"Musiikkitalon sali on tylsä"

Re: "Musiikkitalon sali on tylsä"

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.08.2015 09:42

huu kirjoitti:Musiikkitalon akustiikka on tyydyttävä vain jos sitä vertaa täysin epäonnistuneeseen Finlandia-talon akustiikkaan...
Olen eri mieltä. Vaikka Musiikkitalon(kin) akustiikassa olisi puutteita, valituksesi huonosta kuuluvuudesta orkesterin takana olevilla paikoilla, on kuin kiukuttelisi siitä, ettei tikkukaramelli maistu belgialaiselle suklaalle.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 31.08.2015 10:10

Konsertti on muutakin kuin kuulemista: Minusta on hauskaa istua bandin takana 1. rivillä ja katsella, kun rummunlyöjä tarkastelee ja "korjailee" miltei koko ajan instrumenttiaan ja kun torven soittajat valuttavat räkää käyristä putkistaan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 31.08.2015 10:15

Lokki taisi pitää Lahden ja Kuopion saleja Suomen parhaina. Ulkomailla mm. Amsterdam.

Musiikkitalossa - hän selitti - korkeat ja kirkkaat jäävät vajaiksi (viulut, huilut), samoin syvät bassot; mm. siksi sali ei ole "dynaaminen".
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja huu » 31.08.2015 11:15

Kyllästynyt kirjoitti:
huu kirjoitti:Musiikkitalon akustiikka on tyydyttävä vain jos sitä vertaa täysin epäonnistuneeseen Finlandia-talon akustiikkaan...
Olen eri mieltä. Vaikka Musiikkitalon(kin) akustiikassa olisi puutteita, valituksesi huonosta kuuluvuudesta orkesterin takana olevilla paikoilla, on kuin kiukuttelisi siitä, ettei tikkukaramelli maistu belgialaiselle suklaalle.

En valita vain orkesterin takana olevista paikoista. Kyseessä oli esimerkki kaipaamastasi henkilökohtaisesta kokemuksesta. Yleisemmin totesin olevani Jukka Isopuron käsityksen kanssa samaa mieltä, mutta sehän ei sinulle kelvannut vaikka kaipasit ammattitasoista kritiikkiä.
huu

ViestiKirjoittaja huu » 31.08.2015 11:30

Psykopatologia kirjoitti:Konsertti on muutakin kuin kuulemista: Minusta on hauskaa istua bandin takana 1. rivillä ja katsella, kun rummunlyöjä tarkastelee ja "korjailee" miltei koko ajan instrumenttiaan ja kun torven soittajat valuttavat räkää käyristä putkistaan.

Siihen et tarvitse akustiikkaa, vaan riittävän valaistuksen.

Psykopatologia kirjoitti:Lokki taisi pitää Lahden ja Kuopion saleja Suomen parhaina. Ulkomailla mm. Amsterdam.

Musiikkitalossa - hän selitti - korkeat ja kirkkaat jäävät vajaiksi (viulut, huilut), samoin syvät bassot; mm. siksi sali ei ole "dynaaminen".

Kuopion salissa en ole koskaan ollut, Lahden salista (siis Sibelius-talo) olisi urkujen kuuluvuuden suhteen paljonkin sanottavaa. En ole kuunnellut muita kuin urkukonsertteja Lahdessa.

Uskon hyvinkin, että omaat laajimman kokemuksen Musiikkitalosta ja varmaan Kyllästynyt tulee heti kakkosena. Olettehan te niin kulturelleja.

Minua lisäksi riivaa se, että en ehdi varata sopivia paikkoja ennen kuin ne on myyty ja taas eilisen hintaisiin konsertteihin ei ole järkevää mennä toisluokkaisille paikoille.

Tänä iltana Kallion kirkossa klo 19.00 Helsingin seurakunnat päättävät kesäkonsertien sarjan. Uruissa Ilpo Laspas. Eikä maksa mitään (ellei halua ohjelmaa).
huu

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.08.2015 12:01

huu kirjoitti:... En valita vain orkesterin takana olevista paikoista. Kyseessä oli esimerkki kaipaamastasi henkilökohtaisesta kokemuksesta...

Kokemuksia kaipasin, koska antamasi linkkien artikkelit olen jo aikoja sitten lukenut.
huu kirjoitti:... Yleisemmin totesin olevani Jukka Isopuron käsityksen kanssa samaa mieltä, mutta sehän ei sinulle kelvannut vaikka kaipasit ammattitasoista kritiikkiä.

Isopuron kritiikin olen lukenut, mutta koska sinä esiinnyt niin kultturellin ja asiantuntijan oloisesti, halusin kuulla sinun mielipiteesi ja kertomuksia sinun omista kokemuksistasi Musiikkitalon akustiikasta. Jos kuitenkin edelleen nojaat (vain) Isopuron näkemykseen ja mielipiteeseen, mielestäni valitat kuuluvuudesta paikoilla joilla et ole edes istunut - ja puhut Isopuron suulla.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 31.08.2015 12:43

huu kirjoitti:- -
...Lahden salista (siis Sibelius-talo) olisi urkujen kuuluvuuden suhteen paljonkin sanottavaa. En ole kuunnellut muita kuin urkukonsertteja Lahdessa.

- -

Tänä iltana Kallion kirkossa klo 19.00 Helsingin seurakunnat päättävät kesäkonsertien sarjan. Uruissa Ilpo Laspas. Eikä maksa mitään (ellei halua ohjelmaa).

Minua kiinnostaisi käydä kuuntelemassa Lahden Sibelius-talossa joko kamarimusiikkia (pieni kokoonpano, koska sali on pieni ja intiimin oloinen) tai vanhaa musiikkia, vaikka Helsingin Barokkiorkesteria. Ei vaan koskaan ole ollut tilaisuutta. Mitä olit kirjoittamassa Lahden Sibelius-talosta?

Kiitos tiedosta. Harkitaan. Voi kuitenkin olla, että en ehdi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja huu » 31.08.2015 13:40

Olen ollut Lahden Sibelius-talossa kait neljänä vuonna peräkkäin urkuviikkojen aikaan. Urkujen kuulumisen kannalta riskiraja on permannon kahdeksas tai suurin piirtein niin rivi. Sen pienemmällä puolella urut kuuluvat huonosti.

Kaksi viimeistä käyntiäni olivat, kun Cameron oli soittamassa ja urut hajosivat kesken soiton. Istuin parvella saksalaisurkurin vieressä ja aloimme kilpailla kumpi nopeammin pystyy sanomaan show-urkuri Cameronin kappaleen julkaistun ohjelman puuttuessa. Naapurini voitti kuusi kahdeksasta ja totesin hänen olevan ammattilainen. Hän tunnusti: Garmisch Partenkirchen'in kirkon urkuri.

Viime vuonna kävin vaimon ystävättären miehen takia Harley Davinsson - prätkäkonsertissa ja niin tänä vuonna lopettajaiskonsertissa Hollolan vanhassa kirkossa, uruissa Pétur Sakari (nimitetty vuoden 2017 tammikuussa soittamaan Pariisin Notre Dame - katedraalin urkuja).
huu

ViestiKirjoittaja huu » 31.08.2015 13:44

Kyllästynyt kirjoitti:
huu kirjoitti:... En valita vain orkesterin takana olevista paikoista. Kyseessä oli esimerkki kaipaamastasi henkilökohtaisesta kokemuksesta...

Kokemuksia kaipasin, koska antamasi linkkien artikkelit olen jo aikoja sitten lukenut.

huu kirjoitti:... Yleisemmin totesin olevani Jukka Isopuron käsityksen kanssa samaa mieltä, mutta sehän ei sinulle kelvannut vaikka kaipasit ammattitasoista kritiikkiä.

Isopuron kritiikin olen lukenut, mutta koska sinä esiinnyt niin kultturellin ja asiantuntijan oloisesti, halusin kuulla sinun mielipiteesi ja kertomuksia sinun omista kokemuksistasi Musiikkitalon akustiikasta. Jos kuitenkin edelleen nojaat (vain) Isopuron näkemykseen ja mielipiteeseen, mielestäni valitat kuuluvuudesta paikoilla joilla et ole edes istunut - ja puhut Isopuron suulla.

Sattumoisin voin vastata kysymykseesi eri istumapaikoistani, koska kirjasin niitä muistiin (ruksi ruutuun pohjakarttaan). Tarkoitus oli estää virheen kertautuminen. Tallessa on jo mainitsemani lisäksi viisi eri paikkaa ja sen jälkeen sain tiedon kohtuullisesta orkesterinkuulemispaikasta ammattilaiselta.

Siis P 3 078; L 3 068; R2 094; S 2 1066 ja T 2 1168. Jätän pois sen saamani tiedon hyvästä paikasta, jotta et istuisi joskus vieressäni .

On selvää, että seuraavaksi haluat lippujen jäljenteet ja että minun tulisi selvittää kunkin paikan puutteet. Niin paljon vaivannäköä ja aikaa vakuuttamiseksesi en aio suoda.

Et ole esittänyt millä perusteilla epäät havaintojani. Mihin vertaat? Pelkkä korskeilu tyttären opiskelualasta tai ilmaisu erimielisyydestä kanssani perusteitta on kevyttä.

Mutta sinulla on aikaa jauhaa, minulla ei. Katson palstaa seuraavan kerran myöhään illalla, jos viitsin.
huu

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.08.2015 14:33

huu kirjoitti:Sattumoisin voin vastata kysymykseesi eri istumapaikoistani, koska kirjasin niitä muistiin (ruksi ruutuun pohjakarttaan). Tarkoitus oli estää virheen kertautuminen. Tallessa on jo mainitsemani lisäksi viisi eri paikkaa ja sen jälkeen sain tiedon kohtuullisesta orkesterinkuulemispaikasta ammattilaiselta...

Hienoa! Nyt tiedän enemmän siitä, mistä kannattaa paikkansa varata.
huu kirjoitti:... Jätän pois sen saamani tiedon hyvästä paikasta, jotta et istuisi joskus vieressäni...

En tietenkään voi ottaa vastuulleni niin traumaattista kokemusta.
huu kirjoitti:... On selvää, että seuraavaksi haluat lippujen jäljenteet ja että minun tulisi selvittää kunkin paikan puutteet. Niin paljon vaivannäköä ja aikaa vakuuttamiseksesi en aio suoda...
Ei ole lainkaan selvää, koska ei minulla sellaisia aikomuksia ole ollut.

Eikä sinun tarvitse erikseen selvittää kunkin paikan puutteita, sillä nythän voin halutessani kokeilla itse miltä paska akustiikka kuulostaa. Minä kun en ole sellaista vielä Musiikkitalossa kuullut.

Kiitän ja kumarran otsa ruvella suuresta vaivannäöstäsi moukkien valistamisen ankealla uralla.
huu kirjoitti:... Et ole esittänyt millä perusteilla epäät havaintojani...

En ole evännyt mitään. Olenpahan vain uteliaana halunnut kuulla asiantuntijan henkilökohtaisia kokemuksia Musiikkitalon paskasta akustiikasta.
huu kirjoitti:... Mihin vertaat? Pelkkä korskeilu tyttären opiskelualasta tai ilmaisu erimielisyydestä kanssani perusteitta on kevyttä...

En ole tehnyt mitään muita vertailuja kuin maininnut Finlandia-talon surullisenkuuluisan akustiikan, sinähän niitä korskeita vertailuja olet esittänyt. Ja kuten olen mielestäni antanut ymmärtääkin, ei minulla ole asiantuntemusta tai pätevyyttä sinun mielipiteitäsi kumota; kunhan ihmettelen käyttämääsi kuvausta "paska akustiikka". Jotenkin tuollainen ehdottomuus sekä alatyylin ilmaisu ei sovi sivistyneen ihmisen suuhun.
Kyse ole tyttäreni, vaan poikani työ- ja opiskelualasta. Erityistä korskeilua en akustiikan opiskelun mainitsemisessa näe, mutta jos haluaisin hänen tekemisillään kerskua, siihen olisi painavampiakin perusteluja kuin akustiikan opinnot. Olen kuitenkin tietoisesti yrittänyt olla niillä ylpeilemättä, vaikka toisinaan mieli tekeekin.
huu kirjoitti:... Mutta sinulla on aikaa jauhaa, minulla ei. Katson palstaa seuraavan kerran myöhään illalla, jos viitsin.

Olen lähestulkoon mykistynyt kiitollisuudesta osoittamaasi armollisuutta kohtaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 31.08.2015 14:52

huu kirjoitti: (- -)
Kaksi viimeistä käyntiäni olivat, kun Cameron oli soittamassa ja urut hajosivat kesken soiton. Istuin parvella saksalaisurkurin vieressä ja aloimme kilpailla kumpi nopeammin pystyy sanomaan show-urkuri Cameronin kappaleen julkaistun ohjelman puuttuessa. Naapurini voitti kuusi kahdeksasta ja totesin hänen olevan ammattilainen. Hän tunnusti: Garmisch Partenkirchen'in kirkon urkuri. (- -)

Miten tuo on mahdollista? Urkumusiikkihan on miltei kokonaan (jatsimaista) improvisaatiota (paitsi Bachin Toccata ja fuuga).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja huu » 01.09.2015 13:24

Kyllästynyt kirjoitti:
huu kirjoitti:Sattumoisin voin vastata kysymykseesi eri istumapaikoistani, koska kirjasin niitä muistiin (ruksi ruutuun pohjakarttaan). Tarkoitus oli estää virheen kertautuminen. Tallessa on jo mainitsemani lisäksi viisi eri paikkaa ja sen jälkeen sain tiedon kohtuullisesta orkesterinkuulemispaikasta ammattilaiselta...

Hienoa! Nyt tiedän enemmän siitä, mistä kannattaa paikkansa varata.

Jos nyt kerran pidät istumisesta paskassa, se ei nyt - palstan luonteen huomioon ottaen - ole tuomittavaa. Muista kuitenkin pestä itsesi jollain antiseptisellä aineella (esim. Septidin), jotta et saa tulehdusta. Musiikkitalon tunkkaissa lähteissä rypiessä kannattaa muistaa myös naegleria fowleri ameban riski (viittaan kintaalla CNN-uutiseen http://edition.cnn.com/2015/08/31/healt ... index.html).

huu kirjoitti:... Et ole esittänyt millä perusteilla epäät havaintojani...

Kyllästynyt kirjoitti: En ole evännyt mitään. Olenpahan vain uteliaana halunnut kuulla asiantuntijan henkilökohtaisia kokemuksia Musiikkitalon paskasta akustiikasta.

huu kirjoitti:... Mihin vertaat? Pelkkä korskeilu tyttären opiskelualasta tai ilmaisu erimielisyydestä kanssani perusteitta on kevyttä...

Kyllästynyt kirjoitti:En ole tehnyt mitään muita vertailuja kuin maininnut Finlandia-talon surullisenkuuluisan akustiikan, sinähän niitä korskeita vertailuja olet esittänyt. Ja kuten olen mielestäni antanut ymmärtääkin, ei minulla ole asiantuntemusta tai pätevyyttä sinun mielipiteitäsi kumota; kunhan ihmettelen käyttämääsi kuvausta "paska akustiikka". Jotenkin tuollainen ehdottomuus sekä alatyylin ilmaisu ei sovi sivistyneen ihmisen suuhun.

Kyse ole tyttäreni, vaan poikani työ- ja opiskelualasta. Erityistä korskeilua en akustiikan opiskelun mainitsemisessa näe, mutta jos haluaisin hänen tekemisillään kerskua, siihen olisi painavampiakin perusteluja kuin akustiikan opinnot. Olen kuitenkin tietoisesti yrittänyt olla niillä ylpeilemättä, vaikka toisinaan mieli tekeekin.

Tämä tarkennus jälkikasvun alasta – vaikka onkin itse asian kannalta tarpeeton – jääkin ainoaksi anniksesi tässä keskustelussa.

En kuulu kategoriaasi ”sivistyneet ihmiset”: sehän selvästi loukkaisi ilmaisun vapauttani. Tyyliopetuksesi voit säästää muille. Yrityksesikin on naurettava.

Kyllästynyt kirjoitti:Olen lähestulkoon mykistynyt kiitollisuudesta osoittamaasi armollisuutta kohtaan.

Kiitollisuutesi jää kyllä täysin yksipuoliseksi.
huu

ViestiKirjoittaja huu » 01.09.2015 13:27

Psykopatologia kirjoitti:Miten tuo on mahdollista? Urkumusiikkihan on miltei kokonaan (jatsimaista) improvisaatiota (paitsi Bachin Toccata ja fuuga).

Muistelen nähneeni tämän statement’in aiemminkin. Se jättää pari kysymystä:

kun nyt dzääs syntyi vasta 1800-luvulla ja urut Wikin mukaan 200-luvulla, tähän jää noin 1.600 vuoden aukko, joka nyt tulisi täyttää jollain, jos haluamme seurata palstan Pääjohtajan kieltämättä hieman sumeaa logiikkaa.

JSB sävelsi useampia toccata ja fuugia. Mikäköhän on jäänyt Pääjohtajan korvamadoksi noin tunnustukselliseen ylenantoon saakka?

Vaikka mitä väliä. Tasaraha.

Terveisiä tutuille.

https://www.youtube.com/watch?v=vdytOGnUFoI
huu

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.09.2015 15:59

huu kirjoitti:Jos nyt kerran pidät istumisesta paskassa, se ei nyt - palstan luonteen huomioon ottaen - ole tuomittavaa...

Ei Musiikkitalossa tarvitse paskassa istua, eikä tarvitse täälläkään - yleensä...
huu kirjoitti:... En kuulu kategoriaasi ”sivistyneet ihmiset”: sehän selvästi loukkaisi ilmaisun vapauttani. Tyyliopetuksesi voit säästää muille. Yrityksesikin on naurettava...

Niin, jotkut ihmiset ovat sivistyneitä vain pinnalta, ja jotkut sivistymättömiä vain pintapuolisesti. Kumpaan kategoriaan sinä itse tunnet kuuluvasi?
----
Saako lähettää terveisiä?
Eikö.
No ei se mitään, lähetän kuitenkin:

Pink Floyd - Vera

https://www.youtube.com/watch?v=F7ZI1iqDa3s
Kesto 1:29

Does anybody here remember Vera Lynn?
Remember how she said that
We would meet again
Some sunny day?
Vera! Vera!
What has become of you?
Does anybody else here
Feel the way I do?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.09.2015 16:32

La Dolce Vita (1960): Steiner plays Bach's Toccata and Fugue
https://www.youtube.com/watch?v=Ss9reS6BZtw (2:14)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.09.2015 16:43

Psykopatologia kirjoitti:La Dolce Vita (1962): Steiner plays Bach's Toccata and Fugue
https://www.youtube.com/watch?v=Ss9reS6BZtw (2:14)

Elokuvan setup mättää; Bachin toccata ja fuugan (D-molli) soittajalla jalat kulkevat jalkiolla kuin ompelukoneen neulat. Elokuvan näyttelijä ei ketaroitaan liikautakaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja jupe » 03.09.2015 21:39

Myös miksauksessa oli toivomisen varaa ainakin tänä iltana televisiossa: Vähälän viulu hukkui välillä orkesterin pauhuun.
jupe

Edellinen

Paluu Yleistä ja ajankohtaista