Statiinit voivat tuoda edullisia lisäelinvuosia

Re: Statiinit voivat tuoda edullisia lisäelinvuosia

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 09.07.2016 19:09

"Lääkärit eivät saa suositella lisäravinteita"
Mikä laki sen estää?
Ainakaan minun lääkärini ei ole esittänyt kielteistä kantaansa.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 09.07.2016 19:09

En tiedä. Hän totesi ykskantaan: "Minä en salli muita lisäravinteita kuin kenties Omega 3:n (ja olisko ollut D-vitamiinin)."
Järkytyin niin tuosta salli-sanasta, etten tullut kysyneeksi perusteluita.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 09.07.2016 19:12

Ei kai se lääkärin "sallimisesta" ole kiinni.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja irmeli » 09.07.2016 19:19

Helmenkalastaja kirjoitti:En tiedä. Hän totesi ykskantaan: "Minä en salli muita lisäravinteita kuin kenties Omega 3:n (ja olisko ollut D-vitamiinin)."

Yleensä lääkärit eivät salli lisäravinteita koska eivät voi joutua syytteeseen, jos tulee jotain vaikeuksia.
Noin ainakin mun diabeteshoitaja asiaa selitteli.
irmeli

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 09.07.2016 19:25

irmeli kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:En tiedä. Hän totesi ykskantaan: "Minä en salli muita lisäravinteita kuin kenties Omega 3:n (ja olisko ollut D-vitamiinin)."

Yleensä lääkärit eivät salli lisäravinteita koska eivät voi joutua syytteeseen, jos tulee jotain vaikeuksia.
Noin ainakin mun diabeteshoitaja asiaa selitteli.

Tarkoitatko, että voivat joutua syytteeseen? Näin minäkin sen tulkitsen.
Hänen täytyi sanoa noin, ei ehkä juuri noilla sanoilla, mutta joka tapauksessa.
Minä olen ottanut vastuun itselleni jatkamalla kiellon jälkeen ubikinonin käyttöä.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja irmeli » 09.07.2016 19:28

Niin minä ymmärsin muttei jatkettu keskustelua edes hoitajan kanssa. Potilas voisi sanoa, että lääkäri suositteli lisäravinnetta.
Syön minä kaikenlaisia lisäravinteita ihan omalla vastuulla.
Ubikinonia suosittelee esim. Paula Heinonen jolla on järkeviä mielipiteitä asiasta.
irmeli

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 09.07.2016 19:34

Minä tuon oman kokeiluni jälkeen lueskelin myös ubikinonista enkä löytänyt mitään järkevää syytä pidättäytyä siitä.
Käsittääkseni ihmisen oma ubikinonin tuotanto laskee merkittävästi iän myötä.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 09.07.2016 23:48

Helmenkalastaja kirjoitti:Minä tuon oman kokeiluni jälkeen lueskelin myös ubikinonista enkä löytänyt mitään järkevää syytä pidättäytyä siitä.
Käsittääkseni ihmisen oma ubikinonin tuotanto laskee merkittävästi iän myötä.

Tuossa olen samaa mieltä. Ubikinonia esiintyy ihmisen elimistön kaikissa soluissa. Ja sitä muodostuu maksassa . Ubikinonipitoisuus eimistössä pienenee iän lisääntyessä , kuten Helmenkalastaja tuossa mainitsikin , joten lisäsaanti on ihan perusteltua ihmisen ikääntyessä.
Lisäksi tutkimuksissa on todettu ubikinonin hidastavan mm alzheimerin sekä parkinsonismin etenemistä.
Ilman kolesterolia alentavia lääkkeitäkin sen on myös todettu alentavan kolesteroliarvoja sekä ehkäisevän sydän-ja aivoverenkiertohäiriöitä .
Monipuolinen ja arvokas ravintolisä kaiken kaikkiaan.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 10.07.2016 11:06

Ovathan Omega3 ja D:kin lisäravinteita. - Jos kyseessä oli kuitenkin lääkärin oma kanta, että vain nuo olisivat oikeasti tarpeellisia? (Nehän ovat!)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 17.07.2016 11:12

(- -) HS
TERVEYDEN JA HYVINVOINNIN LAITOS julkisti viime viikolla tutkimuksen, joka osoitti, että statiinien käyttö vähensi sydäninfarktipotilaiden kuolleisuutta. Myös riski joutua pitkäaikaiseen laitoshoitoon väheni niillä, jotka käyttivät statiineita sydäninfarktin jälkeen.
Tutkimuksen mukaan statiinien käytöllä saadut lisäelinvuodet olivat edullisia. Yhden lisäelinvuoden hinnaksi tuli tutkimusajanjaksosta ja laskutavasta riippuen 840 – 15 300 euroa.
Monissa maissa on yritetty määritellä hintaa, jonka yhteiskunta on valmis maksamaan lisäelinvuosista. Ruotsissa sosiaali- ja terveysviranomaiset ovat ehdottaneet noin 500 000 kruunun eli noin 53 000 euron kattohintaa laatupainotetulle lisäelinvuodelle.
[PP]
(- -)

Kansataloudelle pitkäaikainen laitoshoito on erittäin kallista ja periaatteessa pois nuorempien ihmisten hoidosta ja kuntoutuksesta. Halvinta olisi kerrasta poikki (kuten ennen P-Karjalassa).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja trisse » 17.07.2016 18:38

Miten kerrasta poikki?
trisse

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 17.07.2016 18:44

Delaa heti ekaan slaagiin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja irmeli » 17.07.2016 18:49

Psykopatologia kirjoitti:(- -) HS
TERVEYDEN JA HYVINVOINNIN LAITOS julkisti viime viikolla tutkimuksen, joka osoitti, että statiinien käyttö vähensi sydäninfarktipotilaiden kuolleisuutta. Myös riski joutua pitkäaikaiseen laitoshoitoon väheni niillä, jotka käyttivät statiineita sydäninfarktin jälkeen.
Tutkimuksen mukaan statiinien käytöllä saadut lisäelinvuodet olivat edullisia. Yhden lisäelinvuoden hinnaksi tuli tutkimusajanjaksosta ja laskutavasta riippuen 840 – 15 300 euroa.
Monissa maissa on yritetty määritellä hintaa, jonka yhteiskunta on valmis maksamaan lisäelinvuosista. Ruotsissa sosiaali- ja terveysviranomaiset ovat ehdottaneet noin 500 000 kruunun eli noin 53 000 euron kattohintaa laatupainotetulle lisäelinvuodelle.
[PP]
(- -)

Kansataloudelle pitkäaikainen laitoshoito on erittäin kallista ja periaatteessa pois nuorempien ihmisten hoidosta ja kuntoutuksesta. Halvinta olisi kerrasta poikki (kuten ennen P-Karjalassa).

Tuosssa kyllä puhutaan laatupainoitetulle lisäelinvuodelle jota minusta laitoshoito ei ole.
irmeli

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 17.07.2016 19:08

Psykopatologia kirjoitti:(- -) HS
[PP]
(- -)

TERVEYDEN JA HYVINVOINNINLAITOKSEN tutkimukseen suhtautuisin tietyllä varauksella.
Erittäin runsaasti esitetään asiantuntijoiden statiinivastaista kritiikkiä. Varsinkin ikäihmisten kohdalla riskit vaikuttaisivat olevan moninkertaiset ns. hyötyihin verrattuina. Kuinka kävi Pekka Puskan Pohjois-Karjala projektin yms?
Mielestäni ihmisen elinajan " hinnoittelulla" kansantaloudellisesti kannattamattomaan tai kannattavaan ei ainakaan paranneta
nykyisen hoidon tasoa.
Ei ihmisen elämää voi arvottaa vain sillä perusteella kannattaako hoito rahallisesti vai ei.

-muoks klo 20:07, korjattu kirjoitusvirheitä.
-Sateentekijä.
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 17.07.2016 20:08, muokattu yhteensä 1 kerran
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 17.07.2016 19:21

Psykopatologia kirjoitti:Delaa heti ekaan slaagiin.

Omalle kohdalleni ainakin toivoisin juuri näin tapahtuvan, etten jäisi yhteiskunnalle taakaksi enkä kenenkään arvioitavaksi, kannattaako minua pitää hengissä.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.08.2016 22:52

Hesarin kirjoitus (aloitusviesti) on itse asiassa aika ongelmallinen: (Tuntematon) pääkirjoitustoimittaja käyttää esimerkkinä tutkimusta, jossa statiineita söivät sydäntapahtuman kohdanneet. - Analysoimaton kohta on mm. seuraava:

Statiinien hyödyistä valtimotautien ehkäisyssä on näyttöä myös terveillä ihmisillä. Sydän- ja verisuonitautipotilaiden hoidossa statiinit ovat osa normaalia hoitokäytäntöä, mutta niiden käytöstä terveillä on käyty kiivasta keskustelua. Kritiikki perustuu siihen, että terveet ihmiset syövät lääkkeitä, vaikka ei tiedetä, sairastuisivatko juuri he valtimotautiin. [PP]

Itse asiassa u s e i m m a t terveet, joilla kolesteroli-arvot ovat hieman nousseet, syövät statiineja "turhaan", koska heistä vain p i e n i osa saa infarktin. Olen myös lukenut selostuksia, joiden mukaan korkea kol ei varsinkaan vanhemmilla naisilla olisi niin vaarallinen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 01.08.2016 23:08

Psykopatologia kirjoitti:Hesarin kirjoitus (aloitusviesti) on itse asiassa aika ongelmallinen: (Tuntematon) pääkirjoitustoimittaja käyttää esimerkkinä tutkimusta, jossa statiineita söivät sydäntapahtuman kohdanneet. - Analysoimaton kohta on mm. seuraava:

Statiinien hyödyistä valtimotautien ehkäisyssä on näyttöä myös terveillä ihmisillä. Sydän- ja verisuonitautipotilaiden hoidossa statiinit ovat osa normaalia hoitokäytäntöä, mutta niiden käytöstä terveillä on käyty kiivasta keskustelua. Kritiikki perustuu siihen, että terveet ihmiset syövät lääkkeitä, vaikka ei tiedetä, sairastuisivatko juuri he valtimotautiin. [PP]

Itse asiassa u s e i m m a t terveet, joilla kolesteroli-arvot ovat hieman nousseet, syövät statiineja "turhaan", koska heistä vain p i e n i osa saa infarktin. Olen myös lukenut selostuksia, joiden mukaan korkea kol ei varsinkaan vanhemmilla naisilla olisi niin vaarallinen.

Statiinien syöttäminen terveelle jsa oireettomalle, jolla kolesteroliarvot vain hieman ovat koholla, on edesvastuutonta. Sen ovat monet lääkärit jo todenneet. Eivät kuitenkaan ne, joilla on statiineja tuottavien firmojen kanssa vahvoja sidonnaisuuksia.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.08.2016 23:45

Voivat tuoda lisäelinvuosia. Riippuu kuitenkin yksilötekijöistä, kannattaako vai eikö kannata aloittaa statiinien käyttö. Jotkut voivat niistä hyötyä ja toisille niistä voi olla jopa haittaa. Riippuu, millainen on yksilön ominainen metabolia, terveys, liikunnalliset ja ruokavaliotekijät ja ravitsemuksen historia lapsuudesta nykypäivään. Elintavoilla ja sairaushistorialla ennen 20 ikävuotta on suuri merkityksensä sepelvaltimotaudin synnyssä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.08.2016 10:09

Apropo. Syöttekö E-vitamiinia purkista?

Mistä ubikinonia kannattaa ostaa ja miten voi olla varma purkin sisällöstä?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 02.08.2016 11:24

Oriolan Q-statin'issa on sekä ubikinonia että e-vitamiinia.
Apteekista ostan, kapselimuodossa läpipainopakkauksessa.
Helmenkalastaja

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet