Kahvi kirjoitti:Muistelen, että omistusasunnon asumistuessa huomioidaan vain lainojen korot. Liekö vielä näin, kun eikös tuossa ole se omituisuus, että vuokra-asuja saa samasta asunnosta enempi tukea kuin omistusasuja?
Psykopatologia kirjoitti:S. 14 - 15 Eläkkeellä
Työtä voimien mukaan
(- -)
[Kaksisuuntaisella Vesalla on kuvassa Trek-täyskilpapyörä.]
Kahvi kirjoitti:- -
Se tietysti tuossa on, että eettisesti voi olla arveluttavaa, että yhteiskunta kartuttaa asumistuen kautta tuettavan omaisuutta.
Hilppa kirjoitti:Kuinka nuorena voi päästä työeläkkeelle, ja millaisin perustein? Tietysti työuraa pitää olla takana, mutta muut perusteet.

Hilppa kirjoitti: Ei eläke heru kovin helposti edes maanis-depressiivisen diagnoosin omavalle. Sairaus on kuitenkin usein hoidettavissa lääkityksen ja kurinalaisten elämäntapojen avulla.

Mirri kirjoitti:Hilppa kirjoitti: Ei eläke heru kovin helposti edes maanis-depressiivisen diagnoosin omavalle. Sairaus on kuitenkin usein hoidettavissa lääkityksen ja kurinalaisten elämäntapojen avulla.
Luulen, että maanisdepressiivinen psykoosisairaus on usein riittävä työkyvyttömyyseläkkeen peruste, kuten skitsofreniakin. Sen verran vakavista mielisairauksista on kysymys.
Mirri kirjoitti:Lievemmät kaksisuuntaiset ovat toinen juttu; ne voivat olla niin lieviä, etteivät vie työkykyä. Eivät ainakaan kokonaan, vaikka sairauslomajaksoja voikin olla.
Mirri kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Kuinka nuorena voi päästä työeläkkeelle, ja millaisin perustein? Tietysti työuraa pitää olla takana, mutta muut perusteet.
Vanhuuseläkkeelle pääsee, kun täyttää vanhuuseläkeiän. Työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee/joutuu, kun on tarpeeksi työkyvytön. Mitä nuorempi sitä vaikeampi on saada työkyvyttömyyseläkettä, ja 60 vuotta täyttäneet taas pääsevät työkyvyttömyyseläkkeelle 'kevyemmin' perustein kuin alle kuusikymppiset.
https://www.tyoelake.fi/fi/erilaisiaela ... fault.aspx
Psykopatologia kirjoitti:Kelan etuudet 2013 (s. 20 - 22)
A s u m i s t u e t (s. 20 & 21)
Itse olen yhdessä tapauksessa murtanut valituksilla Kelan noudattaman käytännön,
jonka mukaan asumistuen saamisen ehtona on aina vuokrasopimus. - Ko. Kelan
ylempi virkamiestär ei suinkaan opastanut minua hyvän valituksen teossa vaan
päin vastoin perusteli minulle lain kautta Kelan käytäntöä. Itse kuitenkin huomasin
juuri laissa mahdollisuuksia pätevän valituksen tekoon.
Kuvasin ensimmäisessä valituksessa, että potilaan asuminen on perustunut pakko-
tilaan ja että asuminen on käytännössä, vaikkakaan ei suoraan kirjallisesti, perustunut
vuokrasopimuksen kaltaiseen tilaan. Kela ei hyväksynyt valitusta.
Toisessa valituksessa totesin lakonisesti (vastoin pätevää tietoa) mm, että Kelan
käytäntö ei perustu lakiin vaan Kelan omaksumaan käytäntöön. - Läpi meni!
Helmenkalastaja kirjoitti:Niin. Minä ajattelen niin, että se asumistuki olisi hyvä suunnata sellaisille, joilla ei ole mahdollisuutta asua niin, että omat rahat riittäisivät vuokran kattamiseen ja sen lisäksi vielä elämiseenkin. Jos omistusasunnon omistajalla on tilapäisiä rahavaikeuksia, hänen lienee helpompi saada vuokran maksua varten pankkilainaa (pikavippien asemasta), kun on tarjota vakuudet. En näe suurta ongelmaa siinä, että samanlaisesta asunnosta asunnossaan asuva omistaja saa pienempää asumistukea kuin esimerkiksi ala- tai yläkerran asunnon vuokralainen. Itse maksettaviksi asumiskustannuksiksi asunnon omistajalle jää luultavasti joka tapauksessa vähemmän maksettavaa kuin vuokralaiselle.
Paluu Yleistä ja ajankohtaista
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Tyy ja 7 vierailijaa