51 % suomalaisista kannattaa perustuloa

Re: 51 % suomalaisista kannattaa perustuloa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.01.2016 21:26

PT:n käyttöönoton suunnittelu ja toteutus saattaa merkitä TE-keskusten palvelujen entistäkin suurempia huononnuksia. Koska ajatuksena on "tuossa on sinulle seteli, hoida itse kaikki loppu", ei enää tarvita TE-keskuksia ja niiden palvelut voidaankin sitten lopettaa tyystin (eiväthän ne nykyiselläänkään mitkään kovin hyvät ole). Porukka hakeutukoot sitten itse sinne minne huvittaa.

Sitäpaitsi saaha nytkin tehdä työttömänä ollessaan töitä, kunhan vaan muistaa ilmoittaa tekemänsä työtunnit työvoimaviranomaisille.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.01.2016 21:32

Hilppa, vapaaehtoistyö voidaan tulkita työksi, jonka vuoksi ei ole oikeutta työttömyyskorvaukseen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 10.01.2016 21:33

Mirri kirjoitti:Taitaa hallitus kuitenkin toivoa perustulojärjestelmältä taloudellisuutta ja säästöjä verrattuna nykyiseen tukisysteemiin...

Mistähän nämä säästöt koituisivat? Jos asumistukijärjestelmää ei voi lopettaa, eikä toimeentulotukeakaan, miten olisi mahdollista saada säästöjä siitä, että kaikille maksetaan 800 € - joka sitten otetaan toisella kädellä samantien pois? Jo pelkkien käsittelykulujen täytyy olla merkittävä menoerä.
Mirri kirjoitti:... Tuskin se muuten olisi antanut Kelalle tehtäväksi suunnitella mallin perustulojärjestelmän kokeilua varten...
En tiedä mitä tuohon sanoisi. Sinä olet vielä säilyttänyt lapsenuskosi.
Mirri kirjoitti:... Ilmeisesti vuonna 2017 pitäisi Kelalla olla jokin valmis perustulosysteemi, jonka toimivuutta (ja säästävyyttä?) voitaisiin käytännössä kokeilla.

Kuulostaa pahalta. Mieleen tulee muita samantapaisia hankkeita, kuten sähköiset resepeptit ja sairauskertomusjärjestelmien yhtenäistäminen. Rahaa palaa pirusti, mutta tulokset ovat epäkelpoja ja toimimattomia.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.01.2016 21:39

Mirri kirjoitti:Hilppa, vapaaehtoistyö voidaan tulkita työksi, jonka vuoksi ei ole oikeutta työttömyyskorvaukseen.

Kyllä. Esimerkiksi urheiluseuroille tehty vapaaehtoistyö, jolla työttömät ovat yrittäneet korvata lastensa harrastuksesta koituvia kuluja, on tulkittu tuloksi ja työksi, joka ei ole sallittua työttömyyskorvausta nauttiville. Minä en tarkoittanutkaan sellaista, vaan esimerkiksi vanhuspalvelua tai maahanmuuttoon liittyvää vapaaehtoistyötä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.01.2016 21:49

Vapaaehtoistyö maahanmuuttajienkaan parissa ei välttämättä takaa työttömälle oikeutta pitää työttömyyskorvauksensa, koska tulkintoja on monenlaisia:
Hätämajoituksen auttajat huolestuivat: Voiko työttömyystuen menettää vapaaehtoistyön vuoksi?
Hätämajoituskeskuksissa työskentelevillä työttömillä vapaaehtoistyöntekijät pelkäävät työttömyystukien menettämistä. Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan karenssista ei pitäisi olla vaaraa, mutta paikallisten TE-toimistojen virkailijoilla voi olla ristiriitaisia tulkintoja.

http://yle.fi/uutiset/hatamajoituksen_a ... f=leiki-uu
Mirri

ViestiKirjoittaja trisse » 10.01.2016 21:56

Hilppa kirjoitti:PT:n käyttöönoton suunnittelu ja toteutus saattaa merkitä TE-keskusten palvelujen entistäkin suurempia huononnuksia. Koska ajatuksena on "tuossa on sinulle seteli, hoida itse kaikki loppu", ei enää tarvita TE-keskuksia ja niiden palvelut voidaankin sitten lopettaa tyystin (eiväthän ne nykyiselläänkään mitkään kovin hyvät ole). Porukka hakeutukoot sitten itse sinne minne huvittaa.

No sitähän se nykyäänkin on. Ei työkkärissä ole saanut enää asioida vuosiin. TE-keskukset olisi järkevä lopettaa kokonaan sillä eivät ne ole vuosiin olleet muuta kuin suojatyöpaikkoja TE-keskusten ihmisille.
hilppa kirjoitti:Sitäpaitsi saaha nytkin tehdä työttömänä ollessaan töitä, kunhan vaan muistaa ilmoittaa tekemänsä työtunnit työvoimaviranomaisille.

Kyllä mikäli ei kyseessä ole omaan yritystoimintaan verrattava työ. (Mitä esim. kirjoittaminen on)
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 10.01.2016 21:59

Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Hilppa, vapaaehtoistyö voidaan tulkita työksi, jonka vuoksi ei ole oikeutta työttömyyskorvaukseen.

Kyllä. Esimerkiksi urheiluseuroille tehty vapaaehtoistyö, jolla työttömät ovat yrittäneet korvata lastensa harrastuksesta koituvia kuluja, on tulkittu tuloksi ja työksi, joka ei ole sallittua työttömyyskorvausta nauttiville. Minä en tarkoittanutkaan sellaista, vaan esimerkiksi vanhuspalvelua tai maahanmuuttoon liittyvää vapaaehtoistyötä.

Miksi joku haluaisi tehdä lähtöarvoisesti raskasta ja huonostipalkattua työtä täysin ilmaiseksi? Tekisitkö itse?
trisse

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.01.2016 22:12

trisse kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:

Miksi joku haluaisi tehdä lähtöarvoisesti raskasta ja huonostipalkattua työtä täysin ilmaiseksi? Tekisitkö itse?

Kyseessä ei ole "raskaan ja huonostipalkatun työn ilmaiseksi tekeminen", vaan vapaaehtoistyö. Varsinaiseen työhön tarvitaan koulutus, mitä työttömillä ei useinkaan ole. Ei vaippoja pääse vaihtamaan, eikä varsinaiseen hoitotyöhön osallistumaankaan. Sen sijaan pääsee ehkä lukemaan lehtiä tai kirjoja, auttamaan kahvittelussa, seurustelemaan, ehkä jopa ulkoiluttamaan. Aiheeseen täytyy ensin perehtyä, varmasti mahdollisuus löytyy. Siis mahdollisuus korostan. En ole ketään tuuppaamassa minnekään, ideat ja aiheet täytyy jokaisen etsiä itse.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Ryysy » 10.01.2016 22:17

Mitä eroa on vapaaehtoistyöllä ja työkokeilulla? Toisesta saa yhdeksän euroa päivässä (vähentääkö sosku sen tulona?) ja oikeuden vaihtaa vaippoja sekä osallistua 'hoitotyöhön' (mitä se ikinä tarkoittaakaan).
Ryysy

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.01.2016 22:25

Ryysy kirjoitti:Mitä eroa on vapaaehtoistyöllä ja työkokeilulla? Toisesta saa yhdeksän euroa päivässä (vähentääkö sosku sen tulona?) ja oikeuden vaihtaa vaippoja sekä osallistua 'hoitotyöhön' (mitä se ikinä tarkoittaakaan).

Tarkista joltain, joka on aiheeseen perehtynyt. Omien tietojeni mukaan vapaaehtoistyö sellaista, josta ei kerry mitään tuloja tekijälle. Voi solmia kontakteja ja hankkia mainetta ja verkostoitua, jotta saa tietoonsa avoimia työpaikkoja mahdollisesti ennen kuin tulevat julkiseen hakuun.
Hilppa

ViestiKirjoittaja trisse » 10.01.2016 22:37

Ryysy kirjoitti:Mitä eroa on vapaaehtoistyöllä ja työkokeilulla? Toisesta saa yhdeksän euroa päivässä (vähentääkö sosku sen tulona?) ja oikeuden vaihtaa vaippoja sekä osallistua 'hoitotyöhön' (mitä se ikinä tarkoittaakaan).

Niinpä. Jos haluaisin tehdä ilmaista työtä niin tekisin sen sillä tavalla että saisin edes sen 200 euroa kuussa siitä. Vaikka tuntuukin siltä että olen elämäni aikana tehnyt niitä jo riittämiin.
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 10.01.2016 22:40

Hilppa kirjoitti:

Tarkista joltain, joka on aiheeseen perehtynyt. Omien tietojeni mukaan vapaaehtoistyö sellaista, josta ei kerry mitään tuloja tekijälle. Voi solmia kontakteja ja hankkia mainetta ja verkostoitua, jotta saa tietoonsa avoimia työpaikkoja mahdollisesti ennen kuin tulevat julkiseen hakuun.

Voi itku sinun verkostojesi ja maineiden hankkimisesi kanssa. Enpä minä ole aiemmista töistäkään erityisemmin mainetta kerryttänyt. Jos et ole sosiaalinen, pidettävä ja energinen ihminen niin ei niitä verkostoja helposti kerry.
trisse

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 10.01.2016 22:45

trisse kirjoitti:Niinpä. Jos haluaisin tehdä ilmaista työtä niin tekisin sen sillä tavalla että saisin edes sen 200 euroa kuussa siitä...

200 €/kk ei ole ilmaista työtä. Tuon lisäksi saat asumistukea, kenties toimeentulotukea, ehkä sairauspäivärahaa tai työttömyyskorvausta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.01.2016 22:52

trisse kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:

Voi itku sinun verkostojesi ja maineiden hankkimisesi kanssa. Enpä minä ole aiemmista töistäkään erityisemmin mainetta kerryttänyt. Jos et ole sosiaalinen, pidettävä ja energinen ihminen niin ei niitä verkostoja helposti kerry.

Ei minun verkostojeni tahi maineen takia mitään itkua tarvitse mainita.

Ei persoonan sosiaalisuus ole mikään mittari. Tärkein asia on työhön suhtautumisen asenne ja sen näyttäminen.
Hilppa

ViestiKirjoittaja trisse » 10.01.2016 23:10

Sinähän niistä hoitoalan vapaaehtoistöistä niin vitusti tiedätkin!
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 10.01.2016 23:12

Kyllästynyt kirjoitti:
trisse kirjoitti:Niinpä. Jos haluaisin tehdä ilmaista työtä niin tekisin sen sillä tavalla että saisin edes sen 200 euroa kuussa siitä...

200 €/kk ei ole ilmaista työtä. Tuon lisäksi saat asumistukea, kenties toimeentulotukea, ehkä sairauspäivärahaa tai työttömyyskorvausta.

Joo, mutta eläke ei kerry työelämävalmennuksesta. Olen ollut noissa jo viitisen kertaa ja saanut tarpeekseni.
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 10.01.2016 23:13

Vittu toi hilppa käy mun hermooni todella pahasti!
trisse

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.01.2016 23:14

trisse kirjoitti:Sinähän niistä hoitoalan vapaaehtoistöistä niin vitusti tiedätkin!

Työelämästä ylipäätään tiedän. Vitusti tietäminen ei taida olla aivan selkeä mittari.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 10.01.2016 23:16

trisse kirjoitti:Joo, mutta eläke ei kerry työelämävalmennuksesta. Olen ollut noissa jo viitisen kertaa ja saanut tarpeekseni.

Ei kerry ei, mutta muistatko kun laskit eläkkeesi määrän? Minä saisin suunnilleen yhtä paljon kuin sinä, vaikka minulla on enemmän työvuosia kuin sinulla tulee koskaan olemaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.01.2016 23:19

trisse kirjoitti:Vittu toi hilppa käy mun hermooni todella pahasti!

No jotain hyvää sentään. Jonkun pitäisi käydä vielä paljon paljon enemmän hermoosi, jotta joskus tajuaisit jotain.
Hilppa

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista