Uskotteko enneuniin?

Uskotteko enneuniin?

ViestiKirjoittaja santra » 19.07.2014 18:51

Itse olen hyvinkin skeptinen yliluonnollisiin asoihin ja pyrin löytämään kaikelle loogisen selityksen. Pari juttua kuitenkin on jäänyt mieleeni. Ensimmäinen oli isäni kuolinyö. Toki tiesin että hän on sairaalassa eri paikkakunnalla. Hänen kuolinyönään näin unen, vai oliko se uni... mutta hän tuli luokseni valkoisena ja kirkkaana sanoen- minun on nyt hyvä olla- aamulla sain tietää isän kuolleen sinä yönä.Kävikö hän heittämässä jäähyväiset? Muulla tavoin en pysty tuota selittämään,
Toinen, tai näitä on useampiakin, ajattelen intensiivisesti jotain etäistä tuttua jota en ole tavannut aikoihin, hän alkaa tulla uniini monena yönä, sitten saan kuulla hänen sairastuneen tai kuolleeen..Onko muilla tämmöisiä "etiäisiä"?
santra

Re: Uskotteko enneuniin?

ViestiKirjoittaja SADE » 19.07.2014 19:43

En tiedä enneunista. Onko ns. enneunet vain aivojen tuottamaa materiaalia erilaisista ajatuksista ja tapahtumista mitä päivien aikana on ympärillämme tapahtunut... joka tapauksessa maailmassa tapahtuu paljon asioista mitä kukaan ei ole koskaan pystynyt selittämään. Esim. mitä on ns. musta materia (tai materiaali?)...tiedetään varmasti, että sellaista on ympärillämme, mutta kukaan ei ole koskaan pystynyt selittämään mitä se on.

Miksi eivät enneunetkin olisi mahdollisia!?
SADE

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.07.2014 20:05

Vaikka jostain ihmisestä olisi sarja-uniakin, nämä eivät useimmiten kuole.
Jos kuolevat, ko. unetkin muistetaan paremmin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 19.07.2014 20:24

En usko.
Useita vuosia sitten näin unta että Psykopatologia opetti minua tanssimaan. Olin huono oppilas, ja rangaistukseksi hän viilteli lasinsirpaleilla jalkapohjiani.

Tuollaista(kaan) ei ole koskaan tapahtunut, vaikka uni oli niin toden tuntuinen ja elävä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Maaria » 19.07.2014 21:35

Yliluonnolinen muuttuu luonnolliseksi, kun tiede selittää ne.
Enneunia on, mutta ne eivät välttämättä ole yliluonnollisia ilmiöitä.

Ps. Uskon enneuniin koska olen nähnyt muutaman kerran enneunen,
joka siis toteutui
Maaria

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.07.2014 22:05

Entä toteutumattomia?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Noolan » 19.07.2014 22:37

Iäkkäiden ihmisten kuolemasta nähdään juuri siksi unia, että he ovat iäkkäitä ja kuolema tiettävästi lähellä. Usein myös tiedostamattomasti kerätään vihjeitä esim. ko. ihmisen heikentyneestä kunnosta ja sitten "ennustetaan" kuolema unessa.
What's coming will come and we'll just have to meet it when it does.
-J. K. Rowling
Noolan

ViestiKirjoittaja Maaria » 19.07.2014 22:43

." Entä toteutumattomia?"

:shock:
Maaria

ViestiKirjoittaja Pinja » 20.07.2014 00:39

trisse kirjoitti:olen kuullut kuinka ihmiset ovat vaistonneet laheisensa kuoleman niin usein etta siihen uskon. tuttava sai paniikkikohtauksen ulkomailla vaistoten isansa kuolleen ja tama oli kuollut odottamattomaan sydankohtaukseen tuolloin, jung herasi yolla potilaansa ammuttua itsensa, onhan naita tavattoman paljon. samoin itse osaa vaistota koska vanhemmat soittavat tai ovat yrittaneet soittaa. ehka laheiset ihmiset heijastavat - kuten kvanttihiukkaset tai leibnizin monadit - toisiaan olematta kausaalisessa suhteessa.

Minä näin pikkulapsena unta, että ukkini kuoli ja aamulla sitten tuli oikeasti soitto, että ukkini oli kuollut. Mitään hälyyttävää merkkiä mistä olisin tiennyt, että ukkini kuolee ei ollut, joten ei ainakaan uni sellaisesta ole tullut. Unessa pohdin myös miten ukin koiran käy, että lopetetaankohan se, kun ukki kuoli. Koira sitten lopetettiin oikeasti, olihan se jo raajarikko.
Pinja

ViestiKirjoittaja santra » 20.07.2014 01:23

Kyllästynyt kirjoitti:En usko.
Useita vuosia sitten näin unta että Psykopatologia opetti minua tanssimaan. Olin huono oppilas, ja rangaistukseksi hän viilteli lasinsirpaleilla jalkapohjiani.

Tuollaista(kaan) ei ole koskaan tapahtunut, vaikka uni oli niin toden tuntuinen ja elävä.

No tuo oli kyllä pahin painajainen ikinä:)
santra

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.07.2014 06:06

santra kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:En usko.

No tuo oli kyllä pahin painajainen ikinä:)

Ei ole.
En osaa valita ehdotonta ykköstä, mutta se jossa tein itselleni ruumiinavausta Fiskarsin keittiösaksilla oli pahempi kuin yllä mainittu.

Sekään ei ole (toistaiseksi) toteutunut.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 20.07.2014 10:46

Unia ei (yleisesti) tulkita manifestin sisällöin pohjalta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.07.2014 10:50

Psykopatologia kirjoitti:Unia ei (yleisesti) tulkita manifestin sisällöin pohjalta.

Vaan?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 20.07.2014 13:21

Latentin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja santra » 20.07.2014 17:33

Kuitenkaan en ole löytänyt mitään luonnollista selitystä sille kuinka isäni kävi kuolinyönään hyvästelemässä minut. Kuoleman tapahtumisesta sain tiedon aamulla. Millä sinä PP tämän selität?
santra

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 20.07.2014 22:27

En (muuten) yritäkään, mutta jos isän heikkenemisestä oli tietoa etukäteen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Maaria » 20.07.2014 22:48

Jos yksikin uni toteutuu, on se minusta aika ihme...ikäänkuin olisi selvänäkijä, tai ennustaja.

Minun uneni oli rakennuksesta, sen julkisivu sisälsi yksityiskohtia talosta,
joka oli seuraava kotini, ja jota en koskaan ennen ollut nähnyt.
En siis ollut esim perheeni kanssa käynyt katsomassa tätä taloa, vaan
se oli aivan uusi juttu. Ei minulla ollut mitään ennakkovihjeitä, miltä tuleva
asuntomme näyttäisi.

Seuraava enneuni oli samoin talo, johon tulin muuttamaan perheeni kanssa.
Sama juttu, sisälsi yksityiskohtia rakennuksesta.
Ei mitään muuta.
Maaria

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 20.07.2014 23:16

Selittämättömiä tapauksia on runsaasti.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja santra » 21.07.2014 00:22

Psykopatologia kirjoitti:En (muuten) yritäkään, mutta jos isän heikkenemisestä oli tietoa etukäteen.

Mitään ratkaisevaa heikentymistä ei ollut ennen kuolemaa, ei mitään sellaista mistä olisi voinut aavistaa,, vaikka hän olikin pitkäaikaispotilas.
santra

ViestiKirjoittaja Golden flower » 21.07.2014 08:59

En ole nähnyt varsinaisia enneunia, mutta psykologisiin testeihin liittyen näin kolme sarjamurhaajapainajaista,/unta joista keskimmäisen ajankohta oli aika spooky. Ensimmäisen näin, kun olin menossa kuulemaan testien tuloksia, toisen näin sitä päivää edeltävänä yönä, kun diagnoosi/hoidonlopetuslappu tuli postissa (en ollut mitenkään tietoinen siitä, milloin lappu tulisi). Olin todella suorastaan raivoissani tutkimusten älyttömyyden vuoksi kunnes näin kolmannen unen, jossa oli "järjestetty" "sarjamurhaajaleikki", jonka jälkeen oloni helpottui radikaalisti. Sarjamurhaaminen kuvaa kyllä melko osuvasti tuntojani tuosta "tutkimuksesta". :twisted:
Golden flower

Seuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet