Kuntouttava työtoiminta

Kuntouttava työtoiminta

ViestiKirjoittaja Ryysy » 02.05.2015 23:28

https://drive.google.com/file/d/0BzVaqz ... view?pli=1 (37:28)

Jos teillä on 37 minuuttia aikaa, niin kuunnelkaa tämä autenttinen nauhoitus aktivointisuunnitelman laatimistilaisuudesta, jonka tuloksena asiakas ohjattiin jatkamaan kuntouttavaa työtoimintaa. Työ on entiseen tapaan työskentelyä kunnan mielenterveysyksikön päivätoimintakeskuksessa jopa yksin ja ilman paikalla olevaa työnohjaajaa. Ei tarvinne erikseen mainita, että se on vastoin palkkatyötä korvaavan työn kieltoa.

http://sakutimonen.com/2015/04/nain-rikotaan-lakia/

Apua, en ymmärrä mitään! Mutta meneehän tämä, kun on "rakkaussuhde" virastoihin jo valmiina.
Ryysy

Re: Kuntouttava työtoiminta

ViestiKirjoittaja Ryysy » 02.05.2015 23:43

Yhdeksän euron näiveröt: http://sakutimonen.com/2015/05/yhdeksan-euron-naiverot/
_____

Olen päässyt kanssa (palkallisen palkallisena sijaisena) kuuntelemaan, mitä kunnan työntekijät ovat mieltä siitä, että väkisellä työnnetään paikkoihin "kuntoutettavia" ihmisiä. Ja aika kauheaa tekstiä sieltä on tullut. Suoraan sanottu, että "vituttaa, kun näitä pitää tänne ottaa, kun kunta vaatii, meille ei enää edes mahdu ketään".

Myös kahvipöydässä tuli eräs näiverö puheenaiheeksi (puhuivat hänestä) ja totesin vain, että "ai, luulin, että hän on ihan tavallisessa työharjoittelussa". JÄRKYTYIN vastauksesta: "No, jokin pilleristihän hän on, on sen uuden fitnes-riippuvuudenkin vaan tilalle hommannut, mitä lie, joku lääkeriippuvainen."
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kuutar » 03.05.2015 02:11

Siis onko kuntouttava työtoiminta tarkoitettu tavallisille työttömille vai mt-ongelmaisille? On kyllä ihmeellistä, että samassa työpaikassa voi olla: a) niitä onnekkaita jotka saavat palkkaa työstään, b) työttömiä jotka tekevät työtä työttömyyskorvauksella ja c) joillekin työntekijöille työ onkin kuntoutusta. Mitähän tähän olisi sanottu kultaisella 60-luvulla? Mitä sanooa ay-liike?
Kuutar

ViestiKirjoittaja toope » 03.05.2015 07:16

Kuutar kirjoitti:Siis onko kuntouttava työtoiminta tarkoitettu tavallisille työttömille vai mt-ongelmaisille?

Kyllä kuntouttava työtoiminta on tarkoitettu kaikille töistä kauan poisolleille. Esim. fyysisesti sairaille.

Minua on alkanut vähän pikkuhiljaa kyrsimään tämä mielisaiden tapa omia itselleen kaikki tukimuodot ja sitten he menevät johonkin työkokeiluun ja ovat olevinaan ainuita oikeita sairaita.
toope

ViestiKirjoittaja Ryysy » 03.05.2015 07:32

Tuossa äänitteessä kuntouttavassa työtoiminnassa oleva oli mt-sairaille pikemminkin "ohjaajana" - eli mm. kertoi kuskaavansa asiakkaita eri paikkoihin jne. Äänitteessä ei ollut siis mt-potilas (tai mistäs sen tietää) vaan pikemminkin "työnvieroksuja". (Perinteisiä termejä käyttääkseni.)

Työkkärin kivoja juttuja - odotan innolla. Ehkä minäkin pääsen mt-pajaan ohjaajaksi (eikös olisikin mukavaa, tervettä ja kuntouttavaa?) tai sitten pääsenkin pajalle askartelemaan.
Ryysy

ViestiKirjoittaja toope » 03.05.2015 07:50

Mukavampaa tietenkin on ryypätä kotona mutta kuntouttavampaa ja terveempää on mennä pajalle.

Mitä sulle oikein pitäisi yhteiskunnan tarjota?
Prinsessapäähine-ja istuin ja mäyräkoirallinen kaljaa tuolin viereen joka päivä.
toope

ViestiKirjoittaja Ryysy » 03.05.2015 08:04

Minulla on jo prinsessapäähine ja mäyräkoiran kääre. Ei yhteiskunnan tarvitse tarjota minulle yhtään mitään. Mutta eikö teitä ketään haittaa, jos minä menen esim. hoitamaan (vanhaa / sairasta) omaistanne? Oletteko kaikki ihan peukut pystyssä, että "hyvä Ryysy - me luotetaan sinuun"?
Ryysy

ViestiKirjoittaja toope » 03.05.2015 08:11

Mulla ei ole vanhaa ja sairasta ihmistä yhteiskunnan hoidettavana. Omaiseni kuolevat ennen vanhuutta.
Ethän sinä kelleen kuitenkaan lääkkeitä voi antaa, joten etköhän selviä vaipan vaihdosta ihan hyvin.
Vaikka en mie tajua, miksi niitä vanhuksia sulle tuodaan mt-pajalle?
toope

ViestiKirjoittaja toope » 03.05.2015 08:14

Flower kirjoitti:Minäkin haluan ohjaajakokemusta saamaan! Se voisi jopa oikeasti auttaa työnhaussa. Pitää selvittää onko meilläpäin tuollaista mahdollisuutta.

Millaisen työpaikan saamiiseen auttaa, jos on kokemusta mielisairaiden askartelukerhon ohjaajana olemisesta?
toope

ViestiKirjoittaja toope » 03.05.2015 08:25

Sellaisiin palkkallisiin hommiin nyt tarvitaan koulutus kaiketi.
Esim porojen ohjaajaksi päästäkseen, pitää olla porohoitajakoulutus ja jos taas haluaa porohoitajan ohjaaksi, pitää olla poroagrologi koulutus.
toope

ViestiKirjoittaja Ryysy » 03.05.2015 08:25

toope kirjoitti:Mulla ei ole vanhaa ja sairasta ihmistä yhteiskunnan hoidettavana. Omaiseni kuolevat ennen vanhuutta.
Ethän sinä kelleen kuitenkaan lääkkeitä voi antaa, joten etköhän selviä vaipan vaihdosta ihan hyvin.
Vaikka en mie tajua, miksi niitä vanhuksia sulle tuodaan mt-pajalle?

Kun niitä ei tuoda mt-pajalle, vaan erilaisten työkkärin työllistystoimien kautta voi päästä töihin (yhdeksän euron näiveröksi siis) mihin vain kunnan paikkaan, koska kunnan työpaikoilla on velvollisuus vastaanottaa a) työharjoittelijat opiskelun kautta, b) työkokeilijat, c) kuntouttavaan työtoimintaan oikeutetut, d) siviilipalvelijat, e) yhdyskuntapalvelua suorittavat, f) joskus kai palkkatuetut - en ole varma. Sitten taas kunnan työntekijät valittavat näistä riesoista. Mutta mukava, että luotat! Itse en välttämättä tiedä luottaisinko kouluttamattomiin ihmisiin. Lääkkeitä saa antaa, mutta niitä ei saa jakaa.

Eli läheskään kaikkia "kuntouttavan työtoiminnan" ihmisiä ei laiteta pajoihin askartelemaan. Vain pikkuinen osa. (PS: Tekstissäni saattaa olla virheitä - en esim. tiedä voivatko yksityisetkin ottaa työkokeilijoita...)
Ryysy

ViestiKirjoittaja toope » 03.05.2015 08:28

Minä olen ollut enoni metsäfirmassa työkokeilussa, vakuutusyhtiö maksoi sen.
toope

ViestiKirjoittaja toope » 03.05.2015 08:50

Sun mielestäkö milla tahansa koulutuksella, sopisi mielisairaiden kuntoutustyön ohjaajaksi?
toope

ViestiKirjoittaja Ryysy » 03.05.2015 09:02

Työkokeiluun kyllä sopii oikein hyvin, kun lakia työkkärin tyyliin luetaan.

Lisäys: tuossa nauhalla ei vissiin paljastu tämän henkilön koulutus, mutta tavallaan toivon ja tavallaan en toivo, että hän ei ole mt-alan ammattilainen. Kertoo mm. olleensa yhden päivän vastuussa koko päivätoiminnasta (yhdeksästä henkilöstä), kuskanneensa asiakkaita jne. Koska jos hän ei ole mt-alan ammattilainen, kuulostaa tilanne mt-kuntoutujien ohjaajana ilman koulutusta aika kaamealta... mutta jos hän taas on mt-alan ammattilainen, niin kuulostaa ihmeelliseltä, että oikeaa palkkaa ei kuitenkaan makseta.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 03.05.2015 10:23

Palkkaa vai ei?
Julkaistu 08. huhtikuu 2015

Edellisessä jutussani kerroin taulukoiden avulla, että SDP:n puheenjohtaja Antti Rinteen ehdottama ihan oikea työllistäminen ihan oikealla palkalla on mahdollista eikä edes tule hirmuisen kalliiksi. Suurin osa käytettävästä rahasta liikkuisi julkisen sektorin sisällä ja kaikkein eniten siitä hyötyisi se palkkaa saava työllistettävä.

(...)

Yhteistä näille kaikille on, että he ovat aktivoinniksi kutsutussa työvoimapoliittisessa toimenpiteessä. He saavat työmarkkinatuen korotusosineen sekä yhdeksän euron päivittäisen kulukorvauksen. Heillä ei ole työsuhdetta eikä heille kerry kovastakaan työstä palkkaa, eläkettä tai vuosilomaa.

Seuraavassa sarakkeessa samallle henkilölle ruvetaan maksamaan palkkaa 1 600 euroa. Hänelle jäisi käteen 187 euroa nykyistä enemmän rahaa ja hänellä olisi ihan oikea työsuhde. Hän voisi mennä aamulla ylpeänä oikealla palkalla oikeisiin töihin. Vaikka asumistuki ja mahdollinen toimeentulotuki pienenisivät, niin silti hänelle jäisi 187 euroa nykyistä enemmän käteen. Ei siis kannata hokea mantraa tukien pienenemisen pelossa töistä kieltäytyvistä työttömistä. Myös kunnan saama verotulo kasvaisi jonkin verran.

Rinteen ehdotusta vastustetaan jo nyt kiivaasti. Ei ole rahaa, sanotaan.

Kuva

(S. Timosen blogia edelleen lainailen: http://sakutimonen.com/2015/04/palkkaa-vai-ei/)

Tässä on pakko olla joku virhe - ei voi olla, että jäisi 700 euroa vuokran jälkeen käyttöön?! Mitä ihmettä. Kyllä olen pihalla kuin lumiukko, jos näin on. Saakohan sen, jos ei ole "kuntouttavassa", jos on jollakin muulla nimikkeellä, kuten työkokeilussa?
Ryysy

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 03.05.2015 13:53

Mielenkiintoisia virheitä tuossa taulukossa. Ehkä taulukosta puuttuu joitakin lukuja,
mutta ainakin näiden lukujen valossa siinä on ainakin kolme virhettä:
jos yle-vero on toisella 5 euroa ja toisella 11, erotus ei suinkaan ole 5 euroa, vaan 6 euroa.
Jos toisen tulot yhteensä ovat 1402 ja toisen 1714, niidenkään erotus ei ole 311, vaan 312 euroa.
Kaikkein erikoisin virhe on erotussarakkeen yhteenlasketussa summassa, josta ainakin minä
saan sekä päässä laskettuna, että laskurilla tarkistettuna 273 euroa (jos y.m. virheet olisi
korjattu, summa olisi 275 euroa).
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 03.05.2015 13:59

Mulle menee läpi nämä kaikki, missä on numeroita.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 03.05.2015 14:16

Palkatonta palkkaamista
Julkaistu 11. huhtikuu 2015

Työttömistä ulkoiluapua. Lohja palkkaa pitkäaikaistyöttömiä ulkoiluttamaan ikäihmisiä.

Näin otsikoi Länsi-Uusimaa toimenpiteisiin johtaneesta valtuustoaloitteesta. Äkkiä katsoen voisi luulla, että nyt oikeasti palkataan ihmisiä töihin.

...

Tosiasiassa vanhukset saavat ulkoiluseurakseen sosiaalipalvelun asiakkaita, jotka eivät kykene työhön tai edes työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin. Sosiaali- ja terveysministeriön ohjekirjeen mukaan kuntouttava työtoiminta ei ole tarkoitettu niille työttömille, jotka kykenisivät osallistumaan julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön.

Lohjan kaupungin mielestä he siis kuitenkin kykenevät oikein hyvin vanhusten ulkoiluseuraksi.

Koko juttu: http://sakutimonen.com/2015/04/palkatonta-palkkaamista/
___

Anteeksi nyt vain, mutta minua vähän hirvittää, että 'kaikenmaailman alkoholistit ja mt-ongelmaiset' voivat päästä noin vain vanhuksia ulkoiluttamaan ym. mukavaa. Mukava, että minuun luotetaan (tai ainakin toope luottaa) vanhusten hoitajana ym., mutta en minä ainakaan osaa luottaa. Kenellä on vastuu jos jotakin tapahtuu?

Kuntouttavassa työtoiminnassa on NIIIIIN erilaisia ihmisiä...
Ryysy

ViestiKirjoittaja toope » 03.05.2015 14:54

Ulkoilessa ei varmaan tartte olla hoitaja vaan seuralainen.
Tekee ihan hyvää jollekin mielisairaalle silloin tällöin ulkoilla. Ja alkolisti voi matkalla varmasti poiketa Alkoon.

Kummallisen kuva, ryysy, haluat luoda mielisairaista?
toope

ViestiKirjoittaja Ryysy » 03.05.2015 15:15

Nokun minulla on ennakkoluuloja (itseni kaltaisia) ihmisiä kohtaan. Antakaa anteeksi.

Ulkoillessa ei ole hoitaja - muuta työllistystyötä tehdessä tavallaan on. Riippuu paikasta... "avustava ohjaaja / hoitaja". Kivaa, jee! Me mielenterveyshöntitkin voidaan olla vanhuksia hoitamassa tai heidän seuranaan. Vapaaehtoistyöläiset ovat yleensä näitä "seuralaisia", sitten työkkäristä sairaaloihin ja muualle vanhuspalveluihin työnnetään työllistettäviä tukilaisia, jotka tekevät käytännössä samaa työtä kuin lähihoitajatkin. Mieluummin olisinkin vain "vanhuspalvelujen arjesta tietämätön seuralainen", kun en kestä katsella sitä, kun vanhusta makuutetaan pissit housussa, kun ei vaippa ole vielä tarpeeksi täynnä - enkä sitä, että vanhus ei saa enää itse päättää, milloin haluaa istua pyörätuolissa ja milloin levätä "kun meillä on säännöt".

Ryysy tarjoaa seuralaispalveluja työkkärin tuella - nyt myös vanhuksille! : )
Ryysy

Seuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista