Kyllästynyt kirjoitti:Tarkoitatko, että ihmiset matkustavat lastenvaunujen/rattaiden kanssa vain siksi, koska matka on maksuton?
Luultavasti osa kärryjen työntäjistä harkitsisi rattaiden tarpeensa uusiksi, jos rattaiden käyttö ei tarjoaisi ilmaista pääsyä julkiseen kulkuneuvoon. Kai siihen jokin selitys löytyy, että juuri ilmainen kyyti on tuonut julkisiin kulkuvälineisiin lisää lastenrattaita aina tungokseen asti. Paitsi Helsingin seudulla, myös esimerkiksi Tampereella ja Kuopiossa.
Eikä tämä ole uusi asia; nettikeskusteluista näkyy, että niin rattaita pursuilevat bussit kuin myös niistä täyttynyt Helsingin metro on puhuttanut ainakin jo vuonna 2012.
Tässä Julkisen liikenteen foorumin eräs keskustelu:
http://jlf.fi/f29/6629-ilmainen-matkust ... en-kanssa/
Toinen netissä ihmisiä puhuttava asia on, että miksi vaunuja/rattaita työntävät ihmiset matkustavat ilmaiseksi bussien lisäksi muissakin julkisen liikenteen välineissä, kuten metrossa ja ratikoissa.
Minulle tämä on uusi asia, jota olen hämmästellyt uutena helsinkiläisenä. En ole tajunnut, että tällaista voi olla, ja nähtyäni millä bussit on asuinalueellani lastattu hämmästelen äitini selviytymistä hänen viimeisinä aikoinaan. Luulen, ettei hän ihan noin vain päässyt perässä vedettävän kassinsa kanssa bussilla ruokaostoksille, vaikka minulle miten vakuutteli, että helppoa on ja homma hoituu bussilla kätevästi. Pysäkkien läheisyys on ollut laiha lohtu, jos bussissa ei ole ollut tilaa vedettävälle ostoskärrylle.
Niinpä olen ihmeissäni todellisuudesta, jonka näen täkäläisissä busseissa.