Naisten hormonien käyttö yms.

Re: Naisten hormonien käyttö yms.

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.09.2017 22:51

.Kissi kirjoitti:Luin terveyskirjastosta, että noita estrogeeni voiteita voi käyttää ihan iholle annosteltuna. Säästyy sivuvaikutuksilta.
Mutta jos kyse on siitä, että nivelet alkaa paukkua ja iho roikkua ja pää höyry'' yölläkin, niin korvaushoito on mielestäni paikallaan. Ja ne luun murtumat ja sydän oireet voi ehkä sivuuttaa.

Kissi, mistä sinä tarkalleen ottaen puhut lihavoimassani kohdassa - mitä noita estrogeenivoiteita? Eipä ole pikkujuttu tämäkään, koska kyseessä on oikeat lääkevalmisteet, joista toisia myydään reseptittä käsikauppavalmisteina ja toisia taas saadaan vain reseptillä. Toisia noista voiteista pitää laittaa nimenomaan iholle ja toisia taas ei missään tapauksessa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 04.09.2017 23:27

Mirri kirjoitti:Varmaan voidaan oikaista, jos joku - kuten tässä tapauksessa Sigismund - jakaa täällä virheellistä (tai kenties vanhentunutta) tietoa lääkeasioissa. Lääkkeet ovat aika tärkeä juttu, joten ei tunnu oikein järkevältä, että joku höpisee omiaan muka tietämyksen nimissä ja tuo höpinänsä julki. Eri asia, jos kirjoittaisi höpinöitään luuloina eikä tietämyksenä.

Kukin vastaa höpinöistään itse. Ja kukin vastaa itse myös siitä, miten apteekista ostamiaan tuotteita käyttää. Eli käyttääkö niitä valmisteen selosteessa ohjeistetulla tavalla vai ei.

Mutta onhan se ihan koskettavaa, että joku on niin huolissaan kanssakirjoittajien(, jotka luultavasti kuitenkin ovat aikuisia,) terveydestä, että alkaa heitä täällä opastaa. Minä kuitenkin luottaisin viime kädessä ennemmin lääkärin vastaanotollaan antamiin ohjeisiin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Katla » 05.09.2017 00:07

Mirri kirjoitti:
.Kissi kirjoitti:Luin terveyskirjastosta, että noita estrogeeni voiteita voi käyttää ihan iholle annosteltuna. Säästyy sivuvaikutuksilta.
Mutta jos kyse on siitä, että nivelet alkaa paukkua ja iho roikkua ja pää höyry'' yölläkin, niin korvaushoito on mielestäni paikallaan. Ja ne luun murtumat ja sydän oireet voi ehkä sivuuttaa.

Kissi, mistä sinä tarkalleen ottaen puhut lihavoimassani kohdassa - mitä noita estrogeenivoiteita? Eipä ole pikkujuttu tämäkään, koska kyseessä on oikeat lääkevalmisteet, joista toisia myydään reseptittä käsikauppavalmisteina ja toisia taas saadaan vain reseptillä. Toisia noista voiteista pitää laittaa nimenomaan iholle ja toisia taas ei missään tapauksessa.

siis en puhunut sinun puhumastasi ovestiinista. Katselin vain terveyskirjaston tietoa, että estroneeni voiteita voi käyttää ihoon sivellen. Naiset levittää sitä esi. reiden sisäpintaa.
Katla

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 05.09.2017 00:14

Mirri kirjoitti:Varmaan voidaan oikaista, jos joku - kuten tässä tapauksessa Sigismund - jakaa täällä virheellistä (tai kenties vanhentunutta) tietoa lääkeasioissa. Lääkkeet ovat aika tärkeä juttu, joten ei tunnu oikein järkevältä, että joku höpisee omiaan muka tietämyksen nimissä ja tuo höpinänsä julki. Eri asia, jos kirjoittaisi höpinöitään luuloina eikä tietämyksenä.

Mikä oli virheellistä ja vanhentunutta?
Sievä Sigismund

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 05.09.2017 00:53

Minä lisäsin soijan käyttöä kun mummotautioireet alkoivat vuosia sitten. Vakaasti uskon, että olen pärjännyt soijavalmisteiden runsaan käytön takia ilman korvaushoitoa, käyttänyt vain pelkkiä limakalvoja hoitavia paikallisaineita. Lääkäri tosin ei oikein uskonut soijakuurini tehoon, mutta minulle riittää että itse uskon. :)
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Katla » 05.09.2017 11:30

Hyvä! Minäkin syön soijaa ja tykkään siitä! Se Kiinan soijakastike jupakka teki ensin varovaiseksi, mutta onhan sitä muitakin soija kastikkeita kuin Blue Dragon.tjks-) Olen aina himoinnut oikein soijaa, hyvä.
Katla

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.09.2017 14:30

Sievä Sigismund kirjoitti:Mikä oli virheellistä ja vanhentunutta?

Käsityksesi ns. perusvoiteista. Niitä kun oikein hyvin voidaan käyttää limakalvojen hoitoon niin ala- kuin yläpäässä. Naisia tavallaan höynäytetään siinä, että myydään kosteutukseen tarkoitettuja 'intiimivoiteita' ja samoin erillisiä intiimipesuaineita kalliimmalla hinnalla, vaikka perusvoiteet toimivat molemmissa tarkoituksissa. Perusvoiteiden kokeilun alapään hoidossa voi aloittaa vaikkapa Erisanista; sitä ostaakseen ei tarvitse mennä edes apteekkiin, ja sitä voi käyttää vaikka koko perhe.

Toinen ja vielä merkittävämpi virheellinen tieto on sekoittaa paikalliset (emättimeen laitettavat) estrogeenivalmisteet koko elimistöön vaikuttaviin lääkkeisiin. Suomessa saatavia koko elimistöön vaikuttavia estrogeenivalmisteita on suun kautta otettavien lisäksi myös iholle laitettavassa muodossa: geeli ja laastari. Niinpä ei pitäisi puhua estrogeenigeeleistä ja -voiteista paikallisesti käytettävinä, koska niistä toista käytetään paikallisesti ja toista ehdottomasti ei. Suomessa ei ole myynnissä mitään paikallisesti käytettävää estrogeenigeeliä, vaan geeli imeytetään ihon kautta ja se kuuluu samaan 'sarjaan' kuin suun kautta otettava estrogeeni.
Käsite paikallisesti käytettävä estrogeeni tarkoittaa vain niitä alapäässä sisälle työnnettäviä valmisteita, ei mitään muita.
Mirri

ViestiKirjoittaja Rane » 05.09.2017 14:35

Joku tarkoitus näillä vaihdevuosioireillakin on, kun luonto on asian näin järjestänyt. Haluan ajatella positiivisesti.
Rane

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.09.2017 14:52

Hilppa kirjoitti:Kukin vastaa höpinöistään itse. Ja kukin vastaa itse myös siitä, miten apteekista ostamiaan tuotteita käyttää. Eli käyttääkö niitä valmisteen selosteessa ohjeistetulla tavalla vai ei.
Mutta onhan se ihan koskettavaa, että joku on niin huolissaan kanssakirjoittajien(, jotka luultavasti kuitenkin ovat aikuisia,) terveydestä, että alkaa heitä täällä opastaa. Minä kuitenkin luottaisin viime kädessä ennemmin lääkärin vastaanotollaan antamiin ohjeisiin.

Kirjoittajien lisäksi mt-aiheisella vertaistukifoorumilla on lukijoita.
Kaikki ihmiset eivät ole psyykkisesti riittävän terveitä ja hyväkuntoisia toimimaan ja hankkimaan tietoa, vaikka sinä oletkin. Heistä tiedonsaanteineen minä olen huolissani, en kanssakirjoittajista. Tuskin täällä kukaan tietää, minkä kuntoisia psykiatrisia potilaita lukijoiden joukosta löytyy.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 05.09.2017 14:52

Rane kirjoitti:Joku tarkoitus näillä vaihdevuosioireillakin on, kun luonto on asian näin järjestänyt. Haluan ajatella positiivisesti.

Eiköhän syy ole käänteinen:
Vaihdevuodet syntyvät hormonitoiminnan hiipumisesta; hormonitoimintaa ei kannata ylläpitää, koska naisen oletetaan kuolevan kohtapuoliin.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Rane » 05.09.2017 15:06

Ei kai. Ei vaihdevuosiin kuole. Kuukautiset rasittavat myös. Minulla se paransi elämää, kun päänsäryt väheni. Eihän hormonikorvaushoitokaan elinikää pidennä, vaikka tällä palstalla on niin annettu ymmärtää. Tiedä sitten.
Rane

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.09.2017 15:18

Sama juttu minulla: elämänlaatu parani kuukautiskierron pois jäämisen myötä.

Mutta nämä ovat kovin yksilöllisiä asioita. En ole kaipaillut hormonihoitoja missään muodossa, mutta onneksi niitä kuitenkin on saatavilla. Enkä minäkään mistään tiedä, kärsinkö joskus vanhuudessani siitä, etten aikanaan ottanut hormonikorvausta avukseni. Joka tapauksessa mielestäni on onni, että nykyisin voidaan hoitaa ja lievittää entistä turvallisemmin, jos vaihdevuosioireet ovat hankalia.

Se niissä koko elimistöön vaikuttavissa hormonikorvaushoidoissa mielestäni on ongelmana, että päätös hoidon aloittamisesta pitäisi tehdä aika varhain, jotta hoidosta saisi sen sairauksia ennalta ehkäisevän hyödyn.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.09.2017 15:36

https://fi.wikipedia.org/wiki/Elinajanodote
1900-luvun alussa naiset olivat hedelmällisiä koko elinaikansa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Rane » 05.09.2017 15:56

Taudit ovat tappaneet, mutta vaihdevuodet eivät ole tauti. Mietin taas, pitäisikö minun yrittää saada hormonikorvaushoitoa. Olisi varattava aika terveyskeskuslääkärille, käytävä mammografiassa ja maksettava lääkkeistä, jos saisin edes koko reseptiä. Parasta kai olisi kokeilla estrogeeniä ihon kautta annosteltuna. Jos ihminen voisi välttää sydänsairaudet ja 2-tyypin diabeteksen omilla elintavoillaan, niin toisiko tuo hormonikorvaushoito muita hyötyjä eliniän kannalta? Sressaavia ajatuksia nämä.
Rane

ViestiKirjoittaja Rane » 05.09.2017 16:08

Rane kirjoitti:Eihän hormonikorvaushoitokaan elinikää pidennä, vaikka tällä palstalla on niin annettu ymmärtää. Tiedä sitten.

Mitä ihmettä minä olen kirjoitellut! Aiemmin tällä palstalla siis annettiin ymmärtää (PP), että hormonikorvaushoito ei pidennä elinikää. Se onkin nyt näköjään vanhentunutta tietoa. Uusien tutkimusten mukaan hyvissä ajoin aloitettu hormonikorvaushoito voi pidentää elinikää vähentämällä esim. sydänsairauksia.

Mitähän tekis?
Rane

ViestiKirjoittaja Katla » 05.09.2017 19:10

Mirri kirjoitti:Perusvoiteet saattavat auttaa paikalliseen kuivuuteen ja 'hapertumiseen'. Ne käyvät voiteluun, pesemiseen, ja mikseivät kävisi vaikka liukuvoiteiksi tai muihin vastaaviin tarpeisiin.

Kaikki perusvoiteet eivät ole kallista apteekkitavaraa, vaan niitä myydään myös päivittäistavarakaupoissa.

En kyllä laittaisi Erisania liukuvoiteeksi. Sehän on tarkoitettu iholle, ei limakalvoille.

muokattu
Viimeksi muokannut Katla päivämäärä 05.09.2017 19:18, muokattu yhteensä 1 kerran
Katla

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 05.09.2017 19:11

Koen itseni edelleen naisoletetuksi, joten jaan tämän linkin hormonihoitojen hyödyistä ja haitoista. Juttu vahvistaa edelleen aiemmin lausumaani, että mikäli pärjää paikallishoidolla, haitan jäävät pienemmiksi.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveysk ... i=dlk01158
Sievä Sigismund

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 05.09.2017 19:15

Emättimen limakalvojen kosteuttamiseen sopivat hyvin hormonittomat kosteuttavat valmisteet, emätinvoiteet ja -geelit. Ulkosynnyttimien ihon hoitoon voi käyttää kostetuttavia perusvoiteita.

Emättimen pH -arvon kohoaminen voi aiheuttaa pahanhajuista vuotoa ja ärsytystä. Paikallisesti käytettävät maitohappobakteerivalmisteet palauttavat emättimen luonnollisen pH -tasapainon ja ylläpitävät sitä.

Limakalvo-ongelmiin löytyy myös estrogeenivalmisteita emätinvoiteina ja puikkoina. Estrogeenia sisältäviä tuotteita käytetään vaihdevuosien aikana ja niiden jälkeen estrogeenin puutteesta aiheutuvien paikallisoireiden hoitoon. Käyttö ja käytön rajoitukset löytyvät tarkemmin kunkin tuotteen kohdalta.

https://www.apteekkini.fi/Intiimituotte ... totuotteet

PS. Huomatkaa, että myös maitohppobakteerit ovat hyväksi intiimialueen pitämiseen timmissä kunnossa. Eihän sitä koskaan tiedä mikä adonis kävelee vastaan ja vie jalat alta. Paikat pitää olla silloin viimeisen päälle kunnossa.
Sievä Sigismund

ViestiKirjoittaja Rane » 05.09.2017 19:36

Sievä Sigismund kirjoitti:Koen itseni edelleen naisoletetuksi, joten jaan tämän linkin hormonihoitojen hyödyistä ja haitoista. Juttu vahvistaa edelleen aiemmin lausumaani, että mikäli pärjää paikallishoidolla, haitan jäävät pienemmiksi.

Varsinaisesta hormonikorvaushoidosta olisi kyllä hyötyä yleisemminkin mm. eliniän kannalta. Näin olen ymmärtänyt.
Rane

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet