Mirri kirjoitti:Taitaa hallitus kuitenkin toivoa perustulojärjestelmältä taloudellisuutta ja säästöjä verrattuna nykyiseen tukisysteemiin...
En tiedä mitä tuohon sanoisi. Sinä olet vielä säilyttänyt lapsenuskosi.Mirri kirjoitti:... Tuskin se muuten olisi antanut Kelalle tehtäväksi suunnitella mallin perustulojärjestelmän kokeilua varten...
Mirri kirjoitti:... Ilmeisesti vuonna 2017 pitäisi Kelalla olla jokin valmis perustulosysteemi, jonka toimivuutta (ja säästävyyttä?) voitaisiin käytännössä kokeilla.
Mirri kirjoitti:Hilppa, vapaaehtoistyö voidaan tulkita työksi, jonka vuoksi ei ole oikeutta työttömyyskorvaukseen.
Hätämajoituksen auttajat huolestuivat: Voiko työttömyystuen menettää vapaaehtoistyön vuoksi?
Hätämajoituskeskuksissa työskentelevillä työttömillä vapaaehtoistyöntekijät pelkäävät työttömyystukien menettämistä. Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan karenssista ei pitäisi olla vaaraa, mutta paikallisten TE-toimistojen virkailijoilla voi olla ristiriitaisia tulkintoja.

Hilppa kirjoitti:PT:n käyttöönoton suunnittelu ja toteutus saattaa merkitä TE-keskusten palvelujen entistäkin suurempia huononnuksia. Koska ajatuksena on "tuossa on sinulle seteli, hoida itse kaikki loppu", ei enää tarvita TE-keskuksia ja niiden palvelut voidaankin sitten lopettaa tyystin (eiväthän ne nykyiselläänkään mitkään kovin hyvät ole). Porukka hakeutukoot sitten itse sinne minne huvittaa.
hilppa kirjoitti:Sitäpaitsi saaha nytkin tehdä työttömänä ollessaan töitä, kunhan vaan muistaa ilmoittaa tekemänsä työtunnit työvoimaviranomaisille.
Hilppa kirjoitti:Mirri kirjoitti:Hilppa, vapaaehtoistyö voidaan tulkita työksi, jonka vuoksi ei ole oikeutta työttömyyskorvaukseen.
Kyllä. Esimerkiksi urheiluseuroille tehty vapaaehtoistyö, jolla työttömät ovat yrittäneet korvata lastensa harrastuksesta koituvia kuluja, on tulkittu tuloksi ja työksi, joka ei ole sallittua työttömyyskorvausta nauttiville. Minä en tarkoittanutkaan sellaista, vaan esimerkiksi vanhuspalvelua tai maahanmuuttoon liittyvää vapaaehtoistyötä.
trisse kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Mirri kirjoitti:Hilppa, vapaaehtoistyö voidaan tulkita työksi, jonka vuoksi ei ole oikeutta työttömyyskorvaukseen.
Kyllä. Esimerkiksi urheiluseuroille tehty vapaaehtoistyö, jolla työttömät ovat yrittäneet korvata lastensa harrastuksesta koituvia kuluja, on tulkittu tuloksi ja työksi, joka ei ole sallittua työttömyyskorvausta nauttiville. Minä en tarkoittanutkaan sellaista, vaan esimerkiksi vanhuspalvelua tai maahanmuuttoon liittyvää vapaaehtoistyötä.
Miksi joku haluaisi tehdä lähtöarvoisesti raskasta ja huonostipalkattua työtä täysin ilmaiseksi? Tekisitkö itse?
Ryysy kirjoitti:Mitä eroa on vapaaehtoistyöllä ja työkokeilulla? Toisesta saa yhdeksän euroa päivässä (vähentääkö sosku sen tulona?) ja oikeuden vaihtaa vaippoja sekä osallistua 'hoitotyöhön' (mitä se ikinä tarkoittaakaan).
Ryysy kirjoitti:Mitä eroa on vapaaehtoistyöllä ja työkokeilulla? Toisesta saa yhdeksän euroa päivässä (vähentääkö sosku sen tulona?) ja oikeuden vaihtaa vaippoja sekä osallistua 'hoitotyöhön' (mitä se ikinä tarkoittaakaan).
Hilppa kirjoitti:Ryysy kirjoitti:Mitä eroa on vapaaehtoistyöllä ja työkokeilulla? Toisesta saa yhdeksän euroa päivässä (vähentääkö sosku sen tulona?) ja oikeuden vaihtaa vaippoja sekä osallistua 'hoitotyöhön' (mitä se ikinä tarkoittaakaan).
Tarkista joltain, joka on aiheeseen perehtynyt. Omien tietojeni mukaan vapaaehtoistyö sellaista, josta ei kerry mitään tuloja tekijälle. Voi solmia kontakteja ja hankkia mainetta ja verkostoitua, jotta saa tietoonsa avoimia työpaikkoja mahdollisesti ennen kuin tulevat julkiseen hakuun.
trisse kirjoitti:Niinpä. Jos haluaisin tehdä ilmaista työtä niin tekisin sen sillä tavalla että saisin edes sen 200 euroa kuussa siitä...
trisse kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Ryysy kirjoitti:Mitä eroa on vapaaehtoistyöllä ja työkokeilulla? Toisesta saa yhdeksän euroa päivässä (vähentääkö sosku sen tulona?) ja oikeuden vaihtaa vaippoja sekä osallistua 'hoitotyöhön' (mitä se ikinä tarkoittaakaan).
Tarkista joltain, joka on aiheeseen perehtynyt. Omien tietojeni mukaan vapaaehtoistyö sellaista, josta ei kerry mitään tuloja tekijälle. Voi solmia kontakteja ja hankkia mainetta ja verkostoitua, jotta saa tietoonsa avoimia työpaikkoja mahdollisesti ennen kuin tulevat julkiseen hakuun.
Voi itku sinun verkostojesi ja maineiden hankkimisesi kanssa. Enpä minä ole aiemmista töistäkään erityisemmin mainetta kerryttänyt. Jos et ole sosiaalinen, pidettävä ja energinen ihminen niin ei niitä verkostoja helposti kerry.
Kyllästynyt kirjoitti:trisse kirjoitti:Niinpä. Jos haluaisin tehdä ilmaista työtä niin tekisin sen sillä tavalla että saisin edes sen 200 euroa kuussa siitä...
200 €/kk ei ole ilmaista työtä. Tuon lisäksi saat asumistukea, kenties toimeentulotukea, ehkä sairauspäivärahaa tai työttömyyskorvausta.
trisse kirjoitti:Sinähän niistä hoitoalan vapaaehtoistöistä niin vitusti tiedätkin!
trisse kirjoitti:Joo, mutta eläke ei kerry työelämävalmennuksesta. Olen ollut noissa jo viitisen kertaa ja saanut tarpeekseni.
trisse kirjoitti:Vittu toi hilppa käy mun hermooni todella pahasti!
Paluu Yleistä ja ajankohtaista
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa