Vartijat ja kiusaaminen

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Vartijat ja kiusaaminen

ViestiKirjoittaja popi » 04.02.2016 22:39

Kävin kaupassa ja eikös siellä ollut vartijakin odottamassa. Tarkkaili etäältä ostosreissuani. Ärsyttää tuollainen kyttääminen. En ole koskaan varastanut mitään mutta kuitenkin näköjään ikuinen epäilty. Onko muillakin samoja kokemuksia?
popi

Re: Vartijat ja kiusaaminen

ViestiKirjoittaja Ryysy » 04.02.2016 22:49

Näytätkö nuorelta vai mustalaiselta?

Leiki, että varastat jotakin. Ota jokin tavarakasa ja kanniskele sitä niin että vartia varmasti huomaa, sen jälkeen pura koko setti johonkin muualle (niin ettei vartija huomaa). Vartija saattaa pysäyttää ennen poistumista ja kysyä saako penkoa laukkua/reppua. Jos se kysyy, että missäs ne tavarat on, voit sanoa, että perseessä. Sitä osastoa en ole kuullut tutkittavan myymälävarkausepäilyissä.
Ryysy

ViestiKirjoittaja popi » 04.02.2016 22:53

Näytän hullulta.
popi

ViestiKirjoittaja Ryysy » 04.02.2016 22:54

En ole kuullut, että hulluja syrjittäisiin tällä tavoin myymälöissä. Miltä näyttää hullu?
Ryysy

ViestiKirjoittaja popi » 04.02.2016 22:58

Hiukkasen ahdistuneen oloinen, vilkuilee ympäriinsä ja on ehkä vihainen olemukseltaan.
popi

ViestiKirjoittaja Ryysy » 04.02.2016 23:17

Ihan positiivinen kuvaus, kun ei tullut, että "lihava ja nuhruiset vaatteet" tai muuta vastaavaa.

Täytyy ymmärtää vartijoitakin, heillä kai työnkuvaan kuuluu kyttääminen. Itse huomasin herkästi nuorempana, jos joku myyjä tai vartija kyttäsi, mutta se johtui harjaantuneesta myymälävarkaan silmästä. Edelleenkin tulee kuitenkin jännä jännityksen tunne, jos huomaan, että myyjä / vartija on lähellä ja vilkaisen sitä samaan aikaan, kun se vilkaisee minua. Hiiiih. Jännitysmaha.

Jos vartija kyttää etäältä eikä esim. selkeästi seuraa, niin sehän on voitu vaan määrätä siihen (no, vaikkapa kosmetiikkaosaston kylkeen) seisoskelemaan, että jo pelkkä tojotus saisi potentiaaliset varkaat ainakin kauppaa vaihtamaan.
Ryysy

ViestiKirjoittaja popi » 04.02.2016 23:22

Itse aina säikähdän hetkeksi kun vartija ilmestyy lähelle. Voi olla että se kiinnittää heihin huomion. Yritänkin ymmärtää heitä.

Olen treenannut yli vuosikymmenen verran kuntosalilla ja fyysiesti olen hyvässä kunnossa mutta psyyke on heikko.
popi

ViestiKirjoittaja Ulriika » 05.02.2016 01:11

popi kirjoitti:Hiukkasen ahdistuneen oloinen, vilkuilee ympäriinsä ja on ehkä vihainen olemukseltaan.
Tuo kuvaa suurinta osaa kaupoissa kävijöitä. Yritän nykyään bongata ihan huvikseni ihmiste silmiä ja voin kertoa että katsekontakti on aika vaikeaa vaikkei erityisesti kyttäisikään.
Ulriika

ViestiKirjoittaja Hilppa » 06.02.2016 01:01

Jos toivotettu minulle hyvää päivänjatkoa, saatan vastata. Tai oikeastaan vastaan aina, mikäli vain satun kuulemaan. Mutta silmiin en katsele ventovieraita kaupassa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja popi » 07.02.2016 14:40

Ihmiset ovat täällä etelässä kyllä melko varautuneita. Kävin kaupassa ja ajattelin ostaa laskiaispullan. Siinä sitten kaksi naista katseli myös niitä pullia ja totesin että eikös nyt ole laskiainen ja pitää ostaa laskiaispulla. Yksi vastasi että taitaa olla. Jatkoin sitten keskustelua että onpa harmi kun ei myydä yhtä kappaletta näin yhdelle, vähintään pareina myytiin. Tässä vaiheessa kumpikaan ei enää vastannut mitään ja olivat kuin mua ei olisi ollutkaan olemassa. Otin pullat ja lähdin pois....Onneksi on noita vartijoita ja vahtimestareita ja poliiseja jotka kyllä ovat kiinnostuneita meikäläisistä.
popi

Paluu Romulaatikko