Muokkasin viestejä luettavampaan suuntaan, toivottavasti meni oikein:
Kahvi kirjoitti:Kerroppas nyt Hilppa, kun tuollaisen viestin kirjoitit, että miksi ylipäätään ko selitykseni pitäisi auttaa kiusattuja?
Hilppa kirjoitti:I) Ainakaan selityksesi ei auta kiusaamisongelman ratkaisussa ja etenkään tuon ajatuksen esittäminen ja asenteen vahvistaminen julkisuudessa (tällä palstalla) ei tue sellaista kiusaamiskeskustelua, jossa pyritään etsimään ratkaisua kiusaamisongelmaan, mitä tulisi edes mielenterveysaiheisella vertaistukipalstalla tapahtua. Päin vastoin tuo "oman elämäsi fakta" on loukkaava niille kirjoittajille, jotka ovat tulleet kiusatuksi eivätkä ole saanet kiusaamista loppumaan yrityksistään huolimatta. Aivan tarpeeksi julkisuudessa on esitelty ja vahvistettu tuota asennetta, että kiusatun tulisi muuttaa paikkakunnalta (pois yhteisöstään), muokata itseään, "säätää" käytöstään. Jopa viimeksi aivan YLE:n julkaisemassa kiusaamiskeskustelussa oli kritiikittömästi esillä vian ja syyn etsiminen kiusatusta. Minä koen velvollisuudekseni puuttua aina tästä lähtien sellaiseen mielipideilmaston vahvistamiseen, jossa kiusatusta etsitään syytä ja kiusaajaa varotaan vaatimasta tilille teoistaan.
Mikä "oman elämäni faktassa" loukkaa ko toisia kiusattuja?
Olenko etsinyt kiusatusta syytä - tai varonut vaatimasta kiusaajia tilille teoistaan?
Tai ylipäätään mitään sellaista, mitä tuossa tunnut ikäänkuin väittävän lyhyestä lausahduksestani.
Kahvi kirjoitti:Entä missä olen väittänyt, että kiusattu olisi
velvollinen muuttamaan itseään kiusaamisen lopettamiseksi?
Hilppa kirjoitti:II) Et ole ehkä suoraan sellaista esittänyt, mutta mielipiteesi julkistamisella ja asenteesi paljastamisella tuet vääränlaista suhtautumistapaa kiusaamiseen. Sinulle itsellesi oli hyvä, että kiusaamisesi loppui. Olet onnellinen siitä, että se loppui, kun vähän "säädit" käytöstäsi ja sen vuoksi ehkä koet, että olisi hyvä levittää tuota asennetta eteenpäin, Että kannattaa muuttaa toimintapapojaan ja että kiusattu voi muuttaa toimintapapojaan ja siten ehkäistä kiusaamista. Eikös vaan? Muutoinhan et olisi koko toimintatavan muutosasiaa ottanut lainkaan esille etkä esittänyt, että sellainen toimintatavan muutos voi ehkäistä kiusaamista, koska niin oli mielestäsi kohdallasi tapahtunut.
Niin eli EN ole väittänyt ko velvollisuudesta mitään. Loput tulkinoistani "vääränlaisesta suhtautumistavastani" yms ovat erheellisiä.
Kahvi kirjoitti:Onko jossain tapahtunut ko retostelua/hehkuttelua/tms?
Hilppa kirjoitti:III) Kertomasi muuttuu vääränlaiseksi sisällöltään, koska siinä esitetään, että kiusattu voi myös muuttaa toimintatapaansa ja kiusaaminen voisi niin jopa loppua, koska kohdallasi on mielestäsi niin tapahtunut. Kertomasi ei päde yleispätevää toimintatapana eikä ole ratkaisu kiusaamisongelmaan. Sitä ei tulisi esittää yhtenä painavana vaihtoehtona kiusaamiskeskustelussa mielenterveyspalstalla. Ensimmäinen vastauskohtani pätee myös tässä kohdassa. Kertomasi ei ole ratkaisu kiusaamiseen eikä sitä siten pitäisi esittää kiusaamiskeskustelussa mielenterveyspalstalla. Tämä on mielipiteeni. En perustele sitä enää tämän enempää.
Ei ole esitetty "yhtenä painavana vaihtoehtona" eikä ratkaisuna.
Kahvi kirjoitti:Ja missä kohtaa olen väittänyt "oman elämäni faktan" olevan jotenkin oikeanlaista ongelmanratkaisun etsimistä kiusaamisongelmaan?
Hilppa kirjoitti:IV) Minä en pidä keinotekoisesta omatekoisesta ilmaisustasi "oman elämäni fakta". Oman elämänsä kulkija - sanonnan olen kuulluut ja siihen tuo muotoilutapa sopii. Et ole esittänyt missään suoraan, mutta tekstisi jää tyhjäksi, jos sillä ei ole mitään tulkintaa keskustelun kontekstiin, jossa se mainittiin. Jos kirjoittamasi oman elämäsi fakta ei millään lailla tangeeraa mielipiteenä kiusaamisaiheelle, minkä yhteydessä sen vastauksena esitit, jää "faktasi" päiväkirjatasolle, itsellesi hyvää tekeväksi ilmaisuksi, jolloin voisit sitä avata esimerkiksi päiväkirjassasi mieluummin kuin tuoda kiusaamista käsittelevään yleiskeskusteluun.
Siis sellaiset ilmaisut, joista et pidä, (ja jotka tulkitset kirjoittajalle hyvää tekeviksi) tulisi kirjoittaa vain päiväkirjoihin?
--
Pahoittelen mahdollisia väärinkäsityksiä, minun on aina ollut haastavaa seurata Hilpan logiikkaa.