Kyllästynyt kirjoitti:Maria kirjoitti:... Pelottavan ja panikoitavan asian sairaudesta minulle teki juuri erilaisuus tai tavanomaisesta poikkeavuuden korostaminen tavalla tai toisella ja näihin puoliin liittyvä salattavuus ja hävettävyys. Pelkään kuolemakseni erilaisuutta tai erityistapauksellisuutta, se kalskahtaa välittömästi korvissani parantumattomalta tai keskimääräistä vakavammalta häiriöltä, josta ei olisi ulospääsyä ei ratkaisua...
Luullakseni ymmärrän mitä tarkoitat, mutta tilanne josta kerroin oli se, että terapeutti näpäytti minua siitä, ettei minun pidä kuvitella saavani häneltä erityiskohtelua (vaikka hän itse oli kyseistä menettelytapaa ehdottanut ja minä puolestani sitä ihmetellyt: "eikö tuollainen ole hankalaa?").
Psykopatologia kirjoitti:Näpsäytetään narsismi pois!
Kaipuu ertyistarpeellisuuteen ja harha eityistarpeellisuudesta saattaa tulla esiin esimerkiksi työssä ajatuksena, että on korvaamaton. Kuitenkin jos joutuu sivuun tai eläkkelle, asianomainen uhnohtuu muilta varsin sopeasti, ja harva muistelee häntä siten kuin Milouta muisteltiin Afrikassa; "Oli se Milou kova koira!" Pikemminkin ajatus voi olla se, että "hyvä kun siitä paskasta päästiin eroon".
Pertti Luukkonen kirjoitti:Pomot voivat luulla itsestään liikoja. - Kuitenkin on myös todellista korvaamattomuutta.
Psykopatologia kirjoitti:transferenssi p s y k o t e r a p i a s s a
Sen sijaan tuntemattomuuteen pohjaavat tunteet ja luulot ovat luultavasti paljolti transferenssia. Kehityksen "lopussa" ihminen on tunteiltaan voimakas ilman transferenssia, joka on jäänyt "taustasäteilyksi" ilman vahvaa determinoivaa aktuaalia merkitystä.
Kyllästynyt kirjoitti:Psykopatologia kirjoitti:Näpsäytetään narsismi pois!...
Mutta kun en kuvitellutkaan olevani erityinen tai tärkeä, päinvastoin.
On äärimmäisen vaikeaa tuudittautua luulemaan olevansa millään tavalla merkityksellinen jos terapeutti joko peruuttaa tai siirtää (tai vielä pahempi; unohtaa peruuttaa) yli puolet sovituista tapaamisajoista.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa