti parsi ja alkkarit ja paidat ym.
Syötiin vallan keittoja ja jouluksi oli tunnelmaa luomaan muovinen soittorasia (ja kappaleella Hei tonttu-ukot hyppikää).
Niin, ja VALTAVA-tukea sain silmälaseihini. Olin ollut silmätapaturmassa 3-vuotiaana ja edelleenkin näen vasemmalla silmällä huonommin kuin oikealla.
Mutta olihan hyviäkin asioita tuolloin lapsuudessa mm. rakastavat vanhemmat ja sisko, leikkikaverit, kirjastoautolla käymiset ja kirjojen lukeminen, seurakunnan tapahtumat, pehmolelut, sarjakuvien lukeminen siskolle, hyvä musa yms.
Born in Heideken
Avatar
Rakkaussoturi
 
Viestit: 684
Liittynyt: 13.08.2015 15:17
Paikkakunta: Turku

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.06.2018 00:13

Kyllästynyt kirjoitti:Niin että mistä helvetistä sinä Palle olet saanut päähäsi minun olevan jonkun kaupunkilaisfröökynän.

Minuun tuo Pallen kuvitelma kaupunkilaisfröökynästä saattaisi jopa täsmätä. Asia, jota ei todellisuudessa ollut olemassa, mutta mielikuvat olivat tärkeitä.
Köyhiä oltiin, ja huonoimpina aikoina majailtiin sukulaisten ja tuttavien nurkissa, mutta äitini teki lujasti töitä salatakseen köyhyytemme. Tosin oli pakkokin salata, koska häneltä olisi voinut mennä työpaikka alta, jos työnantaja olisi saanut tietää kaikesta elämämme kurjuudesta. Niinpä äiti piti visusti huolen siitä, etteivät tosiasiat tulleet näkyviin. Hänen ystäväpiirinsä oli pieni ja luotettu; sellainen jolle esimerkiksi kulloinenkin asuinpaikkamme uskottiin suurena salaisuutena.
Äitini oli viimeisen päälle hoidettu ja huoliteltu, esiintymiskelpoinen kaunotar, ja minä tietysti aina siisti ja mallikelpoisesti vaatetettu - kiitos äitini ja sukulaisten käsityötaitojen. Vaatteet olivat vanhoista koottuja, mutta taitavien ompelijoiden jäljiltä kukaan ei tiennyt mitään.

Kulissit pidettiin pystyssä...
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 15.06.2018 15:49

"Nostalgiaa: Kuka muistaa?" -ketjusta on muodostumassa kuka muistaa kuinka kurjaa oli. Jatketaan sitten samasta ja teen oman lisäykseni aiheeseen. Viime viestissäni muistelin, mikä oli lapsuuteni ravinnelisä ja Rusoposki -juomahan se.

Köyhyys on ikävintä silloin, kun siitä on suoranaista vaaraa yksilölle (ravinnon puute, virikkeiden/harrastusten puuttuminen lapsena tai muu kasvatuksen puute esim. vanhempien läsnäolon puute jatkuvan ansiotyön tai päihteiden vuoksi), tai silloin, kun köyhyys aiheuttaa ulkopuolisuutta sosiaalisessa yhteisössä (koulu, pihapiiri, kaverit).

Minä kasvoin ympäristössä, jossa muut olivat suurimmaksi osaksi keskimäärin varakkaampaa väestöä kuin me. Jos emme nyt suoranaisesti köyhiä olleet, niin olimme ainakin pienituloisia (+säästäväisiä eli lasten menoissa säästettiin). Kaikki "löysät otettiin pois". Seurauksena tuosta oli iloton elämä, niukkuus ja vaatimattomuuteen kasvattaminen.
Hilppa
 

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Palle » 15.06.2018 21:39

Minulla ei ollut kouluaikaan edes suksia. Suksettomat joutuivat juoksemaan ladulla koulun hiihtokilpailussa.

Onneksi oli sentään ne sossun kumisaappaat.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6627
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.06.2018 21:58

Itse otin kalanmaksaöljyä mieluusti ja ranskanpastillin päälle. - (Ison) kalanmaksaöljy-pullon ongelma oli sisällön härskiintyminen, kun sitä usein vain tyhmille lapsille juotettiin. Pullon tyhjeneminen kesti hyvinkin toista kuukautta.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Palle » 15.06.2018 22:04

Kaupunkilaisjulleille syötettiin ranskanpastilleja. Meikä jäysti kivikovaa leipää silloin harvoin, kun sitä sattui olemaan.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6627
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.06.2018 22:10

Sinäkö se sitten olet ollut(kin) foorumin köyhin?! (Onko vauraammilla edes oikeutta kirjoittaa tähän ketjuun?)
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.06.2018 22:58

Palle kirjoitti:Minulla ei ollut kouluaikaan edes suksia. Suksettomat joutuivat juoksemaan ladulla koulun hiihtokilpailussa.
Onneksi oli sentään ne sossun kumisaappaat.

Minun koulussani oli suksia, joita lainattiin suksettomille oppilaille.
Hiihtokilpailuun ei ollut pakko osallistua, sen sijaan liikuntatuntien hiihtäminen oli pakollista, ja sitä varten koululla oli varastossaan suksia lainattaviksi. Oli oppilaalle hirmuinen häpeä, jos opettaja kaivoi hänelle sukset koulun varastosta.

Kiltit lapset tekivät, kuten Psykopatologia kertoi: nielaisivat kalanmaksaöljynsä mieluusti (ranskanpastilli 'jälkiruokana'). Meillä köyhillä oli vaikeuksia Möllerinkin kanssa - ei ollut mitään ranskanpastilleja palan painikkeeksi.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa