Salakavala tulehdus riivaa satojatuhansia suomalaisia

Re: Salakavala tulehdus riivaa satojatuhansia suomalaisia

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.07.2014 22:55

Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Kuten sanoin perimälläkin on osuutensa. Olen painoindeksiltäni 23, mikä on normaalipainon ylärajoilla. Vyötärölihavuudesta saarnaavat, vaikka yritän syödä terveellisesti ja liikun paljon.

Ketkä sinulle saarnaavat vyötärölihavuudesta, ja saarnaavatko aiheesta vai aiheetta?

Vähän henkilökohtaisia nyt kyselet, mutta kun minulla on vahva sukurasitus, niin seurannassa olen kolesterolin ja sokerin suhteen.

Kyselenkö henkilökohtaisempia kuin Kyllästynyt Santralta väsymysoireyhtymä -ketjussa? Olet kertonut ymmärtäväsi, että ihmiset, joita esiin tullut asia koskettaa henkilökohtaisesti, voivat kysellä, koska ovat kiinnostuneita - ja ettei sellaisessa kyselemisessä ole mitään tunkeilevaa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.07.2014 23:03

Mirri kirjoitti:Kyselenkö henkilökohtaisempia kuin Kyllästynyt Santralta väsymysoireyhtymä -ketjussa? Olet kertonut ymmärtäväsi, että ihmiset, joita esiin tullut asia koskettaa henkilökohtaisesti, voivat kysellä, koska ovat kiinnostuneita - ja ettei sellaisessa kyselemisessä ole mitään tunkeilevaa.

En osaa ottaa nyt kantaa Kyllästynyt Santra aiheeseen enkä ymmärrä, mitä se tekee tässä ketjussa.

Yksi viskeraalirasvan kertymiseen vaikuttavista tekijöistä on säännölliset elämäntavat tai pikemmin niiden puuttuminen. Siispä lähden nyt nukkumaan, jotta välttyisimme tuolta ikävältä seikalta. Siis en tämän enempää stimuloi ihmisiä täällä, jotta jokainen saa nukuttua yönsä rauhassa ja välttyy lihomiselta.

Hyvää yötä!
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.07.2014 23:05

Minä osaan: Kyllästynyt kysyi santralta vain lonksunivelisyyden alkamisaikaa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.07.2014 23:13

Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Kyselenkö henkilökohtaisempia kuin Kyllästynyt Santralta väsymysoireyhtymä -ketjussa? Olet kertonut ymmärtäväsi, että ihmiset, joita esiin tullut asia koskettaa henkilökohtaisesti, voivat kysellä, koska ovat kiinnostuneita - ja ettei sellaisessa kyselemisessä ole mitään tunkeilevaa.

En osaa ottaa nyt kantaa Kyllästynyt Santra aiheeseen enkä ymmärrä, mitä se tekee tässä ketjussa.

Yksi viskeraalirasvan kertymiseen vaikuttavista tekijöistä on säännölliset elämäntavat tai pikemmin niiden puuttuminen. Siispä lähden nyt nukkumaan, jotta välttyisimme tuolta ikävältä seikalta. Siis en tämän enempää stimuloi ihmisiä täällä, jotta jokainen saa nukuttua yönsä rauhassa ja välttyy lihomiselta.

Hyvää yötä!

Kiinnitin mainitsemaasi henkilökohtaisuusasiaan huomiota, koska näyttää siltä, että henkilökohtaisuus ja tunkeilevuus on suhteellinen käsite; kuka mitäkin pitää henkilökohtaisuuksiin menevänä kyselemisenä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.07.2014 23:33

Aivan; santra on yliherkkä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.07.2014 00:01

Psykopatologia kirjoitti:Aivan; santra on yliherkkä.

Niin minäkin.
Pidän tällaista kyselyä erittäin epähienona ja tahdittomana:
Kiinnostaa, miten vyötärönympärys on mitattu Mirri sinulta? Kapeimmalta kohdalta vai hieman sen alapuolelta?

Mitä pirua minun läskieni mittailu täällä kenellekään kuuluu, oli mittanauha rasvakerrosteni ohuimmassa kohdassa tai ei...
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 08.07.2014 00:30

Ei kysytä lukemia vaan metodia.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.07.2014 00:59

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Kuten sanoin perimälläkin on osuutensa. Olen painoindeksiltäni 23, mikä on normaalipainon ylärajoilla. Vyötärölihavuudesta saarnaavat, vaikka yritän syödä terveellisesti ja liikun paljon.

Ketkä sinulle saarnaavat vyötärölihavuudesta, ja saarnaavatko aiheesta vai aiheetta?

Psykopatologia, kyselenkö tuossa Hilpalta kuinkakin henkilökohtaisia asioita?
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 08.07.2014 01:15

Siinä ja siinä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 08.07.2014 08:17

Eikös se oikea mittauskohta ole noin 2cm navan yläpuolelta?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.07.2014 09:54

trisse kirjoitti:
Mirri kirjoitti:

Niin minäkin.
Kiinnostaa, miten vyötärönympärys on mitattu Mirri sinulta? Kapeimmalta kohdalta vai hieman sen alapuolelta?

Mitä pirua minun läskieni mittailu täällä kenellekään kuuluu, oli mittanauha rasvakerrosteni ohuimmassa kohdassa tai ei...

Olet kyllä nyt hieman yliherkkä mutta sinun ja hilpan välit ovat tulehtuneet. Mutta mistä se pitäisi mitata? Oma kapein kohtani lienee tätä nykyä heti rintojen alapuolella muttei kai sitä niin ylhäältä voi mitata (vaikka olenkin pitkäselkäinen).

Mirrin viestissä olevan ensimmäisen linkin ohje havainnollisine piirroksineen on hyvä. Alimman kylkiluun ja (lonkkaluun) suoliluun ylimmän kohdan väliin jäävän tilan keskeltä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 08.07.2014 11:34

On se sentään hyvä, että vaatteita kuitenkin tehdään myös niille, joiden vyötärön - tai pitäisikö sanoa täsmällisemmin keskivartalon? - ympärys on yli suosituksen eli 80 cm naisilla!
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.07.2014 12:19

Helmenkalastaja kirjoitti:On se sentään hyvä, että vaatteita kuitenkin tehdään myös niille, joiden vyötärön - tai pitäisikö sanoa täsmällisemmin keskivartalon? - ympärys on yli suosituksen eli 80 cm naisilla!

Virallinen raja terveysmittauksissa taitaa tätä nykyä olla naisilla 90 ja miehillä 100 cm. Ja ovat kaiketi hieman häilyviä nuo rajat. Katsotaan kokonaisuutta, veriarvoja ym. riskitekijöitä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja santra » 08.07.2014 21:31

trisse kirjoitti:
Mirri kirjoitti:

Niin minäkin.

Olet kyllä nyt hieman yliherkkä mutta sinun ja hilpan välit ovat tulehtuneet. Mutta mistä se pitäisi mitata? Oma kapein kohtani lienee tätä nykyä heti rintojen alapuolella muttei kai sitä niin ylhäältä voi mitata (vaikka olenkin pitkäselkäinen).

Kyllä. Tosi on että olen hyvin yliherkkä jos omalle yksityisalueelleni tunkeudutaan liian syvälle.
Kuten olen jo sanonut, en ole tilivelvollinen kenellekään sen enempää kuin ITSE katson tarpeelliseksi.
santra

ViestiKirjoittaja santra » 08.07.2014 21:34

Hilppa kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:On se sentään hyvä, että vaatteita kuitenkin tehdään myös niille, joiden vyötärön - tai pitäisikö sanoa täsmällisemmin keskivartalon? - ympärys on yli suosituksen eli 80 cm naisilla!

Virallinen raja terveysmittauksissa taitaa tätä nykyä olla naisilla 90 ja miehillä 100 cm. Ja ovat kaiketi hieman häilyviä nuo rajat. Katsotaan kokonaisuutta, veriarvoja ym. riskitekijöitä.
Hittoon tuommoiset suositukset kuten myös jatkuvasti muuttuvat kolesteroli -ym arvojen suositukset. Oma elimistö on paras"suositus" siihen mitä tulisi tehdä.Ja mitä ei.
santra

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 08.07.2014 22:31

santra kirjoitti:
trisse kirjoitti:
Mirri kirjoitti:

Niin minäkin.

Kyllä. Tosi on että olen hyvin yliherkkä jos omalle yksityisalueelleni tunkeudutaan liian syvälle.
Kuten olen jo sanonut, en ole tilivelvollinen kenellekään sen enempää kuin ITSE katson tarpeelliseksi.

Jos itse ryhdyt käyttämään esimerkkinä tytärtäsi, ei ole "yksityisalueelle syvälle tunkeutumista" jos kysyy kertomiesi oireiden alkamisajankohtaa.

Keskustelupalstalla on tarkoitus keskustella, ja se edellyttää omista viesteistä kirvonneisiin (täysin asiallisiin) kysymyksiin vastaamista.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.07.2014 22:36

santra kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:

Hittoon tuommoiset suositukset kuten myös jatkuvasti muuttuvat kolesteroli -ym arvojen suositukset. Oma elimistö on paras"suositus" siihen mitä tulisi tehdä.Ja mitä ei.

Onhan tuokin mielipide, eikä ensi kertaa kuultu. Oletko sitä mieltä, että riski ja sitä myöten sairaus on oma valinta? Kaikki eivät osaa kuunnella ja tulkita omaa kehoaan ja joku saattaa saada apua myös noista "madonluvuista".
Hilppa

ViestiKirjoittaja santra » 08.07.2014 22:50

Hilppa kirjoitti:
santra kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:

Onhan tuokin mielipide, eikä ensi kertaa kuultu. Oletko sitä mieltä, että riski ja sitä myöten sairaus on oma valinta? Kaikki eivät osaa kuunnella ja tulkita omaa kehoaan ja joku saattaa saada apua myös noista "madonluvuista".

kukin menee tyylillään.
santra

ViestiKirjoittaja Hermes » 09.07.2014 18:18

Otsikkoon liittyen, salakalavale voisi olla mielenkiintoinen tutkimuksen aihe. Sain muuten näin pitkän hauen, mutta ette koskaan kuulleetkaan siitä.
Hermes

ViestiKirjoittaja Hermes » 11.07.2014 13:40

Tulehduksen ja sytokiinien liittyminen mielen sairauksiin on tosiaan tällä hetkellä sellainen uudempi kuuma keskustelunaihe.

Esimerkiksi kutsu:

http://www.frontiersin.org/Journal/Spec ... _brain_in_

"Inflammation and the brain, in the context of mental health and illness'"

Minusta tuo on mielenkiintoinen ja tärkeä tutkimuksen aihe.
Hermes

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista