Lastenvaunut ja -rattaat

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.02.2018 17:34

Kyllästynyt kirjoitti:Tarkoitatko, että ihmiset matkustavat lastenvaunujen/rattaiden kanssa vain siksi, koska matka on maksuton?

Luultavasti osa kärryjen työntäjistä harkitsisi rattaiden tarpeensa uusiksi, jos rattaiden käyttö ei tarjoaisi ilmaista pääsyä julkiseen kulkuneuvoon. Kai siihen jokin selitys löytyy, että juuri ilmainen kyyti on tuonut julkisiin kulkuvälineisiin lisää lastenrattaita aina tungokseen asti. Paitsi Helsingin seudulla, myös esimerkiksi Tampereella ja Kuopiossa.

Eikä tämä ole uusi asia; nettikeskusteluista näkyy, että niin rattaita pursuilevat bussit kuin myös niistä täyttynyt Helsingin metro on puhuttanut ainakin jo vuonna 2012.

Tässä Julkisen liikenteen foorumin eräs keskustelu:
http://jlf.fi/f29/6629-ilmainen-matkust ... en-kanssa/

Toinen netissä ihmisiä puhuttava asia on, että miksi vaunuja/rattaita työntävät ihmiset matkustavat ilmaiseksi bussien lisäksi muissakin julkisen liikenteen välineissä, kuten metrossa ja ratikoissa.

Minulle tämä on uusi asia, jota olen hämmästellyt uutena helsinkiläisenä. En ole tajunnut, että tällaista voi olla, ja nähtyäni millä bussit on asuinalueellani lastattu hämmästelen äitini selviytymistä hänen viimeisinä aikoinaan. Luulen, ettei hän ihan noin vain päässyt perässä vedettävän kassinsa kanssa bussilla ruokaostoksille, vaikka minulle miten vakuutteli, että helppoa on ja homma hoituu bussilla kätevästi. Pysäkkien läheisyys on ollut laiha lohtu, jos bussissa ei ole ollut tilaa vedettävälle ostoskärrylle.
Niinpä olen ihmeissäni todellisuudesta, jonka näen täkäläisissä busseissa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.02.2018 18:06

En halua olla bussivuoron puheenaihe

Kokemukseni joukkoliikenteestä ovat vaihtelevia. Toisinaan näen auttavia käsiä, kun nousen bussiin ja hymyileviä kuljettajia, jotka ovat päättäneet, että pyörätuoli saadaan kyytiin – toimivat rampit tai eivät.

Usein esteettömyys on vajanaista, mutta kuljettajat korvaavat asenteellaan monet muut puuttuvat tekijät. Olen kulkenut myös palvelulinjan bussilla, johon pääseminen pyörätuolilla on todella vaikeaa ja kuljettaja on parhaimmassa tapauksessa nostanut minut kyytiin tuoleineen päivineen.

On myös päiviä, joina toivon, etten olisi lähtenyt kotoani. Kun kuljen bussissa kohti istumapaikkaani, ihmiset ympärillä kuikuilevat ja osoittelevat kuin kerjäten arkaa ja epätoivoista katsettani. Toiset räjähtävät nauruun, kun vanhemmat täti-ihmiset toruvat. Ahdistuneena keskityn muihin asioihin.

Asiakkaana olen positiivisesti yllättynyt, että nykyään inva-paikkojen määrä on noussut. Kiitän siitä ja nostan kuulokkeet korvilleni, jotten kuulisi ”kuiskauksia” itsestäni.

Jopa vanhemmat rattaineen tuhahtelevat, jos eivät pyörätuolini takia mahdu kyytiin – pahoittelen, vaikka syy ei ole minun. Toivoisin vastaantulijoiden ymmärtävän, etten minä toivonut sairastuvani. En halunnut olla vaivaksi muille, mutta en myöskään halunnut olla keskeisin puheenaihe tällä bussivuorolla.

Haluaisin olla minä siinä, missä kaikki muutkin ja kulkea rauhassa matkani ilman tenttausta terveydentilastani.
Usein asetun toisen henkilön tueksi, jos voin. Olen jopa noussut auttamaan vanhusta kyytiin, tarjonnut kättäni tueksi – toisessa kädessäni kyynärsauva. Kun muut kääntävät katseensa etsiäkseen jotakuta toista auttajaksi. Muistan ne kyyneleet sen tytön kasvoilla, jolle nostin häntä varten rampin bussissa. Muistan hänen ilmeensä, kun nousin pyörätuolista keppieni varaan ja autoin. Muistan tämän kaiken joka kerta, kun autan tai tulen itse autetuksi.

Katriina Koivula
Invalidiliiton nuorisotyöryhmän jäsen

http://www.paatepysakki.fi/2017/02/buss ... uheenaihe/
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 10.02.2018 18:07

Puhuvathan ihmisen monenlaista, mutta onko sittenkään järkevää ja vaivan arvoista poistaa vaunukansan maksuton matka? Mitä sillä saavutettaisiin?

Sinun mielestäsi maksuttoman matkan väärinkäyttö niin runsasta ja tavanomaista, että se oleellisesti vaikuttaa - tai on peräti suorassa suhteessa - rollaattoria käyttävien matkustusmahdollisuuksiin. Minä en tuollaiseen usko. Huonosti aurattuja jalkakäytäviä sekä jalkakäytävällä pyöräileviä idiootteja pidän todellisina ongelmina sekä rollaattoria käyttäville että vaunukansalle.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja ip-banni » 10.02.2018 18:46

Mirri kirjoitti:
Minulle tämä on uusi asia, jota olen hämmästellyt uutena helsinkiläisenä. En ole tajunnut, että tällaista voi olla, ja nähtyäni millä bussit on asuinalueellani lastattu hämmästelen äitini selviytymistä hänen viimeisinä aikoinaan. Luulen, ettei hän ihan noin vain päässyt perässä vedettävän kassinsa kanssa bussilla ruokaostoksille, vaikka minulle miten vakuutteli, että helppoa on ja homma hoituu bussilla kätevästi. Pysäkkien läheisyys on ollut laiha lohtu, jos bussissa ei ole ollut tilaa vedettävälle ostoskärrylle.

Niinpä, olisit voinut käydä katsomassa miten hän pärjäsi ostostensa kanssa?
ip-banni

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 10.02.2018 19:30

Mirri kirjoitti:Minulle tämä on uusi asia, jota olen hämmästellyt uutena helsinkiläisenä. En ole tajunnut, että tällaista voi olla, ja nähtyäni millä bussit on asuinalueellani lastattu hämmästelen äitini selviytymistä hänen viimeisinä aikoinaan.

Tämä menee vähän ohi, mutta... Luultavasti helsinkiläisenä, jos sellaisena pysyt, olet sinäkin tulevaisuudessa huomattavan paljon enemmän omillasi kuin olisit ollut vanhassa kotikaupungissasi. Ainakin minun vanhat sukulaiseni, jotka asuvat hämeessä, ovat saaneet paljon paremmat palvelut kuin miehen sukulaiset Helsingissä, jossa omaiset ovat saaneet ihan tosissaan tapella palveluista. Mutta ei ehkä kannata pienten lasten vanhempia syyttää siitä että vanhuksilla on asiat Helsingissä pielessä. Ehkä kannattaa ennemmin harkita maitojunaa takaisin vanhalle kotiseudulle.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.02.2018 19:54

Aikamoisia heittoja osaatte. Onnittelut!
Mirri

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 10.02.2018 20:28

Mirri kirjoitti:Aikamoisia heittoja osaatte. Onnittelut!
.
Tämä oli minun "heittoni". Ei meidän heitto. Ajatus on minun kokemukseni mukainen ja henkilökohtainen. Samalla tavalla kuin sinunkin ajatuksesi tässä ketjussa ovat henkilökohtaisia ja osin perustuvat kokemuksiisi.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 10.02.2018 20:50

Mirri kirjoitti:... Minulle tämä on uusi asia, jota olen hämmästellyt uutena helsinkiläisenä. En ole tajunnut, että tällaista voi olla, ja nähtyäni millä bussit on asuinalueellani lastattu hämmästelen äitini selviytymistä hänen viimeisinä aikoinaan. Luulen, ettei hän ihan noin vain päässyt perässä vedettävän kassinsa kanssa bussilla ruokaostoksille, vaikka minulle miten vakuutteli, että helppoa on ja homma hoituu bussilla kätevästi. Pysäkkien läheisyys on ollut laiha lohtu, jos bussissa ei ole ollut tilaa vedettävälle ostoskärrylle.

Jäin miettimään sitä, että millä tavalla vedettävä ostoskassi tilankäytön suhteen eroaa tavallisesta muovi- tai kangaskassista?
Tarkoitan, että eihän se sen kummempi ole kuin mikä tahansa kassi - paitsi se, ettei se kaadu ja levitä ostoksia lattialle niin helposti kuin muovikassilla tapahtuu.

Enkä oikein ymmärrä sitäkään, miten äitisi on samaan aikaan käyttänyt sekä rollaattoria että perässä vedettävää ostoskärryä. Tuollaiseen suoritukseenhan tarvittaisiin se kuuluisa välikäsi.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.02.2018 21:34

Pyörillä varustettu ostoskassi on kookas, ja se tietysti pidetään lattialla. Kokonsa vuoksi se ei ainakaan minun lähiseutuni busseissa mahdu seisomaan muualla kuin bussin keskisillalla tai invapaikalla. Jos olisi oikein pienipyöräinen, se saattaisi mahtua tavallisellekin penkkiriville seisomaan omistajansa vieressä, mutta suuremmilla pyörillä varustettu ei mahdu.
Perässä vedettävää ostoskassia käyttävät ihmiset istuvat kassinsa kanssa joko yhdellä vaunupaikalla tai sitten invapaikalla, omistajan viedessä yhden istuimen ja kassin seistessä hänen vieressään pidellen toista istumapaikkaa itsellään.
Joten sellaisen kassin käyttäjä ei välttämättä mahdu bussiin.

Ostoskassi pyörillä:
https://www.google.fi/search?q=ostoslau ... 96&bih=974
Mirri

ViestiKirjoittaja ip-banni » 10.02.2018 21:52

Keskustelu menee todella hupaiseksi.
Kyllä kai tuollaisilla kasseilla on aina voinut kulkea busseissa ilman mitään ongelmaa.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.02.2018 22:19

Kerro, mihin kaikkialle bussissa tuollainen kassi mahtuu.
Mirri

ViestiKirjoittaja ip-banni » 10.02.2018 22:28

https://www.hsl.fi/ohjeita-ja-tietoja/n ... valineessa
"Matkatavarat

Joukkoliikenteessä voi kuljettaa mukanaan kohtuullisen määrän matkatavaroita. Sujuvasti mukana kulkevat esimerkiksi ostoskassit, matkalaukut, lastenvaunut tai sukset.

Tavaroiden kuljetuksesta ei saa olla haittaa muille matkustajille. Tämän vuoksi kuljettajan ei tarvitse ottaa kyytiin kookasta tavarakuormaa, jos se hankaloittaa muiden matkustajien liikkumista "
Eli oletan että kärryjä vetävät tietävät minkä kokoisen ostoskärryn voi ottaa bussiin.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 10.02.2018 22:32

Mirri kirjoitti:Pyörillä varustettu ostoskassi on kookas, ja se tietysti pidetään lattialla. Kokonsa vuoksi se ei ainakaan minun lähiseutuni busseissa mahdu seisomaan muualla kuin bussin keskisillalla tai invapaikalla...

Hohhoijaa taas.

Valitsin kuvalinkistäsi mielestäni suuripyöräisimmän vaihtoehdon ja katsoin sen ulkomitat: syvyys 24 cm, leveys 35 cm ja korkeus 58 cm.

Bussin katto on aika korkealla, eikä luulisi leveydenkään aiheuttavan ongelmia. Kriittisin mitta lienee laukun syvyys (24 cm).
Tuon kokoisen laukun kanssa ei luulisi olevan täysin mahdotonta istua millä tahansa käytäväpaikalla ja pitää laukkuaan joko käytävällä, ikkunapaikan jalkatilassa - tai jopa omassa jalkatilassaan.

Mihin sinä sitä invapaikkaa tarvitset?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Katla » 10.02.2018 22:35

Minulla nyt hukkui Mirrin johtoajatus? Eli Mirriä kiukutti vaunukansa. Ilmaiseksi matkustaminen lisäsi väärinkäytöksiä. Siitä joutuivat kärsimään rollaattori ihmiset. Ratkaisuksi Mirri ehdotti vaunukansalle lipun maksamamista, joka siten karsisi näitä ja antaisi tilaa rollaattoreille. Mirrin äiti kärsi, kun joutui menee rullaattorilla ja vedettävällä kärryllä bussiin, jossa oli vaunukansa tukkeena. Nyt vedettävät ostoskärryt kuitenkin onkin se bussin tuke. putosin jo kärryiltä.
Katla

ViestiKirjoittaja ip-banni » 10.02.2018 22:47

Minne menisivät invaliidit, jos invapaikalla olisi Mirrin ostoskärry?
ip-banni

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.02.2018 23:02

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Pyörillä varustettu ostoskassi on kookas, ja se tietysti pidetään lattialla. Kokonsa vuoksi se ei ainakaan minun lähiseutuni busseissa mahdu seisomaan muualla kuin bussin keskisillalla tai invapaikalla...

Valitsin kuvalinkistäsi mielestäni suuripyöräisimmän vaihtoehdon ja katsoin sen ulkomitat: syvyys 24 cm, leveys 35 cm ja korkeus 58 cm.

Kyllästynyt, laita linkki sen kassin kuvaan, jonka syvyydeksi sait 24 senttiä. Se olisi kätevä, koska minun laukkuni syvyys on liki 35 senttiä, ja syvyytensä vuoksi se todellakaan ei mahdu täkäläisten bussien tavalliseen jalkatilaan. Se ei mahdu bussissa mihinkään muualle kuin bussin keskisillalle niille vaunu-/rollaattori-/seisomapaikoille, tai bussin etuosassa oleville invapaikoille; niille, joissa istutaan nenät vastakkain.

Olisi oikein mukavaa, jos sinulla olisi antaa vinkki syvyydeltään pienemmästä ostoskassista, jossa kuitenkin on kunnolliset pyörät; tarvitsisin juuri sellaista näppärästi bussiin mahtuvaa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Katla » 10.02.2018 23:27

ip-banni kirjoitti:Minne menisivät invaliidit, jos invapaikalla olisi Mirrin ostoskärry?

Niin kun turus pääsee rullattorilla nyt ilmaiseksi, niin onkohan bussit kohta täynnä notkeajalkaisia, jotka vaan feikkaa rollaattorilla, päästäkseen ilmaiseksi.
Katla

ViestiKirjoittaja ip-banni » 10.02.2018 23:40

Rollaattoripummeista puhuttiin jo vuonna 2015, ei savua ilman tulta.
https://www.lansivayla.fi/artikkeli/268 ... hsl-vastaa
ip-banni

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 10.02.2018 23:57

Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, laita linkki sen kassin kuvaan, jonka syvyydeksi sait 24 senttiä. Se olisi kätevä, koska minun laukkuni syvyys on liki 35 senttiä, ja syvyytensä vuoksi se todellakaan ei mahdu täkäläisten bussien tavalliseen jalkatilaan. Se ei mahdu bussissa mihinkään muualle kuin bussin keskisillalle niille vaunu-/rollaattori-/seisomapaikoille, tai bussin etuosassa oleville invapaikoille; niille, joissa istutaan nenät vastakkain.

Olisi oikein mukavaa, jos sinulla olisi antaa vinkki syvyydeltään pienemmästä ostoskassista, jossa kuitenkin on kunnolliset pyörät; tarvitsisin juuri sellaista näppärästi bussiin mahtuvaa.

En löytänyt samaa laukkua, mutta onhan noita laukkuja vaikka kuinka paljon ja tässä on yksi:

https://www.klingel.fi/andersenin-shopp ... at-080523/

Mitat: korkeus 59 cm, leveys 36 cm, ja syvyys 23 cm

Kuva
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.02.2018 00:14

Kyllästynyt, kiitos linkistä.
Luulen, että se syvyys 23 senttiä on kassin syvyys ilman pyöriä ja telinettä. Ei auta, jos pelkkä kassi mahtuu jalkatilaan; pitää mahtua koko teline pyörineen.
Mittasin tämän olemassa olevan vetokassini, ja senkin syvyys ilman pyöriä ja telinettä on 25 senttiä.
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko