Kirja foorumista

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Kirja foorumista

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.03.2015 18:17

Jaska kirjoitti:Mikä,kirjalle nimeksi? Pilluparvi on jo käytetty. Löytyisikö muuta kuvaavaa nimitystä?

Ilmoitin tämän 10.3. kirjoitetun viestin ylläpitoon aika pian sen ilmestymisen jälkeen, koska pidin sitä asiattomana - provona, jonka tarkoituksena oli ärsyttää ja härnätä.

Mitä täällä olisi menetetty, jos tuo viesti olisi poistettu?
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 17.03.2015 18:44

Jos Psykopatologia olisi viestin poistanut, Jaska olisi vain postannut jonkin toisen yhtä härskin tilalle (johonkin toiseen ketjuun).
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.03.2015 19:15

Kyllästynyt kirjoitti:Jos Psykopatologia olisi viestin poistanut, Jaska olisi vain postannut jonkin toisen yhtä härskin tilalle (johonkin toiseen ketjuun).

Noinkohan olisi käynyt.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 17.03.2015 19:17

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Jos Psykopatologia olisi viestin poistanut, Jaska olisi vain postannut jonkin toisen yhtä härskin tilalle (johonkin toiseen ketjuun).

Noinkohan olisi käynyt.

Kokemusperäisesti voi olettaa sen olevan sangen todennäköistä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 17.03.2015 21:00

Kissi kirjoitti:Olen lukenut Helmis viiis kertaa Kahvin kirjoitukset, enkä vieläkään ymmärrä mikis olet pettynyt Kahviin? Kysyn vaan siksi, kun kerran kirjoitit sen julki.

Ei se mitään, vaikket ymmärräkään.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Kissi » 17.03.2015 21:05

AUTS. Mun mielestä Kahvi on ollut sinulle aina kiva -siksi hämmästelin.
Kissi

ViestiKirjoittaja Rane » 17.03.2015 21:56

Minä olen varma, ettei minua mainittaisi kirjassa.
Rane

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.03.2015 22:40

Toinen 'partaansa naureskelija' saattaa olla foorumin ylläpitäjä, joka käsittääkseni ammatillisen kiinnostuneisuutensa vuoksi mielellään tarkkailee ihmisten psyykkisiä reaktioita.
Mirri

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 17.03.2015 22:44

Kissi kirjoitti:Siksi että te esitätte asian aina, niinkuin kaikki, siis minäkin täällä, loukkantuisin.
(Helmis viesti 1096
...henkilökohtainen loukkaus jokaista palstan naista kohtaan. )

En jaksa lähteä etsimään tuota viestiäni noin epämääräisillä koordinaateilla näin pitkästä ketjusta.
Jos ja kun olen noin kirjoittanut, en ole huomannut ottaa huomioon sitä, että joku ehkä haluaa tulla ajatelluksi pelkkänä pilluna.
Muita palstan naisia kohtaan Jaskan ei-ehdotus on henkilökohtainen loukkaus. Josta tietysti saa siitä huolimatta olla loukkaantumatta niin halutessaan.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 17.03.2015 22:52

Kissi kirjoitti:Ryysy:"Onko, Kissi, sinulla tullut normaalielämässä vastaan asioita, joita olet kokenut naiseuttasi loukkaavaksi tai muuten yleisellä tasolla naiseutta loukkaavaksi?"
Ei ole tullut tilannetta, jossa olisin kokenut naiseuttani loukattavan.
Jos joskus joku heittää arveluttavaa läppää, voin nostaa toista kulmakarvaa. Naurattahan se pelleily joskus, mut ei loukkaa.

Varmasti on joskus tullut jotain... Äitini kertoi joskus, että kun hän oli laittanut luomiväriä, hänen isänsä oli sanonut, että "näyttää ihan siltä kuin silmäluomesi olisivat homeessa". Mietin vain että jos on vaikka ihan lapsesta asti elänyt ympäristössä, missä on tottunut kaikkeen loukkaavaan niin että siitä on tullut normaalia, siksi ei ehkä loukkaannu enää vanhempana niin helposti? Jos jostakin asiasta tulee normaalia, siitä tulee yleensä myös hyväksyttävää.

Kaikki naisiin liittyvä arvostelu ym. on niin yleistä, että siitä on tullut normaalia... sitten jossakin vaiheessa korva ei enää herkisty millekään loukkaavalle. Vaikka joku sanoisi huoraksi, niin ei tarvitse kuin pieraista, niin asia ei enää vaivaa omalla kohdalla ollenkaan. Jotkut, joita mikään arvostelu tai haukkuminen ei hetkauta (koska ovat vaikkapa niin vahvoja tms.) kuitenkin haluavat puuttua muiden huonoon kielenkäyttöön / käytökseen, vaikkeivat loukkaantuisikaan siitä itse, koska ajattelevat, että joku muu voisi loukkaantua tai ei halua että sellaista puhetta yleisesti viljellään ja näin hyväksytään.

Tässä lainasin Kissin kirjoitusta jatkuvuuden säilyttämisen kannalta, mutta ihan kaikille kirjoitan.

Lisäys: eli en tarkoita, että Kissi olisi elänyt loukkaavassa ympäristössä tms., vaan yleistä pohdintaa!
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 18.03.2015 01:55

Jaska kirjoitti:Jos on psyykkisesti vahva, loukkaukset eivät tunnu missään. Silloin näkee, että loukkaajassa on joku ongelma, josta ei tarvitse ottaa nokkiinsa. Toisaalta loukkaaja saattaa itse olla hyvinkin herkkähipiäinen itseensä kohdistuneista loukkauksista.

Harva meistä on rautaa - ainakaan tällä palstalla.

Ja jos niin "vahva psyykkisesti", etteivät loukkaukset tunnu missään, voi olla jo niin "vahva", ettei mikään tunnu missään - toisin sanoen on empatiakyvytön ja tunteeton.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 18.03.2015 05:12

Jotenkin tykkään ihmisistä, jotka eivät loukkaannu helposti eivätkä edes vaikeasti, koska sitten ei jää itselle huonoa omaatuntoa siitä, jos on erehtynyt tarkoituksella(kin) toista loukkaamaan. Joskus kyllä oikeen vtutti nämä loukkaantumattomat ihmiset, kun tuntui, ettei heille voi mitenkään "antaa takaisin" - ja aina silloinkin kun yritti, niin pilkka osuikin omaan nilkkaan. Yleensä siihen vaaditaan jo älyäkin, että saakin heijastettua loukkauksen takaisin itse loukkaajaan.

Olen monta kertaa keksinyt sanoa jotain todella nohevaa ilmaistakseni toiselle, että minun kanssani ei noin vain perseillä, mutta ainakin kahden ihmisen kohdalla tilanne on mennytkin niin, että olen lopulta itse ollutkin korviani myöten omassa paskassani. Sellaiset nokkelat älyköt pahimpia, hyi yrjö. Aika usein nämä nokkelat älyköt ovat myös aika epäempaattisia... ja jotenkin aatteellisia, paljon periaatteita omaavia tms. Ja. Miehiä. Joihin itselläni on ollut jonkinlainen tunneside.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kissi » 18.03.2015 10:26

Minä avasin suuni vain siksi, kun en nää sitä mistä pitää sisarusten noin julmetusti loukkaantua. Siis se kiinnostaa minua.
Helmis, tässä se mitä tarkoitin. Ja Ryysy, ei mua kotona ole loukattu, mutta se on totta, että olen kasvanut ympäristössä, jossa ei ole tilaa turhista nipotukselle.
*
ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 12.03.2015 10:06

Jaska kirjoitti:
Ajattelin, että kirjasta tulisi feministinen manifesti.

Tämä foorumi ei ole feministinen, vaikka täällä feministejä olisikin. Käsittääkseni ainoa syy siihen, että täällä on niinkin paljon feministisaiheisia viestejä, on joidenkin palstan miesten - sinun tämän joukon etunenässä - käsittämätön tarve käyttäytyä täällä vastenmielisen seksistisesti ja naisia tahallisesti provosoivasti.

Nimi, joka kirjalle olisi mielestäsi sopinut mutta oli - valitettavasti - jo varattu, on todella loukkaava. On se järkyttävä kirjan nimi ylipäätään, mutta se, että ajattelisit sen jotenkin kuvaavan tämän palstan naisia (miehillähän pillua ei ole), on kyllä ihan henkilökohtainen loukkaus jokaista palstan naista kohtaan. Sellaista en olisi odottanut edes sinulta. Ihmettelen, missä arvostelukykysi rippeet ovat olleet viestiäsi kirjoittaessasi...
Minä en väitä mitään.
Kissi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 18.03.2015 11:26

Flower kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:Niin miksi joitakin loukkaa ja joitakin ei loukkaa?
Saattaisi liittyä ryhmäidentifioitumisen syvyyteen. Mitä enemmän identiteetti rakentuu ryhmään naiset kuuluvuuden kautta, sitä enemmän loukkaantuu?

Varmasti voi myös liittyä ryhmään identifioitumiseen: muuten ei oikein selity se joskus nähty ilmiö, että jotakuta toista loukkaava juttu koetaan henkilökohtaiseksi loukkaukseksi.

Ryhmäidenfikaatio ehkä voisi selittää myös sen, että miksi Hägglundin "metripeffa" koettiin loukkauksena, vaikka siinä ei käsittääkseni ollut ollenkaan mitään loukkaamistarkoitusta (hän kertoi henkilökohtaisista preferensseistään). Noin ylipäätään vaikuttaisi siltä, että kaikennäköinen naisten ulkomuotoon liittyvä koetaan yllättävän helposti loukkaavaksi, mikä näin äkkipäätä ajateltuna voisi selittyä juuri tuon ryhmään identifioitumisen kautta.

Ei sillä, etteikö meillä miehillä olisi samankaltaisia mieheyteen ja/tai ryhmäidentifioitumiseen liittyviä juttuja.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Rane » 18.03.2015 11:38

Kyllähän jatkuva loukkaaminen voi saada itsetunnoltaan vahvankin ihmisen murtumaan. Heikompi voi saada sellaisia traumoja, ettei esim. pysty elämään ilman terapiaa.
Rane

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 18.03.2015 14:11

Kahvi kirjoitti:... Ryhmäidenfikaatio ehkä voisi selittää myös sen, että miksi Hägglundin "metripeffa" koettiin loukkauksena, vaikka siinä ei käsittääkseni ollut ollenkaan mitään loukkaamistarkoitusta (hän kertoi henkilökohtaisista preferensseistään)...

Miten olisi edes mahdollista käyttää sanoja kuten "metripeffa" ilman loukkaamistarkoitusta???

Tai jos tosiaankin on niin mäntti, ettei tajua sanan "metripeffa" olevan loukkaava, käyttipä sitä omien preferenssiensä (julkiseen) kertomiseen tai ei, on kyllä ansainnut ihan jokaisen kriittisen kommentin joka hänelle osoitetaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.03.2015 14:20

Kyllästynyt: "Miten olisi edes mahdollista käyttää sanoja kuten "metripeffa" ilman loukkaamistarkoitusta???

Tai jos tosiaankin on niin mäntti, ettei tajua sanan "metripeffa" olevan loukkaava, käyttipä sitä omien preferenssiensä (julkiseen) kertomiseen tai ei, on kyllä ansainnut ihan jokaisen kriittisen kommentin joka hänelle osoitetaan.
"

On meillä tosiaan kenraalikunta. Mikä häpeä heille. Vaikka eläköitynyt mokan tekikin, asema oli arvostettu.

Katse Sineihin päin!
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kahvi » 18.03.2015 14:32

Kyllästynyt kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:... Ryhmäidenfikaatio ehkä voisi selittää myös sen, että miksi Hägglundin "metripeffa" koettiin loukkauksena, vaikka siinä ei käsittääkseni ollut ollenkaan mitään loukkaamistarkoitusta (hän kertoi henkilökohtaisista preferensseistään)...

Miten olisi edes mahdollista käyttää sanoja kuten "metripeffa" ilman loukkaamistarkoitusta???

Ei äidinkielemme mene niinkuin sinä (tai kuka tahansa muu) yksipuolisesti haluaisi (tai peräti väittäisi) sen olevan.

Jos toki tietenkin on niinkin, että voi loukkaantua myös sellaisista asioista, joita ei ole olleenkaan tarkoitettu loukkaaviksi. Noin niinkuin ylipäätään.

Mutta ehkä halunnet selittää, että miksi sinusta termi "metripeffa" on yksiselitteisesti vain ja ainoastaan loukkaava?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Rane » 18.03.2015 14:46

Oletko kaheli?
Rane

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 18.03.2015 15:26

Kahvi kirjoitti:Ei äidinkielemme mene niinkuin sinä (tai kuka tahansa muu) yksipuolisesti haluaisi (tai peräti väittäisi) sen olevan...

Ei tosiaan menekään. Ei myöskään niin kuin sinä haluisita tai väittäisit asian olevan, on "metripeffa" (poislukien kahdenkeskiseen yhteisymmärrykseen ja sanalliseen tai sanattomaan sopimukseen hellittelynimistä ja niiden käyttämisestä) loukkaava - eikä sitä voi kukaan tai missään (muualla kuin em. mainituissa poikkeuksissa) käyttää loukkaamatta kohdetta tai kohderyhmää.
Kahvi kirjoitti:... Jos toki tietenkin on niinkin, että voi loukkaantua myös sellaisista asioista, joita ei ole olleenkaan tarkoitettu loukkaaviksi. Noin niinkuin ylipäätään...

Ei kyse ole halusta loukkaantua vaan näköjään (sinun) haluttomuudesta(si) ymmärtää sanojen kuten "metripeffa" loukkaavuus.
Aika lailla sama asia jos kutsuisi jotakuta tai jotakin ryhmää kusipäiksi - ja sitten väittäisi, ettei sana ole tarkoitettu loukkaavaksi.
Kahvi kirjoitti:... Mutta ehkä halunnet selittää, että miksi sinusta termi "metripeffa" on yksiselitteisesti vain ja ainoastaan loukkaava?

Miksi sana "kusipää" on loukkaava - yksiselitteisesti ja ainoastaan?
Kyllästynyt

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko