Mirri kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:Eivät varmaankaan ole odottaneet ensimmäistä juomiskertaansa täysi-ikäisiksi saakka, mutta silminnähden humalassa eivät ole kotiin tulleessaan koskaan olleet.
Sanottakoon sekin, että olen/olemme sanoneet, että kotiin voi aina tulla - kännissäkin. Ja aina ovat kotiin tulleet ja tuoneet kavereitaankin. Kertaakaan ei ole ollut "Jään Tiinan luo yöksi" -tilannetta. Joskus on tullut tunne, että ylläpidämme B&B -taloa tai hostellia.
Pahimmillaan (parhaimmillaan) väkeä oli talo täynnä ja loput nukkuivat asuntoautossa pihalla. Yhteensä kai kymmenkunta nuorta.
Olisikohan sinun seitsemäntoistavuotiaasi tullut kotiin alkoholia ottaneena, jos olisi joutunut varautumaan kahden viikon arestiin 'rikoksen' seuraamuksena?...
Ei voi tuollaista jälkikäteen tietää.
Mirri kirjoitti:... 'Jään Tiinan luo yöksi' -tilanne on yksi, mutta 'menen Tiinan luokse yöksi' on toinen. Ei kai viittä vaille aikuiselta voida kieltää kavereilla yöpymisiä...
Enhän/emmehän ole kieltäneetkään. Eikä minulla mitään sitä vastaan olisi ollutkaan, etenkin kun B&B:n pyörittäminen kävi välillä voimille. Jostain syystä me kuitenkin olimme "Tiina" - ja väkeä lappasi kuin kestikievarissa.
Mirri kirjoitti:... Eikä tiedetä, miten lähes aikuinen ihminen viettää iltansa ja yönsä kaverin luona; tiedetään vain se mitä hän kertoo - jos kertoo...
Ei tiedetäkään, mutta kuvitella voi.
Vihjailetko sinä Mirri nyt sellaista, että olen pitänyt lapsiamme "vanhempien tiukassa valvonnassa" - jopa liian tiukassa?Mirri kirjoitti:... Se on valitettavaa, jos vanhempiensa tiukassa valvonnassa elänyt ihminen saa täydet vapaudet kertaheitolla täysi-ikäisyytensä myötä...
Mirri kirjoitti:... Mutta niinhän siinä käy, jos vanhemmat pidättävät itsellään täydet oikeudet kontrolloida lastaan täysi-ikäisyyspäivään saakka...
Vanhemmilla on täydet oikeudet kontrolloida lastaan näiden täysi-ikäisyyteen saakka. Miten vanhemmat kontrollioikeuksiaan ja -velvollisuuksiaan käyttävät, on oma juttunsa.
Aloittajan tarkoittamasta tilanteesta ei tiedetä juuri mitään, mutta pidän täysin mahdollisena, ettei kyse ole ollut mistään viinilasillisesta ruoan kanssa vaan sellaisesta kännäämisestä josta on koitunut ja seurannut ikävyyksiä ja/tai hankaluuksia ainakin jommallekummalle osapuolelle.
Vai mistä sinä Mirri luulet tulevan kaikkien niiden alaikäisten jotka Kissalan pojat joutuvat kuskaamaan joko kotiin tai selviämisasemalle?
Kahden viikon kotiaresti 17-vuotiaalle ei ole mikään epäinhimillinen rangaistus. Jos kyse on ollut vain viinilasillisesta, voi sanoa ammutun kärpästä tykillä, mutta itse pidän todennäköisempänä sitä skenaariota, että 17-vuotias on vetänyt niin rajut lärvit, että hänen käytökseensä on vanhempien ollut syytä - ja velvollisuus - puuttua.
Mirri kirjoitti:... Seitsemäntoistavuotias on kovin vanha pidettäväksi vanhempiensa kontrollissa kotiarestin keinoin.
Kaikki murrosikäiset eivät kuuntele järkipuhetta, ja jos keskustelu ei tuota tulosta, parin viikon kotiaresti (jota on myös valvottava!) saattaa toimia.