Joulusuklaaksi

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Joulusuklaaksi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 23.12.2013 18:52

Noihin sukulaisiin et tarvitse mitään muotteja. Mössö jaetaan nokareisiin leivinpaperin päälle ja pannaan pakkaseen. Ovat valmiina kuin keksejä, jotka umpisuklaata. Mausta en ota vastuuta, koska jokaisella on oma maku.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Rane » 23.12.2013 19:23

Ymmärsin kyllä. Luulen, että tuolla ohjeella suklaa jähmettyy ilman pakastintakin, mutta pianhan se selviää. Tuon tapaista suklaata olen tehnyt joskus nuorenakin. Oli se hyvää.
Rane

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.12.2013 20:43

Rane kirjoitti:Minkälaisia nuo Paradis ja Alladin suklaat ovat? En ole ikinä maistanut. Minä taidan ostaa vain tummaa suklaata, sulatan sen ja sekoitan siihen pähkinärouhetta ja leivonta-aromia. Ostin kirpparilta sellaisen silikonisen konvehtivuoan. Pitää kokeilla, millaisia suklaita siinä tulee.

Paradis ja Aladdin ovat lyhyesti sanottuna ihania. Googlaamalla niistä löytyy jotakin tietoa ja kuviakin; tännekin taisi joku laittaa jotakin...

Lapsena ja teinivuosinani väkersin kaikenlaisia suklaita jouluksi. Kookosrasvaa, kaakaojauhetta (van Houten), sokeria, pähkinöitä, riisimuroja, maissihiutaleita... minttusuklaaseen apteekista ostettuja piparminttutippoja. Suklaat olivat hyviä, ja kyllä ne jähmettyivät ilman pakastintakin. Mutta kovasti sulavaisia olivat, kun ei säilytyspaikkana ollut muuta kuin kylmäkaappi.
Pienet paperiset makeisvuoat ovat käteviä kookosrasva-kaakaojauhe -suklaan tekemiseen, koska sellaiset suklaat ovat aika sotkevia alkaessaan pehmentyä huoneenlämmössä.

Toffeetakin olen tehnyt paperisiin makeisvuokiin, mutta silloin jouduttiin miltei syömään karkit papereineen - sen verran lujassa toffeeni istui paperivuokien sisällä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Rane » 23.12.2013 21:35

Mirri kirjoitti: Pienet paperiset makeisvuoat ovat käteviä kookosrasva-kaakaojauhe -suklaan tekemiseen, koska sellaiset suklaat ovat aika sotkevia alkaessaan pehmentyä huoneenlämmössä.

Hyvä, että kerroit, Mirri, sillä muistin juuri, että minulla on kaapissa paketti varmaan parikymmentä vuotta vanhoja pieniä paperisia makeisvuokia, joita en ole koskaan käyttänyt. Mietin, että tuon Ikean synteettistä kumia olevan muotin voisi varmaan päällystää kevyesti talouskelmulla, joka kestää vähän lämpöäkin. Eihän se sula suklaa kiehuvan kuumaa ole. Kohta kai sitä olisi mentävä tuonne keittiöön sotkemaan.
Rane

ViestiKirjoittaja Rane » 23.12.2013 23:23

Suklaat onnistuivat hyvin. Maku on ehkä vähän liian voimakas perheen ihan pienimmille, kun tein tuosta tummasta kaakaojauheesta. Ovat nyt vain jääkaapissa. Saatan ostaa huomenna valkosuklaata ja sulattaa sitä vähän namien pinnalle.
Rane

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.12.2013 15:23

Joulusuklaat on melkein syöty, joten nyt oli hyvä aika ostaa joulun jälkisuklaata. Konvehtirasiat myytiin puoleen hintaan, ja sain kuin sainkin rakastamaani Marabouta, tällä kertaa Symphonietta -rasian. Pakkohan se oli ostaa, kun niin halvalla lähti. Yksi rasia sinne vielä jäi, vein toiseksi viimeisen.

(Että osaavat suklaiden nimet olla nykyisin vaikeita; pitää moneen kertaan käydä paketin kyljestä katsomassa, että tuliko varmasti kirjoitettua oikein.)
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 03.01.2014 21:42

Karl Fazer Dark Chocolate 47% Cocoa, Prismassa 2,99€. Yksittäispakatut konvehdit.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 03.01.2014 23:35

Mirri kirjoitti:(Että osaavat suklaiden nimet olla nykyisin vaikeita; pitää moneen kertaan käydä paketin kyljestä katsomassa, että tuliko varmasti kirjoitettua oikein.)

Toinen vaihtoehto olisi ollut tuoda paketti tietokoneen viereen ;)
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.11.2014 23:06

Tänään ostin ensimmäisen joulusuklaarasian. Maraboun Paradis-paketin tietysti. Syön hitaasti ja hartaasti, niin ei ehkä kulu monta rasiaa loppiaiseen mennessä. Jos joudun ostamaan useamman, niin seuraavaksi ostan Aladdinin, sitten viimeisenä Symphonyn.
Mirri

ViestiKirjoittaja Peilikuva » 07.11.2014 23:29

Helmenkalastaja kirjoitti:
Mirri kirjoitti:(Että osaavat suklaiden nimet olla nykyisin vaikeita; pitää moneen kertaan käydä paketin kyljestä katsomassa, että tuliko varmasti kirjoitettua oikein.)

Toinen vaihtoehto olisi ollut tuoda paketti tietokoneen viereen ;)

:) Joo ja tuon tavan lopetin jo pari vuotta sitten, mutta olisi se houkutteleva slörps ;) :)
Peilikuva

ViestiKirjoittaja Pinja » 07.11.2014 23:38

:D
Pinja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.11.2014 22:32

Fazerin Verraton-konvehtirasia, se paljon parjattu, mutta itselleni ainoa oikea joulun konvehtirasia. Mummi osti meille molemmille lapsenlapsilleen sellaiset jouluna.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kuutar » 18.11.2014 03:37

Kaikki minttusuklaa on parasta, oli sitten joulu tai ei ja Dumle -lakritsitoffeet.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Pinja » 19.11.2014 21:09

Mirri mä ostin Paradis konvehtirasian tänään, Sokokselta ja hinta oli lähes kymmenen euroa rasia, mutta oli asiakasomistajapäivä ja sain 15 % alennusta. Saako jostakin halvemmalla? En ole ennen syönyt Paradis suklaita, täytyy sanoa olevan erittäin hyvä lajitelma.
suklaarasioiden kolmen kärki iltalehden lukijoiden äänestäminä: http://www.iltalehti.fi/ruoka/2009122410835248_ru.shtml
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.11.2014 22:16

Lähikaupassani hinta on 7.90, ja minusta järkyttävän korkea. Muistelen haikeana markka-aikaa, jolloin neljäkin markkaa Maraboun suklaarasioista tuntui paljolta... Joskus viime vuosina tosin olen onnistunut saamaan herkkuani joulun jälkeen jopa neljällä eurolla. Mutta siitäkin on jo aikaa; aivan kuin kauppiaat varautuisivat niin, että joulusesongin suklaat loppuvat mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään. Niitä ei yksinkertaisesti ole olemassa enää myytäväksi alena joulun jälkeen. Johtuneeko siitä, että kaakao alkaa olla 'kortilla', kallis ylellisyystuote, kuten toisessa ketjussa kerrottiin. Kauppiaillakaan ei ole varaa pitää kallistunutta suklaata varastossa niin, että joutuisivat myymään sen joulun jälkeen pilkkahintaan.

Uusi Paradis oli minulle melkoinen pettymys, koska sen sisältöä on muutettu aika radikaalisti. Pähkinäiset konvehdit ovat kadonneet kokonaan, ja tilalle on tullut salmiakilta maistuva suklaa. Siis salmiakkia suklaassa! Konvehdin oli tarkoitus olla lakritsinen, mutta suolaisuus kavalsi sen selkeästi salmiakin makuiseksi. Eikä lakritsi ole mielestäni suklaassa paljonkaan pienempi tyylirikko salmiakkiin verrattuna.
Marabou on pikkuhiljaa vuosien varrella hivuttanut Paradis-rasian sisältöä huonompaan suuntaan ja samalla hintaa ylemmäksi. Ensimmäinen pettymys oli joitakin vuosia sitten valkoisen suklaakonvehdin ilmestyminen tuttuun ja turvalliseen maitosuklaarasiaan. Sen vielä kestin, mutta tämänvuotinen muutos meni sietokykyni ylitse; on aivan järkyttävää jättää ihanat pähkinäsuklaat pois ja laittaa niiden tilalle salmiakki-, lakritsi-, sun muita epämääräisiä täytekonvehteja.

Paradis-rasiani on melkein syöty, joten seuraavaksi ostan Aladdinin. Toivottavasti se on vanhaa tuttua tavaraa, vaikka maksaakin nykyisin tolkuttomasti.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.11.2014 22:19

Ks. joulun jälkeen huoltoasemilta!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 19.11.2014 22:23

Minä boikotoin Marabouta. Mozart-kugeleita suostun hätätilassa popsimaan, mutta Marabouta en suuhuni laita enkä ole viiteentoista vuoteen laittanut. Jouluna ostan Fazeria. Verratonta, jos löytyy ja jos muistan sitä etsiä. Nyt tuliaisiksi ostamistani kahdesta Geisha Dark-rasiasta vein toisen ja toisen kulutin muutamassa päivässä napostellen.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.11.2014 22:28

Hilppa, kertoisitko boikotointisi syistä? Luulen tietäväni ja ymmärtäväni, mutten ole varma, joten kysyn.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 19.11.2014 22:35

Kahdesta syystä. Ruotsalaisten tekemien kokeiden vuoksi ja sen vuoksi, koska ostan mieluusti suomalaista perinnetuotetta. Ne kokeet kävivät sieluni päälle ja minulle jäi tunne, että sitä asiaa ei käsitelty kaikella avoimuudella. Mutta kukin syököön juuri niitä suklaita, joita haluaa, en heidän himoaan halua nitistää. Itse en Marabouhun koske.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Maaria » 19.11.2014 22:47

Mitkä kokeet?
Maaria

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko