Transvestismi

Re: Transvestismi

ViestiKirjoittaja Hermes » 29.06.2013 15:56

Tuo sana "hermafrodiitti" tulee muuten muinaisen Kreikan jumalten nimistä Hermes+Afrodite. Rooman museossa (kansallinen museo tms, rautatieaseman lähellä) näin Hermaphroditen patsaan, joka toiselta puolelta näytti alastomalta nuorelta naiselta mutta toisella puolella killui kikkelit.

Voin laittaa oman viestini tänne uudestaaan.

Varmaan tuollaisen käytöksen taustalla voi olla paljon erilaisia kulttuuriin, psykologiaan, yms liittyviä asioita. Kreikkalainen jumala Hermes on kaiken muun ohella myös androgyyni ristiinpukeutuja. Hieman nuorempana minä itse liikuin aktiivisesti yöelämässä 80's/gootti-tyylisissä klubeissa ja saatoin käyttää siellä huulipunaa, hameita, yms. Ehkä minun tapauksessani siihen liittyi esimerkiksi jonkin verran kapinaa, alakulttuurin normeja, kulttuurin luomien sukupuoliroolien testailua ja niin edelleen. Suuri osa sukupuoliin liittyvästä ihmisten käytöksestä tulee kulttuurista, mikä mahdollistaa paljon erilaisia tapoja kokeilla esimerkiksi rajojen ylityksiä. Siihen voi liittyä esimerkiksi roolileikkejä, vähän kuin esimerkiksi BDSM:ssä.
Hermes
 

Re: Transvestismi

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.06.2013 18:06

Beth kirjoitti:Pohdin tässä oliko Ed Wood tranvestiitti sittenkin. Itsekin tapasin kerran miehen joka tykkäsi pukeutua naiseksi. Asiasta aloitettiin keskustelun päiväkirjaosastolla jo alustavasti. Mirri oli vahvasti sitä mieltä että miehista jotka pukeutuu naisiksi pitää keskustella transestismista erikseen

Tarkennan vähän... Minä siis en halunnut aiheesta keskustelua päiväkirjaani.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Transvestismi

ViestiKirjoittaja haller » 29.06.2013 18:07

Transu-sana on loukkaava. Pitäisi käyttää termejä transsukupuolinen, transgender ja transihminen, transmies, transnainen.
Näin ainakin nyt jo edesmennyt transtuttavani mulle ja silloisille yhdistyskamuilleni sanoi. Itse kutsuin kyseistä henkilöä hänen "tiittinimellään" tai "virallisella nimellään".
haller
 

Re: Transvestismi

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.06.2013 18:19

Beth kirjoitti:Miksei Ed Wood ollut transu?

Et kerro mitä tarkoitat halventavalla sanalla transu. Laittamastasi linkistä luultavasti löytyy vastauksia kysymykseesi tarkoitit käyttämälläsi nimityksellä mitä hyvänsä:
Transvestisuus http://wiki.puuteri.org//Puuteri/Transvestisuus
Transsukupuolisuus http://wiki.puuteri.org//Puuteri/Transsukupuolisuus
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Transvestismi

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.06.2013 18:27

Beth kirjoitti:Kyllä sinä selvästi sanoit siellä että tässä sinä vuodat transvestismista, ja että jos haluamme puhua miehista jotka pukeutuu naiseksi niin tyylin ulos päikkystäni.

Puhut pötyä tuossa lihavoimassani kohdassa.
Mutta tosiaan päiväkirjani on vuodatuspäiväkirja, ei keskustelupäiväkirja. Niinpä hyvin voin ohjata keskenään keskustelemaan innostuvat lukijat jatkamaan keskusteluaan jossakin muualla. Ja noin etenkin, jos intoutuvat keskustelemaan aiheesta, josta minä en ole inahtanutkaan - tässä tapauksessa transvestismista.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Transvestismi

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.06.2013 19:13

Beth kirjoitti:Taasko sinä aloitat tämän kaikkien puolesta? Oletko edes itse transu?

Sitä paitsi sulla meni aika pahasti käsitteet sekaisin päikyssäsi.

Olet oudosti ristiiitainen.
Kävin katsomassa, ok, et ollut ristiriitainen, sanoit että transvestisuus ei kuuluu tähän. Selvä.

Saat anteeksi.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Transvestismi

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.06.2013 20:34

Niin ennen luultiin.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Transvestismi

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.06.2013 20:59

En oikein tiedä, puhutko transvestismistä vai transsukupuolisuudesta psykoosina, mutta alla oleva siteeraus vastaa kysymykseen onko transsukupuolisuus mielisairaus:
EIKÖ TRANSSEKSUAALISUUS OLE MIELISAIRAUS?
- Transsukupuolisuus ei ole mielisairaus eikä mielenterveyden häiriö, vaikka sen diagnoosi sijaitseekin vielä tällä hetkellä ICD-10 -tautiluokituksen mielenterveyspuolella. Sijainti johtuu siitä, että voidakseen saada trans-diagnoosin henkilö joutuu käymään perusteelliset psykiatriset tutkimukset läpi siksi, että voidaan nimenomaan varmistua siitä, että kysymyksessä EI ole mikään mielenterveyden häiriö. Se on siis vain erotusdiagnoosiensa lähettyvillä.

Toinen oleellinen syy, miksi diagnoosi on siinä luokituksessa, on se, että lääkärit ja tutkijat eivät ole päässeet yksimielisyyteen ts-ilmiöön johtavista geneettisistä syistä, sillä niitä vaikuttaa olevan useitakin. Luokituksen muuttamiseen tarvittaisiin jokin seikka, joka on selvästi "yli muiden". Mahdollisesti se kuitenkin jossakin vaiheessa tullaan siirtämään jonnekin hormonaalisten tai neurologisten poikkeamien joukkoon.

Kolmas syy tähän outoon sijoitukseen on latinan- ja englanninkieliset harhauttavat termit (sex, sexualismus) ja vielä menneen vuosisadan alkupuoliskonkin käsitykset, että kaikki, mikä koskettaa sukupuolta tai genitaaleja, on myös seksiä ja että kaikki, mikä on seksiä, on psykologiaa. Ja tietenkin myös siitä, että kaikki, mitä ei ymmärretä, ovat psykiatrisia poikkeamia.

Oivallisen kiteytetysti onkin todettu, että transsukupuolisuus on tiettävästi ainoa psykiatrinen diagnoosi, jonka saadakseen on voitava todistaa olevansa mieleltään täysin terve.

http://www.trasek.net/vanhatsivut/ukk.html
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Transvestismi

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.06.2013 22:17

Transsukupuolisuustutkimuksia tekevät suomalaisasiantuntijat eivät kuitenkaan sano ihan mitä tahansa - eivät edes nettiin kirjoitettavaksi. Suomessa transsukupuolisuus-diagnoosin saamiseksi käydään läpi pitkä ja perusteellinen, sekä moniammatillinen tutkimusprosessi; sellaisen käsityksen olen saanut.

Outoa puhua valtavirrasta transsukupuolisuuden yhteydessä. Kyseisen diagnoosin saaneita on Suomessa vain kourallinen, ja taitaa 'valtavirta' ennemminkin vastustaa sitä, että kyseiseen tutkimukseen ja diagnosointiin, sekä korjausprosessien järjestämiseen on yliopistosairaaloissa ryhdytty. Käsittääkseni transsukupuolisuuden tutkimisen ja asianmukaisen hoitamisen puolesta puhuvat uivat vastavirtaan; näin myös tutkimusta ja hoitoa järjestävissä yliopistosairaaloissa.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Transvestismi

ViestiKirjoittaja Hermes » 29.06.2013 22:26

Muokkaus: olkoon.
Hermes
 

Re: Transvestismi

ViestiKirjoittaja Hermes » 29.06.2013 23:12

Beth kirjoitti:
Obelix kirjoitti:Psykoosi. Olen sentään ammattilainen.



Assainissement? :geek: :ugeek:


Assessment? Assassination? Whatever. Kai taas aika vetäytyä miettimään sitä, mistä ihmisen elämässä oikeasti on kysymys.
Hermes
 

Re: Transvestismi

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.06.2013 23:51

Obelix kirjoitti:Psykoosi. Olen sentään ammattilainen.

Et ole osannut päättää minkä alojen ammattilainen täällä olisit.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron