Oletko joulu-ihminen?

Oletko joulu-ihminen?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.12.2015 19:34

Oletko joulu-ihminen?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Oletko joulu-ihminen?

ViestiKirjoittaja Maaria » 16.12.2015 19:38

Olen aina pitänyt joulusta. Enemmän pidin siitä lapsena, nyt onnistuu pilaamaan joulurauhansa itsekin tehokkaasti. Nykyään vähän rasittaa etsiskellä lahjoja, jotka loppujen lopuksi ovat sopimattomia ja huonoja. Meidän välillä perheessä on myös paljon näyttelyä. Ei osata olla luonnollisesti lähellä, muuten kuin umpikännissä. (Liioittelen ehkä vähän). Toisaalta on meillä hetkemme ja silloin joulu tuntuu hyvälle.
Maaria

ViestiKirjoittaja Pinja » 16.12.2015 20:31

Olen joulu-ihminen. Rakastan viettää joulua kotona. Tykkään jouluaatosta. Pidän jouluvaloista ja kynttilöistä. Lahjojen etsintä on yleensä mukavaa. Tykkään joukukorteista. Kuuntelen joulumusiikkia. Jouluruokia en itse tee, ostan valmiina.
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.12.2015 20:59

Kyllä minäkin joulusta pidän, mutta en ole varsinainen joulu-ihminen, en myöskään vappu-ihminen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 16.12.2015 21:06

Sinut pitäisi kangistaa kaavoihin, olet joulu-ihminen, sanot mitä hyvänsä.
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.12.2015 23:34

En ole jouluihminen, en tietääkseni koskaan varsinaisesti ollutkaan ja nykyisin en senkään vertaa. Menneet jouluni vuosikymmenten varrelta sisältävät ikäviä muistoja, ja nykyisin nautiskelen siitä, ettei ole mitään velvoitetta viettää joulua millään lailla. Voin ohittaa koko jutun, jos satun haluamaan.

Jouluun liittyvät tunnelmat kuitenkin miellyttävät esteettistä silmää ja miksei hajuaistiakin; muistan näin olleen jo lapsuudessani. Joulukuuset, jouluvalot, kynttilät... Hyasintitkin, kunhan 'lemuavat' muualla kuin minun kodissani. Nykyisin ihastelen muiden tekemiä joulukoristeluita. Jouluvalot ja kauniisti koristellut kuuset tuntuvat aina yhtä sykähdyttäviltä, mutta itse en haluaisi mihinkään koristelupuuhiin ryhtyä joten huokaisen helpotuksesta: onneksi ei tarvitse.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 17.12.2015 00:05

Mutta millainen on jouluihminen? En varmaan tunne yhtään sellaista ihmistä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 17.12.2015 00:08

He mm. huseeraavat muille ihanan joulun.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.12.2015 00:15

Tai voivat olla joulukoristeisiin hullaantuneita niin, että alkavat heinäkuussa unelmoida tulevasta joulustaan ja hyvissä ajoin syksyn kuluessa suunnitella sitä kaikkine rekvisiittoineen. Ainakin Tampereella on ollut jouluihmisiä varten ympäri vuoden auki oleva joulupuotikin; en tiedä onko enää.

Jouluihminen voi 'huseerata' joulun toisille, mutta luulen hänen voivan tehdä saman myös ihan itseään varten - omaksi ilokseen ja mielihyväkseen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kuutar » 17.12.2015 01:31

Pidän jouluruokien laitosta ja joululahjojen ostamisesta, joulumusiikistakin ja valoista.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 17.12.2015 01:52

Mirri kirjoitti:Jouluihminen voi 'huseerata' joulun toisille, mutta luulen hänen voivan tehdä saman myös ihan itseään varten - omaksi ilokseen ja mielihyväkseen.

Veikkaan, että oikea jouluihminen toimii juuri noin. Hän valmistelee joulua omaksi ilokseen ja mielihyväkseen.
Ihanan joulun järjestäminen toisille, jos toisia on, tulee sitten sivutuotteena, josta saa lisämielihyvää.

Erotuksena me lukuisat (yleensä naiset), jotka järjestämme toisille ehkä ihanankin joulun.
Mutta teemme sen duunina muiden duunien joukossa. Vapaaehtoisesti, mutta hieman huokaisten.
Valkosiipi

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet