Psykopatologia kirjoitti:23:21
Terveyskirjaston mukaan puolet tartunnan saaneista sairastuu. Mielestäni on oikein sanoa, että yli puolet sairastaa influenssan (erittäin) "lievänä".
Tietämäni mukaan vajaa kolmannes kuppa-bakteerille altistuneista sairastuu (Treponema pallidum). Tällä haluan sanoa mm. sen, että ilmeisesti suuri osa sairauksista on sub-kliinisiä.

Mirri kirjoitti:Hilppa, koneko sinulla on hidas, vai mikä linkin hakemisesta teki vaivalloista kaivamista?
Mirri kirjoitti:Toinen asia: lukijana en kritisoi kirjoittajia vaan kirjoituksia. Edelleen olen sitä mieltä, että kirjoitit epäselvästi ja monitulkintaisesti. Tarkoititkin Psykopatologian kommenttia, vaikka se lihavoimani virke saattoi lukijan käsityksen mukaan yhtä hyvin viitata siihen Terveyskirjaston tekstiin, jonka olit siteerannut.
Mirri kirjoitti:Tarjosit vaivalloisesti kaivamaasi linkkiä ja tyrkytit lisää tietämystäsi, kun minulle lukijana olisi riittänyt ihan se, että olisit heti sanonut tarkoittaneesi Psykopatologian kommenttia kirjoittaessasi näin: Mutta on huomattava, että kyse ei ole diagnoosista.
Mirri kirjoitti:Minä kun erehdyin luulemaan sinun väittävän, ettei Terveyskirjaston influenssatartunnoista kertova lääketieteellinen tieto pohjaudu diagnosointiin. Ja sinä tarkoititkin, ettei Psykopatologian kommentti ja mielipide ole diagnoosi...
Hilppa kirjoitti:Mirri kirjoitti:Toinen asia: lukijana en kritisoi kirjoittajia vaan kirjoituksia. Edelleen olen sitä mieltä, että kirjoitit epäselvästi ja monitulkintaisesti. Tarkoititkin Psykopatologian kommenttia, vaikka se lihavoimani virke saattoi lukijan käsityksen mukaan yhtä hyvin viitata siihen Terveyskirjaston tekstiin, jonka olit siteerannut.
Täysin turhaan kritisoit kirjoittamaani. Minä en suinkaan ole siteerannut Terveyskirjastoa, vaan ainoastaan Psykopatologian viestiä, joka on ilmaissut viitanneensa Terveyskirjastoon.

Mirri kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Mirri kirjoitti:Toinen asia: lukijana en kritisoi kirjoittajia vaan kirjoituksia. Edelleen olen sitä mieltä, että kirjoitit epäselvästi ja monitulkintaisesti. Tarkoititkin Psykopatologian kommenttia, vaikka se lihavoimani virke saattoi lukijan käsityksen mukaan yhtä hyvin viitata siihen Terveyskirjaston tekstiin, jonka olit siteerannut.
Täysin turhaan kritisoit kirjoittamaani. Minä en suinkaan ole siteerannut Terveyskirjastoa, vaan ainoastaan Psykopatologian viestiä, joka on ilmaissut viitanneensa Terveyskirjastoon.
Jaa... Taitavat minun silmäni sitten valehdella.
Influenssa on influenssavirusten aiheuttama hengitystietulehdus. Taudin itämisaika on useimmiten 1–3 vuorokautta. Tartunnan saaneista vain noin puolet sairastuu.

Mirri kirjoitti:Hilppa, jos puhutaan influenssatartunnan saaneista, niin mistä sinä voit tietää, ettei ole diagnosoitu?
Minun järkeni mukaan käsite influenssatartunnan saanut sisältää sen tiedon, että asia on tutkittu ja nimenomaan tiedetään henkilön saaneen influenssatartunnan. Eli on kyse diagnoosista.
Ja tosiaan tartunnan saanut on taudissa eli sairastunut, vaikka olisi oireeton.
Mirri kirjoitti:Influenssa on influenssavirusten aiheuttama hengitystietulehdus. Taudin itämisaika on useimmiten 1–3 vuorokautta. Tartunnan saaneista vain noin puolet sairastuu.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=dlk00570
Tartuntataudin oireetonkin kantaja on sairas esimerkiksi siinä mielessä, että hän voi tartuttaa tautinsa muihin.
Käsittääkseni Psykopatologia on oikeassa siinä, että sairastuneita ovat nekin influenssatartunnan saaneet, jotka ovat oireettomia tai hyvin lieväoireisia. Ainakin he ovat taudin levittäjiä vaikkeivät itse pahasti oireilekaan. Ei kai tartuntataudin kantajaa pidetä terveenä vaikka hän sairastaisikin - siis oireilisi - vain lievästi tai ei ollenkaan.
Hilppa kirjoitti:Mirri kirjoitti:Hilppa, jos puhutaan influenssatartunnan saaneista, niin mistä sinä voit tietää, ettei ole diagnosoitu?
Minun järkeni mukaan käsite influenssatartunnan saanut sisältää sen tiedon, että asia on tutkittu ja nimenomaan tiedetään henkilön saaneen influenssatartunnan. Eli on kyse diagnoosista.
Ja tosiaan tartunnan saanut on taudissa eli sairastunut, vaikka olisi oireeton.
Ei koko populaatiota ole tutkittu. Väite perustu otokseen sairastuneista.

Kuutar kirjoitti:Voiko influenssan sairastaa lievänä? Miten sen erottaa tavallisesta flunssasta?

Mirri kirjoitti:...Silloin potilas voi olla niin kipeä, ettei hänestä ole menemään terveyskeskuksen/työterveyshuollon vastaanotolle, eikä häntä ehkä huolitakaan sinne tartuntavaaran vuoksi. Niinpä ...
Hilppa kirjoitti:Mirri kirjoitti:...Silloin potilas voi olla niin kipeä, ettei hänestä ole menemään terveyskeskuksen/työterveyshuollon vastaanotolle, eikä häntä ehkä huolitakaan sinne tartuntavaaran vuoksi. Niinpä ...
Voi olla jopa haitallinen informaatio levitettäväksi julkisella palstalla, että ei muka huolittaisi terveydenhuollon vastaanotolle.

Mirri kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Mirri kirjoitti:...Silloin potilas voi olla niin kipeä, ettei hänestä ole menemään terveyskeskuksen/työterveyshuollon vastaanotolle, eikä häntä ehkä huolitakaan sinne tartuntavaaran vuoksi. Niinpä ...
Voi olla jopa haitallinen informaatio levitettäväksi julkisella palstalla, että ei muka huolittaisi terveydenhuollon vastaanotolle.
Minkälaista haittaa näet?
- -

Hilppa kirjoitti:En muuten ymmärrä, mistä tämä ohje olla hakeutumatta lääkäriin influenssaan sairastuttuaan on peräisin?

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa