Pahoinpitelytuomio lieveni,koska uhri oli itse koulukiusaaja

Pahoinpitelytuomio lieveni,koska uhri oli itse koulukiusaaja

ViestiKirjoittaja Kahvi » 09.04.2014 19:15

HS kirjoitti:UUTISET KOTIMAA
Pahoinpitelytuomio lieveni, koska uhri oli itse koulukiusaaja
8.4.2014 11:36 55
Susanna Reinboth
HELSINGIN SANOMAT

Koulukiusatun pojan isäpuoli ja veli on tuomittu sakkoihin 14-vuotiaan kiusaajan pahoinpitelystä.

Molemmat saivat Helsingin käräjäoikeudessa lievät, 20 päiväsakon rangaistukset. Isälle tulee maksettavaa 200 euroa ja veljelle 120 euroa.

Oikeus perusteli lievää rangaistusta sillä, että miesten reagoinnissa on yleisen oikeustajun mukaisesti nähtävissä ymmärrettäviä piirteitä.

"Menettely on liittynyt [pahoinpitelyn kohteeksi joutuneen] lapsen itsensä suorittamaan, vakavan ja raukkamaisen tuntuiseen uhkailemiseen sekä ilmeiseen koulukiusaamiseen. Myös kiusatun perhettä on uhkailtu", oikeus huomautti.

Pahoinpidelty 14-vuotias poika oli kiusannut rinnakkaisluokkalaista 15-vuotiasta poikaa. 14-vuotias oli Facebookissa lähettänyt uhrilleen viestin, jossa hän uhkaili tätä verille hakkaamisella ja sairaalakuntoon saattamisella, jos uhri ei maksa 40–50:ää euroa. Uhri ei kuitenkaan ollut kenellekään velkaa. Lisäksi 14-vuotias oli viestittänyt, että myös pojan perhe saisi kärsiä.

15-vuotias oli uhkausten takia viikon poissa koulusta. Kun hän palasi kouluun, hän sai kiusaajalta tekstiviestin. Siinä tämä sanoi aikovansa seuraavalla välitunnilla käyttää mukanaan olevaa teleskooppipamppua.

Uhkailusta säikähtänyt poika soitti isäpuolelleen ja pyysi hakemaan pois. Isäpuoli lähti heti pojan veljen kanssa koululle. Kun he tulivat paikalle, pojat seisoivat vastakkain käytävällä.

Miehet myönsivät tönäisseensä 14-vuotiasta päin lasiovea, jolloin tämän pää kolahti oveen. Lisäksi poikaa retuutettiin niin, että kurkun alueelle tuli kuristamisen tunnetta. Myös pojan pikkusormi ja polvi saivat kolhuja kahakassa.

Oikeuden mukaan miesten menettely meni liian pitkälle. Vaikka reaktio oli inhimillisesti katsoen ymmärrettävä, miesten olisi aikuisina pitänyt pysytellä rauhallisina.

Tuomitut joutuvat maksamaan pojalle 450 euron korvaukset kivusta ja särystä.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1396922275475 ... ref=og-url

Oikein meni minusta, kun nuo inhimilliset tunteet katsottiin lieventäväksi asianhaaraksi.
Kahvi

Re: Pahoinpitelytuomio lieveni,koska uhri oli itse koulukius

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.04.2014 23:29

Olisi pitänyt jättää rankaisutta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.04.2014 23:54

Niin...
Uhri oli vasta 14-vuotias, joten ehkä aikuisten tekijöiden rankaisematta jättäminen olisi ollut kohtuutonta. Sehän olisi ollut kuin viesti, jonka mukaan aikuiset saavat luvan kanssa ryhtyä pahoinpitelemään teinejä heidän käyttäytyessään väkivaltaisesti. Aikuiset ovat aikuisia ja heidän pitäisi kyetä ratkomaan yhteentörmäyksiä (väkivaltaisesti käyttäytyvien) teinien kanssa ilman väkivaltaa - ei aikuisten pitäisi vastata samalla mitalla.

Noin ajatellen mielestäni olisi kohtuutonta ja väärin, että aikuiset jäisivät täysin tuomiotta otettuaan väkivallan avuksi 14-vuotiasta teiniä - lasta - vastaan. Pahoinpitelytuomion lieventäminen on hyvä ratkaisu, koska se osoittaa uhrin - 14-vuotiaan väkivallalla uhkailleen koulukiusaajan - oman vastuun ja tuo sen julki.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kahvi » 10.04.2014 08:33

Psykopatologia kirjoitti:Olisi pitänyt jättää rankaisutta.

Olisi, mutta kun ei löydy sellaista lakipykälää joka sen mahdollistaisi. Hätävarjelukaan ei sovi, kun toimintaa tapahtui myös oikeudettoman hyökkäyksen (tai sen välittömän uhan) ulkopuolella.

Sinänsä vähän sellaista *facepalm* juttua kyllä, että ensin joku kiusaa/rääkkää/uhkaa ja kun metsä vastaakin niinkuin sinne on huudettu, niin sitten mennään pillittämään asiasta rikosilmoitus :roll:
Kahvi

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.04.2014 13:05

Hesarin jutusta ei selviä kuka ilmoitti poliisille. Tapaus kuitenkin sattui koulun tiloissa ja käsiksi käytiin koulun oppilaaseen, joten koulullakin on ollut velvollisuus tehdä ilmoitus - ei sellaisesta asiasta voida koulussa vaieta.

Ei ole hyvä sekään, että vanhemmat alkavat rynniä kouluihin pahoinpitelemään oppilaita. Niin paljon vanhempien häiriökäyttäytyminen on lisääntynyt, että sellainen vaara on olemassa, jos asialle osoitetaan hyväksyntää. Nykyisin on mahdollista kuulla isän uhkaavan vetää pikkupoikansa kaveria turpiin... Ei ole kivaa kuultavaa. Koulujen täytyisi pystyä pitämään aggressiiviset isät (ja äidit) poissa koulujen käytäviltä; riehuvista vanhemmista voi tulla riesa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kahvi » 10.04.2014 14:43

Joo totta tosiaan, voi olla että koulukin on tehnyt rikosilmoituksen. Ja jos teko katsotaan rankemmaksi kuin lievä pahoinpitely, niin silloin se on yleisen syytteen alainen teko (pl lähisuhdeväkivalta, jossa myös lievä pahoinpitely on yleisen syytteen alla).

Toki olisi parempi, ettei vanhemmat tulisi koululle pahoinpitelemään lapsia, mutta ikävä kyllä joidenkin kiusaajien kohdalla vain tämmöinen "käsivälitteinen palaute" on ainoa joka toimii.
Kahvi

Paluu Yleistä ja ajankohtaista