Victorian hääpuku

Re: Victorian hääpuku

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 22.06.2010 13:36

Kyllästynyt, mistä tiedät, kumpi meistä on "kauniimpi", onko kumpikaan? Jospa olemmekin yhtä kauniita. Merja Vanhasta en pidä erityisenä kaunottarena, mutta aivan kohtuullisen näköisenä naisena. Kai kauneus on enemmän mielentila tai käsitys kuin absoluuttinen totuus. Esimerkiksi muuan läheiseni on aina pitänyt luonnonkiharoita hiuksiaan kauniimpina kuin muiden suoria tai kiharrettuja. Se suhtautuminen tai kiharoiden ihannointi on mennyt sillä tavoin ylitse, että muut eivät ole olleet mistään kotoisin suorine hiuksineen.

On aika jännä juttu, että Kyllästynyt näkee viesteissäni häneen kohdistuvaa arvostelua. Se näkeminen tulee minulle sillä tavoin puskasta, että en osaa etukäteen ennakoida, mistä aiheesta tai milloin sitä taas kerran tulee. Kunpa tietäisin - en kirjoittaisi, ettei hän suotta ärsyyntyisi.
Varjolilja

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 22.06.2010 14:07

Odotin erilaista pukua, erikoisempaa. Victoria oli ja on oikein kaunis, pukukin sopi(i) hänelle.
Hauska pitkä laahus =) Hänellä on upea iho ja on oikein hymytyttö.
Biancaliina

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 22.06.2010 15:03

Kyllästynyt, käytit viestissäsi arviota itsestäsi ja ilmeisesti joistain muista "me rumat". Ymmärtääkseni se tarkoittaa, että pidät itseäsi ja "meitä" (en tiedä, keitä nuo me ovat) rumina - vai tarkoittako se jotain muuta kuin sitä, mitä siinä lukee? Ymmärsin sen myös niin, että minä en kuulu tuohon ryhmään "me" sinun arviosi mukaan.

Minusta kihara tai suora tukka ei ole sen rumempi tai kauniimpi kuin se toinen. Tärkeintä on se, miten itse siihen suhtautuu, hyväksyykö ominaisuutensa vai ei. Sille ei kuitenkaan voi mitään, millaisia ominaisuuksia on syntymälahjakseen saanut.
Varjolilja

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 22.06.2010 18:12

Sille en voi ainakaan minä mitään, että jotkut ulkonäköasiat vain niin sanotusti pistävät silmään, kuten taannoinen kuva SDP:n puoluejohtaja Jutta Urpilaisesta verkkosukkahousuissaan (vai -sukissaanko se oli). En voi mitään sille, että se tuntui minusta melko tyylittömältä. Vaikka minulla olisi miten sievät kintut tahansa, en ikinä esittelisi niitä sillä tavalla. Käytän hameita, jotka ovat vähintään puolisääreen. Minuakin burkha houkuttaa, kun tahtoisin jostain syystä olla "näkymätön", mutta se on eri asia kuin se, että minun pitäisi piilotella itseäni sen vuoksi, että pidän itseäni niin rumana, etten halua näyttää sitä rumuuttani muille. Se on pikemminkin toisinpäin, en tahdo herättää kenessäkään mitään (seksuaalista) kiinnostusta itseeni - sattuneesta syystä - hyväksikäyttökokemusteni vuoksi. Ehkä olen nykyään jo niin vanha ja rupsahtanut ja monen lapsen äiti, ettei enää tarvitse pelätä sellaista, mutta siitä huolimatta burkha houkuttaisi, jos sen käyttäminen olisi jotenkin hyväksytympää ja yleisempää täällä kuin se nyt on.

Olen (ainakin terapeuttini mukaan ja muutenkin) ilmeisen visuaalinen ihminen ja näen melkein kaiken kuvina mielessäni, kaiken lukemani ja kuulemani, myös ajatukseni, ja muutenkin, esimerkiksi rakennusten pohjakuvat kolmiulotteisesti. Pääni sisällä kulkee jatkuva kuvien virta. Minulle on tärkeää visuaalinen harmonia. En voi sille mitään, että epäharmonia todella pistää silmääni, värien ja muotojen ja muun sopusointuisuus on tärkeää. Mutta olen senkin huomannut, että joku toinen, vähemmän visuaalinen ei huomaa lainkaan niitä minua häiritseviä asioita. Se on ehkä samanlaista kuin jonkun hyvin musikaalisen ihmisen, jolla on absoluuttinen sävelkorva ja joka kuulee sinfonioita päässään ja joka huomaa äänten disharmonian, jota minä taas en niinkään huomaan. Meissä on eroja siinä, miten näemme ja havaitsemme ympäristöämme, myös ihmisiä, heidän kauneuttaan tai ulkonäkönsä tavanomaisuutta ja vähemmän kaunista ulkomuotoaan. Toista ne "pistävät silmään" ja toisia eivät.
Varjolilja

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 22.06.2010 20:50

Varjolilja kirjoitti: Mutta olen senkin huomannut, että joku toinen, vähemmän visuaalinen ei huomaa lainkaan niitä minua häiritseviä asioita.

Vaikka joku olisi yhtä visuaalinen kuin sinä, niin henkilö ei välttämättä koe asioita kuten sinä.
Ehkä ihmiset huomaa, huomaakin, muttei kyseiset asiat häiritse, herätä välttämättä lainkaan voimakkaita tuntemuksia.
Jotkut pitää ihmisiä ainutlaatuisina, kaikissa on sellaista kauneutta, ettei tule mieleenkään puhua "rumista" ihmisistä.
Joitain ei häiritse ympäristössä tuollaiset asiat, ympäristö ei vaikuta noin.
Eikä se tarkoita, ettei ihminen huomaa ja näe, eikä mielestäni todellakaan tarkoita ettei ihminen ole (yhtä...) visuaalinen (miten sekin sitten mitataan).
Biancaliina

ViestiKirjoittaja jive » 22.06.2010 21:45

Niin just, Biancaliina, kuka on "visu" ja kuka ei, saattaapi olla pikkuisen subjektiivista. Itse visuaalisella alalla olevana kuitenkin joku vuosi sitten kiinnitin huomion Victorian leukaan, ja nyt se sitten ihan sillai niinku häiritsee kaikkia niitä kuvia. Tai ei nyt kaikkia, mutta suuresti. Tai ei kuvia häiritse, mutta kokemista... "Hon med hakan". Ehkä mä en pitkän urani jälkeen voi muuta kuin todeta etten ehkä sitten olekaan visu :mrgreen:
jive

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 23.06.2010 10:33

Tämä palsta todella on julkinen, mutta silti käyttäjiä on alle 50 ja lukukertoja/viestiketju on melko vähän. Kovin julkinen ja laajalle levittäytynyt niin suppean yleisön palsta ei mielestäni ole. Saan kyllä kertoa totuudenmukaisen mielipiteeni, ja jos joku ottaa siitä nokkiinsa, se on hänen ikioma nokkiinsaotto, ei minun. Jokainen aikuinen on itse vastuussa tunteistaan ja käyttäytymisestään, sittenkin, vaikka olisi mieleltään sairas, epävakaa tai kaksisuuntainen tai mikä tahansa. Suomessa on lisäksi tietääkseni perustuslaissa määritelty sananvapaus.

Absoluuttinen sävelkorva ei ole myytti, vaan se tarkoittaa, että henkilö tunnistaa sävelen korvakuulolta erehtymättömällä tarkkuudella. Sekin ominaisuus voi ilmetä tai ilmenee jo pienellä, alle kouluikäisellä lapsella, joten myytti se ei ole vaan tosiasia. Minulla ei ole sellaista sävelkorvaa, mutta tiedän ihmisiä, joilla se on. Esimerkiksi kuuluisan Tapiolan kuoron laulajilla tavallisesti on absoluuttinen sävelkorva. Tämän tiedon olen saanut entiseltä Tapiolan koulun musiikkiluokan oppilaalta, joka ei ole ollut sen hienon kuoron jäsen. Voit, Kyllästynyt, tiedustella asiasta tarkemmin henkilöiltä, jotka ovat musiikin ammattilaisia.

Minuakin on häirinnyt Victorian ei-niin-kaunis, iso leuka, mutta hääpuku oli silti hieno. Ajattelin myös, että diadeemi olisi ehkä ollut paremman näköinen, jos se olisi ollut hieman enemmän otsalla, kuin se oli. En todella voi sille mitään, että näkemäni epäharmonia käy silmääni, olipa se mikä tahansa kohde, rakennus, ympäristö, sisustus, huoneen pintamateriaalien käyttö, jonkun asu tai ulkonäkö, kampaus tai meikki tai kukkaistutus tai mikä tahansa, mitä vain näen ja katson, mitä vain joudun näkemään ja katsomaan, vaikka en usein edes tahtoisi katsoa ja nähdä.
Varjolilja

ViestiKirjoittaja Maria » 23.06.2010 10:39

Kärjistäen sanottuna, pitäisikö maailma siivota rumista yksityiskohdista, että visuaalisetkin ihmiset voisivat elää siinä? En ymmärrä, mitä visuaalinen lahjakkuus tarkalleen ottaen tarkoittaa.

Eivätkö "visuaaliset" voisi keskittyä hahmottamaan kokonaisuuden paremmin? Keskittyminen näkemässään liiaksi johonkin yksityiskohtaan ja kykenemättömyys olla kiinnittämättä huomiotaan tuohon seikkaan viittaa mielestäni enemmän psyyken puolen juttuun kuin avaruudellisen hahmottamisen kykyyn ellei sitten neurologisella puolella ole oikeasti jotain häikkää. (Aikoinaan eräs henkilö kertoi kuvaamataidon tunnilla tapaamastaan oppilaasta, jota pidettiin aluksi värienkäytön mestarina rohkean värienyhdistelykykynsä vuoksi, kunnes paljastui, että hän olikin värisokea.)

Puvusta. Minusta puku oli kaunis kuten morsiankin. Katsoin pikkutyttönä Silvian häitä ja totta kai Victorian ilmestyttyä pukuineen kameroiden eteen heti huomasin, että sekä diadeemi, huntu, korvakorut että laahus olivat lainaa. Oliko huntu 1790-luvulta? Joka tapauksessa kaunista pitsiä ilmeisesti silkkiorganzaa, johon kirjailtu käsin silkkilangalla. Tietääkö joku paremmin?
Maria

ViestiKirjoittaja Maria » 23.06.2010 14:03

Kiitokset Kyllästynyt, kun käytit sanaa visualisti. Itseltäni jäänyt unholaan ja kovasti kummeksuin täällä aiemmin käytettyä muunnelmaa "visuaalinen", joka lienee melko uusi muunnelma.
Maria

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 23.06.2010 18:16

*liian 20-naamaista*
Viimeksi muokannut Biancaliina päivämäärä 13.10.2010 18:57, muokattu yhteensä 1 kerran
Biancaliina

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 23.06.2010 18:53

"Luonnossa" en kommentoi tai arvostele kenenkään ulkonäköä. Satuinpa tällä nettipalstalla kertomaan mielipiteeni, kun satuin katsomaan Victorian häitä viime lauantaina. Edellisestä televisionkatselustani on kauan aikaa, ainakin kuukausia, puoli vuotta, vuosiko. Sen lehden, jossa oli Merja Vanhasen kuva, olin nähnyt, en muista milloin, viime vuonna. Se oli ensimmäinen ja toistaiseksi viimeinen näkemäni kuva/kuvat hänestä. En lue tai katsele naistenlehtiä/kuvalehtiä. Tuo näkemäni häiritsevyys tapahtuu sisälläni. Harvoin "avaudun" niin paljon, että kerron kenellekään, mitä jostain ajattelen tai mitä mieltä olen, kun koen sen edelleen "vaaralliseksi". Tavallisesti vain kuuntelen muita ja olen huomannut, että se on helppoa, sillä monilla ihmisillä tuntuu olevan suuri tarve puhua. Siinä ei tarvitse tehdä muuta kuin vain kuunnella, katsoa puhujaa silmiin ja joskus sanoa jokin pieni sana niin, että hän kokee, että häntä kuunnellaan. Koetan nähdä mahdollisimman vähän, kun en jaksa vastaanottaa sitä informaatiota, jota ympärilläni tulvii. Liikun eri paikoissa hyvin vähän, jos ei ole pakko, enkä havaitse monia asioita lainkaan, vaikka muut huomaavat ne helposti. Minua ei häiritse jonkun ihmisen erityinen ominaisuus, kuten liikunnallisuus, musikaalisuus, kielellinen tai matemaattinen tai sosiaalinen lahjakkuus tai mitä niitä nyt onkaan, vaikka sitä ei olisi minulla. Esimerkiksi minusta oli joskus mukava lukea Biancaliinan tanssimisesta, baletistako, en enää muista, sellaisesta hienosta taidosta. Minuun vain on sattunut tulemaan sellainen vika, että olen visuaalinen, tahdoinpa tai en. Naapurissani asuu yli 80-vuotias selväpäinen (ei dementoitunut) mummo ja hän on niitä harvoja ihmisiä, joiden kanssa antaudun joskus ulkona tavatessamme keskusteluun ja jolle saatan kertoa jonkin ajatukseni. Jostain tuntemattomasta syystä minun on tavallisesti vaikea kokea itseäni ymmärretyksi, jos kerron jotain itsestäni, mutta joidenkin mummojen kanssa voin sen joskus kokea. Myös tällä palstalla koen sitä samaa ei-ymmärretyksi tulemista. Joskus kuitenkin haksahdan jotain kirjoittamaan, kuten tässä ketjussa.
Varjolilja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.06.2010 20:37

Jatkuvasti Varjoliljan viestit tuottavat voimakkaita intohimoja.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 23.06.2010 20:52

Varjolilja
"Minua ei häiritse jonkun ihmisen erityinen ominaisuus, kuten liikunnallisuus, musikaalisuus, kielellinen tai matemaattinen tai sosiaalinen lahjakkuus tai mitä niitä nyt onkaan, vaikka sitä ei olisi minulla. Esimerkiksi minusta oli joskus mukava lukea Biancaliinan tanssimisesta, baletistako, en enää muista, sellaisesta hienosta taidosta. Minuun vain on sattunut tulemaan sellainen vika, että olen visuaalinen, tahdoinpa tai en."
-

Minulla ei ole mitään erityistä ominaisuutta liittyen liikuntaan.
Viimeksi muokannut Biancaliina päivämäärä 13.10.2010 18:56, muokattu yhteensä 1 kerran
Biancaliina

ViestiKirjoittaja Maria » 24.06.2010 09:23

Erittäin hyvä, että rumaksi nimittelyn kritiikki on noussut täällä esiin. Ulkoisten ynnä muiden ominaisuuksien pilkkaa ja arvostelua esiintyy valitettavasti niin paljon arkisessa elämässä. Ehkä se on osittain levinnyt nykyisin suosituista(?) kilpailunomaisista tv-formaateista arkipäiväiseen jutusteluun. Taannoin esitetty prinsessahäiden tv-lähetys oli mieltäni lämmittävä erityisesti siksi, että se oli vailla kyynisyyttä, jota nykyisin joka paikasta muutoin tulee tuutin täydeltä. Odotukseni lähetyksen suhteen eivät olleet kovin korkealla, mutta täyttyivät monin verroin. Kaunista katsella ja rakastavaisten onni ja välittömyys suorastaan tarttuivat.
Maria

ViestiKirjoittaja atte.n » 25.06.2010 01:43

Minusta Merja Vanhanen on hyvinkin kaunis nainen, kuten myös mielestäni Halonen on.
atte.n

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 25.06.2010 03:08

Rva Vanhanen on lentoemo, joka meni naimisiin pääministerin henkivartijan kanssa.
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja Sans nom » 28.06.2010 16:55

Maria kirjoitti:Oliko huntu 1790-luvulta? Joka tapauksessa kaunista pitsiä ilmeisesti silkkiorganzaa, johon kirjailtu käsin silkkilangalla. Tietääkö joku paremmin?

Hunnun alkuperästä ei ole varmaa tietoa. Ruotsin kuningashuoneen nettisivuilla sanotaan, että se olisi vuodelta 1857 - tilatittiin alunperin kuningatar Sofian häihin - ja tehty Brysselissä. Pitsi ei mielestäni näytä nyplätyltä vaan neulotulta.

TV:ssä esitettiin kerran dokumentti, muistaakseni Bernin psykiatrisesta museosta, joka kertoi psyykkisesti sairastuneiden tekemästä taiteesta. Eräs skitsofreniapotilas oli purkanut kasan vanhoja lakanoita langoiksi ja virkannut pienistä pätkistä itselleen morsiuspuvun. Mieletön työurakka ja aivan varmasti yksi maailman erikoisimmista morsiuspuvuista! Harmi kun en löytänyt kuvaa!
Sans nom

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista