trisse kirjoitti:Golden flower kirjoitti:Mutta ei kai sitä missään kielletty ole? Eikä myöskään lasta velvoitettu auttamaan vanhempiaan.
Minusta on hyvä jos perheessä ylipäänsä autetaan sitä joka apua tarvitsee. On auttaja sitten äiti, isä, poika tai tytär (aikuisina, ei lapsina). Tietenkään kukaan ei voi siinä määrin elää perheenjäsenensä varassa että esim. tämän kuolema suistaisi ihmisen asunnottomaksi, rahattomaksi tms. Mutta yleensähän hyvinvointiyhteiskunnan verkostot toimivat niin ettei noin pääse käymään. Mutta eihän perheenjäsenen antama ylimääräinen apu kuten vaikkapa satunnaiset rahalahjat, muuttoapu, vapaaehtoinen omaishoitajuus voi olla väärin millään perusteilla. Aika kliiniseksi menee jos katsotaan että täysi-ikäistynyt lapsi ei saa vastaanottaa mitään apua vanhemmiltaan ja jokainen aikuinen elää omin nokin yhteiskunta ainoana turvaajana.
Sikäli, kun olen ymmärtänyt oikein, sinä et kovin paljon arvosta ahkeruutta elämänasenteena, mitä (ahkeruutta ja avuliaisuutta) taas äitisi on herkempi ilmaisemaan toisia kohtaan. Sinun äitisi ei sanojesi mukaan koe ongelmaksi auttamistasi. Moni vanhemmaltaan apua saanut kokee itse omaksi mahdollisuudekseen ja jopa velvollisuudekseen vanhemman auttamisen vastaavasti sitten, kun vanhempi on huonommasa kunnossa. Vanhempi voi myös tiedostamattaan odottaa vastaavasti apua lapseltaan. Auttamista on myös monenlaista eikä pelkkää siivousapua, vaan esimerkiksi seura ja lehtien ääneen lukeminenkin tai kaupassakäynti voi olla apua.
Mielestäni sinulle luvatun siivousavun funktio on myös tarkoitettu motivoimaan sinua pitämään itse huolta omasta kodistasi.