Persiljan pesu

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Persiljan pesu

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.12.2014 23:37

Sateentekijä kirjoitti:Minä en lannalle lemuavaa salaattia laittaisi suuhuni edes pesun jälkeen. Olkoonkin kuinka luomutuote...

Tässä minä kuitenkin kirjoittelen ja hengitän. Mitään oireita ei tullut edes suolistoon, vaikka kyseistä Luomu salaattia söinkin. Pesin huolellisesti ja katsoin, että multaa ei tule lautaselle.

Mutta Luomu–kriteereissä on ollut ainakin aiemmin, että raakaa lantaa ei saa käyttää eikä makkilantaa lainkaan syötäviksi tarkoitetuille kasveille. Lanta tulee kompostoida kahden kasvukauden ajan ennen käyttöä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.12.2014 16:05

Makkilanta ei ole sallittua tavanomaisessa viljelyssäkään lannoitteena. Ei puhdistamolietettä Suomessa laiteta pellolle.

Aiemmin todellakin luomuviljelyä opetettiin siten, että lantaa ei saa laittaa suoraan ainakaan raakana syötäville kasveille eikä juurikkaille. Olin aikoinaan 90-luvulla luomuviljelyn kursseilla ja hankin kirjallisuuttakin aiheesta, johon perehdyin tuolloin. Oli harrastukseni ja viljelin tuolloin perheeni tarvitsemat lähes kaikki kasvikset itse. Kesäaikaan kaikki salaattia ja mausteita myöten ja talveksi vihannekset.
Hilppa

ViestiKirjoittaja tuuve m » 27.12.2014 16:13

Ja mulla ei ole mitään hajuakaan luomuviljelystä, koska on vaan poroja.
tuuve m

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.12.2014 20:40

Tomaateilleko laitat poronlantaa? Voihan se olla sallittua, mutta ei poronhoidosta mitään opetettu luomuviljelykursseilla. Ei ole kovin yleinen harraste Etelä-Suomessa, kai ymmärrät.
Hilppa

ViestiKirjoittaja tuuve m » 27.12.2014 20:49

Miksi vittuilet minulle poronhoidosta?
kai ymmärrät ettei täällä missään kerrota foorumin olevan vain etelän ihmisille?
tuuve m

ViestiKirjoittaja Peilikuva » 27.12.2014 21:26

:lol:
Peilikuva

ViestiKirjoittaja Kissi » 27.12.2014 23:26

Tässä vuosien varrella muuten, Tuuve on kertonut olevansa jostain n. Tornion korkeudelta. Kummaa kun kukaan muut ei kerro olevansa Pohjoisesta? Vai onko todella niin, että kirjoittaja tiheys paikantuu enimmiltään Tamperetta alemmas?

Oishan se aika mukavaa, jos Lapin ihmisetkin kirjoittaisivat täällä ja kuvailisivat arkiolojaan. Ihan siksi, että ne mulle ainakin ovat "ihmeellistä" näin Varsinais-suomalaisena.
Kissi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 28.12.2014 00:24

tuuve m kirjoitti:Miksi vittuilet minulle poronhoidosta?
kai ymmärrät ettei täällä missään kerrota foorumin olevan vain etelän ihmisille?

Siinä ei ollut mitään vittuilua, vaan osin huumoria, mitä et myöskään minun esittämänä tunnu koskaan ymmärtävän.

Mutta on poro minulle vakavakin juttu. Söimme joulupäivänä poronfilettä ja nyt ajattelin, että saattoivat olla sinun tokastasi sellaisia pehmeänukkaisilla sarvilla varustettuja söpöläisiä, joita mieheni kerran syötti porotilalla ja yritti silittää, mutta eivät antaneet. Toivottavasti ette laita teuraaksi kotiporoja?

Joo, olen kasvis- ja kalansyöjä normisti, mutta näin joulun kunniaksi tein poikkeuksen. Se oli hyvä ateria ja hyvä mieli on vieläkin sitä muistellessa. Paistoimme pannulla voissa ja oliiviöljyssä. Mukana paistoimme ohuita sipulirenkaita ja päälle lorautin vähän kermaa. Tein edellisen päivän kylmät perunat salaatiksi kapriksen ja oliiviöljyn kanssa. Viini oli toscanalainen Chianti. Hyvä ateria kruunaa joulupäivän ja poronfile on juhlava aromikas riistaruoka. Onneksi pidätte poroja.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.12.2014 01:27

kiss kirjoitti:Tässä vuosien varrella muuten, Tuuve on kertonut olevansa jostain n. Tornion korkeudelta. Kummaa kun kukaan muut ei kerro olevansa Pohjoisesta? Vai onko todella niin, että kirjoittaja tiheys paikantuu enimmiltään Tamperetta alemmas?

Oishan se aika mukavaa, jos Lapin ihmisetkin kirjoittaisivat täällä ja kuvailisivat arkiolojaan. Ihan siksi, että ne mulle ainakin ovat "ihmeellistä" näin Varsinais-suomalaisena.

Ei kai olisi liian paljastavaa, jos rekisteröityneet laittaisivat profiileihinsa paikkakunnan tms.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tuuve m » 28.12.2014 10:16

Hilppa kirjoitti:
tuuve m kirjoitti:Miksi vittuilet minulle poronhoidosta?

Siinä ei ollut mitään vittuilua, vaan osin huumoria, mitä et myöskään minun esittämänä tunnu koskaan ymmärtävän.

Myös minun vastaukseni oli huumoria, ainakin Peilikuva sen ymmärsi.
Minä kirjoitin vastaukseni sen jälkeen, kun sinä olit pitänyt mun oluen palautusjuomana käyttöä vittuiluna.
Mutta yksinkertaisesti me emme taida ymmärtää toisiamme millään muotoa.

"Toivottavasti ette laita teuraaksi kotiporoja?"

tietenkin ne laitetaan teuraaksi jossain vaiheessa, ei ne ole kuin koirat ja kissat.
Niin tai siis nyt pitää kysyä mikä on kotiporo? Minä en asu vakituiseen porotilalla vaan ihan tavallisessa kodissa jossa ei ole poroja muulloin kun esim. jouluna tai kun tulee turisteja ja niitä tuodaan tänne porotilalta ikään kuin töihin ja sitten ne lähtee taas porotilalle tai vapaaksi luontoon kesällä. Mutta ne kyllä sekaantuu isoon tokkaan ja se mitä turisti tai mie itsekin olen silittänyt saattaapi seuraavassa erotuksessa joutua syötäväksi.
Käydäänhän lehmiä ja sikoja ja lampaitakin silittämässä ja sitten ne syödään.
tuuve m

ViestiKirjoittaja tuuve m » 28.12.2014 10:28

kiss kirjoitti:Tässä vuosien varrella muuten, Tuuve on kertonut olevansa jostain n. Tornion korkeudelta.

Tornio on aika etelässä vielä ja siinä on Tornionjoki. Menen kyllä Haaparannan Ikeaan Tornion läpi.
Mutta muuten asun Ounasjoen rannalla.
tuuve m

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.12.2014 00:10

Kirjoittajien kertomissa kotokulmissa ovat vuosien varrella vilahdelleet myös ainakin Kuopio ja Jyväskylä. Eivät ole TRE—TKU—HKI—Espoo—Vantaa—kulumilta aivan kaikki.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kissi » 29.12.2014 00:42

Kirjoittaisi minullekkin joku jouni poroisäntä ja veisi revontulia ihailemaan!
Kissi

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.12.2014 00:54

Kiss, mitä haluat sanoa laittamallasi kuvalla?
Minulle kuvaviestintä ei aukene, ja saatan käsittää kuvat täysin päin mäntyä; siksi kyselen sanallisen viestinnän perään - selitystä ja tulkintaa kuvaviestille.

23:57. Poistit kuvaviestisi, joten tämä viesti on turha.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kissi » 29.12.2014 01:01

Se oli huono juttu, otin pois ärsyttämästä.
Kissi

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.12.2014 01:02

Joo, hyvä päätös. :)
Mirri

ViestiKirjoittaja tuuve m » 29.12.2014 07:19

kiss kirjoitti:Kirjoittaisi minullekkin joku jouni poroisäntä ja veisi revontulia ihailemaan!

Ja sittenkö laitoit tähän jonkun vittuilukuvan lappalaisista?
Kuvatonkin kuva voi sangen suuresti vituttaa heti aamusta. Varsinkin pitkien vapaiden jälkeen töihin matkalla.
tuuve m

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.12.2014 09:18

Luulen ymmärtäväni tunteen.
Minäkään en ole ikinä ollut parhaimmillani vääntäytyessäni kaamosaikana aamukuudeksi töihin. Se oli totinen paikka, ja tein vaikka tikusta asiaa päästäkseni ärsyyntymään vieläkin enemmän kuin mitä olin jo valmiiksi joutuessani lähtemään kylmään ja pimeään maailmaan kesken makeimpien unien.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.12.2014 11:52

Onko kyse persliljasta vai persiljasta?
Kyllästynyt

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko