Pinja kirjoitti:Terapian tärkein tekijä on luottamuksen(=uskaltaa kertoa mitä vain) aikaansaaminen.
Psykopatologia kirjoitti:Mitä on luottamus?
Psykopatologia kirjoitti:Psykopatologia kirjoitti:Mitä on luottamus?
Olin laittavinani tähän aiemmin seuraavanlaisen lisäyksen, joka ei sitten ollut tarttunutkaan ruuntuun:
Luottamus on eri asia kuin luotettavuus.
Jos ei ole luotettava, voi syntyä epäluottamus.
_______
Toisaalta luotettavaan ei aina synny luottamusta.

Kahvi kirjoitti:?..Toisinpäin ehkä niin, että vaikka terapeutti ilmaisisi ettei jotain tiettyä juttua hyväksy, niin sitäkin voimakkaammin ilmaisee ymmärryksensä ao asiaa kohtaan.
Mirri kirjoitti:?..Voisihan terapoitava kääntää asian niinkin päin, että miettisi mikä hänet saa kokemaan terapeutin väheksyvänä; voisi jopa suoraan ottaa asian puheeksi terapeutin kanssa...
Hilppa kirjoitti: Ei tarvita kuin hymähdys väärässä kohdassa, niin huomaan, että en halua koskaan puhua juuri sitä asiaa sivuavasta itselleni tärkeästä ja itseäni mullistavasta asiasta ja ystävyyssuhde jää siltä osin ikuisiksi ajoiksi pinnalliseksi. Terapiassa se voi aiheuttaa "kipsiin" menemisen.
Psykopatologia kirjoitti:Esiin otettu "hyväksyminen vrt. ymmärtäminen" riippuu sitäkin,
minkälaisista asioista on kyse.
- Murhasin vaimoni.
- Hyvä, hyvä! Teit aivan oikein.
Psykopatologia kirjoitti:Esiin otettu "hyväksyminen vrt. ymmärtäminen" riippuu sitäkin,
minkälaisista asioista on kyse.
- Murhasin vaimoni.
- Hyvä, hyvä! Teit aivan oikein.
Psykopatologia kirjoitti:Eihän todettu, että terapeutti ei osaa auttaa.
Tietysti maksu voisi olla alennettu.
Ihmisillä, joilla ei koskaan ole ollut omaa rahaa, ja niillä jotka ovat tottuneet saamaan
kohtuuttomia ilmaisia etuja (kuten kansanedustajat), on vaarana vääristynyt käsitys
kapitalistisen järjestelmän toiminnasta.
Hilppa kirjoitti:Minulle asiantuntija valisti, että terapeutteja tulee haastatella todella pitkään ja hartaasti. Siis käydä mahdollisimman usealla terapeutilla haastattelukäynnillä. Itse tein tarkat muistiinpanot haastattelukäynneistä, jotka kohdallani kuitenkin jäivät lukumäärältään pieneksi käytännön syistä. Mietin myös etukäteen, mitä kysyn haastattelukäynnillä ja olin kirjoittanut kysymykset muistiin paperille. Valitettavasti.
Pinja kirjoitti:PP miten luottamuksen tunne ja turvallisuuden tunne eroavat toisistaan terapiassa.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa