Sans nom kirjoitti:Hoidin pidemmän aikaa erästä 80-vuotiasta pyörätuolissa istuvaa mummoa, joka pyysi minua usein pesun jälkeen harjaamaan itseään ”sieltä navan alta” pehmeällä vauvaharjalla kun omat kädet eivät enää toimineet. Olin tottunut käyttämään alusastiaa: pissattamaan ja kakattamaan mummoa, mutta tämä toimenpide inhotti minua.
Pertti Luukkonen kirjoitti:Vastaus on odotettu ja common sensen mukainen: mummon runkkaaminen koetaan vastenmielisenä.
Pertti Luukkonen kirjoitti:Olisit mummona kiitollinen. Mutta olisitko valmis mummon runkkaamiseen? Sehän ei kuulu normaaliin työnkuvaan.
Sans nom kirjoitti:Urpo, entäpä jos olisit omaishoitaja, ja tuo dementoitunut mummo tai vaari olisi sinun oma äitisi tai isäsi? Pystyisitkö runkkaamaan omia vanhempiasi?
Sans nom kirjoitti:Juridisesta näkökulmasta katsottuna tässä on vastakkain potilaan seksuaalioikeuksien toteutuminen vs. työntekijän oikeus fyysiseen koskemattomuuteen. Mielestäni hoitosuhteessa terveydenhuollon työntekijän on ehdottomasti säilytettävä amattillinen asennoituminensa eikä mennä mukaan asiakkaan seksuaalisesti värittyneisiin ehdotuksiin. Olettaisin, että tämä on myös Suomen lain kanta.
Aiheesta on näemmä tehty väitöskirjakin.
https://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkist ... -16-985910
Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa